Vliv odborné praxe na psychiku studentů Střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent Bakalářská práce VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ , o.p.s., PRAHA 5 Vedoucí práce: PhDr. Veronika Blažková Komise pro studijní obor : Všeobecná sestra Stupeň kvalifikace: bakalář Datum předložení 31.3.2010 Praha 2010 PROHLÁŠENÍ Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně a všechny použité zdroje literatury jsem uvedla v seznamu použité literatury. Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své bakalářské práce k studijním účelům. V Praze dne ABSTRAKT PROCHÁZKOVÁ, Miroslava. Vliv odborné praxe na psychiku studentů střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent. Vysoká škola zdravotnická, o.p.s., stupeň kvalifikace : bakalář. Vedoucí práce PhDr. Veronika Blažková. Praha. 2010. Hlavním tématem bakalářské práce je průzkum vlivu odborné praxe na psychiku studenta Střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent. Teoretická část práce charakterizuje pojetí vzdělávacího programu a učební osnovy oboru zdravotnický asistent dle MZČR (Ministerstvo zdravotnictví České republiky), vývojovou psychologii, kognitivní procesy a utváření osobnosti v období adolescence. Nosnou částí práce je kvantitativní průzkum studentů čtvrtých ročníků jedné pražské a jedné mimopražské střední zdravotnické školy oboru zdravotnický asistent. Klíčová slova : Adolescent. Ošetřovatelství. Průzkum. Střední zdravotnická škola. Student. Zdravotnický asistent. Abstract PROCHAZKOVA, Miroslava. Influence of practical training experience on psyche of secondary medical school students specialization medical assistant. University of Health, o.p.s., degree: bachelor. Head of work PhDr. Veronika Blazkova. Prague. 2010. The bachelor work is focused on the survey of practical training experience influence on psyche of a student of secondary medical school specialization medical assistant. Theoretical part of this work features a conception of an educational programme of medical assistant specialization according to the Ministry of Health of the Czech Republic, evolutionary psychology, cognitive processes and forming personality in adolescence period. Structural part of the work is a quantitative inguiry of the fourth class students in one secondary medical school in Prague and one school outside Prague both specialized in medical assistant studies. Key words : Adolescent. Medical healthcare. Inquiry. Medical assistant. Secondary medical school. Student. Teenager. PŘEDMLUVA Tato práce je zaměřena na problematiku přiměřenosti a náročnosti odborné praxe vzhledem k vývojovému stadiu psychiky adolescenta. Zkoumá míru úspěšnosti očekávání a zklamání z reality. Výběr tématu úzce souvisí s osobními zkušenostmi ze studií střední zdravotnické školy a absolvování povinných odborných praxí. Cílem mojí bakalářské práce je zjistit, do jaké míry ovlivňuje odborná praxe studentů Střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent jejich náladu, citové stavy a do jaké míry naplňuje odborná praxe jejich očekávání. Ošetřovatelství je obor, kde se teorie úzce prolíná s praxí a naopak. Fyzicky je tělo sedmnáctiletého žáka připraveno, ale je takto psychicky nevyzrálý jedinec schopen pochopit všechny potřeby nemocných? Dokáže se v dospívajícím věku člověk odpoutat od egocentrismu a zaměřit své síly pro potřeby druhých? Odráží se na péči o klienty vědomí, že se po ukončení studia oboru dále věnovat nebude? V praktické části jsme se pomocí anonymních dotazníků ptali studentů 4.ročníků dvou středních zdravotnických škol, jaký vliv má na jejich psychiku odborná praxe. Zda na ně působí pozitivně, nebo spíše negativně, zda odborná praxe ovlivnila jejich další rozhodování ve volbě studia či zaměstnání. Obsah ÚVOD …………………………………………………………………………………….9 TEORETICKÁ ČÁST……………………………………………………………...…….10 1 Psychologické aspekty ……….………………………………………………………….11 1.1 Vývojová psychologie ………………………………………………………………12 1.2 Osobnost……………………………………………………………………………..12 1.3 Kognitivní vývoj……………………………………………………………………..14 1.4 Motivace……………………………………………………………………………..14 1.5 Strach a úzkost……………………………………………………………………….15 2 Vzdělávání zdravotnického asistenta…………………………….……………………..17 2.6 Pojetí a cíle vzdělávacího programu zdravotnický asistent………………………….17 2.7 Uplatnění absolventa…………………………………………..………………….…18 2.8 Tématický plán ošetřování nemocných ……………………………………………..18 3 Ošetřování nemocných ……….…………………………………………………….…..22 3.1 Oddělení, která studenti oboru zdravotnický asistent navštěvují a jejich specifikace…………………………………………………………………………..……22 3.2 Ošetřovatelská dokumentace využívaná při odborné praxi zdravotnického asistenta různých odd. …………………………………………………………………....23 PRAKTICKÁ ČÁST …………………………………………………………………..….25 4 Empirický průzkum…………………………………………………………….…….….25 4.1 Průzkumný problém………………………….………………………………….……25 4.2 Metodika průzkumu…………………………………….…………………………….26 4.3 Časový harmonogram sběru dat……………………….……………………………..26 4.4 Průzkumný soubor………………………………….………………………………...26 4.5 Analýza výsledků průzkumu…………………………………………………………27 4.6 Interpretace průzkumu……………………………….……………………………….48 4.7 Diskuse…………………………………………….…………………………………49 4.8 Doporučení pro praxi ……………………………….………………………………..50 ZÁVĚR ……………………………………………….…………………………………..51 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY…………………………………………………….52 PŘÍLOHY SEZNAM POUŽITÝCH TABULEK A GRAFŮ Tabulka 1 Místo studia respondentů……………………………………………………26 Tabulka 2 Úspěšnost očekávání respondentů…………………………………………..27 Tabulka 3 Nálada respondentů při odchodu z odborné praxe……………………...…..27 Tabulka 4 Pocity respondentů při příchodu na oddělení……………………………….28 Tabulka 5 Pocity respondentů při kontaktu s pacienty…………………………………29 Tabulka 6 Rozhodnutí respondentů o znovu vybrání oboru zdravotnický asistent…….30 Tabulka 6.1 Důvody, proč by si respondenti, kteří zvolili zápornou odpověď znovu obor zdravotnický asistent nevybrali……………………………………………31 Tabulka 7 Představy respondentů o práci zdravotnického asistenta……………………32 Tabulka 8 Změna představ respondentů o práci zdravotnického asistenta……………..33 Tabulka 9 Volba respondentů pokračovat ve studiu na vysoké škole…………….…….34 Tabulka 9.1 Školy, volené respondenty po ukončení SZŠ……………………….……..35 Tabulka 9.2 Místa studia respondentů volících po ukončení SZŠ další studium………36 Tabulka 10 Volba respondentů pracovat po ukončení studia na SZŠ v oboru zdravotnický asistent…………………………………………………………………….36 Tabulka 10.1 Oddělení, na kterých se respondenti budou chtít věnovat práci v oboru zdravotnický asistent………………………………………...……………37 Tabulka 10.2 Místo studia respondentů volících po ukončení studia na SZŠ obor zdravotnický asistent práci v oboru zdravotnického asistenta………..…………...38 Tabulka 11 Vliv odborné praxe na rozhodnutí věnovat se po ukončení studia na SZŠ oboru zdravotnický asistent…………………………………………….………39 Tabulka 12 Rozladění respondentů z odborné praxe …………………………………..40 Tabulka 12.1 Příčiny rozladění respondentů během odborné praxe……………………40 Tabulka 13 Rozhodnutí respondentů o ukončení studia na SZŠ …………….…………41 Tabulka 13.1 Důvody zvažování respondentů ukončení studia na SZŠ………………..42 Tabulka 14 Faktory působící na respondenty negativně při odborné praxi…………….43 Tabulka 15 Faktory působící na respondenty pozitivně při odborné praxi…………….44 Tabulka 16 Motivace respondentů k volbě studia na SZŠ obor zdravotnický asistent...45 Tabulka 17 Těšení se respondentů na odbornou praxi…………………………………46 Tabulka 18 Představa respondentů o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta…46 Graf 1 Místo studia respondentů………………………………………………………..26 Graf 2 Úspěšnost očekávání respondentů………………………………………………27 Graf 3 Nálada respondentů při odchodu z odborné praxe……………………………...28 Graf 4 Pocity respondentů při příchodu na oddělení…………………………………...28 Graf 5 Pocity respondentů při kontaktu s pacienty……………………………………..29 Graf 6 Rozhodnutí respondentů o znovu vybrání oboru zdravotnický asistent……...…30 Graf 6.1 Důvody, proč by si respondenti, kteří zvolili zápornou odpověď znovu obor zdravotnický asistent nevybrali………………………………………..……31 Graf 7 Představy respondentů o práci zdravotnického asistenta………………………..32 Graf 8 Změna představ respondentů o práci zdravotnického asistenta…………………33 Graf 9 Volba respondentů pokračovat ve studiu na vysoké škole………………………34 Graf 9.1 Školy, volené respondenty po ukončení SZŠ………………………………….35 Graf 9.2Místa studia respondentů volících po ukončení SZŠ další studium……………36 Graf 10 Volba respondentů pracovat po ukončení studia na SZŠ v oboru zdravotnický Asistent……………………………………………………………………………….…37 Graf 10.1 Oddělení, na kterých se respondenti budou chtít věnovat práci v oboru zdravotnický asistent……………………………………………………….…………...38 Graf 10.2 Místo studia respondentů volících po ukončení studia na SZŠ obor zdravotnický asistent práci v oboru zdravotnického asistenta…………...………...38 Graf 11 Vliv odborné praxe na rozhodnutí věnovat se po ukončení studia na SZŠ oboru zdravotnický asistent………………….…………………………………39 Graf 12 Rozladění respondentů z odborné praxe ………………………………………40 Graf 12.1 Příčiny rozladění respondentů během odborné praxe………………………..41 Graf 13 Rozhodnutí respondentů o ukončení studia na SZŠ …………………………..41 Graf 13.1 Důvody zvažování respondentů ukončení studia na SZŠ …………………...42 Graf 14 Faktory působící na respondenty negativně při odborné praxi………………...43 Graf 15 Faktory působící na respondenty pozitivně při odborné praxi………………...44 Graf 16 Motivace respondentů k volbě studia na SZŠ obor zdravotnický asistent…….45 Graf 17 Těšení se respondentů na odbornou praxi……………………………………..46 Graf 18 Představa respondentů o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta…….47 ÚVOD Špatná nálada, stres, úzkost. To jsou pocity, které nás při setkání s těžce nemocným pacientem/klientem mohou potkat. Odborná praxe začíná většinou na náročných odděleních následné péče, v léčebnách dlouhodobě nemocných a v geriatrických centrech. Studenti se zde v praxi začínají učit jak komunikovat s nemocnými, manipulovat s ležícími, zajišťovat hygienický režim, krmit nemocné, starat se o lůžko etc. V teoretické části jsou jednotlivé kapitoly zaměřeny na charakteristické znaky období adolescence, osobnost, motivaci, kognitivní procesy, vztahu úzkosti a výkonnosti, pojetí a cíle vzdělávacího programu zdravotnický asistent, uplatnění absolventa a tématický plán ošetřování nemocných. Část ošetřování nemocných seznamuje s odděleními, která studenti střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent navštěvují během odborné praxe a s ošetřovatelskou dokumentací, se kterou studenti na odborné praxi pracují. Praktická část seznamuje s metodikou průzkumu. S průzkumným problémem, metodikou průzkumu, časovým harmonogramem, průzkumným souborem, analýzou výsledků průzkumu, interpretací výsledků průzkumu, diskusí a doporučením pro praxi. Závěr celé bakalářské práce shrnuje nejvýznamnější poznatky a zhodnocení zda bylo dosaženo stanovených cílů. 9 TEORETICKÁ ČÁST V teoretické části se seznámíme a blíže rozvineme pojmy vývojová psychologie, osobnost, kognitivní procesy, motivace, úzkost a strach, pojetí a cíle vzdělávacího programu zdravotnického asistenta, koncepce oboru zdravotnický asistent a učební osnovy. 1 Psychologické aspekty Psychologické aspekty problematiky vlivu odborné praxe na psychiku studentů střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent zahrnují několik významných složek. Vývojové období, ve kterém se mladý člověk rozhoduje o volbě povolání, se nazývá adolescence. Pro tuto fázi života je typických několik aspektů, které přímo, či nepřímo ovlivňují další život jedince. Budoucí zdravotnický asistent se v tomto období začíná připravovat na své povolání, poznatky získané během odborné praxe vzájemně působí s vývojovými změnami, kterými v tomto období adolescent prochází. Svá specifika má v období adolescence i kognitivní vývoj. Zdravotnický asistent neošetřuje pouze nemocný orgán lidského těla, ale pracuje s nemocným člověkem, působí na něho nejen svými odbornými zákroky, ale celou svou osobností, svým vztahem k němu, úrovní svých profesionálních vlastností a způsobilostí a mírou profesionální adaptace, resp.deformace. Poznatky o osobnosti patří k tomu nejdůležitějšímu, co poskytuje psychologie zdravotníkům. Psychologie osobnosti nám umožňuje nejen lépe porozumět chování nemocných dětí i dospělých, ale rozumět i sami sobě. Jedním ze stěžejním faktorů pro studium a další práci v oboru zdravotnický asistent je motivace. Jinak přistupuje k nemocným člověk, který zvolil obor zdravotnický asistent z touhy pomáhat nemocným, a jinak člověk, kterému jde jen o finanční zisk. Výkon při odborné praxi vůbec není pouhou reprodukcí toho, co bylo předtím perfektně nacvičeno a zvládnuto v odborných učebnách na modelech pacientů pro studijní 10 účely. Psychosociální kontext, v němž se výkon ocitá z něj dělá něco psychologicky kvalitativně odlišného (pocit odpovědnosti, sklon k úzkosti, strach z chyby aj.). 1.1 Vývojová psychologie Období, ve kterém člověk dozrává v ženu či muže a zároveň si volí učební, nebo studijní obor a začíná se připravovat na své povolání se nazývá adolescence. Slovo adolescence je odvozeno z latinského adolesco = dospívat, vyvíjet se, ale také vzmáhat se, sílit, mohutnět. Tato vývojová etapa je pro jedince náročná, protože se zde ukončuje doba mezi dětstvím a dospělostí. U děvčat začíná kolem šestnáctého roku a u chlapců cca v sedmnácti letech. Horní věková hranice adolescence se nedá přesně stanovit, neboť dosažení dospělosti ovlivňuje celá řada skutečností. Hlavním vývojovým úkolem adolescenta je vytvořit si pocit vlastní identity, vytvořit si vlastní hodnoty, přizpůsobit se normám společnosti, její morálce, postupně se stát nezávislým na rodičích a začít budovat vlastní vztahy. Vytváření pocitu identity je v dospívání spojováno s různými otázkami. Např.: „Kdo jsem, co umím, kam směřuji, jaké role zastávám, kam směřuji.“ Adolescent experimentuje s rolemi, které hraje v různých sociálních situacích a skupinách a získává tak zkušenost s alternativními způsoby chování. Tento proces vytváření identity probíhá od dětství. Pocit identity neovlivňuje pouze genotyp, ale také různé sociální situace. Adolescent je přístupný otřesu, roztrpčení, nedšení. Nevyžaduje již happy end a sentimentalitu, zajímá ho životní pravda i když je drsná a tragická (ŘÍČAN, 2004). V adolescenci se velmi rozvíjí sociální vazby jak po stránce kvalitativní tak i kvantitativní. Adolescent se více stává nezávislým na svých rodičích, to v něm vzbuzuje touhu po citové sounáležitosti a partnerství. Na přehnanou autoritativnost reagují odporem a staví se do opozice. 11 Důležitým úkolem adolescenta je volba povolání. Je to úkol náročný, protože mladiství nemusí být ještě zájmově vyhraněný, není zcela dokončen jeho vývoj identity, schopností a nezávislosti. Často se střetává zájem dospívajícího a rodičů. Výsledky těchto sporů mohou být důvodem pro určité rozhodnutí (ŘÍČAN, 2004; ČÍŽKOVÁ, 2001). 1.2 Osobnost Ze zkušenosti mohu říci, že někteří lidé jsou nám příjemnější, jiní méně. S některými se rádi vidíme, s jinými nikoliv. Někdo je zručný, šikovný, obratný, jiný ne. Někdo je veselé povahy, někdo smutné. Obecně se dá říci, že se lidé v mnohém liší. To, že se jeden od druhého tak lišíme, nás dělá jedinečnými. V psychologii termínem osobnost zpravidla označujeme člověka se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky. Setkáváme se i s tím, že se pojmem osobnost označují lidé společensky významnější. V psychologii se používá v souvislosti s výjimečností jedince jako takového. Osobnost člověka zahrnuje biologické znaky (barvu očí, vlasů, věk, zda je zdravý, silný), společenské znaky, tzn.jaké má povolání, vzdělání, kde bydlí, jaké je jeho rodina, kamarádi, přátelé. Schopností a dovedností si všimneme podle toho co umí a jak je šikovný. Dále jsou součástí osobnosti motivace, zájmy, cíle, perspektivy. Rychlost a míru reakce vypovídá temperament. Charakter udává jak se člověk chová k druhým lidem, zda je vytrvalý, odpovědný, svědomitý, pořádný, nebo naopak. Osobnost je velmi složitý soubor vlastností. I když se jednotlivé vlastnosti osobnosti třídí do skupin, je důležité nezapomínat, že jsou všechny části osobnosti spjaty. Např. osvojení a zapamatování vědomostí není jen záležitostí paměti, ale záleží i na myšlení žáka, na jeho citech, motivech, na zájmu o učivo, na schopnostech, na celé osobnosti. Rozdíly mezi lidmi jsou jednak individuální, jednak typologické. Individuální jsou ty, kterými se liší jeden člověk od ostatních lidí. Např. v kolektivu třídy se může jeden žák 12 nápadně lišit výškou postavy, jiný mimořádně dobrým výkonem v tělesné výchově, další se odlišuje např. velmi pomalým pracovním tempem. To jsou individuální rozdíly. Typologické rozdíly jsou ty, kterými se od sebe liší skupina lidí. Jsou však také rozdíly ve výkonech téhož jedince. Např. určité dítě velmi pěkně kreslí, ale špatně zpívá, jiné dobře počítá ale špatně čte. Někdy jsou zjišťovány výkyvy ve výkonu jedince ve srovnání s předchozím obdobím, dítě se zlepšuje vlivem učení, opakováním činností, jindy se zhoršuje pod vlivem nemoci či konfliktu s různými osobami. Souhrnně je vymezen pojem osobnost takto: a) osobnost je člověk se všemi svými psychickými, biologickými a sociálními znaky. b) jednotlivé skupiny vlastností osobnosti jsou navzájem spojeny. c) pojem osobnost vyjadřuje odlišnost jedince od ostatních lidí. Odlišnost je vyjádřena individuálními a typologickými rozdíly. d) psychické zvláštnosti osobnosti jsou nedílně spjaty s jejími vlastnostmi biologickými a společenskými. Vlastnosti osobnosti zdravotnického asistenta, tak jako všechny psychické jevy, se projevují především v jeho činnostech. Proto osobnost poznáváme pečlivým rozborem činností člověka. My zdravotníci při své práci pozorujeme nemocné neustále, sledujeme jejich reakce a chování, snažíme se porozumět tomu, co který projev znamená, snažíme se správně a rychle na projevy reagovat. Zdravotnický pracovník, který se dobře naučil rozumět sám sobě i lidem kolem sebe, dosahuje lepších pracovních výsledků, snáze získává autoritu u nemocných a jejich příbuzných, u spolupracovníků ( ČECHOVÁ, ROZSYPALOVÁ, 2001). 13 1.3 Kognitivní vývoj V období adolescence přetrvává kritický realismus, který se projevuje přezkoumáváním získaných poznatků. Naivní romantizmus mizí a je větší příklon k realitě. Stále je ještě pro adolescenta typický radikalismus a nekompromisnost, projevuje jednostrannost v chápání skutečnosti, nepostihne všechny faktory, které danou situaci ovlivňují, a proto je u něj tendence ke zjednodušení a radikálnímu prosazování. Jejich touha po samostatnosti a nezávislosti vyvolává riskantní chování, kdy se vrhají do situací, které jsou nové a neotřelé. S rozvojem abstrakce a formálních operací získává adolescent mnoho nových důležitých schopností. Zkouší všechny logické a možné kombinace řešení, má schopnost oddělit pravdu od nepravdy, porovnat vlastní předpoklad se skutečností. Tím roste kapacita jeho schopností zabývat se sám sebou a světem okolo sebe. Adolescent své myšlení obrací do vlastního nitra, stává se introspektivním, analytickým a sebekritickým. Navenek se toho může jevit jako lhostejnost vůči okolí, jako obecná potřeba vnímat sebe odděleně od ostatních. Tento proces je nezbytný k vytvoření konzistentního a integrovaného já. Adolescent má kognitivní kapacitu, ale její naplnění je ovlivněno sociálně. V tomto období se prosazuje nová tendence v kognitivním vývoji a tou je systematizace poznatků. Adolescent zjišťuje vztahy a souvislosti mezi nimi, poznává nové obory a je schopen získat v nich širokou pojmovou znalost, v mnohém překoná dospělé (ČÍŽKOVÁ, 2001). 1.4 Motivace Motivace (z latiny movere = hýbat, pohybovat) vyjadřuje souhrn všech skutečností, které podporují, nebo tlumí jedince, aby něco konal, či nekonal. Základním zdrojem lidské motivace jsou vnitřní potřeby a vnější pobídky. Potřeba je vlastnost organismu, která pobízí k vyhledávání určité podmínky nezbytné k životu. Vnější pobídky jsou podněty nebo události, 14 které mohou vyvolat u člověka určitou potřebu a které ji mohou i uspokojit popřípadě vyvolávají potřebu jednání proti vnější pobídce (např.hrozí-li nebezpečí). Vnitřní potřeby jsou spjaty s vnějšími pobídkami, pobídka z vnějšku posiluje nebo oslabuje vnitřní motiv. Člověka mohou vést k určitému jednání různé motivy. Někdy si člověk uvědomuje motivaci k činnosti méně, někdy více. Může si uvědomit jen část motivů, některé si neuvědomí vůbec, popřípadě je sám před sebou popírá. Uvědomění si vlastní motivace je velmi důležitým úkolem při sebepoznání a sebevýchově. Zdravotnickým pracovníkům umožňuje chápání motivů nemocného lépe ho ovlivňovat a získat pro aktivní spolupráci. Lidská motivace je velmi složitá, a proto se k vyjádření jejích různých stránek využívá většího množství termínů. Vedle potřeb jsou to zejména city, zájmy, návyky, postoje, cíle a perspektivy, hodnotové orientace člověka. Uvedené pojmy jsou navzájem těsně spjaty. Při motivovaném chování vzniká tzv. hodnotová orientace. Jedinec v této fázi posuzuje a hodnotí všechny podněty z hlediska vzniklých motivů : nakolik umožňují realizaci motivů a redukci motivace. Potencionální hodnoty těchto podnětů nabývají v důsledku toho zvláštní význam (ČECHOVÁ, V.; ROZSYPALOVÁ, M., 2001). . 1.5 Strach a úzkost Strach a úzkost jsou emoce s kterými mají lidé nejvíce zkušeností, jelikož je svět plný potencionálních i skutečných nebezpečí. Strach je reakcí na specifický podnět. Strachová reakce, jako každá základní emoční reakce má svou poznávací, zážitkovou, neurovegetativní a motorickou stránku. Mezi strachem a úzkostí nejsou ostré hranice, ale spíše plynulé přechody. Úzkost může být relativně stálou vlastností osobnosti. Úzkostný člověk se cítí ohrožen, ale neví čím. Úzkostnost může vzniknout na základě vrozených dispozic i za přispění silnějších psychických traumat (přetěžování nervové soustavy, konfliktní situace apod.). 15 Strach i úzkost jsou prožívány jako škodlivé, nepřijatelné, trýznivé napětí, často s více či méně výraznými pocity nepříjemné tísně v srdeční krajině, nebo kolem žaludku. Strach i úzkost nás zneklidňují, vyvolávají v nás tendence k reakcím jako jsou útěk, úhyb, odvrat. Úzkost má za určitých okolností adaptační význam. Za jiných vede k destrukci chování. Přednostně je úzkost signálem, který varuje před nebezpečím, ale úzkost může být nebezpečnější než nebezpečí, před kterým varuje. Pro zdravého člověka je úzkost a strach faktorem, který zvyšuje jeho aktivitu, pracovní motivovanost, stimuluje jeho poznávací a sebevýchovné zájmy. Člověk bez úzkosti je spokojený, klidný, emočně vyrovnaný. Naopak člověk s pocity bezmocnosti a jinými emočně negativními zážitky z dětství, rodiny, ze školy je ohrožen úzkostí chronickou (neurotickou). Např. neúspěchy, donucovací charakter školní kontroly, odborná praxe apod.). Výkon při odborné praxi vůbec není pouhou reprodukcí toho, co bylo předtím perfektně nacvičeno a zvládnuto v odborných učebnách na modelech pacientů pro studijní účely. Psychosociální kontext, v němž se výkon ocitá z něj dělá něco psychologicky kvalitativně odlišného (pocit odpovědnosti, sklon k úzkosti, strach z chyby aj.) 16 2 Vzdělávání zdravotnického asistenta Vzdělávání oboru zdravotnický asistent je v České republice dáno Ministerstvem zdravotnictví České republiky. 2.1 Pojetí a cíle vzdělávacího programu oboru zdravotnický asistent Název oboru: zdravotnický asistent. Kód oboru: 53-41-M/007. Délka studia: 4 roky. Forma studia: denní. Studijní program: všeobecně vzdělávací a odborné předměty, praxe ve zdravotnických zařízeních. Ukončení studia: maturitní zkouška Vzdělávací program připravuje žáky pro práci středních zdravotnických pracovníků, kteří budou poskytovat ošetřovatelskou péči v rámci ošetřovatelského procesu, a to pod odborným dohledem nebo přímým vedením všeobecné sestry, popř. lékaře. Vzdělávání se proto zaměřuje zejména na zvládnutí ošetřovatelských výkonů a postupů a na vytváření žádoucích profesních postojů, návyků a dalších osobnostních kvalit zdravotnického pracovníka. Žáci jsou vedeni k pečlivosti a odpovědnosti za kvalitu své práce, k ochotě a trpělivosti při poskytování ošetřovatelské péče a jednání s pacienty/klienty. Vzdělávací program je koncipován tak, aby vedle odborného vzdělání poskytl žákům i širší všeobecné vzdělání a obecně přenositelné dovednosti, které mu umožní lépe se adaptovat na nové podmínky (viz přílohy B, C, D). Odborné vzdělávání poskytuje žákům vědomosti nezbytné pro vykonávání požadovaných ošetřovatelských dovedností. Nedílnou součástí odborného vzdělávání jsou cvičení a praktická výuka ve zdravotnických a dalších zařízeních poskytujících zdravotnickou péči. 17 2.2 Uplatnění absolventa Po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent připraven k výkonu práce středního zdravotnického pracovníka, který pod odborným dohledem, nebo pod přímým vedením všeobecné sestry nebo lékaře poskytuje ošetřovatelskou péči dětem (s výjimkou novorozenců) i dospělým a podílí se na preventivní, diagnostické, neodkladné, léčebné, rehabilitační a dispenzární péči v rozsahu své odborné způsobilosti stanovené zákonem č. 96/2004 Sb. § 29 (viz příloha A). Uplatní se v různých zdravotnických zařízeních lůžkového i ambulantního charakteru, např. v nemocnici, na poliklinikách a v lékařských nebo ošetřovatelských centrech, v ordinacích praktických nebo odborných lékařů a v domácí ošetřovatelské péči, jako zdravotnický pracovník v zařízeních sociální péče a služeb např. v léčebnách dlouhodobě nemocných, v ústavech sociální péče, ve stacionářích pro osoby se zdravotním postižením, v zařízeních pro seniory aj. Absolvent/absolventka, který úspěšně vykonal/-a maturitní zkoušku, se může dále vzdělávat na vysokých nebo vyšších odborných školách, zejména v ošetřovatelských oborech, a v odborných kurzech pro zdravotnické pracovníky. 2.3 Tématický plán ošetřování nemocných Tématický plán výuky na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent třetích ročníků je rozvržen celoročně po 12h./týden. a) týden se studenti seznamují s organizačními a metodickými pokyny, BOZP při práci, pravidly chování při ošetřování nemocných, seznamují se s interním, chirurgickým a dětským oddělením. b) týden se studenti učí organizaci a harmonogram zdravotnického týmu, specifika vybavení a pracovních postupů a ošetřovací jednotce, lékařskou a ošetřovatelskou dokumentaci, specifika ošetřovatelské péče na jednotlivých oddělení, komunikaci a práva nemocných. 18 c) týden se učí úpravě lůžka, hygienickou péči dle věku, prevenci komplikací ( opruzeniny, dekubity), spánek, péči o pohodlí, odpočinek a aktivitu, péči o pomůcky (dezinfekce, sterilizace), prevenci nozokomiálních nákaz. d) týden se studenti seznamují s podáváním stravy dle stupně soběstačnosti, dietní systém, enterální a parenterální výživu, hydrataci nemocného, přípravu kojenecké stravy, krmení kojence. e) týden se učí sledovat odchod moče a stolice, diurézu, nácvik defekace, klyzma, cévkování ženy, výplach močového měchýře, asistence při cévkování muže, přebalování kojenců, hygienické návyky batolat. f) týden sledování fyziologických funkcí + záznam, zjišťování tělesné hmotnosti, výšky a tělních obvodů, posuzování stavu vědomí, měření fyziologických funkcí u dětí, aplikaci tepla a chladu. g) týden se studenti učí připravovat nemocného, pomůcek a prostředí k vizitě, povinnosti zdravotnického asistenta při vizitě, příjem, překlad, propuštění nemocného, specifika na dětském oddělení. h) týden se studenti učí podávat léky per os, přípravu a aplikace léků injekcemi, specifika aplikace léků u dětí. i) týden se studenti učí odebírat biologický materiál, připravovat pomůcky, fyzicky i psychicky připravit pacienta, laboratorní vyšetření, specifika odběru na dětském oddělení. j) týden příprava a asistence u diagnosticko – terapeutických výkonů, při převazech, předoperační a pooperační péče, ošetřování nemocných s drenáží a bolestmi. ¨ k) týden uspokojování bio – psycho – sociálních potřeb nemocných, rehabilitace, prevence imobilizačního syndromu, spolupráce se zdravotnickým týmem. 19 Ve čtvrtých ročnících střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent se výuka ošetřovatelská péče zaměřuje na konkrétní orgánové systémy a jejich onemocnění. Během devíti týdnů se studenti naučí ošetřovatelskou péči u nemocných s onemocněním : o dýchacích cest o oběhového systému o zažívacího traktu o endokrinologickým a metabolickým o krve o mozku a míchy, poruchami vědomí o ledvin a močových cest o pohybového aparátu o v terminálním stadiu a péče o mrtvé tělo Obecné výchovně vzdělávací cíle Student třetího ročníku střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent aplikuje vědomosti a dovednosti z teoretických předmětů v základní komplexní ošetřovatelské péči, dodržuje správné pracovní postupy, je schopen orientovat se na ošetřovací jednotce, dodržuje správné pracovní postupy ošetřovatelské péče, dodržuje pravidla BOZP, povinnost mlčenlivosti zdravotnického pracovníka, umí vhodně komunikovat, orientuje se v dokumentaci nemocných, uplatňuje nové postupy v ošetřování nemocných, orientačně posoudí zdravotní stav nemocného a určí jeho soběstačnost, naučí se spolupracovat se zdravotnickým týmem. Student čtvrtého ročníku střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent dovede aplikovat teoretické poznatky v praxi, osvojí si správné a bezpečné pracovní postupy při ošetřování nemocných, pracuje ekonomicky a ekologicky, orientačně posoudí zdravotní stav nemocného a klasifikuje míru jeho soběstačnosti, zvládne vhodně komunikovat a jednat s nemocným a jeho rodinnými příslušníky, rozvíjí empatický a altruistický postoj k nemocnému, pracuje podle principů multikulturního ošetřovatelství, dodržuje práva 20 nemocných, mlčenlivost, v rámci svých kompetencí pracuje se zdravotnickou dokumentací, používá odbornou terminologii, identifikuje nové poznatky a dokáže pracovat s informacemi, seznámí se s organizací práce různých typů oddělení, s kategoriemi zdravotnických pracovníků, v rámci svých kompetencí zvládne práci jako člen zdravotnického týmu. 3 Ošetřování nemocných Studenti středních zdravotnických škol oboru zdravotnický asistent dochází během 3. a 4. ročníku na odbornou praxi do různých zařízení na interní, chirurgické a dětské oddělení. Zde se v praxi učí aplikovat poznatky získané během studia nejen v odborných učebnách. Tato kapitola je zaměřena na oddělení, která studenti oboru zdravotnický asistent navštěvují a ošetřovatelskou dokumentaci, kterou během odborné praxe používají. Studenti oboru zdravotnický asistent se na odborných praxích poprvé setkávají tváří v tvář s lidmi, trpícími různými chorobami. Každé z oddělení, které studenti oboru zdravotnický asistent navštěvují má svá specifika. Fyzickou námahu doplňuje různá míra psychického zatížení, stresu a jiné velmi individuální pocity. Během studia na střední zdravotnické škole studenti oboru zdravotnický asistent navštíví formou exkurzí většinu oddělení navštěvované nemocnice. V naší práci jsme se zaměřily na tři základní oddělení, která studenti oboru zdravotnický asistent navštěvují během odborné praxe. 3.1 Oddělení, která studenti oboru zdravotnický asistent navštěvují a jejich specifikace Prvním ze tří základních oddělení, která studenti střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent navštěvují je interní oddělení. Při práci na interním oddělení zdravotnický asistent využívá všechny prvky moderního ošetřovatelství, poskytuje péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu. Zaměřuje se na prevenci, posilování sebepéče a navrácení klienta do domácího prostředí, popřípadě vazbu na služby agentury domácí péče. 21 Při sestavování ošetřovatelské anamnézy se zdravotnický asistent opírá o informace získané od nemocného, pozorováním a rozhovorem, od příbuzných, doprovodu a členů zdravotnického týmu. Vytyčením cíle při plánování péče se snaží aktivně problém zvládnout, či alespoň minimalizovat. Neustálé vyhodnocování je zároveň výsledkem zdravotnického asistenta, nutí ho hledat a stanovovat nové či potencionální ošetřovatelské problémy. Celostní přístup a dobré odborné znalosti jsou základním předpokladem poskytování péče na interním oddělení. Druhým oddělením, která studenti navštěvují je chirurgické. Předpokladem pro úspěšné zvládnutí práce na chirurgickém odd. je stálá pohotovost ke zvládání aktuálních potřeb klientů v souvislosti s nutností operačního výkonu, pooperační péče a rekonvalescence. Třetí je oddělení dětské. Dětský věk je charakterizován prudkým tělesným a duševním vývojem, každé vývojové období má své zvláštnosti, a proto je ošetřovatelská péče o děti velmi náročná. Studenti střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent pracují vždy pod přímým vedením odborné učitelky. 3.2 Ošetřovatelská dokumentace využívaná při odborné praxi zdravotnického asistenta různých oddělení Studenti střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent využívají během odborné praxe ošetřovatelskou dokumentaci, vytvořenou vlastní školou pro účely osvojení si získávání anamnéz, stanovování ošetřovatelských diagnóz, cíle ošetřovatelské péče, intervence, realizace a hodnocení ošetřovatelské péče. Součástí interní dokumentace pro studijní účely střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent jsou základní screeningová vyšetření, hodnocení výživy a metabolismu, stavu kůže a sliznic, v souvislosti s porušením kožní integrity je zde stupnice rizika vzniku dekubitů dle Nortonové. Dále zdravotnický asistent hodnotí vylučování moče, stolice a potu, aktivitu a cvičení pacienta. Zajišťuje prevenci vzniku imobilizačního syndromu, hodnotí 22 spánek a odpočinek. Zdravotnický asistent dále zjišťuje riziko pádu, vnímání a poznávání pacienta, bolest. Nechybí zde ani hodnocení sebepojetí, mezilidských vztahů a stresu, zátěžových situací a jejich zvládání. Závěrem je přehledná tabulka týkající se různých vyšetření a terapie pacienta (viz příloha E). Ošetřovatelská dokumentace pro studijní účely střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent na dětské oddělení je doplněna o modifikovaný test soběstačnosti (od 6 let) kde se hodnotí aktivita a soběstačnost pacienta. Hodnocení sebepojetí, mezilidských vztahů a stresu nahrazuje charakteristika dítěte (viz příloha F). Ošetřovatelská dokumentace na chirurgické oddělení má podrobněji vypracovaný plán ošetřovatelské péče doplněn o charakteristickou problematiku předoperační a pooperační péče jako jsou invazivní vstupy, škály pro hodnocení bolesti, péči o operační ránu (viz příloha G). 23 PRAKTICKÁ ČÁST 4 Empirický průzkum Průzkumnou část tvoří kvantitativní průzkum metodou dotazníku (viz příloha H). 4.1. Průzkumný problém Jaký má vliv odborné praxe na psychiku studentů střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent? Průzkumné cíle Cíl 1 – Zjistit, zda na studenty střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent působí odborná praxe negativně, či pozitivně. Cíl 2 – Zjistit, zda odborná praxe změnila původní představy o práci zdravotnického asistenta studentů Střední zdravotnické školy, obor zdravotnický asistent. Cíl 3 – Zjistit do jaké míry ovlivňuje odborná praxe náladu a citové stavy studentů střední zdravotnické školy, obor zdravotnický asistent. Cíl 4 – Zjistit, zda rozhodnutí zůstat po ukončení studia na střední zdravotnické škole v oboru ovlivňuje odborná praxe. Průzkumné hypotézy Hypotéza 1 – Předpokládáme, že na 70% studentů 4.ročníků oboru zdravotnický asistent působí odborná praxe negativně. Hypotéza 2 – Předpokládáme, že u většiny studentů jsou nynější představy o práci zdravotnického asistenta jiné, než byly na začátku studia. 24 Hypotéza 3 - Předpokládáme, že více studentů má po odchodu z odborné praxe spíše špatnou náladu, než dobrou. Hypotetické tvrzení – Předpokládáme, že rozhodnutí o další práci v oboru zdravotnický asistent ovlivnila odborná praxe. 4.2 Metodika průzkumu Dotazník obsahoval 18 položek. V úvodu studenti vyplnili svůj věk a ročník studia. 17 otázek bylo uzavřených a 1 otevřená. Dotazníků bylo rozdáno 50. Návratnost dotazníků byla 100%. K hypotéze 1 se vztahovaly položky 4, 5, 14, 15. Hypotézu 2 jsme ověřovaly položkami 2, 7, 8. Položky 3, 12, 17 se vztahovaly k hypotéze 3 . Hypotetické tvrzení jsme ověřovaly položkami 6, 9, 10, 11. Položky 1, 13, 16, 18 byly doplňující. 4.3 Časový harmonogram Průzkumné šetření bude prováděno v období od 18.1.2010 – 1.3.2010. Analýza a interpretace dat Získaná data budou zodpovědně analyzována a vyjádřena v procentech a znázorněna pomocí tabulek a grafů. 4.4 Průzkumný soubor - Vybraný soubor – Soubor je rozdělen na dvě skupiny, studenti 4.ročníku Střední zdravotnické školy v Hlavním městě Praha a studenti 4.ročníku Střední zdravotnické školy V Kladně. - Velikost vzorku – 50 respondentů 25 Průzkumný vzorec Průzkumný vzorec tvořili studenti dvou Středních zdravotnických škol. Jedné v Praze a jedné v Kladně. Výběr byl záměrný. Věkové rozmezí jsme stanovili na 17-18let. 4.5 Analýza výsledků průzkumu Otázka 1 Ve kterém městě studujete? Tabulka 1 Místo studia respondentů Počet respondentů Relativní četnost SZŠ Kladno 25 50% SZŠ Praha 25 50% Celkem 50 100% Graf 1 Místo studia respondentů SZŠ Kladno SZŠ Praha Pro průzkum byly vybrány dvě střední zdravotnické školy, kde se vyučuje obor zdravotnický asistent. Střední zdravotnická škola Kladno, Havířská 1141 a Střední zdravotnická škola Praha, Ruská 91. Respondentů ze Střední zdravotnické školy Kladno bylo 25 (50%). Respondentů ze Střední zdravotnické školy Praha bylo také 25 (50%). 26 Otázka 2 Splnila odborná praxe Vaše očekávání? Tabulka 2 Úspěšnost očekávání respondentů Absolutní četnost Relativní četnost Odpověď ANO 36 72% Odpověď NE 14 28% Celkem 50 100% Graf 2 Úspěšnost očekávání respondentů NE ANO Na otázku zda odborná praxe splnila očekávání odpovědělo 36 (72%) respondentů kladně, záporně odpovědělo 14 (28%) respondentů. Otázka 3 Jakou máte náladu při odchodu z odborné praxe? Tabulka 3 Nálada respondentů při odchodu z odborné praxe Absolutní četnost Relativní četnost Dobrou 18 36% Spíše dobrou 28 56% Spíše špatnou 4 8% Špatnou 0 0% Celkem 50 100% 27 Graf 3 Nálada respondentů při odchodu z odborné praxe Dobrou Spíše dobrou Spíše špatnou Špatnou Nálada respondentů při odchodu z odborné praxe byla v 18 ti případech (36%) dobrá, spíše dobrou mělo 28 (56%) a spíše špatnou měli 4 (8%) respondenti. Možnost špatnou nezvolil žádný respondent. Otázka 4 Jaké pocity máte při příchodu na oddělení? Tabulka 4 Pocity respondentů při příchodu na oddělení Absolutní četnost Relativní četnost Pozitivní 37 74% Negativní 13 26% Celkem 50 100% Graf 4 Pocity respondentů při příchodu na oddělení Pozitivní Negativní 28 Z průzkumné otázky vyplývá, že 37 (74%) respondentů mělo při příchodu na oddělení pozitivní pocity, 13 (26%) respondentů mělo pocity negativní. Otázka 5 Jaké pocity máte při kontaktu s pacientem? Tabulka 5 Pocity respondentů při kontaktu s pacientem Absolutní četnost Relativní četnost Pozitivní 26 52% Spíše pozitivní 23 46% Spíše negativní 1 2% Negativní 0 0% Celkem 50 100% Graf 5 Pocity respondentů při kontaktu s pacientem Pozitivní Spíše pozitivní Spíše negativní Negativní Pozitivní pocity při kontaktu s pacientem mělo 26 (52%) respondentů. Spíše pozitivní pocity mělo při kontaktu s pacientem 23 (46%) respondentů. Pocity spíše negativní měl 1 (2%) respondent. Negativní pocity neměl žádný respondent. 29 Otázka 6 Pokud byste se mohl(a) znovu rozhodnout, vybral(a) byste si znovu obor zdravotnický asistent? Tabulka 6 Rozhodnutí respondentů o znovu vybrání oboru zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost Ano 34 68% Ne 16 32% Celkem 50 100% Graf 6 Rozhodnutí respondentů o znovu vybrání oboru zdravotnický asistent Ano Ne Z grafu zobrazujícího množství respondentů, kteří by si při možnosti opakované volby oboru znovu vybrali obor zdravotnický asistent vyplývá, že 34 (68%) respondentů by obor zvolili znovu, 16 (32%) respondentů by si obor znovu nezvolili. 30 Tabulka 6.1 Důvody, proč by si respondenti, kteří zvolili zápornou odpověď znovu obor zdravotnický asistent nevybrali Absolutní četnost Relativní četnost Málo kompetencí 7 43% Studium je dlouhé 3 19% Tato práce mě nebaví 4 25% Odborná praxe 2 13% Celkem 16 100% Graf 6.1 Důvody, proč by si respondenti, kteří zvolili zápornou odpověď znovu obor zdravotnický asistent nevybrali Málo kompetencí Studium je dlouhé Tato práce mě nebaví Odborná praxe Mezi důvody proč by si respondenti znovu nevybrali obor zdravotnický asistent patřilo málo kompetencí, dlouhá délka studia, odborná praxe a ztráta uspokojení z odvedené práce. Málo kompetencí uvedlo 7 (43%) respondentů, dlouhou délku studia uvedli 3 (19%) respondenti, 4 (25%) respondenty práce zdravotnického asistenta nebaví a 2 (13%) respondenti by si znovu nevybrali obor zdravotnický asistent kvůli průběhu odborné praxe. 31 Otázka 7 Jsou Vaše představy o práci zdravotnického asistenta stejné jako na začátku studia? Tabulka 7 Představy respondentů o práci zdravotnického asistenta Absolutní četnost Relativní četnost Ano 18 36% Ne 32 64% Celkem 50 100% Graf 7 Představy respondentů o práci zdravotnického asistenta Ano Ne Z výše uvedeného grafu vyplývá, že 32 (64%) respondentů mělo na začátku studia jiné představy o práci zdravotnického asistenta než v současnosti při studiu 4. ročníku střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent. 18 (36%) respondentů mělo na začátku studiu stejné představy o práci zdravotnického asistenta jako v současné době při studiu 4. ročníku střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent. 32 Otázka 8 Pokud jste v předchozí otázce odpověděl(a) „ne“, jak se Vaše představy změnily? Tabulka 8 Změna představ respondentů o práci zdravotnického asistenta Absolutní četnost Relativní četnost Ztráta elánu 2 7% Personál 2 7% Dozor u výkonů 18 64% Ohodnocení práce 3 11% Další studium jen zdravotnického směru 1 4% Náplň práce 2 7% Celkem 28 100% Graf 8 Změna představ respondentů o práci zdravotnického asistenta Ztráta elánu Personál Dozor u výkonů Ohodnocení práce Další stuium pouze zdrav.směru Náplň práce Respondenti, kteří na předchozí otázku 7 odpověděli záporně jako nejčastější změny uváděli ztrátu elánu, přístup ošetřovatelského personálu, dozor u výkonů , ohodnocení práce zdravotnického asistenta, možnost po ukončení střední zdravotnické školy studovat zase jen na škole zdravotnického směru, náplň práce zdravotnického asistenta. Ztrátu elánu uvedli 2 (7%) respondenti, přístup ošetřujícího personálu uvedli 2 (7%) respondenti, dozor u výkonů uvedlo 18 (64%) respondentů, ohodnocení práce zdravotnického asistenta uvedli 3 (11%) 33 respondenti, další studium zase jen na škole zdravotnického směru uvedl 1 (4%) respondent, náplň práce uvedli 2 (7%) respondenti. Otázka 9 Chcete po ukončení studia na střední zdravotnické škole pokračovat na vysoké škole? Tabulka 9 Volba respondentů pokračovat ve studiu na vysoké škole Absolutní četnost Relativní četnost Ano 37 74% Ne 13 26% Celkem 50 100% Graf 9 Volba respondentů pokračovat ve studiu na vysoké škole Ano Ne Z grafu vyplývá, že 37 (74%) respondentů chtělo pokračovat po studiu na střední zdravotnické škole na vysoké škole, či vyšší odborné škole. 13 (26%) respondentů po studiu na střední zdravotnické škole pokračovat ve studiu nechtělo. 34 Tabulka 9.1 Školy, volené respondenty po ukončení střední zdravotnické školy Absolutní četnost Relativní četnost VOŠZ 11 30% VŠ (Bc.) 22 59% FTVS 1 3% VOŠ obor zdravotnický záchranář 2 5% Porodní asistentka 1 3% Celkem 37 100% Graf 9.1 Školy, volené respondenty po ukončení střední zdravotnické školy VOŠZ VŠ (Bc. ošetřovatelství) FTVS VOŠ obor zdravotnický záchranář Porodní asistentka Školy, volené respondenty po ukončení studia na střední zdravotnické škole byly VOŠZ – obor diplomovaná všeobecná sestra, VŠ – obor ošetřovatelství, FTVS, VOŠ – diplomovaný zdravotnický záchranář, VŠ – obor porodní asistentka. VOŠZ zvolilo 11 (30%) respondentů, VŠ obor ošetřovatelství zvolilo 22 (59%) respondentů, FTVS zvolil 1 (3%) respondent, VOŠ obor zdravotnický záchranář zvolili 2 (5%) respondenti, VŠ obor porodní asistentka zvolil 1 (3%) respondent. 35 Tabulka 9.2 Místa studia respondentů volících po ukončení střední zdravotnické školy další studium Absolutní četnost Relativní četnost SZŠ Kladno 19 51% SZŠ Praha 18 49% Celkem 37 100% Graf 9.2 Místa studia respondentů volících po ukončení střední zdravotnické školy další studium SZŠ Kladno SZŠ Praha Z výše uvedeného grafu vyplývá, že pokračovat ve studiu po Střední zdravotnické škole Kladno zvolilo 19 (51%) respondentů, po Střední zdravotnické škole Praha zvolilo dále studovat 18 (49%) respondentů. Otázka 10 Chcete se po ukončení studia na střední zdravotnické škole dále věnovat práci v oboru zdravotnický asistent? Tabulka 10 Volba respondentů pracovat po ukončení studia na střední zdravotnické škole v oboru zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost Ano 23 46% Ne 27 54% Celkem 50 100% 36 Graf 10 Volba respondentů pracovat po ukončení studia na střední zdravotnické škole v oboru zdravotnický asistent Ano Ne Po ukončení studia na střední zdravotnické škole chtělo pracovat v oboru zdravotnický asistent 23 (46%) respondentů, nepracovat po ukončení studia na střední zdravotnické škole v oboru zdravotnický asistent zvolilo 27 (54%) respondentů. Tabulka 10.1 Oddělení, na kterých se respondenti budou chtít věnovat práci v oboru zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost Interna 5 24% Chirurgie 12 57% Dětské odd. 3 14% ARO 1 5% Celkem 21 100% 37 Graf 10.1 Oddělení, na kterých se respondenti budou chtít věnovat práci v oboru zdravotnický asistent Interna Chirurgie Dětské odd. ARO Respondenti, kteří chtěli po ukončení studia na střední zdravotnické škole pracovat v oboru zdravotnický asistent volili oddělení interní, chirurgické, dětské a ARO. Interní oddělení zvolilo 5 (24%) respondentů, chirurgické oddělení zvolilo 12 (57%) respondentů, dětské oddělení zvolili 3 (14%) respondenti, ARO zvolil1(5%) respondent. Tabulka 10.2 Místo studia respondentů volících po ukončení studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent zůstání a práci v oboru zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost SZŠ Kladno 11 52% SZŠ Praha 10 48% Celkem 21 100% Graf 10. 2 Místo studia respondentů volících po ukončení studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent zůstání a práci v oboru zdravotnický asistent SZŠ Kladno SZŠ Praha 38 Respondentů SZŠ Kladno, kteří chtěli po ukončení studia zůstat v oboru zdravotnický asistent bylo 11 (52%). Ze SZŠ Praha chtělo zůstat po ukončení studia v oboru 10 (48%) respondentů. Otázka 11 Ovlivnila rozhodnutí zůstat po ukončení studia v oboru odborná praxe? Tabulka 11 Vliv odborné praxe na rozhodnutí věnovat se po ukončení studia na střední zdravotnické škole oboru zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost Ano 33 66% Ne 17 34% Celkem 50 100% Graf 11 Vliv odborné praxe na rozhodnutí věnovat se po ukončení studia na střední zdravotnické škole oboru zdravotnický asistent Ano Ne 33 (66%) respondentů ovlivnila odborná praxe při volbě zůstat po ukončení studia na střední zdravotnické škole v oboru, 17 (34%) respondentů odbornou praxí ovlivněno nebylo. 39 Otázka 12 Odcházel(a) jste někdy z odborné praxe rozladěn(a)? Tabulka 12 Rozladění respondentů z odborné praxe Absolutní četnost Relativní četnost Ano 40 80% Ne 10 20% Celkem 50 100% Graf 12 Rozladění respondentů z odborné praxe Ano Ne Z odborné praxe bylo rozladěno 40 (80%) respondentů. 10 (20%) respondentů rozladěno z odborné praxe nebylo. Tabulka 12.1 Příčiny rozladění respondentů během odborné praxe Absolutní četnost Relativní četnost Úmrtí pacienta 15 39% Přístup ose.personálu 17 45% Učitelka 6 16% Celkem 38 100% 40 Graf 12.1 Příčiny rozladění respondentů během odborné praxe Úmrtí pacienta Přístum ose.personálu Učitelka Příčiny rozladění z odborné praxe byly úmrtí pacienta, neprofesionální přístup ošetřujícího personálu a učitelka. Úmrtí pacienta rozladilo 15 (39%) respondentů, neprofesionální přístup ošetřujícího personálu rozladilo 17 (45%) respondentů, učitelkou bylo rozladěno 6 (16%) respondentů. Otázka 13 Uvažoval(a) jste někdy, že studium ukončíte? Tabulka 13 Rozhodnutí respondentů o ukončení studia na střední zdravotnické škole Absolutní četnost Relativní četnost Ano 12 24% Ne 38 76% Celkem 50 100% Graf 13 Rozhodnutí respondentů o ukončení studia na střední zdravotnické škole Ano Ne 41 O ukončení studia na střední zdravotnické škole uvažovalo 12 (24%) respondentů, 38 (76%) respondentů o ukončení studia na střední zdravotnické škole neuvažovalo. Tabulka 13.1 Důvody zvažování respondentů ukončení studia na střední zdravotnické škole Absolutní četnost Relativní četnost Strach z některých výkonů 3 25% Náročnost studia 9 75% Celkem 12 100% Graf 13.1 Důvody zvažování respondentů ukončení studia na střední zdravotnické škole Strach z některých výkonů Náročnost studia Respondenti volili jako důvod zvažování ukončení studia na střední zdravotnické škole strach z některých odborných výkonů a náročnost studia. Strach z některých odborných výkonů uvedli 3 (25%) respondenti, náročnost studia uvedlo 9 (75%) respondentů. 42 Otázka 14 Co na Vás při odborné praxi působí negativně? Tabulka 14 Faktory působící na respondenty negativně při odborné praxi Absolutní četnost Relativní četnost Pacienti 2 2% Přístup sester 41 45% Sanitáři 18 19% Spolužáci 3 3% Učitelka 19 21% Lékaři 3 3% Prostředí nemocnice 5 5% Práce na oddělení 2 2% Celkem 93 100% Graf 14 Faktory působící na respondenty negativně při odborné praxi Pacienti Přístup sester Sanitáři Spolužáci Učitelka Lékaři Prostředí nemocnice Práce na odd. Respondenti, kteří zvolili možnost pacienti byly 2 (2%), přístup sester jako negativní faktor při odborné praxi zvolilo 41 (45%) respondentů, sanitáře zvolilo 18 (19%) respondentů, spolužáky zvolili 3 (3%) respondenti, učitelku zvolilo 19 (21%) respondentů, lékaře zvolili 3 (3%) respondenti, prostředí nemocnice zvolilo 5 (5%) respondentů, práci na oddělení zvolili 2 (2%) respondenti. 43 Otázka 15 Co na Vás při odborné praxi působí pozitivně? Tabulka 15 Faktory působící na respondenty pozitivně při odborné praxi Absolutní četnost Relativní četnost Pacienti 31 22% Přístup sester 3 2% Sanitáři 20 15% Spolužáci 17 13% Učitelka 13 10% Lékaři 13 10% Prostředí nemocnice 17 13% Práce na oddělení 21 15% Celkem 135 100% Graf 15 Faktory působící na respondenty pozitivně při odborné praxi Pacienti Přístup sester Sanitáři Spolužáci Učitelka Lékaři Prostředí nemocnice Práce na odd. Na 31 (22%) respondentů působí pozitivně pacienti, přístup sester působí pozitivně na 3 (2%) respondenty, sanitáři působí pozitivně na 20 (15%) respondentů, spolužáci působí pozitivně na 17 (13%) respondentů, učitelka působí pozitivně na 13 (10%) respondentů, lékaři působí pozitivně na 13 (10%) respondentů, prostředí nemocnice působí pozitivně na 17 (13%) respondentů, Práce na oddělení působí pozitivně na 21 (15%) respondentů. 44 Otázka 16 Co Vás motivovalo k volbě studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent? Tabulka 16 Motivace respondentů k volbě studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent Absolutní četnost Relativní četnost Touha pomáhat nemocným 32 64% Rodiče 5 10% Maturita 7 14% Kamarádi 0 0% Nevěděl(a) jsem kam jinam jít 6 12% Celkem 50 100% Graf 16 Motivace respondentů k volbě studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent Touha pomáhat nemocným Rodiče Maturita Kamarádi Nevěděl(a) jsem kam jinam jít Motivací pro respondenty k volbě studia na střední zdravotnické škole byli touha pomáhat nemocným, rodiče, maturita, kamarádi a nevěděl(a) jsem kam jinam jít. Touha pomáhat nemocným motivovala 32 (64%) respondentů, rodiče motivovali 5 (10%) respondentů, maturita motivovala 7 (14%) respondentů, kamarádi nemotivovali žádného respondenta, možnost nevěděl(a) jsem zvolilo 6 (12%) respondentů. 45 Otázka 17 Těšíte se na odbornou praxi? Tabulka 17 Těšení se respondentů na odbornou praxi Absolutní četnost Relativní četnost Ano 44 88% Ne 6 12% Celkem 50 100% Graf 17 Těšení se respondentů na odbornou praxi Ano Ne Z grafu vyplývá, že 44 (88%) respondentů se na odbornou praxi těší, 6 (12%) respondentů se na odbornou praxi netěší. Otázka 18 Jakou máte představu o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta? Tabulka 18 Představa respondentů o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta Absolutní četnost Relativní četnost 10 – 15tis.Kč/měsíc včetně 25 50% 15 – 20tis.Kč/měsíc včetně 22 44% 20 – 30tis.Kč/měsíc včetně 3 6% Celkem 50 100% 46 Graf 18 Představa respondentů o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta 10 - 15tis./měsíc 15 - 20tis./měsíc 20 - 30tis./měsíc Představy o platovém hodnocení zdravotnického asistenta se pohybovali v rozmezí mezi 10.000,-Kč/měsíc a 30.000,-Kč/měsíc. 10.000,-Kč/měsíc až 15.000,-Kč/měsíc volilo 25 (50%) respondentů, 15.000,-Kč/měsíc až 20.000,-Kč/měsíc volilo 22 (44%) respondentů, 20.000,-Kč/měsíc až 30.000,-Kč/měsíc volili 3 (6%) respondenti. 4.6 Interpretace výsledků průzkumu Hypotéza 1 – Předpokládáme, že na 70% studentů 4.ročníků oboru zdravotnický asistent působí odborná praxe negativně se nepotvrdila. Faktorů, působících na respondenty pozitivně bylo více, než faktorů působících na respondenty negativně. Hypotéza 2 – Předpokládáme, že u většiny studentů jsou nynější představy o práci zdravotnického asistenta jiné, než byly na začátku studia se potvrdila. Většina respondentů měla na začátku studia jiné představy o práci zdravotnického asistenta než nyní ve 4. ročníku. Hypotéza 3 - Předpokládáme, že více studentů má po odchodu z odborné praxe spíše špatnou náladu, než dobrou se nepotvrdila. Respondenti po odchodu z odborné praxe mají náladu spíše dobrou. 47 Hypotetické tvrzení – Předpokládáme, že rozhodnutí o další práci v oboru zdravotnický asistent ovlivnila odborná praxe se potvrdila. Respondenti byli při rozhodování zda zůstat po studiu v oboru ovlivněni odbornou praxí. 4.7 Diskuse Výsledky našeho průzkumu nelze srovnávat s předchozími výsledky průzkumů dané problematiky, jelikož mi není znám žádný z těchto výsledků. Naším průzkumem jsme zjistily, že při odborné praxi působí na studenty střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent některé věci negativně a jiné pozitivně. Zjistily jsme také, že odborná praxe přímo ovlivňuje rozhodnutí zda se student bude chtít nadále věnovat oboru zdravotnický asistent či pokračovat ve studiu na vysoké či vyšší odborné škole. Ráda bych se pozastavila nad zjištěním, že převážně negativně na respondenty působí přístup ošetřujícího personálu k nim jako studentům oboru zdravotnický asistent (45% respondentů). Překvapuje mě fakt, že všeobecné sestry dávají studentům oboru zdravotnický asistent během odborné praxe najevo, že ony jsou „sestry“ a studenti budou „pouhými asistenty“. Nízká míra kompetencí a práce pod dohledem všeobecné sestry je rozhodujícím faktorem pro volbu dalšího studia na vysoké či vyšší odborné škole po ukončení studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent ( 74% respondentů). Další pro mě zarážejícím zjištěním je fakt, že spíše než úmrtí pacienta uváděli respondenti jako příčinu rozladění opět přístup ošetřujícího personálu ( rozladění v souvislosti s úmrtím pacienta uvedlo 39% respondentů, rozladění v souvislosti s přístupem ošetřujícího personálu uvedlo 45% respondentů). Velice mě překvapilo, že přesto, že se během studia představy o práci zdravotnického asistenta u 64% respondentů změnily, 68% respondentů by si obor zdravotnický asistent při možnosti opětovné volby opět zvolila. Dalším příjemným zjištěním bylo, že většina (64% respondentů) si obor zdravotnický asistent vybrala z touhy pomáhat nemocným, což je ta nejlepší motivace pro zodpovědnou práci s nemocnými lidmi. 48 4.8 Doporučení pro praxi Bylo by ideální, kdyby současný zdravotnický personál přistupoval ke studentům střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent jako k osobnostem, které se po dokončení studia stanou plnohodnotnou součástí ošetřujícího týmu. Důležité je lépe informovat budoucí studenty střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent o průběhu studia, odborné praxi, následné náplni práce a možnosti dalšího studia. Konkretizovat náplň práce formou prezentací, fotodokumentace, prospektů. Zajistit semináře odbornými pracovníky s následnou diskusí. Různé nejasnosti ošetřujícího personálu se studentem střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent a naopak řešit s odbornou učitelkou, která je na odborné praxi studentů vždy přítomna. Jakékoliv nejasnosti řešit bez odkladu. 49 ZÁVĚR Cílem bakalářské práce bylo zjistit, jaký vliv má odborná praxe na psychiku studentů střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent, kterého bylo dosaženo. Z výsledků je patrné, že faktorů, působících na respondenty při odborné praxi pozitivně je více, než faktorů působících na respondenty při odborné praxi negativně. Představy o práci zdravotnického asistenta však měla většina respondentů na začátku studia úplně jiné, než v závěru jeho absolvování . Pomocí průzkumu se mi naskytla možnost nahlédnout a srovnávat dvě střední zdravotnické školy jednu v Praze a jednu mimo Prahu. Obě tyto školy se řídí stejnými zákony a mají podobný systém výuky. Studenti obou škol navštěvují během odborné praxe stejná oddělení (chirurgické, interní, pediatrické). Rozdíl mezi nimi není ani v množství studentů, kteří by chtěli po ukončení studia na střední zdravotnické škole pokračovat na vysoké či vyšší odborné škole. Rozdíl se lišil pouze v jednom respondentovi (SZŠ Kladno 51% respondentů, SZŠ Praha 49% respondentů). Překvapilo mě, že v našem průzkumu volilo 30% respondentů po ukončení studia na střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent další studium na Vyšší odborné škole zdravotnické obor diplomovaná všeobecná sestra. Tento obor s platností od roku 2011 končí. Během návštěv na obou středních zdravotnických školách jsem zjistila, že je tento fakt pro většinu studentů neznámý. Žijeme v době, kdy se celý systém vzdělávání všeobecných sester v České republice zásadně mění a v nejbližší době pravděpodobně ještě měnit bude. Aktuálně se na povolání všeobecné sestry připravují studenti na středních zdravotnických školách, obor zdravotnický asistent. Práci, která je po ukončení studia očekává, změnit nelze. Co ale změnit lze je informovanost zájemců o tento obor. Nejen v medicínské praxi platí prevence především. Byla bych velice ráda, kdyby byl tento průzkum za dva roky zopakován a výsledky byly porovnány s výsledky našeho průzkumu. 50 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY BARTOŠÍKOVÁ, I. a kolektiv. 2000. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví : Katedra urgentní medicíny a medicíny katastrof, 2000. ISBN : 80-7013-288-4. ČECHOVÁ,V.; ROZSYPALOVÁ, M. 2001. Obecná psychologie. Brno : Institut pro další vzdělávání zdravotnických pracovníků ve zdravotnictví v Brně, 2001. ISBN 80-7013-343-0. ČESKO, 2004. Zákon č.96 ze dne 1.1.2004 o nelékařských zdravotnických profesí. In Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka X, s.X. Dostupný také z WWW: http://www.mzcr.cz/Odbornik/Pages/245-zakon-c-962004-sb.html. ISSN 1211-1244. ČÍŽKOVÁ, J. 2000. Poznávání duševního života člověka. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN : 80-244-0329-3. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H., 2004. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2004. ISBN 80- 7178-303-X. JIRÁK, Z. 2005. Fyziologie a psychologie práce. Ostravská univerzita : Zdravotně sociální fakulta, 2005. ISBN : 80-7368-107-2. JUŘENÍKOVÁ, P. aj. 1999. Ošetřovatelství 2.část. Středisko služeb školám – vlastním nákladem, 1999. ISBN : neuvedeno. JUŘENÍKOVÁ, P. aj. 1999. Ošetřovatelství 1.část. Středisko služeb školám – vlastním nákladem, 1999. ISBN : neuvedeno. KOHOUTEK, R. 2001. Poznávání a utváření osobnosti. Brno : Akademické nakladatelství Brno, 2001. ISBN 80-7204-200-9. KOHOUTEK, R. 1998. Metoda dotazníku pro pedagogy. Brno, Item : CERM, 1998. ISBN : 80-7204-067-7. 51 KOLEKTIV AUTORŮ. 2001. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2001. ISBN 80-7067-953-0. KOPMEYER, M.,R. 1995. Formování osobnosti. Praha : Knižní klub, 1995. ISBN 80-7176- 239-3. KŘIVOHLAVÝ, J. 1998. Jak neztratit nadšení. Grada publishing, 1998. ISBN 80 – 7169 – 551 – 3. MACEK, P. 1999. Adolescence – psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha : Portál, 1999. ISBN : 80-7178-348-X. NAKONEČNÝ, M. 1995. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. ISBN : 80-85255-74- X. NAKONEČNÝ, M. 1996. Motivace lidského chování. Praha : Academia, 1996. ISBN : 80- 200-0592-7. NĚMCOVÁ, J; MAURITZOVÁ, I. 2009. Skripta k tvorbě bakalářských a magisterských prací. Praha : Maurea, Praha, 2009. ISBN 978-80-902876-0-0. PACOVSKÝ, V. 1994. Ošetřovatelská diagnostika. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 382-71- 94. ŘÍČAN, P. 2004. Cesta životem. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7367-124-7. SCHMIDBAUER, W. 2000. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN : 80-7178-312-9. WEST, G. 2002. Dobrodružství psychického vývoje : kapitoly z vývojové psychologie. Praha : Portál, 2002. ISBN : 80-7178-684-5. 52 SEZNAM PŘÍLOH Příloha A - Zákon č.96/2004 Sb. §29………………………………………………I Příloha B - Učební plán studijního oboru zdravotnický asistent………………….II Příloha C - Volitelné předměty oboru zdravotnický asistent……………………..III Příloha D - Nepovinné předměty oboru zdravotnický asistent……………………IV Příloha E – Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na interním oddělení…………………………………………………………V Příloha F - Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na dětském oddělení………………………………………………………….IX Příloha G - Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na chirurgickém oddělení ………………………………………XII Příloha H – Dotazník ……………………………………………………………...XV Příloha A - Zákon č.96/2004 Sb. § 29 Odborná způsobilost k výkonu povolání zdravotnického asistenta (1) Odborná způsobilost k výkonu povolání zdravotnického asistenta se získává absolvováním a) střední zdravotnické školy v oboru zdravotnický asistent, nebo b) akreditovaného kvalifikačního kurzu zdravotnický asistent po získání úplného středního vzdělání nebo úplného středního odborného vzdělání a způsobilosti k výkonu povolání ošetřovatele podle § 36. (2) Dále mají odbornou způsobilost k výkonu povolání zdravotnického asistenta zdravotničtí pracovníci, kteří získali způsobilost k výkonu povolání a) zdravotnického záchranáře podle § 18, nebo b) porodní asistentky podle § 6. (3) Za výkon povolání zdravotnického asistenta se považuje poskytování ošetřovatelské péče pod odborným dohledem všeobecné sestry nebo porodní asistentky. Dále se zdravotnický asistent ve spolupráci s lékařem podílí na preventivní, léčebné, rehabilitační, neodkladné, diagnostické a dispenzární péči. (ČESKO, 2004. Zákon č.96 ze dne 1.1.2004 o nelékařských zdravotnických profesí [on-line]. In Sbírka zákonů České republiky. 2004, částka X, s.X.[cit. 2010-02-10]). I Příloha B - Učební plán studijního oboru zdravotnický asistent Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku Kategorie a názvy vyučovacích předmětů 1. 2. 3. 4. Celkem A. povinné a) základní Český jazyk a literatura 3 3 2 3 11 Cizí jazyk 3 3 3 3 12 Latinský jazyk 2 - - - 2 Dějepis 2 1 - - 3 Občanská nauka 1 1 1 1 4 Matematika 3 2 2 - 7 Fyzika 2 2 - - 4 Chemie 2 2 - - 4 Biologie 2 1 - - 3 Informační a komunikační technologie 2 2 - - 4 Tělesná výchova 2 2 2 2 8 Ekonomika - - - 2 2 Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví- 1,5 - - 1,5 První pomoc 1 - - - 1 Psychologie a komunikace - 2 2 1 5 Klinická propedeutika - 1 - - 1 Somatologie 4 - - - 4 Základy epidemiologie a hygieny - 1 - - 1 Ošetřovatelství 3 6 6 4 19 Ošetřování nemocných - - 12 14 26 b) výběrové a volitelné - 1,5 3 3 7,5 Počet hodin týdně celkem 32 32 33 33 130 II Příloha C - Volitelné předměty oboru zdravotnický asistent Výběrové a volitelné předměty Počet hodin týdně Předmět 1. 2. 3. 4. Patologie - 1 - Estetická výchova - 0,5 - Chemie (cvičení) - 0,5 - Fyzika (cvičení) - 0,5 - První pomoc - - 1 Základy administrativy - - 1/0 Vnitřní lékařství - - 0/1 Chirurgie - - 0/1 Etika - - - 1 Péče o seniory - - - 1 Osobnostní výchova - - - 1 Semináře k maturitní zkoušce- - - 2 III Příloha D - Nepovinné předměty oboru zdravotnický asistent Nepovinné předměty Počet hodin týdně Předmět 1. 2. 3. 4. První pomoc - 2 2 Hlasová výchova, sborový zpěv1 1 1 1 Výtvarná výchova 1 1 - Sportovní hry 1 1 1 1 IV Příloha E – Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na interním oddělení V VI VII VIII Příloha F - Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na dětském oddělení IX X XI Příloha G - Ošetřovatelská dokumentace využívaná studenty při odborné praxi na chirurgickém oddělení XII XIII XIV Příloha H – Dotazník Dotazník Vážení studenti, jmenuji se Miroslava Procházková, studuji třetím rokem Vysokou školu zdravotnickou o.p.s., obor ošetřovatelství. Prosím Vás o vyplnění tohoto dotazníku (18 otázek), který je stěžejní pro průzkumnou část mé bakalářské práce na téma Vliv odborné praxe na psychiku studentů Střední zdravotnické školy obor zdravotnický asistent. Dotazník je anonymní. Instrukce k vyplnění : V úvodu vyplňte svůj věk a ročník, ve kterém studujete. U otázek s možností odpovědi ANO/NE prosím zakřížkujte čtvereček Vámi vybrané odpovědi. U škálových otázek prosím Vámi zvolenou odpověď zakroužkujte (otázky č.3 a 5). U otázek č.14, 15, 16 můžete zakroužkovat více možností. Čtvereček vpravo nahoře dotazníku nevyplňujte. Za vyplnění dotazníku předem děkuji. Miroslava Procházková, 3C VS Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. Duškova 7 Praha 5, 150 00 Věk : Ročník : 1. Ve kterém městě studujete? Kladno Praha 2. Splnila odborná praxe Vaše očekávání? ANO NE 3. Jakou máte náladu při odchodu z odborné praxe? dobrou – spíše dobrou – spíše špatnou – špatnou 4. Jaké pocity máte při příchodu na oddělení? Pozitivní Negativní 5. Jaké pocity máte při kontaktu s pacientem? pozitivní – spíše pozitivní – spíše negativní - negativní 6. Pokud byste se mohl(a) znovu rozhodnout, vybral(a) byste si znovu obor zdravotnický asistent? ANO NE Proč? …………………………………………………………………….. XV Dotazník č. 7. Jsou Vaše představy o práci zdravotnického asistenta stejné jako na začátku studia? ANO NE 8. Pokud jste v předchozí otázce odpověděl(a) „ne“, jak se Vaše představy změnily? …………………………………………………………………………………………………... 9. Chcete po ukončení studia na Střední zdravotnické škole pokračovat na vysoké škole? ANO Na které? ……….…………………………………………………….. NE 10. Chcete se po ukončení studia na střední zdravotnické škole dále věnovat práci v oboru zdravotnický asistent? ANO Na jakém oddělení? …………………………………………….. NE 11. Ovlivnila toto rozhodnutí odborná praxe? ANO NE 12. Odcházel(a) jste někdy z odborné praxe rozladěn(a)? ANO Proč? ………………………………………………………………….. NE 13. Uvažoval(a) jste někdy, že studium ukončíte? ANO Proč? ……………………………………………………………………. NE 14. Co na Vás při odborné praxi působí negativně? Pacienti – přístup sester – sanitáři – spolužáci – učitelka – lékaři – prostředí nemocnice – práce na oddělení – jiné 15. Co na Vás při odborné praxi působí pozitivně? Pacienti – sestry – sanitáři – spolužáci – učitelka – lékaři – prostředí nemocnice – práce na oddělení – jiné 16. Co Vás motivovalo k volbě studia na Střední zdravotnické škole obor zdravotnický asistent? touha pomáhat nemocným rodiče maturita kamarádi nevěděl(a) jsem kam jinam jít 17. Těšíte se na odbornou praxi? ANO NE Proč? ………………………………………………………….. 18. Jakou máte představu o platovém ohodnocení zdravotnického asistenta? ____________,-Kč/měsíc Děkuji za Váš čas a přeji mnoho studijních úspěchů. XVI