HODNOCENÍ VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2010/2011 Autor práce: Martina Jagošová Vedoucí práce: PhDr. Jana Kocurová, RM Název práce: HODNOCENÍ EDUKAČNÍHO PROCESU PORODNÍ ASISTENTKY U KOJÍCÍCH ŽEN Sledovaná kriteria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu obsahuje částečně obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěna, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/šetření/výzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model). X D Ošetřovatelský proces/Analytická část Dl OSetřovatelský proces požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení ošetřovatelského procesu /diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) F1 Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prolil., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů). X Klady práce: Bakalářskou práci autorka zpracovala formou edukačního procesu porodních asistentek u kojících žen. V empirické části se autorka věnuje kvalitativnímu průzkumu, který je směřován na edukaci kojících žen, metodikou zpracování je strukturovaný rozhovor se šesti respondentkami. Práce obsahuje dostatek literárních zdrojů. Součástí práce je přílohová část. i Nedostatky práce: V empirické části mezi 33 a 34 stranou se nachází prázdná stránka. Ojediněle v práci dochází k porušení akademického plurálu. V práci se také nachází drobné pravopisné a interpunkční chyby v textu, které však nejsou výrazného charakteru. Práci k obhajobě - DOPORUČUJI V Praze dne 21.42011 podpis HODNOCENÍ OPONENTA/VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK Autor práce: Martina Jagošová Vedoucí/oponent práce: PhDr. Jana Kocurová/Mgr. Ivana Jahodová Název práce: Hodnocení edukačního procesu porodní asistentky u kojících žen Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pra hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. a «1 u -Ď O m e S* «y 7Í 'J! Vt £1 -« O >w obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X. A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cfle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) x B Dosavadní řešení problému B1 Práce obsahuje přehled názoru vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojĎ včetně internetu.) x B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) x C Praktická Část Cl Ošetřovatelský proces/Setřen (/výzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. x C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model). x D Ošetřovatelský proces/Analytická část Dl Ošetřovatelský proces požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. x D2 Zhodnocení ošetřovatelského procesu /diskuze umožňuje zpracováni doporučení, výstupu práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. x E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využit. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) x F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prolil., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) x F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů). x Klady práce: (Silné stránky, originálna..) Bakalářskou práci (54 stratí) Martiny Jagošové hodnotím kladně. Dobře se orientuje v problematice zvoleného tématu a též v oblasti edukace, které podrobně popisuje v teoretické části. Praktická část je zpracována s originálním přístupem. Využití kvalitativního šetrení metodou strukturovaného rozhovoru s devatenácti otázkami je zajímavé a přínosné, i když vzorek respondentek je velmi malý (šest žen). Nedostatky práce: (Pokud je sníženo hodnocení, je potřeba konkretizovat nedostatky práce vždy.) V práci postrádám diskuzi. Doporučení pro praxi jsou uvedena po Závěru zcela samostatně. Zde ale jasně nevyplývá, komu jsou adresována, kým by měla být realizována. Z pohledu manažera nevím, zda navrhovaný postup edukace je zcela přínosný. Jak často by se musely tyto minimálně hodinové edukační kurzy konat a jaké by přinesly zatížení. Edukace v seminární místnosti by byla bez novorozenců. Pokud by kurzy byly koncipovány takto, pravděpodobně by i nadále muselo dojít k prvnímu zaučení na porodním sále a pak i při prvním přiložení na oddělení, rovněž při nalití prsou by matky jistě potřebovaly individuální péči. Po formální stránce bych vytkla několik gramatických a interpunkčních chyb, špatně napsaná jména autorek, v seznamu obrázků a tabulek není třeba dělat pomlky, v abstraktu chybí počet stran, ale toto rozhodně nesnižuje hodnotu bakalářské práce. Práci k obhajobě DOPORUČUJI Doporučení a otázky pro obhajobu: 1. Má oddělení šestinedělí dostatek personálních kapacit k realizaci Vašeho edukačního plánu? Jak na něj reagovaly porodní asistentky zde pracující? 2. Ověřila jste si, že po Vámi provedené edukaci, přesto matky nevyžadovaly další individuální pomoc porodních asistentek na oddělení? V Praze 14.5.2011 Mgr. Ivana Jahodová