Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. Praha 5 PLÁNOVANE RODIČOVSTVÍ Z POHLEDU PORODNÍ ASISTENTKY Bakalářská práce BARBORA KŘÍŽKOVÁ Praha 2011 PLÁNOVANÉ RODIČOVSTVÍ Z POHLEDU PORODNÍ ASISTENTKY Bakalářská práce Barbora Křížková VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o.p.s., PRAHA 5 Vedoucí práce: Mgr. Miluše Kulhavá Komise pro studijní obor: Porodní asistentka Stupeň kvalifikace: bakalář Datum předložení: 2011-03-31 Praha 2011 PROHLÁŠENÍ Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracovala samostatně a všechny použité zdroje literatury j sem uvedla v seznamu použité literatury. Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své bakalářské práce ke studijním účelům. V Praze dne podpis ABSTRAKT V ČESKÉM JAZYCE KŘIŽKOVÁ, Barbora. Plánované rodičovství z pohledu porodní asistentky. Vysoká škola zdravotnická, o.p.s., stupeň kvalifikace: bakalář. Vedoucí práce: Mgr. Miluše Kulhavá. Praha. 2011. s. 60. Hlavním tématem bakalářské práce je problematika plánovaného rodičovství. Teoretická část práce charakterizuje jak pozitivní, tak i negativní plánované rodičovství. V pozitivním plánovaném rodičovství jsme se zaměřili ošetřovatelskou úlohu porodní asistentky, na potřeby žen, na prekoncepční výživu žen, na metodu plodných a neplodných dnů a nastínili jsme problematiku asistované reprodukce. V kapitole o negativním plánovaném rodičovství jsme se zaměřili na mužskou i ženskou antikoncepci, na intercepci a interrupci. Nosnou částí práce je část empirická, pro kterou jsme zvolili metodu kvantitativního průzkumu, a to pomocí dotazníku. Cílem empirické části práce bylo zjistit míru informovanosti žen o plánovaném rodičovství, a to žen ve fertilním věku. Protože i v dnešní vyspělé společnosti zjištujeme velké nedostatky informací ohledně této problematiky. Klíčová slova: Antikoncepce. Asistovaná reprodukce. Intercepce. Interrupce. Plánované rodičovství. Prekoncepční výživa. ABSTRAKT V ANGLICKÉM JAZYCE KŘIŽKOVÁ, Barbora. Birth Control from the Perspective of Midwife. College of Health, o.p.s., level of qualification : bachelor. Supervisor: Mgr. Miluše Kulhavá. Prague. 2011. p. 60. The main topic of the thesis is problem of family planning. The teoretical part describes both positive and negative family planning. In positive family planning we focused on the role of nursing midwifery, on needs of women, preconceptional nutrition, method of fertile and infertile days and we explained the issue of assisted reproduction. In the chapter about negative family planning we focused on male and female contraception, on interception and abortion. The main part of thesis is the empirical part, for which we have chosen the method of quantitative survey and using a questionnaire. The aim of empirical part was to meassure the level of awareness of women in childbearing age about family planning. Because in today's advanced society we find a great lack of information about this issue. Keywords: Abortion. Assisted reproduction. Contraception. Family planning. Interception. Preconceptional nutrition. PŘEDMLUVA Termín plánované rodičovství je stále více než aktuální téma. Kolikrát už každý slyšel například o antikoncepci, interrupci nebo asistované reprodukci. Ale stále je o čem mluvit a stále je co poznávat. Informovanost populace, tedy v tomto případě žen, o tomto tématu je stále nedostačující. Tato práce vznikla s cílem zaměřit se na ženy ve fertilním věku, a to ve smyslu jejich informovanosti o metodách plánovaného rodičovství, at už v pozitivním nebo negativním slova smyslu. Tato práce by neměla posloužit jen ženám, kterým byly dotazníky určeny, ale také porodním asistentkám, které by kromě jiného měly fungovat jako důležité informační zdroje. Proto hlavně porodní asistentky by měly být o této problematice dobře informovány a ženy by si měly být jisté, že se na ně mohou obrátit. Výběr tohoto tématu byl ovlivněn studiem porodní asistence a také docházkou na klinických praxích na pôrodníckych a gynekologických oddělení jak v Praze, tak v Mladé Boleslavi. Obsah práce je načerpán především z knižních pramenů. Práce je určena studentkám porodní asistence, ženám téměř všech věkových kategorií, ale také porodním asistentkám nebo sestrám, které s ženami přicházejí do kontaktu nejčastěji. Touto cestou bych chtěla vyslovit poděkování své vedoucí bakalářské práce Mgr. Miluši Kulhavé za praktické a podnětné rady, za podporu a pedagogické usměrnění při zpracovávání bakalářské práce. OBSAH ÚVOD............................................................................................13 TEORETICKÁ ČÁST.........................................................................14 1 Pozitivní plánované rodičovství..........................................................14 1.1 Plánované rodičovství v ošetřovatelské péči porodní asistentky...................14 1.2 Žena a její potřeby........................................................................15 1.2.1 Maslowova teorie potřeb..............................................................15 1.3 Prekoncepční výživa......................................................................16 1.3.1 Kyselina listová.........................................................................17 1.3.2 Nenasycené mastné kyseliny..........................................................17 1.3.3 Železo...................................................................................17 1.3.4 Hořčík..................................................................................18 1.4 Plodné a neplodné dny...................................................................18 1.5 Asi stovaná reprodukce..................................................................19 1.5.1 Intrauterinní inseminace..............................................................19 1.5.2 In vitro fertilizace a embryotransfer.................................................20 1.5.2.1 Období po in vitro fertilizaci a embryotransferu................................21 2 Negativní plánované rodičovství.........................................................22 2.1 Antikoncepce.............................................................................22 2.1.1 Mužská antikoncepce.................................................................22 2.1.1.1 Přerušovaná soulož..................................................................22 2.1.1.2 Prezervativ...........................................................................23 2.1.1.3 Sterilizace............................................................................23 2.1.2 Ženská antikoncepce..................................................................24 2.1.2.1 Hormonální antikoncepce..........................................................24 2.1.2.2 Vyšetření v souvislosti s hormonální antikoncepcí.............................24 2.1.2.3 Kontraindikace hormonální antikoncepce.......................................25 2.1.3 Intercepce...............................................................................25 2.2 Interrupce.................................................................................26 2.2.1 Podmínky k interrupci...............................................................26 2.2.2 Důsledky interrupce.......................................................................................26 EMPIRICKÁ ČÁST..........................................................................28 3 Průzkumný problém......................................................................28 3.1 Průzkumný cíl............................................................................28 3.2 Průzkumné hypotézy...................................................................28 3.3 Metodika průzkumu.....................................................................29 3.4 Průzkumný vzorec......................................................................29 3.5 Technika dotazníku.....................................................................29 4 Interpretace výsledků.....................................................................30 5 DISKUSE A DOPORUČENÍ PRO PRAXI..........................................56 ZÁVĚR.........................................................................................58 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY.....................................................60 PŘÍLOHY SEZNAM POUŽITÝCH ODBORNÝCH VÝRAZŮ defekt...........................................vada, poškození deficit...........................................nedostatek ejakulace......................................výron semene fertilní..........................................plodný gravidita.......................................těhotenství interrupce............................umělé přerušení těhotenství karcinom......................................zhoubný nádor kardiovaskulární..........................cévní koncepce.......................................početí nauzea................................. pocit na zvracení neurální........................................nervový nutrient.........................................živina oocyt..............................................buňka vznikající během zrání vajíčka ovulace..........................................uvolnění vajíčka z vaječníku preeklampsie................................onemocnění vzniklé v těhotenství, charakterizované vysokým krevním tlakem, bílkovinou v moči a otoky resorpce.........................................vstřebávání sideropenická anemie...................chudokrevnost způsobená nedostatkem železa suplementace.................................doplňování termogenní.....................................zvyšující produkci tepla SEZNAM TABULEK Tabulka 1 Věk respondentek......................................................................30 Tabulka 2 Rodinný stav respondentek...........................................................32 Tabulka 3 Stupeň dokončeného vzdělání respondentek.......................................34 Tabulka 4 Zaměstnání respondentek............................................................36 Tabulka 5 Počet vlastních dětí respondentek...................................................38 Tabulka 6 Interrupce...............................................................................40 Tabulka 7 Důvody respondentek k tomu, že nemají děti.....................................41 Tabulka 8 Plánování rodičovství.................................................................43 Tabulka 9 Způsob plánování rodičovství.......................................................44 Tabulka 10 Umělé přerušení těhotenství........................................................46 Tabulka 11 Důvody k umělému přerušení těhotenství........................................47 Tabulka 12 Hormonální antikoncepce...........................................................49 Tabulka 13 Formy antikoncepce.................................................................50 Tabulka 14 Metoda asistované reprodukce.....................................................52 Tabulka 15 Podstoupení metody asistované reprodukce......................................53 Tabulka 16 Důvody k asistované reprodukci...................................................54 SEZNAM GRAFŮ Graf 1 Věk respondentek............................................................................30 Graf 2 Rodinný stav respondentek................................................................32 Graf 3 Stupeň dokončeného vzdělání respondentek.............................................34 Graf 4 Zaměstnání respondentek..................................................................36 Graf 5 Počet vlastních dětí respondentek.........................................................38 Graf 6 Interrupce....................................................................................40 Graf 7 Důvody respondentek k tomu, že nemají děti...........................................41 Graf 8 Plánování rodičovství.......................................................................43 Graf 9 Způsob plánování rodičovství.............................................................44 Graf 10 Umělé přerušení těhotenství..............................................................46 Graf 11 Důvody k umělému přerušení těhotenství..............................................47 Graf 12 Hormonální antikoncepce................................................................49 Graf 13 Formy antikoncepce.......................................................................50 Graf 14 Metoda asistované reprodukce...........................................................52 Graf 15 Podstoupení metody asistované reprodukce...........................................53 Graf 16 Důvody k asistované reprodukci.........................................................54 ÚVOD Plánované rodičovství je velice obsáhlé téma, aniž by si to spoustu lidí uvědomovalo. Plánované rodičovství neznamená jen cílená snaha páru o otěhotnění. Nemá jen pozitivní charakter, ale také negativní. Pozitivním plánovaným rodičovství označujeme souhrn všech metod a postupů, které vedou k úspěšnému početí. Je třeba si uvědomit, že stát se matkou není jen tak. Je to jedinečný dar a úděl všech žen po celém světě. Na mateřství a rodičovství je třeba připravit a promyslet, protože matkou již žena zůstává po celý život. Opakem je negativní plánované rodičovství. Je souhrn metod a opatření vedoucích k zabránění nežádoucího těhotenství, který zahrnuje především antikoncepci. Používání antikoncepčních metod značí také zodpovědný přístup k sexuálnímu životu. Není tím myšlena jen hormonální antikoncepce, ale také bariérová antikoncepce (prezervativ), která chrání i před sexuálně přenosnými nemocemi. Dále je v práci zahrnuta problematika interrupcí, jako věčně diskutované téma. Interrupce má své zastánce, ale i své odpůrce. Nakonec je sama žena jako jediná osoba, která rozhoduje o tom, zda si těhotenství ponechá nebo nikoliv. A nikdo by jí do toho neměl nutit nebo jí to vyvrátit. Ovšem cílem negativního plánovaného rodičovství je, aby k nežádoucímu otěhotnění vůbec nedošlo. 13 TEORETICKÁ ČÁST 1 Pozitivní plánované rodičovství Pozitivní plánované rodičovství je cílená snaha o otěhotnění. Plánované rodičovství je ve všech civilizovaných zemích světa považováno za základní lidské právo. Populační exploze v nejlidnatějších rozvojových oblastech světa, tedy v Asii, Africe a v Latinské Americe, je v současnosti jedním z nej větších problémů lidstva. Naše planeta má zásoby vody a potravin pouze pro omezený počet obyvatelstva. Jediným řešením, jak regulovat obrovský nárůst obyvatelstva v posledních desetiletích, je postupné zavádění metod plánovaného rodičovství do zemí s nej větším přirozeným nárůstem obyvatelstva. V rozvinutých zemích významně stoupla informovanost žen o metodách antikoncepce, o její dostupnosti, účinnosti a neškodnosti. A plánované rodičovství se zde již stalo součástí životního stylu. Bylo by tedy ideální, kdyby se na celém světě rodily děti pouze rodičům, kteří by si jejich narození skutečně přáli (PARÍZEK, 2005). 1.1 Plánované rodičovství v ošetřovatelské péči porodní asistentky Plánované rodičovství je součástí práce porodní asistentky na klinikách plánovaného rodičovství, v gynekologických ordinacích nebo na poporodních jednotkách a gynekologických odděleních v nemocnici. Vedle toho se mohou na porodní asistentku obracet rodinní příslušníci a přátelé, aby jim odpověděla na otázky týkající se antikoncepce. Úlohy porodní asistentky v plánovaném rodičovství lze shrnout do několika hlavních bodů: • Znát metody antikoncepce. 14 • Vysvětlit různé používané metody antikoncepce a poskytovat informace o jejich výhodách a nevýhodách. • Poučovat o správném používání vybrané antikoncepce (LEIFER, 2004.) 1.2 Zena a její potřeby „Potřeba se vymezuje jako stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, tj. stav jedince odchylující se od jeho životního minima. Tento stav charakterizuje napětí se záporným emocionálním podbarvením a výběrovou připravenost k činnosti" (BORONOVA, 2010). Uspokojování potřeb se netýká jen zdravotnické péče, kterou realizují porodní asistentky a zdravotní sestry, ale vyskytuje se v každodenním a osobním životě každého z nás. Předpokladem úspěšného plánovaného rodičovství jsou právě uspokojené potřeby jak ze strany ženy, tak samozřejmě i ze strany muže. Pár, který chce docílit úspěšného početí by tedy měl být v takzvané bio - psycho - sociální pohodě. 1.2.1 Maslowova teorie potřeb Abraham Maslow vyvinul dnes nejznámější a nejčastěji používanou teorii lidských potřeb, která se zaměřuje na motivaci chování jedince. Jeho model potřeb člověka zahrnuje také fyziologické a psychologické potřeby, které hodnotí podle jejich významu pro přežití. Maslow uspořádal potřeby člověka do pěti kategorií. První kategorií jsou fyziologické potřeby, neboje lze také nazvat základní nebo nejnižší. Tyto potřeby tvoří základnu celé hierarchie potřeb, umožňují přežití jedince jako biologického systému. Patří sem vzduch, voda, potrava, přístřeší, spánek a odpočinek a činnost a udržování teploty. Druhou kategorií je potřeba bezpečí a jistoty. Tato skupina potřeb má fyzický 15 I psychický aspekt. Sem patří být v bezpečí, mít pocit bezpečí a jistoty, vyvarovat se neznámého, stabilita, spolehlivost, zákon, řád a struktura. Třetí kategorií je potřeba lásky a sounáležitosti (příslušnosti). Patří sem dosažení postavení ve skupině, někam a k někomu patřit, milovat a být milován, být akceptován, sociální integrace, kladná citová odezva. Čtvrtá kategorie je potřeba úcty a sebeúcty. Sem patří odpovědnost, nezávislost, zdravé sebepojetí a sebeúcta, sebekontrola, potřeba dobrého výkonu, uznání, respekt, dobrá pověst, důvěra, ocenění ze strany druhých, prestiž, postavení uvnitř skupiny. Pátá kategorie je potřeba seberealizace. Patří sem potřeby poznávací (potřeba objevovat, poznávat, porozumět, vědět) a estetické (potřeba symetrie, tvorby, krásy) (BOROŇOVÁ, 2010). 1.3 Prekoncepční výživa Výživa v prekoncepčním období je velmi důležitou součástí prekoncepční péče, jejímž cílem je zabránit vzniku řady patologických stavů, které by se při absenci konkrétních nutrientů mohly vyskytnout, a to nejen u plodu, ale i u budoucí matky. Zároveň mají také ochranný vliv na průběh těhotenství. Nedostatečný příjem nutrientů je dáván do souvislosti především se závažnými vrozenými malformacemi, jako je například rozštěp rtu nebo patra, defekt vzniku kónického tvaru hrudníku, defekt komorového septa, defekty močového traktu nebo zkrácení končetin. Příjem vyvážené stravy u žen ve fertilním věku ovlivňuje růst a zrání folikulů, následně pak i ovulaci a finálně počet a kvalitu uvolněných oocytů. K nej důležitějším nutrí entům v prekoncepční výživě vedle dostatečného přísunu základních živin patří především kyselina listová, esenciální mastné kyseliny, železo, vápník a horčík (HRONEK, 2004). 16 1.3.1 Kyselina listová Kyselina listová patří mezi vitaminy skupiny B, konkrétně je to vitamin B4. Ochranný vliv kyseliny listové ve vztahu k defektu neurální trubice je dnes všeobecně uznáván. Odhaduje se, že dostatečným příjmem této kyseliny v prekoncepčním období lze předejít 50 - 70% defektů neurální trubice. Podávání kyseliny listové je účinné pouze tehdy, je-li užívána už před početím, a to nejméně jeden měsíc před koncepcí. Dobrým zdrojem kyseliny listové je zelená listová zelenina, jako je kapusta, listový špenát, brokolice, hlávkový salát nebo chřest. Dále sem patří libové maso, mléko a mléčné výrobky, ořechy, semena, celozrnné výrobky a ovoce (HRONEK, 2004; MANDŽUKOVÁ, 2008). 1.3.2 Nenasycené mastné kyseliny Příjem nenasycených mastných kyselin v prekoncepčním období zajišťuje zejména bezchybný vývoj neurovizuálních funkcí u plodu a také nekomplikovaný průběh těhotenství. Patří sem především snížení rizika předčasného porodu, preeklampsie nebo nízké porodní hmotnosti. Hlavním zdrojem nenasycených mastných kyselin jsou mořské ryby (makrela, pstruh, losos, sleď), lněné semínko nebo vlašské ořechy (HRONEK, 2004). 1.3.3 Železo Mnoho žen ve fertilním věku, tudíž i ženy v období před početím, přijímá ve své stravě nedostatečné množství železa. Pokud je pak tato strava doplněna faktory 17 snižujícími resorpci železa, jako je například častá konzumace kávy, čaje a dalších kofeinových nápojů, nebo suplementace vápníku, pak ve spojitosti s dalšími ztrátami železa při pravidelném menstruačním cyklu se velmi snadno rozvíjí některá z forem deficitu železa, od mírného nedostatku až po projevy sideropenické anemie. Nedostatek železa v graviditě ohrožuje zdraví těhotné ženy. Zvyšuje například pravděpodobnost možného postižení vývoje plodu a následně i novorozence. U těhotných žen je výskyt sideropenic v prvních dvou trimestrech gravidity spojen s dvojnásobně vyšším rizikem předčasného porodu a až s trojnásobně vyšším rizikem potratu a nízké porodní hmotnosti u novorozence (HRONEK, 2004). 1.3.4 Hořčík Hořčík má v těle spoustu důležitých funkcí. Podmiňuje aktivitu asi tří set enzymů, čímž ovlivňuje výměnu energií ve vašich buňkách, hlavně svalových a nervových. Uvolňuje napětí, má zklidňující účinky. Má vliv na srážlivost krve a funkci srdce. Potlačuje negativní účinky soli a vápníku. Zvyšuje využití bílkovin. Zlepšuje paměť a myšlení (PATOČKOVÁ, 2011). Mezi potraviny, které obsahují hořčík, patří například mandle, paraořechy, pivní kvasnice, arašídy, vejce, špenát, zelí, čočka a luštěniny, brokolice, banány, švestky nebo celozrnné výrobky {Potraviny bohaté na hořčík, příznaky nedostatku hořčíku, 2011). 1.4 Plodné a neplodné dny Plodné a neplodné dny jsou popsány jako metoda Oginova - Knausova. Tato metoda je založena na poznatku, že koncepce může nastat v poměrně krátkém období kolem ovulace. Metoda předpokládá sledování délky menstruačních cyklů, z toho tedy vyplývá, že dva dny před ovulací a dva dny po ovulaci jsou označovány za plodné dny. 18 K ovulaci dochází obvykle mezi 13. a 14. dnem cyklu, počítáno od prvního dne předcházející menstruace. Tuto metodu je možno zpřesnit měřením bazálni teploty, která je založena na termogenním účinku progesteronu. Bazálni teplotu si žena měří vždy ráno těsně po probuzení ještě v posteli. A to vždy na stejném místě, ať už v pochvě, v rektu či ústech. Tyto hodnoty si žena zapisuje do menstruačního kalendáře po celou dobu cyklu. Dojde -li u ženy k ovulaci, hormonální produkce žlutého tělíska zvýší bazálni teplotu nejméně o 0, 3 °C až o 0, 6°C (PARÍZEK, 2005; KUDELA, 2004). 1.5 Asistovaná reprodukce „Lidská neplodnost je podle Světové zdravotnické organizace považována za nemoc. Je definována jako stav, kdy v průběhu jednoho roku při pravidelném pohlavním životě nedojde k otěhotnění ženy. V anglosaské terminologii se za neplodnost považuje i stav, kdy žena sice otěhotnět může, ale není schopna dítě donosit. V českém názvosloví v těchto případech někdy hovoříme o infertilitě" (MRÁZEK, 2003, s.7). Termín asistovaná reprodukce dříve zahrnoval všechny léčebné metody, které se používaly, pomáhaly, tedy asistovaly při léčbě neplodnosti. Současné moderní postupy v asistované reprodukci zásadně změnily přístup k léčbě neplodnosti. Dnes se již termín asistovaná reprodukce používá pouze v souvislosti s těmi metodami, kde je přímo manipulováno se zárodečnými buňkami. Základní metodou asistované reprodukce je metoda mimotělního oplození, od které pak byly postupně odvinuty další techniky a postupy (MRÁZEK, 2003; PARÍZEK, 2005). 19 1.5.1 Intrauterinní inseminace (IUI) Jedná se o nejjednodušší metodu asistované reprodukce. Spermie se metodou SWJJVI UP (vycestovaní) zkoncentrují a pročistí. Poté se zavádějí speciálním katetrem do dutiny děložní v období ovulace. Spermie mohou být od partnera nebo od anonymního dárce, který musí být vybrán velmi pečlivě. Dárce musí být kompletně zdravý a opakovaně HIV negativní. Také samozřejmě záleží na rase a přání pacienty (krevní skupina, barva očí, vlasů, váha a výška) Jedná se o relativně jednoduchý a bezbolestný výkon, provádí se ambulantně bez anestézie. Tato metoda je nejúčinnější v případech, kde sperma obsahuje dostatečné množství spermií a kde žena trpí anatomickými poruchami čípku nebo funkčními poruchami cervikálního hlenu (MRÁZEK, 2003; DOHERTY, 2006). IUI je obvykle určena párům, u kterých snaha otěhotnět i po ročním úsilí nebyla završena úspěchem a u kterých zatím není zcela jasná příčina neplodnosti. Před samotným procesem IUI by žena měla projít důkladným vyšetřením příčiny neplodnosti, hlavně vyšetřením průchodnosti vejcovodů. Metoda má svou dlouhou historii a první pokusy byly zaznamenány již v roce 1780. Vzhledem k tomu, že umělá inseminace je ve srovnání s jinými metodami jednoduchá a levná, je rovněž jednou z prvních forem léčba mnoha párů, pro které je vhodná. Mnoho žen užívá před pokusem umělé inseminace léky k ovlivnění ovulace (MRÁZEK, 2003; DOHERTY, 2006; ULČOVÁ - GALLOVÁ, 2006; Intrauterinní inseminace, 2010). 1.5.2 In vitro fertilizace a embryotransfer Pro tuto metodu platí zkratka IVF + ET. To znamená, že splynutí spermie a vajíčka (fertilizace), nastane mimo tělo matky (in vitro = „ve zkumavce"), a po určité době je 20 embryo uměle přeneseno (transferováno) do dělohy. Tento způsob léčby je vyhrazen pro neplodné páry, kde ženy mají vejcovody zcela neprůchodné nebo s porušenou průchodností následkem zánětů v malé pánvi, po endometrióze či mimoděložní graviditě. Mezi další indikace patří imunologická příčina sterility, mužský faktor a neplodnost z neznámé příčiny, kde se nepodařilo otěhotnět po jednodušších metodách léčby. Průběh mimotělního oplození lze rozdělit na několik etap: stimulace vaječníku pomocí léků, sledování účinku léků, přesné načasování dozrání vajíček, odběr vajíček z vaječníku a jejich vyhledání v laboratoři, poté dochází k přidání spermií k vajíčku, vyberou se správně oplozená vajíčka a kontroluje se růst embryí. Poslední, konečnou fází, je embryotransfer, přenos maximálně dvou embryí do dělohy (MRÁZEK, 2003; PARÍZEK, 2005; ŘEŽÁBEK, 2008). 1.5.2.1 Období po IVF Po embryotransferu je klientce většinou předepsán progesteron, jehož úkolem je podpoření správného vývoje děl ožni sliznice a prevence potratu. Lék se podává v tabletách ústně nebo si ho žena zavádí do pochvy nebo může být podán injekčné do svalu. Těhotenský test z krve se provádí přibližně čtrnáctý den po přenosu embryí do dělohy (DOHERTY, 2006). 21 2 Negativní plánované rodičovství Negativní plánované rodičovství je snaha a opatření vedoucí k zábraně nežádoucího těhotenství (PARÍZEK, 2005). 2.1 Antikoncepce Antikoncepcí nazýváme souhrn opatření vedoucí k zabránění otěhotnění. Pro spolehlivé provádění účinné a bezpečné antikoncepce nebyla doposud objevena metoda, která by vyhovovala všem. Existuje mnoho druhů antikoncepce, které se dělí do několika skupin (KOBILKOVÁ, 2005). 2.1.1 Mužská antikoncepce Za současnou a dostupnou mužskou antikoncepci považujeme přerušovanou soulož, použití prezervativu nebo sterilizaci (BARTÁK, 2006). 2.1.1.1 Přerušovaná soulož Přerušovaná soulož neboli coitus interruptus je považována za jednu z nej starších antikoncepčních metod. Provozování přerušované soulože jako antikoncepční metody není příliš spolehlivá. Její spolehlivost závisí zejména na schopnosti sebekontroly muže. Často se stává, že spermie unikají ještě před vlastní ejakulací, zejména při opakovaném styku. Vyhovuje - li však oběma partnerům, je jednou z nejjednodušších metod. 22 Výhrady mají sexuologové, neboť je sexuální prožitek narušen a není plně využit (KOBILKOVÁ, 2005; KUDELA, 2004). 2.1.1.2 Prezervativ Prezervativ je nejtypičtějším a nej významnější m představitelem tzv. bariérové antikoncepce. Historie tohoto prostředku plánovaného rodičovství je opravdu letitá. První zmínka o prezervativu (plátěném) pochází ze staroegyptských textů z doby kolem roku 1350 př. n. 1. Za novodobého vynálezce prezervativu se považuje italský anatom Gabrielle Fallopius (1523 - 1562), který kromě toho, že objevil existenci vejcovodu, vyvinul i jakési plátěné pouzdro na penis. Toto pouzdro nebylo zprvu myšleno jako prostředek antikoncepce, ale jako ochrana před pohlavními nemocemi. Teprve v 18. století byl prezervativ označen za antikoncepci. Nový věk prezervativů však začal v roce 1839, když Charles Goodyear objevil vulkanizaci (odstreďovaní) kaučuku. Z tohoto velmi pružného a odolného materiálu se prezervativy vyrábí od roku 1844. Používání prezervativu je dnes široce propagováno, protože mimo zábrany početí poskytuje ochranu proti nákaze pohlavně přenosnými nemocemi, jako je například virus HIV, syfilis, kapavka, chlamydie aj. (BARTÁK, 2006; KUDELA, 2004). 2.1.1.3 Sterilizace Sterilizace je chirurgický zákrok, který spočívá v protětí a ligatuře chámovodu. Stav je sice teoreticky reverzibilní mikrochirurgickou operací nebo metodou IVF + ET, většinou však vede k trvalé neplodnosti. Sterilizace jako prostředek antikoncepce se využívá hlavně v zemích s vysokou porodností (rozvojové země). Zákrok se provádí na žádost pacientů za podmínek určených zákonnou vyhláškou (KUDELA, 2004; KOBILKOVÁ, 2005). 23 2.1.2 Ženská antikoncepce Ženskou antikoncepci dělíme do dvou hlavních velkých skupin. První velkou skupinou je hormonální antikoncepce. Patří sem antikoncepční tablety, minipilulky, nitroděložní tělísko, antikoncepční injekce, náplasti, vaginální kroužek a postkoitální antikoncepce. Druhou velkou skupinou je antikoncepce nehormonální. Sem patří prezervativ (stejně tak, jako patří do antikoncepce mužské), spermicidní látky (pěny, gely, čípky), poševní pesar a v krajních případech také sterilizace (BARTÁK, 2006; KOBILKOVÁ, 2005). 2.1.2.1 Hormonální antikoncepce Celosvětově nej rozšířenější m a zároveň nej spolehlivějším typem antikoncepce je hormonální antikoncepce. Její začátky spadají do doby po první světové válce, kdy byly postupně získávány znalosti o blokádě ovulace. Byl to profesor Ludvig Haberlandt, který roku 1931 jasně deklaroval základní princip hormonální antikoncepce. První ověření hormonální antikoncepce bylo provedeno v Portoriku v roce 1956 (KUDELA, 2004). 2.1.2.2 Vyšetření v souvislosti s hormonální antikoncepcí Jedná se o komplexní vyšetření, které by mělo zahrnovat důkladnou a podrobnou anamnézu se zaměřením na choroby, u kterých je hormonální antikoncepce kotraindikována, sexuální anamnézu, kouření. Dále by mělo zahrnovat palpační gynekologické vyšetření, kolposkopii, cervikální cytologii, palpační vyšetření prsů, kontrolu hmotnosti a krevního tlaku, laboratorní vyšetření (krevní obraz, jaterní testy -pouze u žen s pozitivní anamnézou) a podrobné seznámení klientky s důsledky užívání hormonální antikoncepce (KUDELA, 2004). 24 2.1.2.3 Kontraindikace hormonální antikoncepce Hormonální antikoncepce má i své kontraindikace, situace, kdy se nesmí užívat. Před zahájením užívání hormonální antikoncepce by ženy měly mít vyšetřeny základní kardiovaskulární rizikové faktory a nej důležitější radou je přestat s kouřením. Nejčastěji uváděné absolutní kontraindikace j sou tedy tromboembolická choroba (i v anamnéze), cévní mozková příhoda, kardiovaskulární onemocnění, infarkt myokardu, angina pectoris, chlopňové vady, poruchy jaterních funkcí, žlučové kameny, karcinom reprodukčních orgánů a prsu (včetně podezření), těžké migrény, gravidita a kouření (KUDELA, 2004; MANDOVEC, 2008). 2.1.3 Intercepce Tento termín zahrnuje metody k zabránění otěhotnění, které se používají až po souloži. Používají se i termíny postkoitální, emergentní, záchranná, morning - after antikoncepce. Lze ji použít do 72 hodin po styku. Snižuje riziko otěhotnění asi na jednu čtvrtinu ve srovnání s nechráněným stykem. Tato metoda má ale i své nežádoucí účinky, jako je nauzea, zvracení (může snížit spolehlivost), bolesti břicha, hlavy, závratě. Nejběžnějším vedlejším účinkem je krvácení mimo cyklus. Nedostaví - li se do 14 dnů, je doporučeno provést těhotenský test. Přípravky určené výhradně k intercepci dostupné v České republice jsou Escapelle a Postinor - 2 (WEISS a kol., 2010). 25 2.2 Interrupce Interrupce je lékařský výkon, kterým je operativním způsobem odstraněno plodové vejce z dutiny děl ožni. Interrupci lze provést podle zákona 66/1986 (viz příloha C), pokud žena o přerušení těhotenství požádá ženského lékaře v místě trvalého bydliště, pracoviště nebo školy. Cílem nejen sexuální výchovy a osvěty, ale cílem porodních asistentek a jejich ošetřovatelské péče by měla být náhrada interrupcí moderní spolehlivou antikoncepcí. Těhotenství lze přerušit do konce 12. týdne, počítáno od prvního dne poslední pravidelné menstruace. Těhotenství ukončené do 8. týdne těhotenství se nazývá miniinterrupce. Po uplynutí 12 týdnů lze těhotenství ukončit jen tehdy, je-li ohrožen život ženy nebo je prokázáno těžké poškození plodu závažným genetickým onemocněním (ČECH a kol., 2006; KOLIBA, ŠEVČÍK, PANNOVÁ, 2004; WEISS, 2010). 2.2.1 Podmínky k interrupci Podmínkou k umělému přerušení těhotenství je časový limit 6 měsíců od poslední interrupce. Výjimkou je, když žena alespoň dvakrát porodila nebo dovršila 35 let nebo je podezření, že žena otěhotněla v důsledku trestného činu, který byl vůči ní spáchán (ČECH a kol., 2006). 2.2.2 Důsledky interrupce Zena po interrupci obvykle není ohrožená neplodností, pokud ovšem nedojde k následným komplikacím (např. infekci). Aby se minimalizovala veškerá rizika pro plodnost, zákrok by měl být proveden šetrně a důsledně zkušeným lékařem ve 26 zdravotnickém zařízení, a to i s následnou pooperační ošetřovatelskou péčí (TREWINNARD, 2006). Po interrupcích lze většinou nalézt úlevu žen. Nejčastější jsou komplikace u žen, které mají výrazně ambivalentní postoj k těhotenství (závažnost komplikací je přímo úměrná nejistotě při rozhodování pacientky), u žen s problematickými mezilidskými vztahy (negativní postoj k matce, konfliktní vztah s partnerem), u žen neprovdaných, pozdní interrupce (blížící se k 24. týdnu těhotenství) a u žen s psychiatrickou anamnézou. Objevují se pocity viny, hanby, lítosti, úzkosti a velmi důležité jsou i obavy z poškození zdravotního stavu a následné infertility. Velmi pozitivně působí tolerantní postoj společnost a pochopení, podpora partnera a v neposlední řadě i chování a péče ošetřujícího personálu (CHROMÝ, HONZÁK a kol., 2005). 27 EMPIRICKÁ ČÁST 3 Průzkumný problém Míra informovanosti žen ve fertilním věku o plánovaném rodičovství. 3.1 Průzkumný cíl Zjistit míru informovanosti žen ve fertilním věku o plánovaném rodičovství. 3.2 Průzkumné hypotézy Hypotéza 1. Domníváme se, že ženy, které užívají hormonální antikoncepci, znají více druhů antikoncepce, než ženy, které hormonální antikoncepci neužívají. Hypotéza 2. Domníváme se, že ženy ve věku 16-26 let by spíše řešily neplánované těhotentství umělým přerušením těhotenství, než ženy ve věku 27 - 37 let. Hypotéza 3. Domníváme se, že u svobodných žen by byla častějším důvodem k umělému přerušení těhotenství nevyhovující finanční situace, než u žen vdaných. Hypotéza 4. Domníváme se, že ženy s vysokoškolským vzděláním spíše plánovali rodičovství, než ženy se základním vzděláním. 28 3.3 Metodika průzkumu Metodika průzkumu je kvantitativní. Jako průzkumnou metodu k získání potřebných informací jsme zvolili metodu dotazníkového šetření. Časový plán průzkumu byl stanoven na měsíc prosinec 2010 až leden 2011. 3.4 Průzkumný vzorec Průzkumný vzorec tvořily ženy ve fertilním věku. Respondentky byly cíleně kontaktovány v soukromé gynekologické ordinaci v Mladé Boleslavi. Výběr byl tedy záměrný. Věkové rozmezí jsme stanovili do 3 velkých věkových skupin. Jedná se o ženy ve věkovém rozmezí 16-26 let, 27 - 37 let a ženy ve věku 38 let a více. 3.5 Technika dotazníku Dotazník obsahoval 16 položek. U třech položek mohly respondentky doplnit odpověď, pokud jim nevyhovovaly uvedené odpovědi. U čtvrté položky ženy doplnily své zaměstnání. Dotazníků bylo distribuováno 50, návratnost dotazníků byla 100%. K hypotéze 1 se vztahovaly položky 12 a 13. Hypotézu 2 jsme ověřovali položkami 1 a 10. Hypotézu 3 jsme ověřovali položkami 2 a 11 a k hypotéze 2 se vztahovaly položky 3 a 8. 29 4 Interpretace výsledků Položka č. 1 - Uveďte Váš věk a) 16 - 26 b) 27 - 37 c) 38 a více Tabulka 1 Věk respondentek Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 18 36% odpověď b) 29 58% odpověď c) 3 6% neuvedeno 0 0% celkem 50 100% Graf 1 Věk respondentek ■ odpověďa) ■ odpověďb) odpověďc) ■ neuvedeno Do věkového rozmezí 16-26 let se zařadilo 18 respondentek (36%), tudíž zvolily odpověď a). Nejčastější byla odpověď b) 27 - 37 let, kterou zvolilo 29 respondentek (58%). Odpověď c) 38 a více, si zvolily 3 respondentky (6%). Všech 50 dotázaných 30 respondentek (100%) tuto položku zodpovědělo, neuvedených odpovědí bylo tedy 0 (0%). 31 Položka č. 2 - Uveďte Váš rodinný stav a) svobodná b) družka c) vdaná d) rozvedená e) vdova Tabulka 2 Rodinný stav respondentek Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 17 34% odpověď b) 7 14% odpověď c) 24 48% odpověď d) 2 4% odpověď e) 0 0% neuvedeno 0 0% celkem 50 100% Graf 2 Rodinný stav respondentek ■ od pověda) ■ od poveď b) ■ od poved c) ■ od poveď d) ■ od poved e) ■ neuvedeno 32 Odpověď a) svobodná, zvolilo 17 respondentek (34%). Respondentek, které zvolily odpověď b) družka, bylo 7 (14%). Nejčastější odpověď byla c) vdaná, kterou zvolilo 24 respondentek (48%). Pouze 2 respondentky (4%) označily odpověď d) rozvedená. Odpověď e) vdova, nezvolila žádná s respondentek (0%). Tuto položku zodpovědělo všech 50 respondentek (100%), neuvedených odpovědí bylo tedy 0 (0%). 33 Položka č. 3 - Uveďte Vaše dokončené vzdělání a) základní b) středoškolské s vyučením c) středoškolské s maturitou d) vyšší odborné e) vysokoškolské Tabulka 3 Stupeň dokončeného vzdělání respondentek Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 2 4% odpověď b) 11 22% odpověď c) 21 42% odpověď d) 4 8% odpověď e) 12 24% neuvedeno 0 0% celkem 50 100% Graf 3 Stupeň dokončeného vzdělání respondentek 0% ■ od poveď a) ■ odpověďb) ■ odpovede) ■ od poveď d) ■ odpovede) ■ neuvedeno 34 Odpověd a) základní, zvolily 2 respondentky (4%). 11 repondentek (22%) zvolilo odpověd b) středoškolské s vyučením. Nej častější z uvedených odpovědí byla odpověd c) středoškolské s maturitou, kterou zvolilo 21 respondentek (42%). Odpověd d) vyšší odborné, zvolily 4 respondentky (8%) a 12 respondentek (24%) zvolilo odpověd e) vysokoškolské. Na tuto položku odpovědělo všech 50 respondentek (100%), tudíž neuvedených odpovědí bylo 0 (0%.) 35 Položka č. 4 - Uveďte Vaše zaměstnání Tabulka 4 Zaměstnání respondentek Absolutní četnost Relativní četnost administrativa a organizace 9 18% bankovnictví a finance 4 8% kontrola jakosti 1 2% management a marketing 1 2% obchod a prodej 3 6% gastronomie 1 2% služby 2 4% dělnické profese 4 8% zdravotnictví 2 4% školství 5 10% mateřská dovolená 3 6% studentka 8 16% nezaměstnaná 4 8% neuvedeno 3 6% celkem 50 100% Graf 4 Zaměstnání respondentek ■ administrativa a organizace ■ bankovnictví a finance ■ kontrola jakosti ■ managementa marketing ■ obchod a prodej ■ gastronomie ■ služby ■ dělnické profese ■ zdravotnictví ■ školství ■ mateřská dovolená studentka nezaměstnaná Obecně v oblasti administrativy a organizace pracuje 9 respondentek (18%). V oblasti bankovnictví a financí pracují 4 respondentky (18%). 1 respondentka (2%) uvedla jako své zaměstnání kontrola jakosti. V oblasti management a marketing pracuje 1 respondentka (2%). V oblasti obchod a prodej pracují 3 respondentky (6%). V gastronomii pracuje 1 respondentka (2%). V oblasti služby pracují 2 respondentky (4%). Dělnické profese uvedly 4 respondentky (8%). Ve zdravotnictví pracují 2 respondentky (4%). 5 respondentek (10%) uvedlo, že pracují ve školství. 3 respondetnky (6%) uvedly místo zaměstnání, že jsou nyní na mateřské dovolené. Velké zastoupení měly také studentky, tuto možnost uvedlo 8 respondentek (16%). 4 respondentky (8%) uvedly, že jsou nezaměstnané. 47 respondentek (94%) tuto položku zodpovědělo, neuvedené odpovědi byly tedy 3 (6%). 37 Položka č. 5 - Máte vlastní děti? a) ano - kolik b) ne Tabulka 5 Počet vlastních dětí respondentek Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 1 dítě 17 34% odpověď a) 2 děti 6 12% odpověď a) 3 děti 1 2% odpověď b) 26 52% neuvedeno 0 0% celkem 50 100% Graf 5 Počet vlastních dětí respondentek l od poved a) 1 dítě I odpověďa) 2 děti odpověďa) 3 děti I odpověďb) i neuvedeno 2% Odpověd a) ano, zvolilo 24 respondentek (48%). Z tohoto počtu uvedlo 17 respondentek (34%), že mají jedno vlastní dítě, 6 respondentek (12%) uvedlo, že mají dvě vlastní děti a 1 respondentka (2%) uvedla, že má tři vlastní děti. Odpověd b) ne, 38 zvolilo 26 respondentek (54%). Na tuto položku odpovědělo všech 50 respondentek (100%>), neuvedených odpovědí bylo 0 (0%). 39 Položka č. 6 - Byla jste někdy na interrupci (umělém ukončení těhotenství)? a) ano, jednou b) ano, víckrát c) ne Tabulka 6 Interrupce Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 3 6% odpověď b) 1 2% odpověď c) 46 92% neuvedeno 0 0% celkem 50 100% Graf 6 Interrupce ■ odpověďa) ■ odpověď b| ■ odpovede) ■ neuvedeno Odpověď a) ano, jednou zvolily 3 respondentky (6%). Odpověď b) ano, víckrát, zvolila 1 respondentka (2%). Nej častější z uvedených odpovědí byla odpověď c) ne, kterou zvolilo 46 respondentek (92%). Na tuto položku odpovědělo všech 50 respondentek, neuvedených odpovědí bylo tedy 0 (0%). 40 Položka č. 7 - Pokud děti nemáte, co si myslíte, že je důvodem? a) nemám vhodného partnera b) zatím je mi přednější studium/kariéra c) nevím, nepřemýšlela jsem nad tím d) nechci mít děti e) jiné důvody Tabulka 7 Důvody respondentek k tomu, že nemají děti Absolutní četnost Relativní četnost odpověd a) 2 4% odpověd b) 7 14% odpověd c) 0 0% odpověd d) 0 0% odpověd e) 11 22% neuvedeno 30 60% celkem 50 100% Graf 7 Důvody respondentek k tomu, že nemají děti ■ odpověd a) ■ odpověd b) ■ odpověd c) ■ odpověd d) ■ odpověd e) ■ neuvedeno Na tuto položku měly odpovídat jen ty respondentky, které nemají vlastní děti. Odpověď a) nemám vhodného partnera, zvolily 2 respondentky (4%). 7 respondentek (14%) zvolilo odpověď b) zatím je mi přednější studium/kariéra. Odpověď c) nevím, nepřemýšlela jsem nad tím, zvolilo 0 respondentek (0%). Odpověď d) nechci mít děti, zvolilo také 0 respondentek (0%). 11 respondentek (22%) uvedlo jako svou odpověď e) jiné důvody. Těchto 11 respondentek (22%) uvedlo jako jiné důvody nynější těhotenství. Neuvedených odpovědí bylo 30 (60%). 42 Položka č. 8 - Pokud vlastní dítě (děti) máte, plánovala jste rodičovství? a) ano b) ne Tabulka 8 Plánování rodičovství Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 33 66% odpověď b) 4 8% neuvedeno 13 26% celkem 50 100% Graf 8 Plánování rodičovství ■ odpověďa) ■ odpověď b) ■ neuvedeno Odpověď a) ano, zvolilo 33 respondentek (66%). 4 respondentky (8%) zvolily odpověď b) ne. 13 respondentek (26%) na tuto položku neodpovědělo, neuvedených odpovědí bylo tudíž 13 (26%). 43 Položka č. 9 - Jakým způsobem jste rodičovství plánovala? a) vše jsem nejdříve konzultovala s partnerem a svou gynekoložkou/gynekologem b) rozhodla jsem se sama c) j inak, uveďte j ak Tabulka 9 Způsob plánování rodičovství Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 25 50% odpověď b) 4 8% odpověď c) 6 12% neuvedeno 15 30% celkem 50 100% Graf 9 Způsob plánování rodičovství ■ od poveď a) ■ od poveď b) ■ od poveď c) ■ neuvedeno Odpověď a) vše jsem nejdříve konzultovala s partnerem a svou gynekoložkou/gynekologem, zvolilo 25 respondentek (50%). 4 respondentky (8%) zvolily odpověď b) rozhodla jsem se sama. 6 respondentek (12%) zvolilo odpověď c) jinak. 5 z těchto 6 respondentek uvedlo, že plánované rodičovství řešily jen s partnerem 44 a 1 respondentka uvedla, že rodičovství nechala na přírodě. 15 respondentek (30%) tuto položku nezodpovědělo, neuvedených odpovědí bylo tedy 15 (30%). 45 Položka č. 10 - Kdybyste nyní otěhotněla, šla byste na umělé přerušení těhotenství? a) ano b) ne c) nevím, musela bych si to rozmyslet Tabulka 10 Umělé přerušení těhotenství Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 0 0% odpověď b) 42 84% odpověď c) 7 14% neuvedeno 1 2% celkem 50 100% Graf 10 Umělé přerušení těhotenství ■ odpověďa) ■ odpověď b) odpovede) ■ neuvedeno Odpověď a) ano, nezvolila žádná z respondentek (0%). Nejčastěji uvedená odpověď byla odpověď b) ne, kterou zvolilo 42 respondentek (84%). Odpověď c) nevím, musela bych si to rozmyslet, zvolilo 7 respondentek (14%). 1 respondentka (2%) na tuto položku neodpověděla, neuvedená odpověď byla tedy 1 (2%). 46 Položka č. 11 - Pokud ano, co by Vás k tomu vedlo? a) nevyhovující finanční situace b) nevhodný partner c) nechci mít děti d) jiné důvody Tabulka 11 Důvody k umělému přerušení těhotenství Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 7 14% odpověď b) 1 2% odpověď c) 1 2% odpověď d) 3 6% neuvedeno 38 76% celkem 50 100% Graf 11 Důvody k umělému přerušení těhotenství ■ od poveď a) ■ odpověď b) odpověďc) ■ odpověďd) ■ neuvedeno 47 Odpověď a) nevyhovující finanční situace, zvolilo 7 respondentek (14%). 1 respondentka (2%) zvolila odpověď b) nevhodný partner. Odpověď c) nechci mít děti, zvolila také 1 respondentka (2%). 3 respondentky (6%) zvolily odpověď d) jiné důvody. Z toho 1 respondentka uvedla, že na umělé přerušení těhotenství by šla v případě znásilnění. Další respondentka uvedla, že by šla na umělé ukončení těhotenství kvůli tomu, že by měla již 4 děti. A poslední repondentka uvedla, ža by šla na umělé přerušení těhotenství kvůli věku (zařadila se do věkové skupiny 38 let a více). Zbylých 38 respondentek (76%) tuto otázku nezodpovědělo, neuvedených odpovědí bylo tedy 38 (76%). 48 Položka č. 12 - Užíváte hormonální antikoncepci? a) ano b) ne Tabulka 12 Hormonální antikoncepce Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 16 32% odpověď b) 30 60% neuvedeno 4 8% celkem 50 100% Graf 12 Hormonální antikoncepce 60% od poveď a) l odpověď b) neuvedeno Odpověď a) ano, zvolilo 16 respondentek (32%). 30 respondentek (60%) zvolilo odpověď b) ne. 4 respondentky (8%) tuto položku nezodpověděly, neuvedené odpovědi byly tedy 4 (8%). 49 Položka č. 13 - Uveďte další formy antikoncepce, které znáte a) b) c) d) e) f) žádné jiné formy neznám Tabulka 13 Formy antikoncepce Absolutní četnost Relativní četnost 1 druh 3 6% 2 druhy 9 18% 3 druhy 11 22% 4 druhy 10 20% 5 druhů 6 12% žádné jiné formy neznám 3 6% neuvedeno 8 16% celkem 50 100% Graf 13 Formy antikoncepce ■ ldruh ■ 2 druhy ■ 3 druhy 4 druhy ■ 5 druhů ■ žádné jiné formy neznám neuvedeno 50 3 respondentky (6%) uvedly, že znají 1 druh antikoncepce. 9 respondentek (18%) uvedlo 2 druhy antikoncepce. 11 respondentek (22%) uvedlo 3 druhy antikoncepce. 10 respondentek (20%) uvedlo 4 druhy antikoncepce a 6 respondentek (12%) uvedlo 5 druhů antikoncepce. Nejčastěji udávaný druh antikoncepce byla antikoncepce bariérová, kterou uvedlo 32 respondentek (64%). Odpověď f) žádné jiné formy neznám, zvolily 3 respondentky (6%>). Tuto položku nezodpovědělo 8 respondentek (16%>), neuvedených odpovědí bylo tedy 0 (0%>). 51 Položka č. 14 - Víte, co znamená metoda asistované reprodukce? a) ano, uveďte, co víte b) přesně nevím, ale už j sem o tom někdy slyšela c) nevím, co to znamená Tabulka 14 Metoda asistované reprodukce Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 32 64% odpověď b) 9 18% odpověď c) 4 8% neuvedeno 5 10% celkem 50 100% Graf 14 Metoda asistované reprodukce ■ odpověďa) ■ odpověď b) odpovede) ■ neuvedeno Odpověď a) ano, uveďte, co víte, zvolilo 32 respondentek (64%). Tyto respondetnky správně uvedly, že se jedná o umělé oplodnění a 2 respondentky z toho počtu asistovanou reprodukci podstoupily. 9 respondentek (18%>) zvolilo odpověď b) přesně nevím, ale už jsem o tom někdy slyšela. Odpověď c) nevím, co to znamená, zvolily 4 respondentky (8%>). Neuvedených odpovědí bylo 5 (10%>). 52 Položka č. 15 - Podstoupila byste někdy tuto metodu? a) ano b) ne c) zatím jsem o tom nepřemýšlela Tabulka 15 Podstoupení metody asistované reprodukce Absolutní četnost Relativní četnost odpověď a) 17 34% odpověď b) 6 12% odpověď c) 18 36% neuvedeno 9 18% celkem 50 100% Graf 15 Podstoupení metody asistované reprodukce ■ odpověďa) ■ od poveď b) od poveď c) ■ neuvedeno 17 respondentek (34%) zvolilo odpověď a) ano. Odpověď b) ne, zvolilo 6 respondentek (12%). Odpověď c) zatím jsem o tom nepřemýšlela, zvolilo 18 respondentek (36%). 9 respondentek (18%) na tuto položku neodpovědělo, bylo tedy 9 neuvedených odpovědí (18%). 53 Položka č. 16 - Co by Vás vedlo k tomu podstoupit tuto metodu? Tabulka 16 Důvody k asistované reprodukci Absolutní četnost Relativní četnost nemožnost otěhotnět přirozenou cestou 22 44% touha po dítěti 7 14% neplodnost 1 2% neuvedeno 20 40% celkem 50 100% Graf 16 Důvody k asistované reprodukci ■ nemožnost otěhotnět přirozenou cestou ■ touha po dítěti ■ neplodnost ■ neuvedeno 22 respondentek (44%) se shodlo na tom, že nemožnost otěhotnět přirozenou cestou by je vedlo k tomu, aby podstoupily metodu asistované reprodukce. Dalších 7 respondentek (14%) uvedlo, že by podstoupily metodu asistované reprodukce v případě velké touhy po dítěti. 1 respondentka (2%) uvedla, že neplodnost by byla jejím důvodem k podstoupení této metody. 20 respondentek (40%) tuto položku nezodpovědělo, neuvedených odpovědí bylo tedy 20 (40%). 54 5 Diskuse a doporučení pro praxi Výsledky našeho průzkumu bylo velmi obtížné srovnávat s pracemi ostatních autorů, protože všechny práce na téma plánované rodičovství byly pouze teoretické. Problematika plánovaného rodičovství zahrnuje velké množství informací a témat, tudíž každý autor pojmul tuto problematiku odlišně. Autoři se zaměřovali jen na některé metody plánovaného rodičovství. Především jen na antikoncepci nebo na plánování rodičovství jako takové. Cílem mé práce bylo osvětlit všechny oblasti plánovaného rodičovství. Cílem našeho průzkumného šetření dotazníkovou metodou bylo zjistit míru informovanosti žen ve fertilním věku o plánovaném rodičovství, a to již u dívek od 16 let. Při vyhodnocování jsme zjistili, že respondentky byly nedostatečně informovány o metodách plánovaného rodičovství. Mezi tyto respondentky bohužel patřily i ženy pracující ve zdravotnictví. Nedostatečná informovanost byla nejvíce znatelná v položkách týkajících se druhů a metod antikoncepce a také u položek týkajících se metody asistované reprodukce. Vyskytovaly se i takové odpovědi, že respondentky neznaly jiné druhy antikoncepce kromě hormonální. Co se týče problematiky asistované reprodukce, tak se našly i takové respondentky, které vůbec nevěděly, co je to metoda asistované reprodukce. Podle zjištěných nedostatků lze navrhnout následující řešení. Důležité je posílit informovanost žen o plánovaném rodičovství a to již před započetím pohlavního života. Bylo by dobré toto téma zařadit do výuky již na základních školách a také na středních školách, kde by měly být tyto znalosti prohloubeny a také by dívky měly mít prostor na diskusi a dotazy. Bylo by dobré, kdyby tyto přednášky vedla přímo porodní asistentka, která by měla mít o problematice nejvíce vědomostí a měla by mít vypracované informační letáky, které by stručně charakterizovaly všechny metody plánovaného rodičovství. Plánované rodičovství by mělo být zcela jistě zařazeno do seminářů pro porodní asistentky, v rámci celoživotního vzdělávání. Cílem seminářů by mělo být osvětlení všech metod a postupů plánovaného rodičovství a také prohlubování znalostí užívaných 55 v praxi. Měli by zde být zahrnuty i novinky ohledně nových metod antikoncepcí a také související nežádoucí účinky. Protože porodní asistentka má nejužší kontakt s ženami na gynekologických a pôrodníckych odděleních. Měla by být schopna odpovědět na velké množství dotazů nejen ohledně antikoncepce, ale i rámci celého plánovaného rodičovství. 56 ZÁVĚR Cílem bakalářské práce bylo zjistit míru informovanosti žen ve fertilním věku o plánovaném rodičovství. I když téma plánované rodičovství je v dnešní době velice aktuální a publikované, výsledky poukazují na stále nedostatečnou míru informovanosti žen o této problematice a tudíž nutnost prohlubování informací. Velmi mile nás překvapily odpovědi na položku č. 8, kde měly ženy zodpovědět otázku, zda by podstoupily umělé přerušení těhotenství, kdyby v nejbližší době otěhotněly. 42 respondentek (84%) uvedlo, že ne. Také nás překvapila položka č. 6, ve které 46 respondentek (92%) uvedlo, že nikdy nebyly na umělém přerušení těhotenství. Otázka však zní, jestli všechny respondentky odpovídaly pravdivě. Bohužel výsledky průzkumného šetření mohly být lehce zkreslené ohledně problematiky užívání hormonální antikoncepce, protože podle průzkumného šetření jsme zjistili, že celkem 11 respondentek (22%) bylo v době průzkumu těhotných. Před započetím průzkumného šetření jsme si stanovili 4 hypotézy. Hypotéza 1 se týkala užívání hormonální antikoncepce a znalostí dalších druhů antikoncepce. Zeny, které užívají hormonální antikoncepci, znají více druhů antikoncepce, než ženy, které hormonální antikoncepci neužívají. Konkrétně ženy, které hormonální antikoncepci užívají, uvedlo více správných odpovědí. V některých případech bylo patrné, že ženy nemají přehled o tom, jaké druhy antikoncepce vůbec patří do hormonální antikoncepce. Hypotéza 1 se tedy potvrdila. Hypotéza 2 se týkala věkových skupin respondentek, které by podstoupily interrupci. Tuto hypotézu nelze potvrdit ani vyvrátit, protože žádná z respondentek neuvedla, že by podstoupila interrupci, kdyby v nejbližší době otěhotněla. Hypotéza 3 se týkala nej častějších důvodů k interrupci u žen vdaných a u žen svobodných. Tato hypotéza se nepotvrdila, protože 5 vdaných respondentek (10%) uvedlo, že důvodem k interrupci by byla nevyhovující finanční situace. Zatímco svobodné respondentky uvedly tuto možnost pouze 2 (4%). Hypotéza 4 se týkala plánování rodičovství vzhledem ke vzdělání respondentek. Zjistili jsme, že ženy s vysokoškolským vzděláním plánovaly rodičovství oproti ženám se základním vzděláním. Hypotéza 4 se tedy potvrdila. Zpracování této práce pro nás bylo velice zajímavé a překvapivé. Vědomosti 57 zkoumaného vzorku se tedy ukázaly jako nedostačující v problematice plánovaného rodičovství. Proto by bylo dobré prohloubit znalosti a vědomosti jak zkoumaného vzorku, tak i studentek porodní asistence i znalosti porodních asistentek z praxe. Protože na koho jiného se mají ženy obracet, když ne a porodní asistentky? 58 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 1. BARTÁK, A. 2006. Antikoncepce. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1351-9. 2. BOROŇOVÁ, J. 2010. Kapitoly z ošetřovatelství I. Plzeň : Maurea, 2010. ISBN 978-80-902876-4-8. 3. ČECH, E. a kol. 2006. Porodnictví. 2. vydání. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1313-9. 4. DOHERTY, C. M.; CLARK, M. M. 2006. Léčba neplodnosti. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0771-X. 5. HRONEK, M. 2004. Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Praha : Maxdorf, 2004. ISBN 80-7345-013-5. 6. CHROMÝ, K.; HONZÁK, R. 2005. Somatizace a funkční poruchy. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1473-6. 7. KOBILKOVÁ, J. a kol. 2005. Základy gynekologie a porodnictví. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-315-X. 8. KOLIBA, P.; ŠEVČÍK, L.; PANNOVÁ, J. 2004. Propedeutika v gynekologii a porodnictví pro porodní asistentky. Ostrava : Ostravská univerzita, 2004. ISBN 80-7042-353-6. 9. KUDELA, M. a kol. 2004. Základy gynekologie a porodnictví pro posluchače lékařské fakulty. Olomouc : Papírtisk, 2004. ISBN 80-244-0837-6. 10. KUTNOHORSKÁ, J. 2009. Výzkum v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4. 11. LEIFER, G. 2004. Úvod do pôrodníckeho a pediatrického ošetřovatelství. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0668-7. 12. MANDOVEC, A. 2008. Kardiovaskulární choroby u žen. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2807-0. 59 13. MANDŽUKOVÁ, J. 2008. Výživa v těhotenství od A do Z. Praha : Vyšehrad, 2008. ISBN 978-80-7021-951-5. 14. MRÁZEK, M. 2003. Umělé oplodněníI. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-413-6. 15. NĚMCOVÁ, J.; MAURITZOVÁ, I. 2009. Skripta k tvorbě bakalářských a magisterských prací. Plzeň : Maurea, 2009. ISBN 978-80-902876-0-0. 16. PARÍZEK, A. a kol. 2005. Kniha o těhotenství a porodu. 2. vydání. Praha : Galén, 2005. ISBN 80-7262-411-3. 17. REZÁBEK, K. 2008. Léčba neplodnosti. 4. aktualizované vydání. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2103-3. 18. TREWINNARD, K. 2006. Jak přirozeně otěhotnět. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0764-7. 19. ULČOVÁ - GALLOVÁ, Z. 2006. Neplodnost - útok imunity. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1493-0. 20. WEISS, P. a kol. 2010. Sexuologie. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2492-8. Intrauterinní inseminace. 2010. [online], [cit. 2010-11-03]. Dostupné z WWW: . PATOČKOVÁ, M. 2011. Hořčík, [online], [cit. 2011-03-20]. Dostupné z WWW: . Potraviny bohaté na hořčík, příznaky nedostatku hořčíku. 2011. [online], [cit. 2011-03-20]. Dostupné z WWW: . 60 PŘÍLOHA A Vážená paní (slečno), jmenuji se Barbora Křížková a jsem studentkou 3. ročníku bakalářského studia oboru porodní asistentka na Vysoké škole zdravotnické, o.p.s. v Praze. Pro zakončení mého studia je nutné zpracovat bakalářskou práci, jejíž součástí je i průzkum týkající se problematiky plánovaného rodičovství. Proto Vás prosím o pomoc pří vyplňování dotazníku. Tento dotazník je zcela anonymní a poslouží výhradně ke zpracování mé bakalářské práce a v žádném případě nebude zneužito informací v něm obsažených. Prosím tedy o důkladné přečtení každé otázky a pravdivé odpovědi. Děkuji Vám za spolupráci. 1. Uveďte Váš věk: a) 16 - 26 b) 27 - 37 c) 38 a více 2. Uveďte Váš rodinný stav: a) svobodná b) družka c) vdaná d) rozvedená e) vdova 61 3. Uveďte Vaše dokončené vzdělání: a) základní b) středoškolské s vyučením c) středoškolské s maturitou d) vyšší odborné e) vysokoškolské 4. Uveďte Vaše zaměstnání:.......................................................................................... 5. Máte vlastní děti? a) ano - kolik:............... b) ne 6. Byla jste někdy na interrupci (umělém ukončení těhotenství)? a) ano, jednou b) ano, víckrát c) ne 7. Pokud děti nemáte, co si myslíte, že je důvodem? a) nemám vhodného partnera b) zatím je mi přednější studium/kariéra c) nevím, nepřemýšlela jsem nad tím d) nechci mít děti e) jiné důvody:........................................................................................................... 8. Pokud vlastní dítě (děti) máte, plánovala jste rodičovství? a) ano b) ne 9. Jakým způsobem jste rodičovství plánovala? a) vše jsem nejdříve konzultovala s partnerem a svou gynekoložkou/gynekologem b) rozhodla jsem se sama c) jinak - uveďte jak:................................................................................................. 62 10. Kdybyste nyní otěhotněla, šla byste na umělé přerušení těhotenství? a) ano b) ne c) nevím, musela bych si to rozmyslet 11. Pokud ano, co by Vás k tomu vedlo? a) nevyhovující finanční situace b) nevhodný partner c) nechci mít děti d) jiné důvody:.................................................................................... 12. Užíváte hormonální antikoncepci? a) ano b) ne 13. Uveďte další formy antikoncepce, které znáte: a)........................................................................ b)........................................................................ c)........................................................................ d)........................................................................ e)........................................................................ f) žádné jiné formy neznám 14. Víte, co znamená metoda asistované reprodukce? a) ano - uveďte, co víte:...................................................................... b) přesně nevím, ale už jsem o tom někdy slyšela c) nevím, co to znamená 63 15. Podstoupila byste někdy tuto metodu? a) ano b) ne c) zatím jsem o tom nepřemýšlela 16. Co by Vás vedlo k tomu podstoupit tuto metodu? Děkuji za Vaši spolupráci a čas, který jste věnovala vyplňování tohoto dotazníku. 64 65