HODNOCENÍ OPONENTA/VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK Autor práce: Barbora Křížková Vedoucí/oponent práce: Mgr, Miluše Kulhavá/Mgr. Ivana Jahodová Název práce: Plánované rodičovství z pohledu porodní asistentky Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu je obsahuje částečně obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X I) Dosavadní řešení problému 131 Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl OSetřovatelský proces/šetření/výzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model). X D Ošetřovatelský proces/Analytická část Dl OSetřovatelský proces požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení ošetřovatelského procesu /diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přinos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů). X Klady práce: Bakalářskou práci (60 stran) Barbory Křížkové hodnotím pozitivně. Téma práce je aktuální. Souhlasím s navrženými doporučeními pro praxi, zejména zacílenými na mládež školního věku. Autorka ve své teoretické části čerpala z relevantních literárních zdrojů. Cílem empirické části bylo zjistit míru informovanosti žen ve íěrtilním věku o plánovaném rodičovství metodou kvantitativního průzkumu dotazníkem vlastní konstrukce s šestnácti položkami. Byl proveden záměrný výběr respondentek (50) - tři věková období (16-26 let, 27-37 let a 38 a více let). Byly stanoveny čtyři hypotézy. Nedostatky práce: Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury dostatečně pouze v teoretické části. Výsledky svého průzkumu autorka neporovnává s žádným obdobným výzkumným šetřením či s výsledky jiného autora. Metody a nástroje průzkumu bych označila za ne zcela vhodně použité. Souhlasím s metodou dotazníkového šetření, ale nepovažuji za zcela vhodnou skladbu otázek v dotazníku vlastní konstrukce. Některé otázky např. 5, 6, 7, 9,15, 16 nepřináší informaci v rámci tohoto šetření. Analýza získaných údajů a zejména interpretace výsledků jsou nejslabší částí práce. Z předložených údajů nelze naprosto potvrdit či vyvrátit stanovené hypotézy. Chybí tu vztah mezi položkami, které jsou uváděny jako zásadní ve vztahu k hypotézám (vzájemný vztah položek 12 a 13,1 a 10,2 a 11, 3 a 8). Ale domnívám se, že jde jen o špatnou interpretaci, že tyto položky autorka ve skutečnosti porovnala. V diskuzi jsou kritizovány nedostatečné odpovědi, neznalost žen pracujících ve zdravotnictví (neznáme jejich funkci), ale toto z průzkumu vůbec nevyplývá. Také nevím, z čeho autorka usuzuje, že porodní asistentky a studentky porodní asistence by měly prohloubit své znalosti. Z mého pohledu se nedá jednoznačně říci, že z průzkumu vyplývá, že respondentky byly nedostatečně informovány o metodách plánovaného rodičovství. Souhlasím, že jejich informovanost není stoprocentní, ale více bych specifikovala míru jejich informovanosti. V práci jsem našla gramatické chyby, které ale nesnižují její hodnotu. Práci k obhajobě DOPORUČUJI Doporučení a otázky pro obhajobu; 1, Jakou formu antikoncepce byste navrhla dívkám, které zahájily sexuální život v patnácti, šestnácti letech či ještě dříve? Jakou roli v edukaci dcer podle Vás mají jejich matky? 2. Co si myslíte o současném trendu některých mladých lidí, že používání prezervativu je zastaralé, nepřirozené a nepohodlné? V Praze dne 14.5.2011 Mgr. Ivana Jahodová HODNOCENÍ VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2010/2011 Autor práce: KŘÍŽKOVÁ Barbora Vedoucí práce: Mgr. Kulhavá Miluše Název práce: Plánované rodičovství z pohledu porodní asistentky Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. s ■c a obsahuje částečně obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/šetření/výzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model). X D Ošetřovatelský proces/Analytická část Dl Ošetřovatelský proces požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení ošetřovatelského procesu /diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů). X Klady práce: Přínos práce spatřuji v zařazení problematiky plánovaného rodičovství do oblasti péče porodní asistentky o ženu. Za velmi pozitivní považuji návrh studentky o realizaci přednášek z oblasti plánovaného rodičovství na školách porodní asistentkou. Nedostatky práce: V části bakalářské práce „Negativní plánování rodičovství" rozděluje v její úvodní části studentka ženskou antikoncepci na hormonální a nehormonální. V dalším textu se však zmiňuje pouze o antikoncepci hormonální (str. 24). Při vyhodnocení položky č. 13 (str. 51) nejsou konkrétně vyhodnoceny formy antikoncepce, které respondentky uvedly, aleje uvedena pouze relativní a absolutní četnost. V práci jsou vyjmenována doporučení pro praxi, chybí však podrobnější rozpracování těchto doporučení. Drobné nepřesnosti, které se v práci vyskytují, však nikterak nesnižují její kvalitu a úroveň Práci k obhajobe Bakalářskou práci doporučuji k obhajobě. Doporučení a otázky pro obhajobu: 1. Které metody ženské nehormonální antikoncepce znáte? 2. Navrhněte obsah semináře pro porodní asistentky v oblasti plánovaného rodičovství. V Praze, dne 23. května 2011 Mgr. Miluše Kulhavá