HODNOCENÍ OPONENTA/ VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK Autor práce: Ivana Pitrunová, DiS. Vedoucí práce: Mgr. Kateřina Urbanová Název práce: Edukace rodičů v prevenci úrazovosti dětí Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. 3 O obsahuje částečně "5 "3 A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/šetření/výzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model). X D Ošetřovatelský proces/Analytická část Dl Ošetřovatelský proces požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení ošetřovatelského procesu /diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů). X Klady práce: Bakalářská práce zaměřující se na edukaci rodičů v úrazovosti dětí je aktuálním tématem současnosti. Teoretická část práce je zpracována přehledně, s logickým uspořádáním dostupných informací. Nejprve se zaměřuje na psychomotorický vývoj dítěte a následně na úrazy související s daným vývojovým obdobím, kde nechybí ani prevence konkrétních úrazů. V závěrečné kapitole, která je věnována edukaci v ošetřovatelství, autorka předkládá také rozpracovaný edukační proces k tématu bakalářské práce. Empirická část, jež zjišťovala míru informovanosti rodičů v úrazovosti dětí, přináší překvapivé výsledky, týkající se nejen zkušenosti s úrazy dětí, ale také znalosti rodičů v základech první pomoci. Z výsledků průzkumného šetření vyplývají také cenné informace o zájmu rodičů v dalším rozvoji svých vědomostí v oblasti prevence úrazů dětí. Nedostatky práce: Přes dostatečné využití bibliografických zdrojů, velice zdařilé uspořádání teoretických informací, vhodnou volbu metodiky průzkumu a zajímavé výsledky šetření, je nutné upozornit autorku na nedostatky týkající se citování literatury v textu práce, kde řada citací zcela chybí. Předpokládám, že k jejich neuvedení v teoretické části práce došlo nedopatřením, jelikož seznam literatury obsahuje více než 20 použitých zdrojů. V práci také nebyly využity žádné internetové odkazy. Z hlediska formální úrovně chybí abecední uspořádání klíčových slov. Práci k obhajobě DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Doporučení a otázky pro obhajobu: 1. Jaký je Váš názor na zájem o edukaci u rodičů, kteří nemají zkušenost s úrazem u svého dítěte? Myslíte si, že je ovlivněn zdravotně závažnými či smrtelnými úrazy, o kterých slýcháváme v médiích? 2. S výsledků Vaši práce vyplývá, že více než polovina rodičů, jež má zkušenost s úrazem svého dítěte, by uvítala informace o prevenci úrazů a preferovala by formu přednášky. Komu myslíte, že by měla příslušet iniciace této edukace? V Novém Jičíně dne 11.6.2011 Mgr. Kateřina Urbanová