OŠETŘOVATELSKÁ PECE O PACIENTA S ROZTROUŠENOU SKLERÓZOU V MLADŠÍ DOSPĚLOSTI Bakalářská práce KAROLÍNA ZEJDLO VÁ VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s, PRAHA 5 Vedoucí práce: PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. Stupeň kvalifikace: bakalář Datum předložení: 2011-03-31 Praha 2011 \SZH VYSOKÁ ŠKOLA ZDJMVOTTVÍCiXÁ, o.p, V V /. Další organizací sdružující nemocné s RS je obecně prospěšná společnost CEROS. Její cílem je zajistit nemocným včasnou, komplexní, trvalou a vysoce odbornou péči, zlepšit příznaky a průběh onemocnění a zlepšit kvalitu života nemocných i jejich blízkých [cit. 2010-12-18]. Dostupné z WWW:. 32 5 Ošetřovatelský model dle Sister Callisty Royové V této kapitole se věnuje ošetřovatelskému modelu dle Sister Callisty Royové, ošetřovatelskému procesu a ošetřovatelským problémům u nemocných s roztroušenou sklerózou. Ošetřovatelský model dle Sister Callisty Royové je systémově adaptační model založený na schopnosti člověka adaptovat se na změněné životní podmínky. Pacient je v tomto modelu vnímán jako bio - psycho - sociálně - spirituální bytost, která se v neustálé interakci s prostředím adaptuje na základě čtyř způsobů adaptace. Tyto způsoby jsou založené na fyziologických potřebách jedince, sebekoncepci (fyzikální ego, morálně - etické ego, sebedůvěra, sebeúcta), funkčních rolí a vzájemné závislosti. Role sestry spočívá v podpoře pacientových adaptačních mechanismů a v jeho manipulaci se stimuly - fokálními, kontextuálními, reziduálni mi (ARCHALOUSOVA -SLEZÁKOVÁ, 2005). Model je orientován na holistickou ošetřovatelskou péči a je vhodný při ošetřování pacientů s ireverzibilními změnami. Pro pacienta představuje závažná změna zdravotního stavu, často spojená se změnou tělesného vzhledu, velkou zátěž pro jeho adaptaci. Vyrovnat se s ireverzibilní změnou je náročné nejen pro samého nemocného, ale i pro členy jeho rodiny, blízké okolí a také pro ošetřující personál. K těmto pacientům by měla sestra přistupovat při poskytování ošetřovatelské péče empaticky, lidsky a citlivě s cílem umožnit, nápomoci a podporovat efektivní adaptaci na danou situaci. Vztah mezi sestrou a pacientem je obzvláště důležitý, neboť právě sestra může ovlivňovat účinky stimulů (podnětů), které jsou primární příčinou pacientova chování. Pokud je nemocný adaptován, pak cílem ošetřovatelské péče je udržet adaptační reakce. Pro dosažení efektivní adaptace je dle Royové nutné rozpoznat a ovlivnit působící stimuly v jednotlivých systémech. Zdrojem adaptačních potíží je nadbytek nebo deficit potřeb, což znamená ztížené až narušené uspokojování potřeb. Zkušená a vnímavá sestra identifikuje narušené potřeby pacienta. Nejvíce ohrožené potřeby u pacientů s ireverzibilní změnou, tudíž i u pacientů s roztroušenou sklerózou jsou: 33 Ve fyziologickém systému - narušená sebepéče, narušena hybnost, nespavost, únava, nefyziologické vyprazdňování, inkontinence, zácpa, průjem. V systému sebepojetí, sebeuvědomění - deprese z fyzického úpadku, napětí -celková nepohoda, pocity bezmocnosti, potřeba informací, strach, úzkost. V systému rolových funkcí - rolový konflikt, stres, porušené zvládání rolí, narušení sociální interakce - narušení rodinných, společenských a pracovních vztahů. Tento výčet odráží fakt, že každý jedinec naplňuje ve svém životě současně několik rolí (roli muže/ženy, manžela/manželky, kamaráda/kamarádky a další). U pacientů s ireverzibilní změnou bývá často tento rolový scénář narušen a dochází tak k nespokojenosti, nejistotě, pocitům strachu, neúspěšným způsobům sociální interakce. Z toho vyplývá, že cílem ošetřovatelské péče je pomáhat člověku posilovat jeho zdraví, podporovat jej v adaptaci na vnitřní a zevní podněty v závažných stresových situacích navozených ireverzibilními změnami a zmírnit narušení sociálních interakcí (PLZEŇSKÁ - SEDLÁKOVÁ, 2009). 5.1 Ošetřovatelský proces u nemocných s roztroušenou sklerózou „Ošetřovatelský proces je systematická, racionální metoda plánování a poskytování ošetřovatelské péče. Jeho cílem je zhodnotit pacientův zdravotní stav, skutečné či potencionální problémy péče o zdraví, vytyčit plány na zhodnocení potřeb a poskytnout specifické ošetřovatelské zásady na uspokojení těchto potřeb" (KOZIEROVÁ - ERBOVÁ - OLIVIERIOVÁ, 1995, s. 166). Aby sestra mohla realizovat ošetřovatelský proces, co nejefektivněji, musí nejprve zhodnotit zdravotní stav pacienta a shromáždit potřebné informace o jeho bio - psycho -sociálních potřebách. Tyto informace sestra získává pozorováním, rozhovorem a fyzikálním vyšetřením. Na základě těchto zjištěných údajů sestra stanoví aktuální a potencionální diagnózy a spolu s pacientem stanoví cíle, kterých je třeba dosáhnout a společně plánují sérií kroků k odstranění nebo zmírnění problémů. Během realizace ošetřovatelského plánu sestra sleduje pacienta a hodnotí změny v jeho stavu. V závěru zhodnotí reakce pacienta na ošetřovatelské zásahy a porovná je z vytyčenými cíly (MIKŠOVÁ, 2006). 34 5.1.1 Ošetřovatelské problémy u nemocných s roztroušenou sklerózou U pacientů s roztroušenou sklerózou se na začátku onemocnění nejčastěji vyskytují ošetřovatelské problémy, které jsou spojené především s psychickým vyrovnáváním a smířením se s daným onemocněním. V tomto raném stadiu onemocnění dochází nejčastěji k těmto ošetřovatelským problémům: - úzkost v souvislosti podstatné změny zdravotního stavu - bezmocnost v souvislosti s chronickým onemocněním - riziko osamělosti v souvislosti tělesné a sociální izolace - neznalost pojmu v souvislosti nedostatečné informovanosti - únava v souvislosti s roztroušenou sklerózou Ošetřovatelské problémy v pozdějším stadiu onemocnění jsou ovlivněné zdravotním stavem pacienta. V tomto stadiu onemocnění se nejčastěji vyskytují tyto ošetřovatelské problémy: - porušená pohyblivost v souvislosti s neuromuskulárním poškozením - porušené vyprazdňování moči v souvislosti s poruchou míšních struktur - nedostatečná péče o sebe sama v souvislosti s neuromuskulárním poškozením - sexuální dysfunkce v souvislosti s poruchou míšních struktur - riziko infekce v souvislosti s oslabenou imunitou onemocněním - riziko imobilizačního syndromu v souvislosti s omezenou pohyblivostí - strach z budoucnosti v souvislosti s progresí onemocnění - porušený obraz těla v souvislosti se ztrátou tělesné funkce a změnou tělesného vzhledu - porušené udržování domácnosti v souvislosti s následky onemocnění - porušená společenská interakce v souvislosti s omezenou tělesnou pohyblivostí - porušené zvládání role v souvislosti se změnou životního stylu vlivem onemocnění 35 PRAKTICKÁ ČÁST 6 Kazuistika Za účelem vypracování praktické části jsem vykonávala odbornou praxi na neurologickém oddělení, kde byl dne 22.11.2010 přijat pacient pro sekundárně progresivní RS k plánovanému kontrolnímu pobytu. Údaje pro zhodnocení zdravotního stavu a posouzení aktuálních potřeb pacienta jsem získala ze zdravotnické dokumentace pacienta, rozhovoru s pacientem, ošetřovatelským personálem, na základě pozorování a od rodinných příslušníků. Podle adaptačního modelu Sister Calisty Royové jsem sestavila ošetřovatelskou anamnézu a na základě zjištěných údajů zformulovala aktuální a potencionální ošetřovatelské diagnózy. U pacienta jsem aplikovala ošetřovatelskou péči od 22.11.2010 do 3.12.2010. 6.1 Základní údaje pacienta Jméno a příjmení: J. J. Věk: 30 let Pohlaví: mužské Rodinný stav: svobodný Zaměstnání: PJD od 16 let Typ přijetí: plánovaný, ke kontrolnímu pobytu 6.2 Lékařská anamnéza Základní onemocnění: - Dg 1995, od 12/01 chronická progrese, 1/05 stav po vysokodávkováné imunoablativní chemoterapii. Na trvalé kortikoterapii od r. 1995 - Epicystostomie od 09/08 subjektivně nesnášel, proto zrušena - Denzitometrie - poslední 10/06 - RHB denně sám, 2 - 3krát ročně rekondiční pobyty s Roskou 36 Nynější onemocnění: Pacient s diagnózou chronická progresivní RS přijat k plánovanému kontrolnímu pobytu. Subjektivní stav nyní dlouhodobě stabilizovaný, o francouzských holí (FH) ujde 100-200 m, progreduje slabost LHK akcentována akrálně. Stav nelze považovat za akutní ataku RS. Stále 2krát do týdne chodí pracovat na 5 hodin, má nyní osobního asistenta. Zavedený permanentní močový katétr (PMK), epicystostomii netoleroval, pravidelná výměna po 6 týdnech na urologii. V 04/10 a 08/10 absolvoval opakované rekondiční pobyty v Domově sv. Josefa v Zirči s velmi dobrým efektem. Osobní anamnéza: V dětství prodělal opakované otitis media. Ve dvou letech se léčil na infekční mononukleózu. V roce 1995 diagnostikována RS, od 12/01 chronická progrese. V lednu 2005 stav po vysokodávkované imunoablativní chemoterapii. Klinicky spastická triparéza (DKK a LHK) s převahou na DKK. Přechodná epicystostomie - intolerance, nyní má PMK s opakovaným přecévkováním po 6 týdnech na urologii. Rodinná anamnéza: Otec, 57 let, ICHS; matka, 55 let léčena pro arteriální hypertenzi; sestra, 27 let, zdráva, nikdy nebyla vážněji nemocná, překonala běžné dětské nemoci. Genetická vnímavost vůči roztroušené skleróze se v rodině neprokázala. Sociální anamnéza: Svobodný a bezdětný. Žije s rodiči ve společné domácnosti v třípokojovém činžovním domě ve 2. poschodí bez výtahu. Sestra žije sama s přítelem v pronajatém bytě. Jednou do týdne k nim domů dochází rehabilitační sestra, která s pacientem provádí rehabilitaci. Má svého osobního asistenta. Pracovní anamnéza: Pacient je od 16 let v plném invalidním důchodu (PID). Dodělal dálkově gymnázium, poté se přihlásil na vysokou školu, kde jej však nepřijali. Nyní pracuje 2krát do týdne na částečný úvazek jako programátor v chráněné dílně. 37 Tabulka 1 - Farmakologická anamnéza Název Síla (mg) Způsob použití Dávkování Indikační skupina Medrol 12/4 střídat obden Per os 1-0-0 Hormon, glukokortikoid Helicid / Per os 1-0-1 Antiulcerotikum Kalium Chloratum / Per os 1-0-1 Prevence a léčba hypokalemic Piracetam 800 Per os 1-1-0 Nootropikum Myolastan 50 Per os V2-0-V2 Myorelaxancium Baclofen 10 Per os 1-0-1 Centrální myorelaxant Ditropan 5 Per os 1-0-1 Spasmolytikum, parasympatolytikum Caltrate / Per os 1 tbl. co 2 dny Suplementace vápníku a vit. D Nitrofurantoin / Per os 0-0-1 Chemoterapeutikum Alergická anamnéza: Alergie neudává. Abusus: Je nekuřák, alkohol ani psychotropní látky neužívá. 6.3 Lékařská ordinace Plánovaná vyšetření: Během hospitalizace na neurologickém oddělení pacient podstoupil: 22.11.2010 sběr moči na proteinurii za 24 hodin na základě poučení sestry, 23.11. laboratorní vyšetření krve (KO + dif., koagulační vyš., FW, BCH), laboratorní vyšetření moče (moč - chemicky, močový sediment, kultivace moče) a psychologické vyšetření. Třetí den hospitalizace 24.11. provedena kontrolní MR mozku a následující čtvrtý den hospitalizace 25.11. pacient absolvoval psychiatrické vyšetření. Dále ve dnech 30.11. kontrolní vyšetření krve a 2.12. kontrolní vyšetření krve a moče. 38 Konzervativní léčba: Pohybový režim: s pomocí dvou FH cca 100 - 200 m, na delší vzdálenost elektrický vozík RHB: LTV na neurofyziologickém podkladě, pasivní a respirační cvičení, nácvik stability vsedě, stoj e a chůze s kompenzačními pomůckami (dvěma FH) Dieta: racionální (č. 3) 6.4 Terapie Terapie u pacienta probíhala během doby hospitalizace, od 22.11.2010 do 3.12.2010 ve dvou fázích, farmakoterapii a rehabilitaci. 6.4.1 Farmakoterapie Tabulka 2 - Farmakologická terapie Název Síla (mg) Způsob použití Dávkování Indikační skupina Medrol 12/4 střídat obden Per os 1-0-0 Hormon, glukokortikoid Helicid / Per os 1-0-1 Antiulcerotikum Kalium Chloratum / Per os 1-0-1 Prevence a léčba hypokalemic Piracetam 800 Per os 1-1-0 Nootropikum Myolastan 50 Per os V2-0-V2 Myorelaxancium Baclofen 10 Per os 1-0-1 Centrální myorelaxancium Ditropan 5 Per os 1-0-1 Spasmolytikum, parasympatolytikum Caltrate / Per os 1 tbl. co 2 dny Suplementace vápníku a vit. D Nitrofurantoin / Per os 0-0-1 Chemoterapeutikum Elicea 10 Per os 1-0-0 Antidepresivum 39 ATB Biseptol 480 Per os lx/denně Antimikrobiální chemoterapeutikum Infúze Solu - medrol 250 mg do FR 1/1 100 ml i.v. Hormon, glukokortikoid V příloze f uvádíme nežádoucí účinky medikamentů užívané pacientem. 6.4.2 Rehabilitace Pacientovi byla během pobytu na neurologickém oddělení poskytována lkrát denně rehabilitace, která spočívala od 24.11.2010 do 2.12.2010 v LTV na neurofyziologickém podkladě, pasivním a respiračním cvičení, nácviku stability sedu, stoje a chůze s kompenzačními pomůckami (dvěma FH). 6.5 Posouzení celkového stavu pacienta Při posuzování celkového stavu pacienta jsme vycházely ze základního fyzikálního vyšetření lékaře a všeobecné sestry. Tělesná hmotnost: 65 kg Výška: 181 cm B MI: 19,8 TK: 120/82 Torrů P: 78', pravidelný, dobře hmatný Df: 18', pravidelná, bez dechových zvuků TT: 36,6 °C Hlava a krk: Hlava mezofalická, poklepově a na pohmat nebolestivá, deformity nepřítomné, hlavové nervy v mezích normy. Uši a nos bez výtoku. Skléry bílé, zornice izokorické, reagující na světlo správně oboustranně, spojivky růžové, bez známek zánětu, pohyblivost očních bulbů všemi směry bez nystagmu a diplopie. Zhoršení visu do dálky. Krk souměrný, šíje volná, neoponuje. Náplň krčních žil oboustranně 40 fyziologická, pulsace karotid dobře hmatná, štítná žláza nezvětšená. Lymfatické uzliny nehmatné. Hrudník a dýchací systém: Hrudník astenický, na poklep nebolestivý, bez deformit. Axily beze změn barvy kůže, lymfatické uzliny nehmatné. Dýchací pohyby symetrické, poklep plný jasný. Poslechově dýchání čisté sklípkovité, bez vedlejších patologických fenoménů. Srdečně - cévní systém: Akce srdce pravidelná, ozvy ohraničené, dobře slyšitelné bez šelestu. Tlak krevní 120/80 Torrů, puls 76/min., pravidelný, dobře hmatný. Dolní končetiny bez varixů a otoků. Břicho a trávicí systém: Rty souměrné, růžové bez cyanózy, vlhké bez povlaku. V dutině ústní chrup vlastní, sanovaný. Jazyk růžový nepovleklý, plazí ve střední čáře. Snížená střevní peristaltika. Břišní areflexie. Játra nezvětšená. Močový a pohlavní systém: Zaveden permanentní močový katétr. Moč čirá, bez příměsi a patologického zápachu. Ťapotement bilaterálně negativní. Impotence. Kosterně - svalový systém: HK: souměrné, deformity kloubů a článků prstů rukou nepřítomné. LHK: Oslabená síla, nezvládne špetku, nevyzdvihne končetinu do horizontály. Flexe a extenze v lokti 3/5. PHK: Špetku zvládne, extenze a flexe v lokti je normálně difúzni. DK: Síla oslabená více na LDK. Chůze spasticko - ataktická, možná pouze o dvou FH, cca 100 - 200 m. Páteř: Pohyblivost porušená - předklon, ameningealní. Nervově smyslový systém: Vědomí a orientace neporušené, GCS - 15 bodů. Snížená rychlost zpracování informací, kognitivní únavnost, snížená amnestická kapacita (verbální) a porušení verbální exekutivy (výkonnosti). Kolísání psychického stavu. Sluch a čich v normě. Z očních vad dalekozrakost, nosí brýle. HK: rr. C5 - 8 hyperreflexie vlevo, spást. jj. ++ bilat, taxe vpravo přesná, vlevo nezvládne pro slabost. DK: rr. L2 - 4 s pravostrannou prevalencí, L5 - S2+, vlevo klonus, irit. spást. jj. ++ bilat., klonus bilat. více vlevo, Mingazzini pokles vlevo k podložce ihned, vpravo udrží 20 sekund. Kožní systém: Kůže bez patologických eflorescencí, bez známek krvácení, anikterická, bez cyanózy, známek dekubitů a vředů. Kožní adnexa a ochlupení bez odchylek. 41 6.6 Ošetřovatelská anamnéza dle modelu Sister Callisty Royové Pro zhodnocení zdravotního stavu a k posouzení aktuálních potřeb pacienta jsme zvolily adaptační model dle Sister Callisty Royvé. Tento model je zaměřen na komplexní ošetřovatelskou péči a bio - psycho - sociální potřeby pacienta s ireverzibilní změnou. 6.6.1 Fyziologický adaptační systém Dýchání a cirkulace Reakce, chování: Pan J. J. s dýcháním problémy nemá, dusnost ani bušení srdce nepociťuje. Prodělal běžné virové onemocnění s lehkým průběhem. Je nekuřák. Žije s rodiči v Praze, tedy v znečištěném životním prostředí. Pokožka je růžového zabarvení, bez známek cyanózy. Krevní obraz (hodnoty erytrocytu a hemoglobinu) při přijetí 22.11.2010 jsou vnormě. Dechová frekvence 18', pravidelná, bez dechových zvuků. Tlak krevní - 120/82, puls - 78', pravidelný, dobře hmatný. Měřící technika: Riziko komplikací v dýchacích cestách - 3 body (žádné ohrožení) Stimuly: - Fokální I - Kontextuální I - Reziduálni Tekutiny Reakce, chování: Pan J. J. vypije 1,5 až 2 litry tekutin denně. Je si vědom důležitosti dodržování pitného režimu, nejen vzhledem k vyšší náchylnosti močových infekci při zavedeném permanentním močovém katétru. Přednost dává čisté pramenité vodě s citrónem a neochuceným minerálním vodám. Ráno je zvyklý pít zelený čaj. Alkohol ani kávu nepije. Příliš mu nechutná nemocniční čaj, rodiče mu donáší neochucené minerální vody. K chuti mu přišla bílá káva, která je podávána ke snídani. Měřící technika: 0 Stimuly: 42 - Fokální Zápach čaje, neestetické nádoby - Kontextuální Donášení tekutin rodiči (neochucených minerálních vod) - Reziduálni Zajištění zdravotnického personálu tekutin na dosah, schopen napít se sám Výživa Reakce, chování: Pan J. J. se stravuje 3krát denně v nepravidelných intervalech. Chuť k jídlu má sníženou. V posledních 6 měsících zhubnul o 10 kg z důvodu nespokojenosti se svým tělesným vzhledem (měsíčkovitý obličej). Ve svém jídelníčku dává přednost spíše stravě bezmasé. Chutná mu ovoce, zelenina, mléčné výrobky -zajišťuje rodina. Dietní omezení nemá. Potravu přijímá ústy, poruchy polykání nemá. S přípravou a vařením jídla je odkázán na pomoc druhých. Najíst se je schopen sám. Vzhledem k nedostatečnému množství informací o správném stravování a zdravé výživě při onemocnění RS necítí potřebu dodržovat správný stravovací režim. Chrup má vlastní, v pořádku. Stomatologa navštěvuje 2krát do roka. Poslední návštěva byla v říjnu 2010. Stav vlasů a nehtů je přiměřený. Měřící technika: Body Mass Index (BMI) - 19,8 (podváha) Stimuly: - Fokální Nedostatečná výživa - Kontextuální Neadekvátní příjem potravy v poměru k metabolickým nárokům organismu - Reziduálni Nespokojenost se svým tělesným vzhledem (měsíčkovitý obličej) Vyprazdňování Reakce, chování: Panu J. J. byl před dvěma lety pro potíže s močením (neurogenní močový měchýř) zaveden permanentní močový katétr. Od té doby dochází po 6 týdnech za doprovodu jednoho z rodičů k jeho výměnám na urologii. O permanentní močový katétr si pečuje sám. Od jeho zavedení se stydí a od ostatních, zdravých lidí se cítí odlišně. Moč je čirá, bez příměsi a patologického zápachu. 43 Pálení, štípání při močení nepociťuje. Frekvence stolice je nepravidelná (cca 1 x za 2 až 3 dny), avšak u pacienta zcela běžná. Stolice naposledy dnes ráno, fyziologické barvy a konzistence. Projímadla neužívá. K vyprázdnění mu pomáhají mléčné výrobky (kefíry, podmáslí, jogurty) a sušené ovoce (meruňky, švestky). Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Neurogenní močový měchýř - Kontextuální Onemocnění roztroušenou sklerózou - Reziduálni Osobní diskomfort (PMK) Aktivity a odpočinek, spánek Reakce, chování: Před onemocněním pan J. J. rád sportoval - hrál závodně fotbal, tenis, jezdil na kole a s rodiči se věnoval turistice. Kvůli zhoršování zdravotního stavu se aktivity, na které byl v dětství zvyklý značně omezily. Nyní je schopen ujít pomocí dvou francouzských holí cca 100 - 200 m. Na delší vzdálenost používá elektrický vozík. Jeho aktivitou je nyní doporučené rehabilitační cvičení, které se snaží každý den provádět sám a jednou do týdne pod vedením rehabilitační sestry. Dvakrát až třikrát ročně jezdí na rekondiční pobyty s Roskou. Volný čas nejraději tráví v práci a za doprovodu osobního asistenta či rodiny procházkami, nakupováním, návštěvami knihoven. Doma chodí spát kolem dvanácté hodiny, budí se v pět hodin. Večer jej totiž přepadají chmurné myšlenky a pocity nejistoty vyplývající ze současného zdravotního stavu. Po probuzení se cítí unavený a neodpočatý. Během dne si chodí na dvě hodiny zdřímnout. Léky na spaní neužívá. Před spaním je zvyklý si číst nebo poslouchat hudbu. Měřící technika: Barthelův test základních všedních činností (ADL) - 90 bodů (lehká závislost) Test instrumentálních všedních činností (IADL) - 30 bodů (závislý) Zjištění rizika pádu - 2 body (riziko vzniku pádu) Stimuly: - Fokální Zhoršená pohyblivost/ Nekvalitní spánek - Kontextuální 44 Neuromuskulární onemocnění/ Psychický stres - Reziduálni Omezený rozsah pohybu, slabost dolních končetin, používání kompenzačních pomůcek (dvou FH, elektrický vozík), neschopnost vykonávat aktivity denního života (vaření, nakupování, úklid, udržování domácnosti), pocit méněcennosti z odkázanosti na pomoc druhých/ Obtížné usínání, časné probouzení se, pocit nedostatečného odpočinutí po probuzení, snížená energií během dne, tmavé kruhy pod očima Celková regulace Fyziologické funkce (tlak krevní, puls, tělesná teplota, dechová frekvence) se pohybují ve fyziologickém rozmezí. Pacient je při vědomí, orientovaný časem, místem, osobou, spolupracuje. Udává problémy v kognitivní funkci - zapomíná, co četl či naplánované věci. Snáze se ztrácí v rozhovoru, občas má obtíže s odpovědí na otázku a hůře hledá slova. Cítí se kvůli tomu méněcenným. Problémy se sluchem a čichem nemá. Udává poruchu zraku, nosí brýle na dálku. Občas jej obtěžují bolesti dolních končetin, momentálně ale bolest neudává. Onemocněním štítné žlázy a diabetem mellitus netrpí. Měřící technika: Glasgow Coma Scale (GCS) - 15 bodů Folsteinův test kognitivních funkcí (MMS) - 22 bodů (lehká porucha) (viz příloha A) Fyzikální hodnoty: TK: 120/82 Torrů (normotenze) Puls: 78' pravidelný, dobře hmatný Tělesná teplota: 36,5 °C (normotermie) Dech: 18', bez dechových zvuků (eupnoe) Stimuly: - Fokální I - Kontextuální / - Reziduálni 45 Smyslové vnímání: Vědomí plné, neporušené. Orientován místem, časem a osobou. Zhoršený zrak na dálku. Sluch a čich dobrý. Zvýšená kognitivní únavnost, snížená amnestická kapacita (verbální) a porušení verbální exekutivy (výkonnosti). Stimuly: - Fokální Zapomíná, co četl či naplánované věci, snáze se ztrácí v rozhovoru, občas obtíže s odpovědí na otázku, hůře hledá slova. - Kontextuální Onemocnění roztroušenou sklerózou - Reziduálni Pocit méněcennosti Endokrinní systém: Štítná žláza nezvětšená, glykémie: 5,2 mmol/1 6.6.2 Adaptační systém sebepojetí - sebeuvědomování Fyzikální část Reakce, chování: Od potvrzení diagnózy RS si pan J. J. důvěřuje méně. Cítí se slabý a méněcenný. Se svým tělesným vzhledem je nespokojený. Vadí mu změny v tělesných funkcích (zhoršená pohyblivost DKK a LHK, porucha v sexuální funkci, potíže v kognici) a tělesném vzhledu (měsíčkovitý obličej, trvale zavedený PMK). Mívá kvůli tomu pocity studu a cítí se od ostatních, zdravých lidí odlišně a méněcenně. Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Porušené vnímání tělesného obrazu - Kontextuální Změna tělesné funkce a vzhledu - Reziduálni Pocit studu, méněcennosti a odlišnosti od ostatních, zdravých lidí 46 Osobnostní část Reakce, chování: Pan J. J. je nekonfliktní, příjemný. Udává, že optimista nikdy nebyl. Nyní je smutný a jeho nálada je depresivní. Má obavy z budoucnosti, bojí se velkých omezení týkající se pohyblivosti a sebepéče. Nechce se stát zcela odkázán na pomoci druhých, zvláště svých rodičů. Se svým onemocněním stále není vyrovnaný. Nemoc mu změnila způsob života již od útlého dětství. Klade si otázku „proč toto onemocnění muselo potkat zrovna jeho". Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Bezmocnost - Kontextuální Chronické, invalidizující onemocnění - Reziduálni Deprese z fyzického úpadku, nespokojenost nad neschopnosti vykonávat běžné denní aktivity, obavy z budoucnosti Interpersonální část Reakce, chování: Bydlí v třípokojovém bytě ve 2. poschodí činžovního domu bez výtahu společně s rodiči, kteří se starají o domácnost. Má jednoho sourozence, sestru Janu (27 let). Rodinné vztahu jsou dobré. Rodina reaguje na onemocnění ochotou pomoci. Pacient cítí ze strany rodiny velkou oporu. Má však výčitky, že jim je na obtíž. V zaměstnání je velmi spokojený, práce ho naplňuje a přináší dobrý pocit z užitku. Vztahy na pracovišti hodnotí kladně. Jeho velkou oporou je i kamarádka Eva (29 let), která je sama postižena (DMO). Pocit osamělosti a izolace nemá. Měřící technika: O Stimuly: - Fokální Dobré rodinné, pracovní a přátelské vztahy - Kontextuální Onemocnění roztroušenou sklerózou - Reziduálni Porušená společenská interakce 47 6.6.3 Rolové funkce Primární role Reakce, chování: Pan J. J. plní roli 30 ročního muže. V této roli se cítí dobře a vyrovnaně. Měřící technika: 0 Sekundární role Reakce, chování: Pan J. J. plní roli syna, vnuka, bratra, kamaráda, spolupracovníka a programátora. Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Plnění rodinné, pracovní a přátelské role - Kontextuální Onemocnění roztroušenou sklerózou - Reziduálni Nenaplnění partnerské a rodičovské role Terciální role Reakce, chování: Pan J. J. je od 15 let nemocný roztroušenou sklerózou. Od 16 let je v plném invalidním důchodu. Roli nemocného doposud nepřijal, stále se s ní nemůže vyrovnat. Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Ztráta plnohodnotného života, svobody pohybu - základní lidské potřeby - Kontextuální Poškození nervových vláken - Reziduálni Riziko společenské izolace, ztráta sexuálního života, společenské role 48 Vzájemná závislost Reakce, chování: Pan J. J. ujde na kratší vzdálenost (100 - 200 m) o dvou francouzských holích. Na delší vzdálenost používá elektrický vozík. V aktivitách denního života je závislý na pomoci druhých (transport, nakupování, vaření, domácí práce, práce kolem domu). V základních běžných činnostech je soběstačný, potřebuje minimální dopomoc či dohled zdravotnického personálu. Měřící technika: 0 Stimuly: - Fokální Nesoběstačnost v aktivitách denního života - Kontextuální Omezená pohybová aktivita - Reziduálni Obavy z budoucnosti, deprese z fyzického úpadku, pocit méněcennosti z odkázanosti na pomoc druhých, snížená sebeúcta 49 6.7 Ošetřovatelské diagnózy dle NANDA taxonomie I Ošetřovatelské diagnózy dle NANDA taxonomie I jsou sestaveny za společného uvážení pacienta a všeobecné sestry. (DOENGES - MOORHOUSE, 2001) Aktuální ošetřovatelské diagnózy Pohyblivost porušena v souvislosti s neuromuskulárním onemocněním projevující se omezeným rozsahem pohybu, slabostí dolních končetin, používáním kompenzačních pomůcek (dvou FH, elektrický vozík), neschopností vykonávat aktivity denního života, pocitem méněcennosti z odkázanosti na pomoc druhých. Obraz těla porušený v souvislosti se ztrátou tělesné funkce (triparézou, impotencí, kognitivní poruchou) a změnou tělesného vzhledu (měsíčkovitý obličej, PMK) projevující se slovním vyjádřením pocitů studu, odrážející narušený obraz vzhledu a funkce vlastního těla, pocitem méněcennosti a odlišnosti od ostatních, zdravých lidí. Spánek porušený v souvislosti s psychickým stresem projevující se pozdním usínáním (kolem dvanácté hodiny večerní), časným probouzením se (kolem páté hodiny ranní), verbalizací pocitu nedostatečného odpočinutí po probuzení, sníženou energií během dne a tmavými kruhy pod očima. Hypertermie v souvislosti s uroinfekcí projevující se zvýšenou teplotou nad horní hranici normy (38,5 °C), zčervenalou na dotek teplou kůží a zrychlenou dechovou frekvencí (21'). Výživa porušená, nedostatečná v souvislosti s neadekvátním příjmem potravy v poměru k metabolickým nárokům organismu projevující se sníženou tělesnou hmotnosti (10 kg za 6 měsíců), BMI - 19,8 a sníženou chuti k jídlu. 50 Neznalost, potřeba poučení (o léčebném a ošetřovatelském režimu) v souvislosti s nedostatkem informací projevující se verbálním sdělením, vyjádřením nejistoty a nedodržením léčebného režimu (nedostatečnou výživou). Bezmocnost v souvislosti s chronickým onemocněním projevující se depresí z fyzického úpadku, vyjádřením nespokojenosti nad neschopnosti vykonávat běžné denní aktivity a verbalizací obav z budoucnosti. Potencionální ošetřovatelská diagnóza Infekce, riziko vzniku v souvislosti se zavedeným periferním žilním katétrem. 51 Aktuální ošetřovatelské diagnózy Pohyblivost porušena v souvislosti s neuromuskulárním onemocněním projevující se omezeným rozsahem pohybu, slabostí dolních končetin, používáním kompenzačních pomůcek (dvou FH, elektrický vozík), neschopností vykonávat aktivity denního života a pocitem méněcennosti z odkázanosti na pomoc druhých. Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: U pacienta nedojde ke zhoršení pohyblivosti (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient zná, jakým způsobem má spolupracovat (do 1 týdne) Výsledná kritéria: - Okolní prostředí je bez rizika pádu a možného poranění (do 2 hodin po přijetí) - Pacient zná důvody rizika pádu a možné následky úrazu (do 2 hodin po přijetí) - Pacient zná svou situaci a vyvolávající příčiny (do 1 dne) - Pacient chápe důležitost rehabilitace (do 3 dnů) - Pacient akceptuje pomoc druhých (do 4 dnů) - Pacient má zmírněný pocit méněcennosti (do 6 dnů) Plán intervencí: - Zhodnoť dle Folsteinova testu (MMS) míru kognitivní funkce pacienta a jeho schopnosti chápat příkazy - do 2 hodin po přijetí - všeobecná sestra (1) - Zhodnoť riziko pádu (dle stupnice Zjištění rizika pádu) - do 2 hodin po přijetí -všeobecná sestra (2) - Zajisti bezpečnou úpravu prostředí (veškeré osobní věci a věci denní potřeby nadosah pacienta) - do 2 hodin po přijetí a stále v průběhu hospitalizace -ošetřovatelka (3) - Zajisti pacientovi pomůcky sloužící k snadnější změně polohy na lůžku a posazení (závěsnou hrazdu) a seznam jej z jejich použití - do 1 dne - ošetřovatelka (4) - Dle indikace lékaře zavolej fyzioterapeuta - do 1 dne - všeobecná sestra (5) 52 - Urči pacientovi dle vstupního neurologického vyšetření a kineziologického rozboru individuální rehabilitační plán na celou dobu pobytu - do 1 dne -fyzioterapeut (6) - Informuj pacienta o nutnosti zvýšené opatrnost při chůzi s kompenzačními pomůcky (francouzskými holemi), dle potřeby nabídni dohled nebo dopomoc -stále až do dne propuštění - všeobecná sestra (7) - Monitoruj pacientův celkový fyzický a psychický stav - denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra (8) - Projevuj pacientovi dostatek trpělivosti a času - stále, v průběhu hospitalizace -všeobecná sestra, ošetřovatelka, fyzioterapeut (9) - Povzbuzuj a pochval pacienta při sebemenším úspěchu - vždy, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka, fyzioterapeut (10) - Pouč pacienta a jeho rodinu při propuštění do domácího prostředí, jak dbát o bezpečnost (odstranění nebo zajištění menších koberců, rohoží a vždy mít zajištěný invalidní vozík při nasedání) - v den propuštění (3.12.2010) -ošetřovatelka (11) Realizace (22.11.2010 - 3.12.2010): Při přijetí na oddělení byl pan J. J. doprovozen na pokoj. Osobní věci a věci denní potřeby (pití, brýle, kapesníky, mobil, rádio, knihy, francouzské hole) ošetřovatelka zajistila nadosah pacienta. Odstranila veškeré potencionální rizika v okolním prostředí. Zajistila pacientovi pomůcky potřebné pro snadnější pohyb v lůžku, při vstávání z lůžka (závěsná hrazda) a poučila jej s jejich používáním. Seznámila pacienta se signalizačním zařízením, zajistila ho na dosah a domluvila se s ním, že v případě pomoci si vždy zavolá zdravotnický personál. U pacienta jsem v den přijetí (22.11.2010) zhodnotila stupeň mobility a možné riziko pádu, které dosahuje 2 bodů (používá pomůcky k pohybu, užívá rizikové léky). Dále jsem zhodnotila míru kognitivní funkce pacienta (dle Folsteinova testu kognitivních funkcí - MMS), která odpovídá mírné kognitivní poruše (22 bodů). Na základě toho jsem k pacientovi přistupovala tak, aby vždy všemu rozuměl. Věnovala mu dostatek prostoru pro vyjádření jeho názorů a veškeré potřebné informace během hospitalizace vždy opakovala. Dle indikace ošetřujícího lékaře jsem v den přijetí zavolala fyzioterapeuta, který dle vstupního neurologického vyšetření a kineziologického rozboru stanovil pro pacienta individuální rehabilitační plán. Od 24.11.2010 začal pacient s fyzioterapeutem v rehabilitační terapii. 53 Rehabilitace spočívala v LTV na neurofyziologickém podkladě, pasivním a dechovém cvičení, v nácviku stability sedu, stoje a chůzi o dvou francouzských holích. Po celou dobu hospitalizace jsem s fyzioterapeutem spolupracovala. Snažila jsem se pacienta přesvědčit o tom, že dopomoc či dohled zdravotnického personálu není nikoli kvůli jeho neschopnosti, jak verbalizoval, ale pro zajištění jeho bezpečnosti. Během hospitalizace jsem se snažila snížit jeho pocit méněcennosti pochválením za každý, i minimální úspěch. V den propuštění informovala ošetřovatelka pacienta a jeho rodinu o důležitosti zajištění bezpečného domácího prostředí, spočívající především v odstranění menších koberců, rohoží a nutnosti vždy mít zajištěný invalidní vozík před nasedáním na něj. Pro snadnější pohyb v prostoru domácnosti využít různých záchytných madel. Vyhodnocení: Cíl byl částečně splněn. U pacienta nedošlo během hospitalizace ke zhoršení pohyblivosti. Pan J. J. ví, jakým způsobem má spolupracovat. Uvědomuje si důležitost rehabilitační léčby a zná svou situaci a vyvolávající příčiny. Rehabilitace mu pomáhá nejen po fyzické stránce, ale především po stránce psychické. Cvičení provádí i samostatně. Pacient během hospitalizace neupadl ani nedošlo k žádnému poranění. Zná důvody rizika pádu a možné následky pádu/úrazu. Při potřebě dopomoci akceptuje pomoc druhých. Pocit méněcennosti z odkázanosti na pomoc druhých však nadále přetrvává. Je zapotřebí pokračovat ve vybraných ošetřovatelských intervencích (8, 9, 10). 54 Obraz těla porušený v souvislosti se ztrátou tělesné funkce (triparézou, impotencí, kognitivní poruchou) a změnou tělesného vzhledu (měsíčkovitý obličej, PMK) projevující se slovním vyjádřením pocitů studu, odrážející narušený obraz vzhledu a funkce vlastního těla, pocitem méněcennosti a odlišnosti od ostatních, zdravých lidí. Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: Pacient zahrnuje změny tělesného obrazu do sebepojetí realistickým způsobem bez pocitů méněcennosti (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient má eliminované pocity studu (do 1 týdne) Výsledná kritéria: - Pacient si uvědomuje a otevřeně mluví o svých negativních pocitech (do 4 dnů) - Pacient aktivně usiluje o překonání problému (do 6 dnů) - Pacient má zmírněný pocit méněcennosti (do 7 dnů) - Pacient má zmírněný pocit odlišnosti od ostatních, zdravých lidí (do 9 dnů) Plán intervencí: - Vybídni pacienta, aby popsal sám sebe včetně svých pozitivních a negativních stránek - do 2 dnů po přijetí - všeobecná sestra (1) - Zjisti, jak se pacient domnívá, že na něj pohlíží ostatní - do 2 dnů po přijetí a na konci hospitalizace - všeobecná sestra (2) - Všímej si pacientova chování, které ukazuje na znepokojení tělem - vždy, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra (3) - Všímej si u pacienta známek smutku nebo projevů deprese - stále, do konce hospitalizace - všeobecná sestra (4) - Snaž se s pacientem vytvořit vztah naplněný starostlivé péče a vzájemné důvěry -během hospitalizace - všeobecná sestra (5) - Navštěvuj pacienta často a dej mu najevo, že si ceníš jeho osobnosti - denně, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka (6) - Poskytni pacientovi příležitost a vyslechni jeho obavy a otázky - vždy, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra (7) 55 - Akceptuj pacientovy pocity - vždy, po dobu hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka (8) - Oceň a podporuj pacientovi snahy - vždy, po celou dobu hospitalizace -všeobecná sestra, ošetřovatelka, fyzioterapeut (9) - Informuj pacienta a jeho rodiče o tom, aby se spolu snažili hovořit o svých pocitech - v době jejich návštěv a v den propuštění (3.12.2010) - všeobecná sestra (10) - Informuj a doporuč pacientovi organizace sdružující nemocné s roztroušenou sklerózou (Roska, CEROS) - do konce hospitalizace, všeobecná sestra (11) Realizace (22.11.2010 - 3.12.2010): Druhý den pobytu (23.11.2010) na neurologickém oddělení jsem pana J. J. požádala, aby se pokusil popsat sám sebe, jak se vnímá, co má na sobě rád a naopak, co na sobě rád nemá. Zároveň jsem se snažila zjistit, jak se domnívá, že na něj pohlíží ostatní. V průběhu hospitalizace jsem si všímala a zaznamenávala jeho emoční stav a chování, které souviselo s nespokojeností se svým tělesným vzhledem. Pravidelnými návštěvami a povídáním si jsem se snažila s pacientem vytvořit terapeutický vztah, založený na vzájemné důvěře. Stále jsem jej dávala najevo, že si cením jeho osobnosti. Akceptovala jeho pocity. Během hospitalizace jsem jej naučila, jak dávat průchod emocím (cvičením, přímo o nich hovořit). Vždy jsem ocenila a podporovala jeho snahy. V době návštěv a v den propuštění (3.12.2010) jsem pacienta a jeho rodiče informovala, aby se snažily více hovořit o svých pocitech a doporučila organizace sdružující nemocné se stejnou diagnózou (Roska, CEROS). Vyhodnocení: Cíl byl částečně splněn. Pacient hovoří o svém současném stavu a svých negativních pocitech. Snaží se pohlížet realisticky na své tělo. Aktivně usiluje o překonávání problému. Avšak stále u něj přetrvávají pocity studu, odrážející narušený obraz vzhledu a funkce vlastního těla, pocity méněcennosti a odlišnosti od ostatních, zdravých lidí. Je třeba nadále pokračovat ve vybraných ošetřovatelských intervencích (5, 6, 7, 8, 9). 56 Spánek porušený v souvislosti s psychickým stresem projevující se pozdním usínáním (okolo dvanácté hodiny večerní), časným probouzením se (okolo páté hodiny ranní), s pocitem nedostatečného odpočinutí, sníženou energií během dne a tmavými kruhy pod očima. Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: Pacient spí nepřetržitě 7 hodin (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient spí nepřetržitě 5 hodiny (do 3 dnů) Výsledná kritéria: - Pacient zná příčinu poruchy spánku, hovoří o nich (do 1 dne) - Pacient usíná do 30 minut po ulehnutí do lůžka (do 3 dnů) - Pacient se cítí odpočinutý po probuzení (do 4 dnů) - Pacient verbalizuje pocit celkové pohody a dostatek energie během dne (do 5 dnů) - Pacient má zmírněný pocit psychického napětí (do 7 dnů) Plán intervencí: - Pohovoř s pacientem o jeho spánkovém režimu - do 1 dne po přijetí - všeobecná sestra - Zjisti faktory, které narušují spánek - do 1 dne po přijetí - všeobecná sestra - Zjisti pacientovy obvyklé zvyklosti před spaním, v případě nemožnosti usnout -do 1 dne po přijetí - všeobecná sestra - Seznam pacienta s relaxačními technikami (poslech klidné hudby, masáž zad) před spaním jako pomůcku k uvolnění psychického napětí - do 1 dne po přijetí -všeobecná sestra - Zajisti dle potřeby konzultaci s ošetřujícím lékařem, psychologem, do 1 dne -všeobecná sestra - Vyslechni subjektivní stížnosti pacienta na kvalitu spánku - vždy, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra - Zajisti pacientovi klidné prostředí a přiměřený komfort před spaním (čisté, vypnuté prostěradlo, vyvetraní pokoje) - vždy, do konce hospitalizace -ošetřovatelka 57 - Pozoruj fyzické známky únavy (pocit nedostatečného odpočinutí, změny v chovaní, ve výkonu) po probuzení a během dne - denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka - Udržuj pacientovi rovnováhu mezi denní aktivitou a odpočinkem - denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Hodnoť a zapisuj kvalitu spánku do dokumentace - denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Informuj pacienta před propuštěním, jak si udržet kvalitní spánek - ihned -všeobecná sestra Realizace (22.11.2010 - 3.12.2010): V den přijetí (22.11.2010) jsem s pacientem pohovořila o jeho spánkovém režimu, o problémech se spánkem a faktorech, které jej narušují. Vyslechla pacientovi potíže a stesky. V průběhu rozhovoru jsem se mu snažila zdůraznit vliv kvalitního spánku na jeho fyzickou a psychickou pohodu. Během dne jsem pacientovi vyplnila jeho volný čas (četba, návštěva společenské místnosti) a doporučila v rámci možnosti omezit spaní přes den (převážně v odpoledních hodinách). Pobízela ho k pravidelnému cvičení, které příznivě působí proti stresu a na zvýšení energie. Snažila se snížit pacientovo psychické napětí poskytováním psychické podpory (častým popovídáním si a ponecháním dostatku prostoru pro vyjádření jeho pocitů). Ošetřovatelka před každým spaním zajistila úpravu lůžka, vyvětrala pokoj, zatáhla žaluzie a v rámci možnosti se pokusila snížit množství rušivých faktorů. Nabídla jsem pacientovi před spaním masáž zad, poslech klidné hudby a informovala jej, ať přitom myslí na něco příjemného. Zjistila jsem jeho běžné rituály před spaním a snažila se mu jej po dobu hospitalizace vždy zajistit (četba knihy, poslech hudby). Po probuzení a během dne jsem si na pacientovi všímala známek únavy. V průběhu hospitalizace jsem vedla záznam o kvalitě spánku v dokumentaci. Před propuštěním pacienta i rodinu informovala, jak pokračovat v kvalitním spánku v domácím prostředí (přes den přiměřeně cvičit, ale vyloučit stimulování aktivitou před spaním, používat postel zejména na spaní, před spaním jíst jídla s vysokým obsahem bílkovin, nepít nápoje obsahující kofein ani alkohol, upravit postel, vyvětrat pokoj, zatáhnout žaluzie, provést masáž zad, relaxovat - poslouchat klidnou hudbu nebo si číst knihu). 58 Vyhodnocení: Cíl byl splněn. Po třech dnech pacient spí nepřetržitě pět hodin, posledních šest dní hospitalizace sedm hodin. Po ulehnutí do lůžka usíná po třech dnech do 30 minut. U pacienta došlo do sedmi dnů ke zmírnění psychického napětí. Značnou úlohu sehrálo především jednodenní psychologické a psychiatrické sezení a následné nasazení antidepresiv (Elicea). Pacient se po probuzení cítí odpočinutý a během dne má více energie. Verbalizuje, že před spaním mu hodně pomohl poslech klidné hudby a masáž zad, kterou jsem se mu snažila vždy na přání zajistit. Během rozhovoru vyjadřuje pochopení poruchy spánku, je si vědom příčiny svého nekvalitního spánku a jejich důsledků (méně energie pro vykonávání běžných denních činností, cvičení a dalších negativ). 59 Hypertermie v souvislosti s uroinfekcí projevující se zvýšenou teplotou nad horní hranici normy (38,5 °C), zčervenalou na dotek teplou kůží a zrychlenou dechovou frekvencí (2 ľ). Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: Pacient je bez komplikací provázející vysokou tělesnou teplotu (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient má normotermii (do 3 dnů) Výsledná kritéria: - Pacient zná příčinu a význam léčby vysoké tělesné teploty (do 2 hodin) - Pacient má tělesnou teplotu v mezích normy (do 2 dnů) Plán intervencí: - Informuj pacienta o situaci, rizikových faktorech a léčebném plánu u vysoké tělesné teploty - ihned od zjištění vysoké tělesné teploty - všeobecná sestra - Informuj pacienta o důležitosti zachování klidu na lůžku po dobu vysoké tělesné teploty - ihned a stále během naměřené vysoké tělesné teploty - všeobecná sestra - Pouč pacienta o důležitosti zvýšeného příjmu tekutin (2 - 2,5 litrů) během vysoké tělesné teploty - do 1 hodiny - všeobecná sestra - Monitoruj fyziologické funkce (TT, TK, P, Df) pacienta - 2krát denně, dle ordinace lékaře - všeobecná sestra - Monitoruj pacientovu úroveň vědomí a orientaci dle GCS - stále, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Sleduj charakter a bilanci tekutin pacienta a vše zaznamenávej do dokumentace -denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Sleduj laboratorní hodnoty (FW, KO, CRP) a při vychýlení hodnot od normy informuj lékaře - do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Podávej pacientovi léky (kortikoidy i.v., ATB) dle ordinace lékaře a sleduj jejich účinek - denně, do ukončení ordinace - všeobecná sestra 60 - Podporuj ochlazování povrchu těla (vlažné obklady na čelo) a zevního prostředí (prívod čerstvého vzduchu) pacienta - denně, do konce vysoké tělesné teploty -ošetřovatelka Realizace (29.11.2010 - 3.12.2010): Pacient si dne 29.11. v 6.00 hodin stěžoval na náhlou slabost LHK a naměřením tělesné teploty o hodnotě 38,5 °C. Měl zčervenalou na dotek teplou kůži a jeho dechová frekvence byla zvýšená (2ľ). Následně jsem informovala lékaře a dle jeho ordinace podávala pacientovi od 29.11. do 2.12. Solumedrol 250 mg intravenózne lkrát denně a sledovala jeho účinek. Pacienta jsem poučila o situaci a nutnosti dodržování klidu na lůžku a zvýšeného príjmu tekutín, 2 - 2,5 litrů denně. Zajistila mu na dosah signalizační zařízení a poučila jej, aby v případě potřeby zavolal pomoc. Monitorovala jsem 2krát denně fyziologické funkce (TT, TK, P, Df), sledovala stav vědomí, orientaci, bilanci tekutin pacienta a vše zaznamenávala do dokumentace. Ošetřovatelka zajišťovala přívod čerstvého vzduchu a přikládala vlažné obklady na čelo pacienta. S fyzioterapeutkou jsem se domluvila, že po dobu vysoké tělesné teploty vynechá u pacienta rehabilitační terapii. Vyhodnocení: Cíl byl splněn. U pacienta došlo do jednoho dne ke snížení tělesné teploty na 36,8 °C. Pacient zároveň verbalizuje zlepšení slabosti levé horní končetiny. Nedošlo k žádným komplikacím provázející vysokou tělesnou teplotu. 61 Výživa porušená, nedostatečná v souvislosti s neadekvátním příjmem potravy v poměru k metabolickým nárokům organismu projevující se sníženou tělesnou hmotnosti (10 kg za 6 měsíců), BMI - 19,8 a sníženou chuti k jídlu. Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: Pacient si udrží svou tělesnou hmotnost 65 kg (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient přijímá dostatečné množství potravin (do 4 dnů) Výsledná kritéria: - Pacient má zajištěn dostatečný přísun vhodné výživy (do 1 dne) - Pacient má zajištěn 5 - 6krát denně příjem potravy po menších dávkách (do 1 dne) - Pacient chápe důležitost dostatečného příjmu potravin a zná zásady správné výživy (do 5 dnů) - Pacient je seznámen s možnými problémy při nedodržování dostatečného příjmu potravy (do 5 dnů) - Pacient si osvojí chování a změnu životního stylu, umožňující přibrat na váze a udržet přiměřenou hmotnost (do 10 dnů) Plán intervencí: - Posuď pacientovu hmotnost, tělesnou stavbu a věk - do 2 hodin po přijetí -všeobecná sestra - Zjisti, jaké má pacient stravovací návyky a co v jídle preferuje - do 2 hodin po přijetí - všeobecná sestra - Zjisti, co pacienta vedlo k hubnutí - do 2 hodin po přijetí - všeobecná sestra - Zajisti konzultaci s ošetřujícím lékařem a nutričním terapeutem - do 1 dne -všeobecná sestra - Sleduj tělesnou hmotnost, příjem stravy, tekutin a vše zaznamenávej do dokumentace - denně, do konce hospitalizace - všeobecně sestra - Dodržuj estetičnost při přípravě a servírování jídla - vždy, do konce hospitalizace - ošetřovatelka 62 - Přistupuj k pacientovi ohleduplně, laskavě a snaž se jej motivovat, stále, do konce hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka - Pobízej pacienta k dostatečnému a pravidelnému příjmu tekutin - stále, do konce hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka - Sleduj kožní turgor a stav sliznic pacienta, denně, do konce hospitalizace -všeobecná sestra - Informuj pacienta o správném stravovacím režimu a zdravé výživě - do 5 dnů -všeobecná sestra - Informuj pacienta o možných problémech spojené s nedostatečnou výživou - do 5 dnů - všeobecná sestra Realizace (22.11.2011 - 3.12.2011): Při příjmu (22.11.2010) jsem pacienta zvážila a změřila (tělesná hmotnost: 65 kg, výška: 181 cm) a na základě těchto údajů vypočítala BMI, který činil 19,8 (podváha). Pohovořila s pacientem o jeho stravovacím režimu, čemu v jídle dává přednost a co ho vedlo k tomu začít hubnout. Informovala jej o důležitosti pravidelného stravování (5 -6krát denně po malých porcích), správné výživě a možných problémech spojené s nedostatečným stravováním (snížení energie pro vykonávání běžných denních činností, cvičení a dalších). Zajistila jsem konzultaci s ošetřujícím lékařem, aby s pacientem pohovořil, vlivem čeho vzniká měsíčkovitý obličeje a následně mu vysvětlil, že nedostatečný příjem potravy není správná volba řešení tohoto problému. Téhož dne jsem zavolala nutričnímu terapeutovi, aby pacientovi zajistil adekvátní výživu. Doporučila rodičům, aby pacientovi po dobu hospitalizace zajistily, v rámci možnosti, veškeré potraviny a tekutiny, které má rád a více mu chutnají. Každý den jsem kontrolovala jeho tělesnou hmotnost (ráno před jídlem), denní příjem potravy a vedla záznam v dokumentaci. Stále se ho snažila motivovat a chválit. Dne 27.11.2010 jsem připravila a provedla edukaci v oblasti správného stravování a zdravé výživě při onemocnění RS. Do edukace jsem zapojila i rodiče. Při propouštění do domácího prostředí jsem opět pacientovi a jeho rodičům zopakovala nutnost dodržování správného stravovacího režimu a zdravé výživy při onemocnění RS. 63 Vyhodnocení: Cíl byl splněn. Pacient si během hospitalizace udržel svou tělesnou hmotnost -pan J. J. má stále 65 kg. Do čtyř dnů se podařilo zvýšit denní příjem potravy. Pacient nyní přijímá stravu 4 až 5krát denně. Intervaly j sou však stále nepravidelné. Pan J. J. vyjadřuje pochopení důležitosti dostatečného příjmu potravin. Zná a je si vědom možných problémů spojené s nedostatečnou výživou. Uvědomuje si, že výživa je pro jeho zdravotní stav stejně důležitá jako rehabilitace. Je zapotřebí, aby nadále dodržoval správný životní styl. 64 Neznalost, potřeba poučení (o léčebném a ošetřovatelském režimu) v souvislosti s nedostatkem informací projevující se verbálním sdělením, vyjádřením nejistoty a nedodržením léčebného režimu (nedostatečnou výživou). Priorita: Nízká Cíl dlouhodobý: Pacient bude v rámci možnosti v psychické pohodě (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient má dostatek informací o léčebném a ošetřovatelském režimu (do 5 dnů) Výsledná kritéria: - Pacient zná svůj současný zdravotní stav a léčebný režim (do 2 dnů) - Pacient chápe a rozumí informacím o dodržování léčebného a ošetřovatelského režimu (do 3 dnů) - Pacient zná zásady správného stravování a zdravé výživy při onemocnění RS (do 5 dnů) - Pacient chápe důležitost dodržování správného stravování a zdravé výživy při onemocnění RS (do 5 dnů) - Pacientův pocit nejistoty bude eliminován (do 10 dnů) Plán intervencí: - Zjisti, na základě rozhovoru, současnou úroveň znalostí pacienta o jeho onemocnění a jaké znalosti mu chybí - do 1 dne po přijetí - všeobecná sestra - Urči pacientovu schopnost učit se - do 1 dne po přijetí - všeobecná sestra - Používej takové slovní výrazy, kterým pacient rozumí a vyhýbej se odborným výrazům - vždy, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Poskytuj pacientovi takové informace, které jsou v kompetenci sestry - denně, do konce hospitalizace - všeobecná sestra - Zprostředkuj pro pacienta rozhovor s ošetřujícím lékařem - do 2 dnů od přijetí a vždy dle potřeby a přání pacienta - všeobecná sestra 65 - Pacienta pozitivním způsobem povzbuzuj verbálně i nonverbálně (mimikou, gestikulací, očním kontaktem) - vždy, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra, ošetřovatelka - Naplánuj edukační proces a rozpracuj jej - do 5 dnů - všeobecná sestra - Zvol vhodné prostředí, přizpůsob počet edukačních schůzek a jejich délku potřebám pacienta - do 5 dnů - všeobecná sestra - Zapoj do edukace rodinu pacienta - do 5 dnů - všeobecná sestra - Zohledni pacientův psychický stav a kognitivní poruchu při podávání informací -před procesem edukace - všeobecná sestra - Začni tím, co pacient již zná, a postupuj od jednodušších věcí ke složitějším -v průběhu procesu edukace - všeobecná sestra - Mluv srozumitelně, pomalu a používej takové slovní výrazy, kterým bude pacient a jeho rodiče rozumět - během procesu edukace - všeobecná sestra - Dbej na aktivní roli pacienta v procesu edukace a podporuj ho - v průběhu procesu edukace - všeobecná sestra - Poskytni pacientovi informační materiály a doporuč literaturu o správném stravování a zdravé výživě při onemocnění RS - během procesu edukace -všeobecná sestra - Odpověz pacientovi a rodičům na veškeré jejich dotazy - během procesu edukace - všeobecná sestra Realizace (22.11.2010 - 3.12.2010): Pacient byl edukován v průběhu celé hospitalizace. Již při přijetí (22.11.2010) jsem jej seznámila schodem oddělení, s pomocnými zařízeními pro snadnější pohyb v lůžku, signalizačním zařízením, s preventivními opatřeními zabraňující pádu a poranění. Během podávání infúzí byl pacient poučen o nutnosti dodržování klidového režimu na lůžku a pitného režimu z důvodu probíhající uroinfekce. Ošetřujícím lékařem byl informován o současném zdravotním stavu, léčebném režimu a průběhu hospitalizace. Pro zájem také seznámen s novými možnostmi a alternativní terapii (tradiční čínskou medicínu) při onemocnění RS. Na základě tohoto zájmu jsem pacientovi poskytla brožuru a doporučila vhodnou literaturu s tímto tématem (Alternativní léčba při onemocnění RS). Dále byl pacient poučen fyzioterapeutkou o nutností cvičení a rehabilitace v možném rozsahu. 66 Vzhledem k nedodržení léčebného režimu (nedostatečné výživy) jsem dne 27.11.2010 provedla s pacientem a jeho rodiči edukaci o správném stravování a zdravé výživě při onemocnění RS. Pro zhoršení psychického stavu (deprese) a kognitivní funkci jsem pacientovi v průběhu hospitalizace doporučila určité rady a strategie, jak lépe zvládat psychické (viz příloha G) a kognitivní (viz příloha C) potíže. Vyhodnocení: Cíl byl splněn. Pacient zná a vyjadřuje pochopení svého stavu, léčebného a ošetřovatelského režimu. Porozuměl informacím, které mu byly poskytnuty, jak lékařem, tak sestrou. Verbalizuje, že bude nadále dodržovat doporučené instrukce. Pacient a rodiče znají zásady správného stravování a zdravé výživy při onemocnění RS, chápou její důležitost a možnost ovlivnění nemoci při jejím nedodržování. Na základě informací, které jim byly poskytnuty, předpokládám, že jsou dostatečně informováni a motivováni k osvojení změny svého chování a životního stylu. Vzhledem k poskytnutým informacím už pacient není tak nejistý jako v počátku hospitalizace. 67 Bezmocnost v souvislosti s chronickým onemocněním projevující se depresí z fyzického úpadku, vyjádřením nespokojenosti nad neschopnosti vykonávat běžné denní aktivity a verbalizací obav z budoucnosti. Priorita: Střední Cíl dlouhodobý: Pacient vyjádří pocit kontroly nad současnou situací a budoucím vývojem (do konce hospitalizace) Cíl krátkodobý: Pacient se aktivně podílí na péči a rozhodování o ní (do 6 dnů) Výsledná kriteria: - Pacient je informován o svém současném zdravotním stavu a prognóze (do 1 dne) - Pacient nalezne oblasti, které má pod kontrolou (do 5 dnů) - Pacient uzná, že některé oblasti jsou reálně mimo jeho kontrolu (do 7 dnů) Plán intervencí: - Zajisti, aby ošetřující lékař pacienta informoval o jeho současném zdravotním stavu - do 1 dne od přijetí - všeobecná sestra (1) - Zajisti dle ordinace lékaře konzultaci s psychologem/ psychiatrem - do 1 dne -všeobecná sestra (2) - Pomož pacientovi poznat, že se o něj pečuje a je důležitý pro jiné lidi bez ohledu na špatné zdraví - do 5 dnů - všeobecná sestra (3) - Snaž se s pacientem navázat důvěryhodný vztah - do 1 týdne - všeobecná sestra (4) - Dej pacientovi najevo starost o něj jako osobu - vždy, do konce hospitalizace -všeobecná sestra (5) - Udělej si čas na vyslechnutí pacientových názorů a obav - vždy, do konce hospitalizace - všeobecná sestra (6) - Dodávej pacientovi naději - stále, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra (7) - Všímej si u pacienta verbálních a nonverbálních projevů (mimiky, gestikulace, tělesného postoje, celkového vzhledu, očního kontaktu) - stále, do konce hospitalizace - všeobecná sestra (8) 68 - Respektuj rozhodnutí a přání pacienta - vždy, v průběhu hospitalizace -všeobecná sestra, ošetřovatelka (9) - Nauč pacienta anticipovat činnosti, které mu každodenně přinášejí potěšení (četba oblíbené knihy, poslech hudby) - denně, v průběhu hospitalizace - všeobecná sestra (10) Realizace (22.11.2010 - 3.12.2010): V den přijetí (22.11.2010) jsem pacienta ubytovala na třílůžkový pokoj, seznámila ho se spolupacienty a zajistila konzultaci s ošetřujícím lékařem, který jej informoval o jeho současném zdravotním stavu. Na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře pacient následující den, 23.11.2010 v dopoledních hodinách absolvoval psychologické sezení. Po vyšetření pacient projevoval spokojenost i lepší náladu, která se odrážela především v jeho výrazu obličeje. Během hospitalizace jsem s pacientem navázala důvěryhodný vztah, podporovala jej v terapii, byla mu stále nablízku a dodávala naději. Povídala si sním o jeho zájmech (práci na počítači, historii, fotbale), současné práci v chráněné dílně a dobré přítelkyni Evě, v které má velkou oporu. Dále také o jeho pocitech, které prožívá kvůli svému onemocnění. Snažila jsem se, aby si pacient uvědomil, že vlivem svého onemocnění není možné, aby veškeré činnosti a situace byl schopen zvládat sám, bez pomoci druhých. Na druhou stranu jsem mu zdůrazňovala, že jsou stále činnosti, které může vykonávat sám. Během dne jsem mu vždy zajistila návštěvu společenské místnosti, sledování televize a činnosti, které má rád (četbu knihy, poslech klidné hudby). Vyhodnocení: Cíl byl částečně splněn. Pacient se aktivně podílí na péči, o některých krocích rozhoduje. Vyjadřuje pocit kontroly nad svou současnou situací a chápe, že některé oblasti jsou reálně mimo jeho kontrolu. Stále však přetrvávají obavy z budoucnosti a prognózy onemocnění. Je zapotřebí nadále pokračovat ve vybraných ošetřovatelských intervencích (2, 3, 4, 6, 7, 8, 10). 69 Potenciální ošetřovatelská diagnóza Infekce, riziko vzniku v souvislosti se zavedeným periferním žilní m katétrem. Priorita: Střední Cíl: U pacienta nedojde ke vzniku infekce (po dobu zavedení PZK) Výsledná kritéria: - Pacient chápe účel a individuální rizikové faktory PZK (do 2 hodin) - Pacient najde způsoby, jak předejít infekci (do 2 dnů) - Pacient nejeví známky infekce (po dobu zavedení PZK) Plán intervencí: - Seznam pacienta s účelem zavedení PZK a možnými riziky invazivního vstupu -do 1 hodiny - všeobecná sestra - Dodržuj zásady asepse při ředění a podávání i.v. léků - vždy, po dobu podávání i.v. léků - všeobecná setra - Prováděj pravidelnou kontrolu invazivního vstupu a dokumentuj stav kůže v okolí místa vstupu - denně, do doby zavedení PZK - všeobecná sestra - Prováděj převazy PZK a postupuj aseptický - denně, do doby zavedení PZK -všeobecná sestra - Dodržuj hygienu rukou před a po manipulaci s PZK - vždy - všeobecná sestra - Všímej si známek infekce v okolí místa vstupu PZK (změn na kůži - zarudnutí, otok, bolestivost) - stále, do doby zavedení PZK - všeobecná sestra - Sleduj u pacienta TT - denně, v průběhu zavedení PZK - všeobecná sestra - Sleduj v laboratorních výsledcích krve zvýšené hodnoty zánětlivých parametrů a v případě jejich zvýšení informuj ošetřujícího lékaře - ihned - všeobecná sestra - Při známkách infekce PZK odstraň a informuj ošetřujícího lékaře - ihned -všeobecná sestra 70 Realizace (29.11.2010 - 2.12.2010): Dne 29.11.2010 byl pacientovi dle lékaře indikován Solu - medrol 250 mg, který byl podáván intravenózne po dobu čtyř dnů. Důvodem podání byla náhlá vzniklá slabost levé horní končetiny a TT 38,5 °C. Pacientovi jsem dne 29.11.2010 zavedla PZK do PHK v oblasti předloktí a informovala jej o účelu jeho zavedení a možných rizicích spojené s invazivním vstupem. Při zavádění PZK a při veškeré manipulace s ním jsem postupovala aseptický. Před každým napojením infúze jsem vstup odezinfikovala Cutaseptem F. Pacienta jsem poučila, aby po dobu podávání infúzí dodržoval klidový režim na lůžku. Zajistila mu nadosah signalizační zařízení a informovala jej, aby v případě bolesti nebo pálení v místě vstupu PZK zavolal pomoc. Denně jsem sterilně převazovala PZK, kontrolovala jeho funkčnost, možné známky infekce v okolí vstupu a vše zaznamenávala do dokumentace. Po celou dobu podávání infúzí od 29.11.2010 do 2.12.2010 dodržovala hygienický režim. Vyhodnocení: Cíl byl splněn. Po dobu zavedení permanentního žilního katétru u pacienta nedošlo ke vzniku infekce. Místo zavedení je klidné, bez zarudnutí, otoku, bolestivosti. Pacient vyjadřuje pochopení účelu zavedení a možné riziko infekce související s invazivním vstupem. Dodržuje po celou dobu podávání infúzí klid na lůžku a v případě potřeby vždy informuje zdravotnický personál. Dne 2.12.2010 byl pacientovi odstraněn PZK a ukončen zápis v dokumentaci. 71 7 Zhodnocení ošetřovatelské péče Pan J. J. byl na neurologickém oddělení hospitalizován po dobu jedenácti dnů s diagnózou sekundární progresivní RS. V rámci lékařské a ošetřovatelské péče se jeho zdravotní stav celkově zlepšil. Během hospitalizace spolupracoval, podílel se na ošetřovatelských intervencích, o svůj zdravotní stav se zajímal, edukaci se nebránil. Pacient je informován o svém současném zdravotním stavu a nutnosti dodržování léčebného a ošetřovatelského režimu. Je si vědom, že komplexní léčba představuje adekvátní farmakologickou péči, rehabilitační cvičení a dodržování správné životosprávy. V průběhu hospitalizace se podařilo s pacientem navázat terapeutický vztah, založený na vzájemné důvěře. Vzhledem k onemocnění nelze některé problémy u pacienta zcela odstranit. Ošetřovatelské zásahy musí i nadále pokračovat. Ošetřujícím lékařem je pacientovi indikována podpůrná psychoterapie, ve formě ambulantních návštěv psychiatra. Cílem psychické podpory je pomoci pacientovi v situaci, kdy negativní emoce, jako jsou depresivní nálady, narušují rovnováhu každodenního života. Zásadní vliv na psychický stav pacienta má pravidelná fyzická a pracovní aktivita, proto jsou panu J. J. nadále doporučovány pravidelné (2 - 3krát roční) rekondiční pobyty se svépomocnou organizací Roska. Do budoucna je nutno zachovat realistický přístup k onemocnění a jeho dalšímu průběhu. Vzhledem k tíži postižení a chronické progresi nemoci je zřejmé, že pacient již nenabude samostatnosti a bude i nadále zapotřebí péče druhé osoby. Pro nemocného bude proto důležité vytvoření pevného rodinného zázemí, aby měl pocit jistoty, bezpečí a naděje. S rozvojem nemoci bude nadále potřebná edukace nejen pacienta, ale i jeho rodiny a blízkého okolí. 7.1 Doporučení pro praxi Na základě osobních zkušeností získaných absolvováním odborné klinické praxe na neurologickém oddělení a studiem odborné literatury usuzuji následovné doporučení pro praxi. 72 Doporučení pro všeobecnou sestru: - všeobecná sestra by měla být během ošetřovatelských zásahů k pacientovi vždy empatická, ohleduplná a chápavá; - při poskytování ošetřovatelské péče vždy trpělivá; - respektovat pacientovu osobnost; - nahlížet na pacienta a j eho potřeby holistický; - proj evovat o pacienta stále záj em a motivovat j ej; - edukovat pacienta a jeho rodinu o důležitosti dodržování léčebného režimu (pohybové aktivity a životosprávy) při onemocnění RS; - zajistit pacientovi a rodině informace o onemocnění RS formou letáků, brožur, doporučit vhodnou literaturu a odborný časopis zabývající se daným onemocněním (časopis Roska); - poskytnout pacientovi a jeho rodině informace o občanských organizacích sdružující nemocné s RS (Roska, CEROS) a jejich aktivitách (rehabilitační, rekondiční, sociální, vzdělávací); - celoživotně se vzdělávat (v rámci různých kurzů, seminářů, přednášek) v oblasti medicínské a ošetřovatelské péče o nemocné s neurologickým onemocněním. Doporučení pro pacienta: - nevzdávat naději i přes veškeré obtíže, které onemocnění RS provází; - naučit se otevřeně hovořit o svých problémech se svými nejbližšími, psychologem, osobami se stejným onemocněním; - pečovat o svou fyzickou a psychickou kondici (každý den se snažit cvičit, předcházet vyčerpání a nachlazení, udržovat si rovnováhu mezi činnostmi, odpočinkem a spánkem, předcházet psychickému vypětí osvojením si relaxačních technik (biofeedback, autohypnóza, vizualizace); - účastnit se aktivit občanského sdružení Roska (rekondičních, lázeňských pobytů, vzdělávacích a společenských aktivit - seminářů s odbornou i kulturní náplní, přednášek a výstav); - navázat kontakt s osobami se stejným onemocněním, například během nejrůznějších typů setkání svépomocné organizace Roska sdružující nemocné s RS (rehabilitačních a rekondičních pobytů, seminářů, přednášek, výstav). 73 Doporučení pro rodinu: - podporovat, motivovat a při nesnázích být nemocnému s RS vždy nablízku; - dávat nemocnému stále najevo lásku a pocity důležitosti; - umožnit nemocnému s RS návštěvy přátel a příbuzných; - zajistit nemocnému s RS v rámci zdravotních a sociálních možností kulturní program dle jeho zálib a zájmů; - zajistit v domácnosti nemocného s RS v rámci možností vhodné prostředí (protiskluzové podložky, madla, odstranění koberců a rohoží). 74 ZÁVĚR Roztroušená skleróza je závažným, celoživotním a prozatím bohužel nevyléčitelným onemocněním, které negativně zasahuje kvalitu života nemocného na všech úrovních. Vyznačuje se velice variabilními klinickými projevy a průběhem, který je u nemocného obtížně odhadnutelný. Z hlediska psychického vyrovnávání, práceschopnosti a společenského života představuje roztroušená skleróza pro nemocného, jeho rodinu a blízké okolí náročnou životní zátěž. I když roztroušenou sklerózu nelze zcela vyléčit, díky včasné diagnostice a komplexní terapii je možné oddálit invaliditu a výrazně zlepšit kvalitu života nemocných. Je důležité, aby léčebné programy, přístup a služby umožňovaly nemocným s RS dosáhnout co nej vyšší možné úrovně soběstačnosti a nezávislosti v jejich každodenním životě. U těch nemocných, kde není možné dosáhnout úplné soběstačnosti a nezávislosti je zapotřebí alespoň eliminovat následky postižení na jejich samostatný život. Zvláštní pozornost ze strany zdravotníků je nutné věnovat těm, kteří jsou nově diagnostikováni, neboť počáteční období po sdělení diagnózy je zvláště stresující. Cílem bakalářské práce bylo poukázat, jak je důležitá včasná diagnostika a komplexní terapie, jak onemocnění ovlivňuje kvalitu života nemocného a jeho nejbližšího okolí v sociálním, pracovním a psychickém procese a jak důležitou roli pro zachování kvality života a celkové tělesné a duševní pohody sehrává komplexní ošetřovatelská péče. Vypracování této práce mi umožnilo prohloubit si své teoretické znalosti o onemocnění roztroušená skleróza a komplexní ošetřovatelské péči, která je pro nemocné s roztroušenou sklerózou velmi důležitá. Na závěr bychom chtěly podotknout, že pouze znalost toho, jakým způsobem nemoc člověka ovlivňuje, pomůže všeobecné sestře navázat s pacientem důvěryhodný terapeutický vztah a umožní naplánovat potřebou ošetřovatelskou péči. 75 SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY 1. ARCHALOUSOVÁ, Alexandra - SLEZÁKOVÁ, Zuzana. 2005. Aplikace vybraných ošetřovatelských modelů do klinické a komunitní praxe. 1. vyd. Hradec Králové: NUCLEUS HK, 2005. 107 s. ISBN 80-86225-63-1. 2. BERLIT, Peter. 2007. Memorix neurologie. Přel. Dagmar Kolínská. 1. české vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 447 s. ISBN 978-80-247-1915-3. 3. CEROS: Centrum komplexní neurorehabilitační péče pro nemocné s roztroušenou sklerózou, o.p.s. 2007. [online]. [cit. 2010-12-18]. Dostupné z WWW:. 4. DOENGES, Marilynn E. - MOORHOUSE, Mary Frances, 2001. Kapesní průvodce zdravotní sestry. Z angl. orig. přel. Ivana Suchardová. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 565 s. ISBN 80-247-0242-8. 5. HAVRDOVÁ, Eva. 2000. Roztroušená skleróza. 2. vyd. Praha: Triton, 2000. 101 s. ISBN 80-7254-117-X. 6. HAVRDOVÁ, Eva. 2009. Roztroušená skleróza: průvodce ošetřujícího lékaře. 2. rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2009. 96 s. ISBN 978-80-7345-187-5. 7. HAVRDOVÁ, E. et al. 2006. Je roztroušená skleróza váš problém. 2. dopl., přeprac. vyd. Praha: Unie Roska, 2006. 192 s. ISBN neuvedeno. 8. HAVRDOVÁ, E. et al. 2001. Neuroimunologie. Praha: Maxdorf, 2001. 451 s. ISBN 80-85912-24-4. 9. HAVRDOVÁ, E. et al. 2004. Roztroušená skleróza - první setkání. Praha: Unie Roska, 2004. 125 s. ISBN neuvedeno. 10. HRKAL, Karel - HAVRDOVÁ, Eva. O Rosce. [online], [cit. 2010-11-18]. Dostupné z WWW:< http://www.roska.eu/o-nas-obecne/index.php>. 11. JEDLIČKA, Pavel - KELLER, Otakar. 2005. Speciální neurologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2005. 424 s. ISBN 80-7262-312-5. 12. KAŇOVSKÝ, Petr - DUFEK, Jaroslav. 2000. Evokované potenciály v klinické praxi. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2000. 238 s. ISBN 80-7013-306-6. 13. KOUTSKÁ, Kornélie. 2009. Výživa při roztroušené skleróze. Roska. 2009, roč. XXVI, č. 3. s. 21. [online]. [cit. 2010-12-20]. Dostupné z WWW:. 76 14. KOZIEROVÁ, B. - ERBOVÁ, G. - OLIVIEROVÁ, R. 1995. Ošetrovatelstvo 1. díl. Zangl. orig. přel. Barbara Kozier. Martin: Osvěta, 1995. 836 s. ISBN 80-217-0528-0. 15. LENSKY, Petr. 2002. Roztroušená skleróza - strategie přístupu k chronické nemoci. Praha: Unie Roska, 2002. 182 s. ISBN neuvedeno. 16. MIKSOVÁ, Zdeňka. 2006. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 248, 171 s. ISBN 80-247-1442-6. 17. MUMENTHALER, Marco - MATTLE, Heindrich. 2001. Neurologie. 10. přeprac. vyd. Zněme. orig. přel. Eugen Hinterbuchner. Praha: Grada Publishing, 2001. 649 s. ISBN 80-7169-545-9. 18. NEVŠÍMALOVÁ, S. - RŮŽIČKA, E. - TICHÝ, J. 2002. Neurologie. 1. vyd. Praha: Galén, 2002. 367 s. ISBN 80-7262-160-2. 19. NĚMCOVÁ, Jitka - MAURITZOVÁ, Ilona. 2009. Skripta k tvorbě bakalářských a magisterských prací. Praha: Maurea, 2009. 75 s. ISBN 978-80-902876-0-0. 20. PAYNE, J. et al. 2005. Kvalita života a zdraví. 1. vyd. Praha: Triton, 2005. 629 s. ISBN 80-7254-657-0. 21. PLZEŇSKÁ, Dagmar - SEDLÁKOVÁ, Gabriela. 2009. Aplikace ošetřovatelského modelu C. Royové u pacientů s ireverzibilními změnami. Sestra, 2009. roč. 19, č. 2, s. 24-26. ISSN 1210-0404. 22. RASOVÁ, Kamila. 2007. Fyzioterapie u neurologicky nemocných (se zaměřením na roztroušenou sklerózu). 1. vyd. Praha: Ceros, 2007. 135 s. ISBN 978-80-239-9300-4. 23. SEIDL, Zdenek - OBENBERGER, Jiří. 2004. Neurologie pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004. 363 s. ISBN 80-247-0623-7. 24. SCHWARZ, Shelley Peterman. 2008. Roztroušená skleróza: 300 tipů a rad, jak ji zvládat lépe. Z angl. orig. přel. Lucie Hranická. Praha: Grada Publishing, 2008. 132 s. ISBN 978-80-247-2345-7. 25. STAŇKOVÁ, Marta. 2001. Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2001. s. 55. ISBN 80-7013-323-6 26. TALÁB, Radomír. 2008. Cesta ke spolehlivé diagnostice roztroušené sklerózy. In Neurológia pre prax, 2008, roč. 4, s. 194-198 [online], [cit. 2010-11-27]. Dostupné z WWW:< http://www.solen.sk/index.php?page=pdf view&pdf id=3294>. 27. VOKURKA, Martin - HUGO, Jan. 2007. Praktický slovník medicíny. 8. rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 2007. 518 s. ISBN 978-80-7345-123-3. 77 WABERŽINEK, Gerhard - KRAJÍČKOVÁ, Dagmar. 2006. Základy speciální neurologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2006. 396 s. ISBN 80-246-1020-5. 78 SEZNAM PŘÍLOH Příloha A - Folsteinův test kognitivních funkcí (MMS)........................................I Příloha B - Grafické znázornění forem průběhu RS...........................................II Příloha C - Kognitivní strategie pro nemocné s RS..........................................III Příloha D - Kurtzkého škála (EDSS).....................................................................IV Příloha E - McDonaldova kritéria...............................................................V Příloha F - Nežádoucí účinky medikamentů užívané pacientem..........................VI Příloha G - Rady pro nemocné s RS, co dělat a nedělat během deprese.................VII 79 Příloha A - Folsteinův test kognitivních funkcí (MMS) Orientace Maximální počet bodů Jaký je rok, měsíc, den v týdnu, datum? 5 Kde nyní jste - země, oblast, město, ulice, 5 č. domu, ev. v nemocnici - podlaží, číslo pokoje Za každou správnou odpověď získá nemocný po 1 bodu Paměť Vysvětlující jmenuje 3 předměty během 3 vteřin, např. strom, okno, kniha a vyzve nemocného, aby jej opakoval 3 Správná odpověď - za každý předmět 1 bod Pozornost a počítání Odečítejte 7 od čísla 100 5 Ukončit po 5 odpovědích. Každá správná odpověď 1 bod Krátkodobá paměť Vybavte si a jmenujte 3 dříve uvedené předměty 3 Jazyk Vysvětlující ukáže 2 předměty (tužka, hodinky) a vyzve pacienta, aby je pojmenoval 2 Opakujte následující: „ale, avšak, a přece: 1 Proveďte po sobě tyto úkony: „vezměte papír do pravé ruky - přeložte jej na polovinu a položte na stůl" 3 Přečtěte a proveďte tento příkaz (nemocný dostane postupně lístky s výzvami): „zavřete oči" 1 „napište větu, obsahující podmět a pří sudek" 1 „namalujte podle předlohy tento obrazec" 1 Hodnocení 0- 10 bodů těžká kognitivní porucha 11-20 bodů kognitivní porucha středního stupně 21-23 bodů lehká porucha Zdroj: Staňková, Marta. Hodnocení a měřící techniky v ošetřovatelské praxi, 2001. I Příloha B - Grafické znázornění forem průběhu RS Relaps - remitentní _n_TLn JULp— Relabující - progredující Sekundární progrese Primární progrese Zdroj: Taláb, Radomír. Cesta ke spolehlivé diagnostice roztroušené sklerózy, 2008. II Příloha C - Kognitivní strategie pro nemocné s RS - Všechno si pište: využívejte kapesní diář nebo počítač - Vytvářejte si seznamy: např. nákupní seznamy nebo seznamy toho, co chcete udělat a vyřídit - Používejte kazetový magnetofon jako pomůcku při zapamatovávání si informací nebo vytváření seznamů - Pro každou věc určete konkrétní místo a vždy ji na toto místo vraťte, naučte to i své blízké - Věci, které si potřebujete zapamatovat, si zopakujte a napište - Než odejdete na své pochůzky, promyslete si průběh trati, tak aby byla pro vás co nej vhodnější - Rozhovor veďte na klidném místě, abyste minimalizovali riziko nedorozumění kvůli okolnímu hluku - Během hovoru se neustále dívejte na hovořícího - Snažte se neustrnout na tom, že si nemůžete vzpomenout na správné slovo. Nechte ostatní, aby vás doplnili - udělají to rádi - Nespěchejte. Svojí práci si plánujte a nenechte se nikým honit - Pokud se kognitivní poruchy objevují vždy v určitou dobu, přeorganizujte si svojí práci tak, abyste měli náročnej ší úkoly v tu dobu už splněné Zdroj: Schwarz, Shelley Peterman. Roztroušená skleróza: 300 tipů a rád, jak ji zvládat lépe, 2008. III Příloha D - Kurtzkého škála (EDSS) stupeň Druh postižení 0 Bez potíží, neurologický nález normální 1,0 Potíže minimální nebo jen anamnestické, výkonnost nedotčena, velmi malé odchylky v neurologickém nálezu 1,5 Potíže mírné, výkonnost dotčena minimálně 2,0 Potíže lehké, výkonnost dotčena mírně, malý neurologický nález 2,5 Potíže patrnější, hybnost a výkonnost dotčena lehce 3,0 Postižení výraznější, hybnost a výkonnost dotčeny, pracovní schopnost plně zachována. Neurologicky vyjádřeny základní příznaky nebo kombinace více lehkých příznaků 3,5 Hybnost a výkonnost dotčeny patrněji, plná schopnost samostatné chůze, neurologický nález výraznější 4,0 Hybnost, výkonnost a pracovní schopnost omezeny, soběstačnost zachována, normální způsob života bez závislosti na pomoci druhé osoby, schopnost chůze bez pomoci a odpočinku na vzdálenost 500 metrů 4,5 Soběstačnost, plná aktivita omezena nebo vyžaduje asistenci, chůze bez pomoci a odpočinku na vzdálenost 300 metrů 5,0 Pracovní neschopnost, nemožnost zvládnout plnou denní zátěž bez speciálních pomůcek, chůze bez pomoci a odpočinku na vzdálenost 200 m 5,5 Invalidita vylučující plnou denní aktivitu, chůze bez pomůcek a odpočinku na vzdálenost 100 metrů 6,0 Hybnost omezená s jednostrannou pomocí hole,, berle či jiné opory, přesuny na krátké vzdálenosti, doma s přidržováním se o předměty, schopnost výkonu drobných domácích prací 6,5 Hybnost závislá na oboustranné pomoci hole, berle či jiné opory, výkon domácích prací s částečným omezením nebo s pomocí druhé osoby, chůze bez odpočinku na vzdálenost okolo 20 metrů 7,0 Hybnost obtížná, závislá částečně na invalidním vozíku, přesuny na vozíku a jeho ovládání bez cizí pomoci, základní soběstačnost zachována, chůze s pomocí druhé osoby na vzdálenost okolo 5 metrů 7,5 Hybnost velmi obtížná, plná závislosti na invalidním vozíku, přesuny do vozíku a jeho ovládání s cizí dopomocí, schopnost jen několika kroků chůze 8,0 Sedící v křesle či invalidním vozíku, schopnost pobytu mimo lůžko po většinu dne, v běžných denních úkonech částečně soběstačný, efektivní ovládání rukou 8,5 Ležící po většinu dne, neúplná soběstačnost, částečné ovládání rukou 9,0 Trvale ležící, téměř nesoběstačnost, potřeba výrazné pomoci, schopnost komunikace a přijímání potravy 9,5 Trvale ležící, plná potřeba pomoci, pokročilejší stupeň 9,0 Zdroj: Lenský, Petr. Roztroušená skleróza - strategie přístupu k chronické nemoci, 2002. IV Příloha E - McDonaldova kritéria Klinické ataky Objektivní léze Paraklinická vyšetření 2 a více atak (R/R) 2 a více lézí Klinická diagnóza 2 a více atak (R/R) 1 léze Diseminace v prostoru na MR nebo 2 a více lézí MR + poz. MM nebo další ataka jiné lokalizace 1 ataka 2 a více lézí Diseminace v čase na MR nebo další ataka 1 ataka (CIS) 1 léze Diseminace v prostoru na MR nebo 2 < lézí na MR + pozitivní MM a diseminace v čase na MRI nebo sekundární klinická ataka Progrese od vzniku (P/P) 1 léze + MM a MRI (9 < T2) nebo 2 < SC nebo 4-8 B + 1SC nebo VEP s MR 4-8 lézí nebo VEP s MR < 4 + 1SC léze a diseminace v čase MR nebo kontinuální progrese 1 rok Zdroj: Taláb, Radomír. Cesta ke spolehlivé diagnostice roztroušené sklerózy, 2008. V Příloha F - Nežádoucí účinky medikamentů užívané pacientem Medrol měsíčkovitý obličej, záněty, zvýšení tělesné hmotnosti, zažívací potíže, bolesti hlavy, změny nálad - až psychické poruchy, bolesti svalů, nepravidelná menstruace, oční postižení, změna vhledu kůže Helicid bolest hlavy, průjem, zácpa, bolest břicha, nucení na zvracení, zvracení a plynatost, vyrážka, svědění, pocit pálení kůže, závratě, obtížné usínání, pocit ospalosti, točení hlavy Kalium nevolnost, zvracení, plynatost, bolesti břicha a průjem, vznik vředů Chloratum a krvácení Piracetam závratě, bolest břicha a nadbříšku, průjem, nevolnost, zvracení, přecitlivělost, netečnost, poruchy rovnováhy, zhoršení epilepsie, bolest hlavy, nespavost, ospalost, agitovanost, úzkost, zmatenost, halucinace, zánět kůže, svědění, kopřivka Myolastan ospalost, snížená rychlost reakce, zvýšená představivost či snížení svalového napětí, podrážděnost, vzrušenost, útočnost, zmatenost, nevolnost, zvracení, vyrážka či svědění kůže Baclofen přechodná ospalost, závratě, slabost, únava, zmatenost, bolest hlavy, nespavost, snížení krevného tlaku, nucení na zvracení, zácpa, časté nucení na močení Ditropan sucho v ústech, zácpa, zhoršení vidění, pocity žaludeční či střevní nevolnosti, zarudnutí kůže v obličeji, obtíže při močení, bolest hlavy, točení hlavy, suchá kůže, průjem, městnání moči, poruchy srdečního rytmu C altrate mírná zácpa Nitrofurantoin nevolnost, zvracení, nechutenství, bolest hlavy, závratě, plícní reakce (edém plic s náhlou dechovou nedostatečností, kašlem), jaterní reakce, alergická reakce (kožní vyrážka, svědění, kopřivka), snížená tvorba spermií Elicea nevolnost, ucpaný nos nebo vodnatý výtok z nosu, pokles nebo vzrůst chuti k jídlu, úzkost, neklid, abnormální sny, obtíže s usínáním, pocity ospalosti, závratě, třes, průjem, zácpa, zvracení, sucho v ústech, zvýšené pocení, bolest svalů a kloubů, sexuální poruchy Biseptol celková nevolnost, zažívací obtíže (nucení na zvracení, zvracení), kožní alergická reakce (svědění, zrudnutí a otoky kůže), zvýšená citlivost na sluneční záření, závratě, bolest hlavy, poruchy citlivosti, změny krevního obrazu Solu-medrol retence sodíku, tekutin, hypertenze, svalová ochablost, osteoporóza, patologické fraktury, tvorba žaludečních vředů s krvácením, Pankreatitis, zvýšená hladina jaterní ch testů, zhoršení hojení ran, zvýšený nitrolebeční tlak, nepravidelná menstruace, snížená tolerance cukru, bronchospasmy, katarakty Zdroj: Příbalové letáky uvedených medikamentů. VI Příloha G - Rady pro nemocné s RS, co dělat a nedělat během deprese - Uvědomte si, že deprese je nemoc, která je léčitelná - Nezůstávejte s problémem sami - Důvěřujte svému lékaři a nebojte se mu sdělit své potíže - Pravidelně užívejte léky, které vám odborník předepsal - Neklaďte si žádné náročné cíle a úkoly - Během deprese nedělejte závažná rozhodnutí - Neodjíždějte na dovolenou nebo do neznámého prostředí - Nesrovnávejte nynější výkonnost s aktivitou před onemocněním - Neříkejte si, že depresi „zlomíte vůlí" - Zkuste dělat to, co je vám příjemné - Důležitý j e pravidelný pohyb - Pokud se odhodláte k delší činnosti, rozdělte ji na menší úseky - Neuchylujte se do samoty, udržujte kontakt s blízkými lidmi - Nedůvěřujte svým negativním myšlenkám - Nestyďte se brečet, kdykoli potřebujete - Nečekejte od léčby zázraky za několik dní - Pokud vás přepadají myšlenky na sebevraždu - svěřte se svým blízkým a hlavně to řekněte svému lékaři - Neukončete předčasně léčbu, i když se budete cítit dobře - V depresi nepomohou léčitelé, akupunktura, homeopatie nebo jiné alternativní praktiky Zdroj: Havrdová, E. et al. Roztroušená skleróza - první setkání, 2004. VII