Komentár: Studentka předkládá k obhajobě bakalářskou práci z oblasti speciální pedagogiky (nikoli speciální psychologie, jak na několika místech špatně uvádí!), termín ošetřovatelství a pojmy s ním související (všeobecná sestra, ošetřovatel, přístup oše. personálu k osobám se smyslovým postižením....) se v teoretické části vůbec neobjevují, což je s podivem, má-li autorka práce v úmyslu absolvovat ve studijním programu Ošetřovatelství, nikoli speciální pedagogika, kapitole věnující se komunikaci ošetřovatelského personálu s osobami se smyslovým postižením jsou věnovány necelé 2,5 strany, Značné výhrady mám k praktické části, zejména k dotazníku. Zajímalo by mě, na základě čeho studentka ve svém průzkumu dospěla ke svým závěrům, zejména v komunikaci zdrav, personálu s osobami se sluchovým postižením, když se v dotazníku k dané problematice nevztahuje jediná položka - ze 14 otázek se ani jedna nevěnuje komunikaci s osobami sluchově postiženými, většina otázek směřuje ke zrakovým postižením nebo kombinovaným poruchám (ot. 8., 9. a 10.). Práce má název...........se smyslovým onemocněním.........., tj. zrakovým a sluchovým, ale praktická část se fakticky zabývá jen osobami zrakově postiženými. Velmi sporné jsou samotné položky v dotazníku - např. znalost termínu Lormova abeceda, Tyfloservis nebo pseudoizochromatická tabulka nevypovídá vůbec nic o komunikačních dovednostech zdravotnického personálu se „živým" pacientem. Není mi jasné použití metody rozhovoru, který není ani analyzován, ani interpretován, nevede k žádným závěrům a srovnáním. Podobně nerozumím zařazení kapitoly 3 z oblasti ontogenetické psychologie, vzhledem ke studijnímu programuji pokládám za zbytečnou. Otázky oponenta: 1. Jak můžete verifikovat průzkumnou otázku 1, když nemáte nástroj k jejímu zjištění, tzn. položky v dotazníku, které by průzkumnou otázku potvrdily či vyvrátily? 2. Proč je v bakalářské práci kapitola z oboru psychologie, nikoli ošetřovatelství? 3. Jaký význam má Příloha B - rozhovor se zrakově postiženou ženou? 4. V seznamu použité literatury chybí zdroj, který studentka respektovala při dodržování formální stránky práce (např. Manuál k úpravě písemných prací od doc. Němcové). Oceňuji počet informačních zdrojů, prostudovaných za účelem tvorby BP. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne 22. 5. 2012 PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.