1 VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o.p.s., PRAHA 5 PSYCHOLOGICKÝ PROFIL ZDRAVOTNICKÉHO ZÁCHRANÁŘE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE ALEŠ OPATRNÝ, Dis. Stupeň kvalifikace: bakalář Komise pro studijní obor: Zdravotnický záchranář Vedoucí práce: Bc. Monika Středová Praha 2011 2 PROHLÁŠENÍ Prohlašuji, že jsem bakalářskou práci vypracoval samostatně a všechny použité zdroje literatury jsem uvedl v seznamu použité literatury. Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své bakalářské práce ke studijním účelům. V Praze dne: Aleš Opatrný, Dis. 3 ABSTRAKT OPATRNÝ, A. Psychologický profil zdravotnického záchranáře. Praha, 2012. 59 s. Bakalářská práce na Vysoké škole zdravotnické na katedře ošetřovatelství. Vedoucí bakalářské práce Bc. Monika Středová V práci je položena otázka, jaké psychologické nároky jsou kladeny na zdravotnické záchranáře při výkonu povolání. Hledá tedy definici psychologického minima, kterým musí tito zdravotničtí pracovníci disponovat pro trvalé udržení duševního i fyzického zdraví a k zachování profesionálních pracovních výkonů. Situaci práce analyzuje v teoretické části především prostřednictvím oboru psychologie a komunikace. Praktická část je mozaikou tvořenou zkušenostmi jednotlivých záchranářů zachycených dotazníkovou metodou. Práce pojednává nejen o pohledu na bezprostřední zkušenost, ve které je potřeba reagovat empaticky a zároveň „s chladnou hlavou“, ale také o následné psychologické hygieně nutné pro dlouhodobé udržení zdravé kondice. Klíčová slova: Krizová komunikace. Psychologie práce. Syndrom pomáhajících profesí. Syndrom vyhoření. Zdravotnická psychologie. Zdravotnický záchranář. 4 ABSTRACT OPATRNÝ, A. The Psychological Profile of a Medical Rescuer. Praha, 2012. 59 p. Bachelor Thesis at the College of Nursing, Department of Nursing, Prague, the Czech Republic. BA Thesis Supervision: Bc. Monika Středová. The Bachelor Thesis examines psychological demands of Medical Rescuers within their profession. The work looks for the definition of the basic psychological characteristics required for maintaining permanent mental and physical health and for keeping professional work performances. The thesis analyses (in the theoretical part) these characteristics mainly through psychology and communication. The practical part of the work examines the results of the Medical Rescuers questionnaire. The Bachelor Thesis is intended not only the immediate situations in which is necessary to respond calmly and emphatically, but also intended the following mental hygiene necessary for a long-term maintenance of healthy mental condition. Keywords: Crisis communication, The Psychology of Work, The Syndrome in the helping professions, The Burnout syndrome, The Psychology of Health, Medical Rescuer. 5 PODĚKOVÁNÍ Rád bych poděkoval Bc. Monice Středové za pomoc s tvorbou i profesní korekturou této práce a všem „bezejmenným“, kteří vyplnili dotazník, na jehož základě vznikla praktická část této práce. Děkuji. 6 OBSAH SEZNAM TABULEK, OBRÁZKŮ, GRAFŮ........................................................................... 9 ÚVOD......................................................................................................................................... 11 1. TEORETICKÁ ČÁST...................................................................................................... 12 1.1. Psychologická zátěž pomáhající profese ................................................................. 12 1.1.1. Stres, kritická událost, posttraumatická stresová porucha, frustrace................... 12 1.1.2. Syndrom vyhoření............................................................................................... 14 1.2. Syndrom pomáhajících profesí................................................................................ 16 1.3. Psychologická specifika povolání zdravotnického záchranáře ............................. 17 1.3.1. Bolest .................................................................................................................. 17 1.3.2. Úzkost a strach.................................................................................................... 17 1.3.3. Truchlení ............................................................................................................. 17 1.3.4. Hněv a agresivita................................................................................................. 18 1.3.5. Umírání a smrt..................................................................................................... 20 1.3.6. Sebevražedné chování......................................................................................... 21 1.3.7. Medicína katastrof............................................................................................... 22 1.4. Další nároky na zdravotnické záchranáře .............................................................. 25 1.5. Zdravotnická psychologie jako disciplína............................................................... 27 1.6. Psychologická prevence zdravotnického záchranáře............................................. 29 1.7. Psychologická typologie osobnosti........................................................................... 31 1.8. Psychologický profil zdravotnického záchranáře - Assessment Centre............... 32 1.8.1. Rozumové schopnosti ......................................................................................... 32 1.8.2. Manažerské předpoklady .................................................................................... 32 1.8.3. Verbální schopnosti............................................................................................. 32 1.8.4. Percepční pohotovost .......................................................................................... 32 1.8.5. Osobnostní znaky................................................................................................ 33 2. PRAKTICKÁ ČÁST......................................................................................................... 34 2.1. Struktura průzkumu................................................................................................. 34 2.1.1. Námět na průzkumný problém............................................................................ 34 2.1.2. Dosavadní stav poznání....................................................................................... 34 2.1.3. Cíl a hodnota průzkumu...................................................................................... 34 2.1.4. Předmět průzkumu .............................................................................................. 34 2.1.5. Zkoumaný soubor................................................................................................ 34 7 2.1.6. Časové rozmezí................................................................................................... 34 2.1.7. Metody a techniky............................................................................................... 34 2.1.8. Zpracování........................................................................................................... 35 2.1.9. Organizační zabezpečení..................................................................................... 35 2.2. Hypotézy .................................................................................................................... 36 2.2.1. Hypotéza 1 .......................................................................................................... 36 2.2.2. Hypotéza 2 .......................................................................................................... 36 2.3. Výsledky průzkumu.................................................................................................. 37 2.3.1. Otázka č. 1: Test syndromu vyhoření.................................................................. 37 2.3.1.1. Jsem unavený(-á), i když mám dostatek spánku......................................... 37 2.3.1.2. Jsem nespokojený(-á) se svou prací............................................................ 38 2.3.1.3. Cítím se smutný(-á) bez jasného důvodu.................................................... 38 2.3.1.4. Jsem zapomnětlivý(-á) ................................................................................ 39 2.3.1.5. Snadno se rozčílím a utrhuji se na lidi ........................................................ 39 2.3.1.6. Vyhýbám se lidem v práci a v soukromém životě ...................................... 40 2.3.1.7. Mám potíže se spaním, protože mám starosti v práci ................................. 40 2.3.1.8. Jsem více nemocný(-á) než dříve................................................................ 41 2.3.1.9. Můj přístup k práci lze definovat: "Proč se namáhat?"............................... 42 2.3.1.10. Dostávám se do konfliktů ......................................................................... 42 2.3.1.11. Moje výkony v práci nejsou nejlepší ........................................................ 43 2.3.1.12. Piji alkohol a beru léky, abych se cítil(-a) lépe......................................... 43 2.3.1.13. Komunikace s lidmi mě vyčerpává........................................................... 44 2.3.1.14. Nemohu se soustředit na práci tak jako dříve ........................................... 44 2.3.1.15. Práce mě nudí............................................................................................ 45 2.3.1.16. Pilně pracuji, ale s malými výsledky......................................................... 45 2.3.1.17. Cítím se znechucený(-á) ze své práce....................................................... 46 2.3.1.18. Nerad(-a) chodím do práce ....................................................................... 46 2.3.1.19. Společenská zábava mě unavuje............................................................... 47 2.3.1.20. Sexuální život nestojí za vynaložené úsilí ................................................ 47 2.3.1.21. Většinou se ve svém volném čase dívám na televizi ................................ 48 2.3.1.22. Práce mi dělá starosti i v době volna......................................................... 48 2.3.1.23. Moje pracovní pocity zasahují do mého soukromého života.................... 49 2.3.1.24. Práce se mi zdá bezúčelná......................................................................... 49 8 2.3.2. Otázka č. 2: S čím se nejhůř v práci potýkáte? ................................................... 50 2.3.3. Otázka č. 3: Zkušenost se syndromem vyhoření na pracovišti ........................... 51 2.3.4. Otázka č. 5: Dbáte na zdravý životní styl?.......................................................... 51 2.3.5. Otázka č. 8: Jaký jste typ?................................................................................... 52 2.3.6. Otázka č. 9: Pohlaví a věk respondentů .............................................................. 52 2.3.7. Otázka č. 9: Dosažená praxe ............................................................................... 53 2.4. Shrnutí výsledků průzkumu.................................... Chyba! Záložka není definována. ZÁVĚR....................................................................................................................................... 55 SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ......................................................................................... 56 Periodické publikace............................................................................................................. 56 Neperiodické publikace ........................................................................................................ 56 Živé zdroje ............................................................................................................................. 57 Audiovizuální zdroje............................................................................................................. 58 Instituce.................................................................................................................................. 58 Elektronické zdroje............................................................................................................... 58 Cizojazyčné zdroje................................................................................................................ 59 9 SEZNAM TABULEK, OBRÁZKŮ, GRAFŮ Tabulka č. 1: Některé příčiny úmrtí v České republice v letech 2000 - 2002............................. 22 Tabulka č. 2: Vybrané infekční nemoci v ČR v letech 2001-2010............................................. 26 Obrázek č. 1: Psychologický profil............................................................................................. 31 Graf č. 1: Jsem unavený(-á), i když mám dostatek spánku......................................................... 37 Graf č. 2: Jsem nespokojený(-á) se svou prací............................................................................ 38 Graf č. 3: Cítím se smutný(-á) bez jasného důvodu.................................................................... 38 Graf č. 4: Jsem zapomnětlivý(á) ................................................................................................. 39 Graf č. 5: Snadno se rozčílím a utrhuji se na lidi........................................................................ 40 Graf č. 6: Vyhýbám se lidem v práci a v soukromém životě...................................................... 40 Graf č. 7: Mám potíže se spaním, protože mám starosti v práci................................................. 41 Graf č. 8: Jsem více nemocný(-á) než dříve................................................................................ 41 Graf č. 9: Můj přístup k práci lze definovat: „Proč se namáhat?“............................................... 42 Graf č. 10: Dostávám se do konfliktů ......................................................................................... 42 Graf č. 11: Moje výkony v práci nejsou nejlepší ........................................................................ 43 Graf č. 12: Piji alkohol a beru léky, abych se cítil(-a) lépe........................................................ 43 Graf č. 13: Komunikace s lidmi mě vyčerpává........................................................................... 44 Graf č. 14: Nemohu se soustředit na práci tak jako dříve ........................................................... 44 Graf č. 15: Práce mě nudí........................................................................................................... 45 Graf č. 16: Pilně pracuji, ale s malými výsledky ........................................................................ 45 Graf č. 17: Cítím se znechucený(-á) ze své práce....................................................................... 46 Graf č. 18: Nerad(-a) chodím do práce ....................................................................................... 46 Graf č. 19: Společenská zábava mě unavuje............................................................................... 47 Graf č. 20: Sexuální život nestojí za vynaložené úsilí ................................................................ 47 Graf č. 21: Většinou se ve svém volném čase dívám na televizi ................................................ 48 Graf č. 22: Práce mi dělá starosti i v době volna......................................................................... 48 Graf č. 23: Moje pracovní pocity zasahují do mého soukromého života.................................... 49 Graf č. 24: Práce se mi zdá bezúčelná......................................................................................... 49 10 Graf č. 25: S čím se nejhůř v práci potýkáte? ............................................................................. 50 Graf č. 26: Zkušenost se syndromem vyhoření na pracovišti ..................................................... 51 Graf č. 27: Dbáte na zdravý životní styl?.................................................................................... 51 Graf č. 28: Jaký jste typ?............................................................................................................. 52 Graf č. 29: Pohlaví a věk respondentů ........................................................................................ 52 Graf č. 30: Dosažená praxe......................................................................................................... 53 11 ÚVOD Problematika psychologických nároků je v současné moderní (a uspěchané) době velmi aktuální nejen co do psychologie práce, ale i v každodenním životě. Zdravotničtí záchranáři bezesporu podléhají zvyšujícím se nárokům na výkon svého povolání. Setkávají se s agresivními, vystresovanými, nebo i infekční nemocí nakaženými pacienty, čelí útokům jejich příbuzných, zasahují v extrémních přírodních i technických podmínkách, vězeních. V práci potkávají (vizuálně) ošklivá zranění, bolest, smrt. Pracují ve směnném provozu denních a nočních směn. Do toho je potřeba, aby neustále aktualizovali své znalosti v souladu s vývojem pracovních postupů a medikací. V kombinaci těchto (a dalších) faktorů jsou snadným cílem pro nejrůznější psychologické problémy, zkraty a další negativní jevy. Proto se nabízí otázka, jaký psychologický profil by měl člověk vykonávající tuto náročnou práci mít a jak na sobě po duševní stránce dlouhodobě (a preventivně) pracovat. Tato práce se snaží zodpovědět otázku jak z pohledu kognitivní vědy, tak z pohledu samotných záchranářů a jejich zkušeností. 12 1. TEORETICKÁ ČÁST 1.1. Psychologická zátěž pomáhající profese 1.1.1. Stres, kritická událost, posttraumatická stresová porucha, frustrace, deprivace Stres můžeme definovat jako souhrn fyzických a duševních reakcí na nepřijatelný poměr mezi skutečnými nebo představovanými osobními zkušenostmi a očekáváními.1 V poměru individuálního vnímání stresu a fyzické či psychické zátěže lze míru stresu rozdělit na běžný stres, který je normální součástí každého života a stres kumulativní, v rámci jehož se sčítá zátěž z více životních oblastí (stres z práce, rodiny, ekonomické situace). Stres může uvolnit i kritická událost, tedy silný, jednorázový negativní stresující zážitek (napadení, znásilnění, závažná dopravní nehoda, traumatická smrt…), jakákoliv událost natolik emocionálně silná, že přesahuje běžné adaptační schopnosti jedince a může negativně ovlivnit schopnost jinak zdravého jedince fungovat.2 Mezi kritickými událostmi typickými pro zdravotnické záchranné služby bývají například uváděny: smrt kolegy během výkonu služby, vážné zranění během výkonu služby (vlastní nebo kolegy), sebevražda kolegy, závažné, zejména hromadné dopravní nehody, traumatická smrt dítěte nebo těžké zranění dítěte, ošetřování kritického popáleninového traumatu, události s velkým zájmem médií.3 Ale kritickou událostí ale může být cokoliv, co daný jedinec jako kritickou událost vnímá. Kritická událost může u osoby vyvolat akutní reakci na stres, což je přechodná, avšak závažná a významná porucha, jejímiž projevy jsou typicky zúžení vědomí a pozornosti, dezorientace, stažení se do sebe nebo naopak agitovanost, hyperreaktivita.4 1 Wikipedia.org /on-line/, rev. 13. 2. 2012. /cit. 14. 2. 2012/. Dostupné z: ˂http://cs.wikipedia.org/wiki/Stres˃. 2 CHARVÁT, J.: Život, adaptace a stres. 2. vyd. Praha : Avicenum 1970. 3 Mitchell JT, Everley GS.: Critical Incident Stress Mangement: Basic Group Crisis Intervention. 3rd ed. Maryland, USA, International Critical Incident Stress Foundation, Inc. 2003. 4 NEŠPOR, K.; CEÉMY, L.: Návyková rizika a stres u zdravotnických profesí – možnosti prevence a časné intervence. 1. vyd. Praha : Sportpropag pro Ministerstvo zdravotnictví ČR 2001. 13 Posttraumatická stresová porucha (posttraumatický stresový syndrom, nebo reakce na závažný stres) se může rozvinout po zážitku z kritické události, a riziko se zvyšuje s opakovanou expozicí. Následuje reakce strachu, bezmocnosti, děsu, postižený pociťuje významný stav nepohody, je zasažen jak pracovní, tak i sociální a rodinný život. K diagnostice posttraumatické stresové poruchy je nutné trvání nejméně jeden měsíc. Je-li neléčena, vede často k další morbiditě (deprese, abúzus psychoaktivních látek atd.). Objevují se příznaky z následujících třech okruhů5 : • vtíravé myšlenky – přetrvávají nepříjemné vzpomínky na kritickou událost, sny s podobným obsahem, pocit, že se událost znovu vrací a při těchto vzpomínkách a znovuvybavení je výrazný pocit psychické i fyzické nepohody se silnými fyziologickými reakcemi • vyhýbání se – myšlenkám a činnostem, které připomínají kritickou událost, neschopnost přesně si vybavit jednotlivé části události nebo jejich sled, snížení zájmu, odcizení ostatním lidem, zúžené prožívání nebo pocit, že v budoucnosti už dotyčného nic pozitivního nečeká • nadměrná bdělost, hypervigilance – potíže se spánkem, vznětlivost, výbuchy vzteku, obtíže se soustředěním, nadměrná čilost, nadměrná lekavost Reakce na stres se dají rozdělit na odezvy fyzické (zvýšený krevní tlak, žízeň nevolnost, slabost, nausea nebo zvracení, dechové obtíže, bolest na hrudi, záškuby až křeče, bolest hlavy, poruchy akomodace), kognitivní (zmatenost, snížení nebo zúžení pozornosti, zhoršení koncentrace, potíže s pamětí, neschopnost se rozhodnout, zhoršené abstraktní myšlení, zhoršené řešení problémů, obviňování druhých osob, zvýšené či naopak snížené uvědomování si okolního dění), emocionální (úzkost, nejistota, obavy, deprese, strach, agitovanost, vznětlivost, hněv, pocity viny, popření, projevy akutní panické ataky, ztráta emoční kontroly, neadekvátní emoční odpovědi, pocit zahlcení událostmi)6 a behaviorální změny (v aktivitě, neschopnost odpočinku, stáhnutí 5 ŠEBLOVÁ J.: Psychologická rizika akutních medicínských oborů: statistika oboru ARO, KAR, Česká republika 2004. 1. vyd. Praha : Národní lékařská knihovna. 2005 (Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny: supl. 3, 2005). 6 ŠEBLOVÁ J.: Psychologická rizika akutních medicínských oborů: statistika oboru ARO, KAR, Česká republika 2004. 1. vyd. Praha : Národní lékařská knihovna. 2005 (Referátový výběr z anesteziologie, resuscitace a intenzivní medicíny: supl. 3, 2005). 14 do sebe, podezřívavost, zvýšená lekavost, změny v řečovém projevu, emocionální výbuchy, změna chuti k jídlu jak ve smyslu snížení, tak i zvýšení, nespecifické tělesné obtíže)7 . V závislosti na frustrační toleranci – míře frustrační odolnosti jedince, může opakovaný (pracovní) nezdar vést k frustraci (následek nezdaru, nedosažení cíle). Dlouhodobá frustrace se pak může přetvořit v deprivaci, což je závažný psychický stav strádání jedince záporně ovlivňující jeho vývoj. Povolání, ve kterých je pracovník často frustrován, patří mezi subjektivně náročná. Mezi typické frustrace zdravotnických záchranářů patří, že dokáží méně než by chtěli, musí se ovládat, problémy jiných oživují vlastní těžkosti. Dále se dostávají příliš často do stresu z rozhodování a odpovědnosti, musí se rychle na základě relativně mála informací rozhodnout a po tomto rozhodnutí následuje čin, jenž je nezvratný. Často tak dochází k tzv. syndromu vyhoření. 1.1.2. Syndrom vyhoření Syndrom vyhoření (také syndrom vyhaslosti – z angl. burn out) je specifickou emoční únavou, citovou vyčpělostí, jež se projevuje dlouhodobým subdepresivním laděním a podrážděností.8 K syndromu vyhoření nejčastěji vedou: osobní perfekcionismus (přísné hodnocení vlastní práce), nedostatek uznání, neodpovídající finanční ohodnocení, práce neodpovídající kvalifikaci, tlak od vedení na výsledky, pracovní přetížení, byrokracie, dlouhodobý neúspěch.9 Syndrom vyhoření se projevuje v psychickém prožívání (v postojích a emocích), ve vztazích i v tělesné rovině:10 Psychické příznaky: • ztráta nadšení, schopnosti pracovního nasazení, zodpovědnosti • nechuť, lhostejnost k práci 7 ŠPATÉNKOVÁ N.: Krizová intervence pro praxi. 1. vyd. Praha : Grada Publishing. 2004. ISBN: 978- 80-247-2624-3. 8 VYMĚTAL J.: Lékařská psychologie. 3. aktual. vyd. Praha : Portál 2003. ISBN: 80-7178-740-X. 9 POTTEROVÁ, A. B.: Jak se bránit pracovnímu vyčerpání. 1. vyd. Praha : Votobia 1994. ISBN: 80- 7198-211-3. 10 Psychoweb.cz /on-line/, rev. 23. 1. 2012. /cit. 20. 1. 2012/. Dostupné z: ˂http://www.syndromvyhoreni.psychoweb.cz/syndrom-vyhoreni-uvod/priznaky-vyhoreni˃ . 15 • negativní postoj k sobě, k práci, k instituci, ke společnosti, k životu • únik do fantazie • potíže se soustředěním, zapomínání • sklíčenost, pocity bezmoci, popudlivost, agresivita, nespokojenost • pocit nedostatku uznání Vztahy s lidmi: • ubývá angažovanosti, snahy pomáhat problémovým klientům • omezení kontaktů s klienty na nejmenší možnou mez • cynický nebo lhostejný přístup ke klientům • omezení kontaktů s kolegy • přibývání konfliktů v oblasti soukromí • nedostatečná příprava k výkonu práce, dlouhodobě nízká výkonnost Tělesné příznaky: • poruchy spánku, chuti k jídlu, náchylnost k nemocím, potíže v oblasti srdeční činnosti, dýchání nebo zažívání • rychlá unavitelnost, vyčerpanost • svalové napětí, vysoký krevní tlak Ke správnému diagnostikování syndromu vyhoření je potřeba znát jednotlivé fáze syndromu vyhoření11 : • 1. fáze – nadšení, kde v popředí jsou ideály, zaujetí a dochází k přetěžování se • 2. fáze – vyčerpání, jak psychické, tak fyzické • 3. fáze – dehumanizované vnímání sociálního okolí, odcizení, obranné postoje • 4. fáze – vyčerpání, negativismus, lhostejnost Například ve Spojených státech Amerických je syndrom vyhoření klasifikován jako nemoc z povolání. 11 BARTOŠÍKOVÁ, I.: O syndromu vyhoření pro zdravotní sestry. 1. vyd. Praha : NCO NZO 2006. ISBN: 80-7013-439-9. 16 1.2. Syndrom pomáhajících profesí Mezi příslušníky pomáhajících profesí patří učitelé, vychovatelé, duchovní, psychoterapeuti a samozřejmě zdravotničtí pracovníci. Syndrom pomáhajících profesí je nutkavé pomáhání druhým na úkor vlastních potřeb, altruismus nade vše.12 Takový člověk vůči svému okolí nasazuje všemohoucí masku, která se časem stane i osobnostní strukturou. Ukazuje, že na všechno stačí, vše je schopen udělat, nepotřebuje pomoc. Neexistuje, aby dal najevo slabost, ostatní nesmějí zjistit, že potřebuje pomoc. To by se z jeho pohledu rovnalo projevení slabosti, neschopnosti a nezdaru.13 Člověk se silným syndromem pomáhajícího pak může prožívat následující obtíže: neschopnost vyjádřit vlastní pocity a neschopnost naplňovat vlastní potřeby, těžkosti v blízkých a intimních vztazích, nepřipouštění si vlastní slabosti a bezmoci, neschopnost otevřeného přiznání vlastních emocionálních problémů. V jeho projevech převažuje kontrolované chování orientované na výkon. Může působit jako neradostný, ale spolehlivý, mrzoutský, ale obětavý, nemilosrdný vůči vlastnímu já, ale svědomitý vůči druhým.14 K rozvoji syndromu pomáhajících přispívá také to, že společnost nepředpokládá, že by si pomáhající profesionál nevěděl rady, byl bezmocný a neznal řešení pro daný problém. Kdežto u klientů hledajících pomoc, jsou projevy bezmoci a emocionálních problémů přijímány zcela otevřeně a veřejně. Klient hledá pomoc u odborníka, který je tu od toho, aby mu od těchto těžkostí pomohl, kdežto pomáhající musí mnohdy své emoční potřeby a problémy, pokud se vyskytnou, potlačit.15 12 SCHMIDBAUER, W.: Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha : Portál 2000. ISBN: 80- 7178-312-9. 13 PhLic. Kateřina Lachmanová, ThD. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, Thákurova 2, 160 00 Praha 6. e-mail: Katerina.Lachmanova@ktf.cuni.cz, tel.: 220 181 590. URL: ˂http://www.ktf.cuni.cz/KTF-160.html˃. 14 SCHMIDBAUER, W.: Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha : Portál 2000. ISBN: 80- 7178-312-9. 15 MATOUŠEK, O.: Slovník sociální práce. 1. vyd. Praha : Podrtál 2008. ISBN: 97-8807-367-368-0. 17 1.3. Psychologická specifika povolání zdravotnického záchranáře V této kapitole shrnuji procesy, se kterými se zdravotničtí záchranáři během výkonu své práce setkávají. Jedná se nejen o výčet stavů, přes které zdravotník pomáhá pacientovi se překlenout, ale i výčet stavů, jež musí umět zpracovat a přejít i sám záchranář. 1.3.1. Bolest Bolest je subjektivním signálem, který má varovnou funkci. Bolest lze rozdělit na čtyři typy, tedy akutní, chronickou, rekurentní a procedurální.16 Právě s akutní bolestí se záchranáři setkávají ve své praxi nejčastěji a zároveň jsou prvními, kdo s pacientem pracuje. Přednemocniční neodkladná péče má za úkol stabilizaci stavu pacienta a utišení akutní bolesti. Bolest lze ovlivňovat i psychologickými prostředky. Už samotná přítomnost zdravotníka je utěšující. Záchranář může totiž pacienta vybídnout k uklidnění, hlubokému dýchání a napomoci tak svalovému uvolnění. Zároveň dává postiženému najevo, že ví, jak se cítí a že mu pomůže. Pacient právě prožívá krizi a potřebuje empatický přístup. 1.3.2. Úzkost a strach Strach je možné definovat jako nepříjemný prožitek vázaný na určitý podmět nebo situaci, které v jedinci vyvolávají obavu z ohrožení. Je tedy reakcí na poznané nebezpečí a má signální a ochrannou funkci. Na rozdíl od strachu si v případě úzkosti pacient neuvědomuje bezprostřední příčinu. Je reakcí na tušené a neznámé nebezpečí a bývá zpravidla nejpříjemnější.17 1.3.3. Truchlení Truchlení a s ním spojený smutek je prožitkem a stavem, který nastává, jestliže u jedince došlo ke ztrátě něčeho (nebo někoho), co pro něho představuje vysokou hodnotu, případně nastane ohrožení jeho sebepojetí. Truchlení se nevyskytuje jen při mezní ztrátě, kdy dochází k úmrtí bytostně blízkého člověka, ale i při ztrátách 16 VYMĚTAL J.: Lékařská psychologie. 3. aktual. vyd. Praha : Portál 2003. ISBN: 80-7178-740-X. 17 VYMĚTAL J.: Lékařská psychologie. 3. aktual. vyd. Praha : Portál 2003. ISBN: 80-7178-740-X. 18 parciálních, jako je amputace končetiny, ztráta některého ze smyslových orgánů, pohyblivosti apod.18 Zdravotnický záchranář se v rámci urgentní medicíny se stavem truchlení a žalu setkává nepříliš často u pacienta (protože se s ním setkává v rodící se fázi jevu) i pozůstalých, nicméně by měl mít schopnost rozeznat truchlení od deprese, která je projevem duševního onemocnění. 1.3.4. Hněv a agresivita Hněv je silná afektivní reakce na překážku, která se staví do cesty při dosahování nějakého cíle nebo brání rozvíjení jednání. Je to emoce, jejímž původním smyslem bylo připravit jedince na útok. Podle intenzity se rozlišuje rozzlobenost (nejslabší), hněv, zlost a vztek (nejsilnější).19 Agrese je v psychologicko-sociologickém pojetí chování, které vědomě a se záměrem ubližuje, násilně omezuje svobodu a poškozuje jiné osoby nebo věci. Agrese, ať již fyzická či verbální, může vzniknout v afektu nebo se může jednat o agresi instrumentální (úmyslnou).20 Právě primitivní, krátkodobou agresí jsou ohrožováni při své práci záchranáři, jak vypovídá i Bc. Drahomír Sigmund21 , člen Akreditační komise Ministerstva zdravotnictví České republiky a prezident Komory záchranářů: „Napadení záchranářů není dopředu plánovaný čin, ale přichází spontánně, bezmyšlenkovitě. Musíme si uvědomit, že ti, kteří zdravotníky napadají, v době napadení vůbec nepřemýšlí (…). Agresivní chování často bývá iniciováno závislostmi na návykových látkách, ale jedná se také o osamocený jev, jehož cílem je, zastrašit druhého, zmocnit se objektu či ho odstranit, jinému zmařit a sobě zajistit výhody. (…) Agrese primitivní krátkodobá 18 VYMĚTAL J.: Lékařská psychologie. 3. aktual. vyd. Praha : Portál 2003. ISBN: 80-7178-740-X. 19 Wikipedia.org /on-line/ rev. 11. 1. 2012. /cit. 3. 2. 2012/. Dostupné z: . 24 VYMĚTAL J.: Lékařská psychologie. 3. aktual. vyd. Praha : Portál 2003. ISBN: 80-7178-740-X. 20 alkoholu, které by u většiny lidí nezpůsobilo intoxikaci. Dochází k poruše vědomí s bludy a halucinacemi, poruchám chování často s agresí zaměřenou na okolí (heteroagrese) i na sebe sama (autoagrese). Stav odeznívá po minutách až hodinách, končí spánkem. Na stav si postižený obvykle nepamatuje (amnézie). V případě trestné činnosti páchané v patické ebrietě je snížená trestní odpovědnost postiženého, patická ebrieta může být i důvodem ke zproštění viny (exkulpaci).25 Agrese je také možný následek úrazu, při kterém došlo k neurologickým změnám (po otřesu mozku…). Člověk je pak agitovaný (neklidný, rozrušený, někdy i verbálně či brachiálně agresivní), agresivní a např. utíká z místa nehody či napadá zdravotníky. Nadměrná agresivita se může projevit i v rámci psychóz – paranoidní schizofrenie apod. U starých lidí se může agresivita objevit jako porucha chování v rámci počínající demence – třeba Alzheimerovy choroby.26 Kromě poúrazového stavu, alkoholismu, nebo zmiňované Alzheimerovy choroby je agresivita symptomem i těchto nemocí: Huntingtonova choroba, delirium, demence, mentální retardace, autismus, cévní mozková příhoda, Aspergerův syndrom, lehká mozková dysfunkce, narkolepsie, schizofrenie, epilepsie, zánět slinivky, syfilis či dokonce infarkt myokardu.27 Nejlepším psychoterapeutickým působením proti agresivnímu pacientovi je pro záchranáře zachování klidu a slušné jednání. Dále je vhodné pacienta vyslechnout, projevit pochopení a porozumění takovému pohledu. Ne vždy je to ovšem možné (s ohledem na vlastní bezpečí) či účinné. 1.3.5. Umírání a smrt Umírání a smrt je pro zdravotníky enormní psychickou zátěží, která vychází ze dvou hlavních zdrojů. Za prvé je úmrtí jiného člověka připomínkou vlastní smrtelnosti a smrtelnosti vlastních blízkých a za druhé je smrt pacienta spojena s pocitem bezmoci a selhání. 25 Národní informační centrum pro mládež. Bezdomovectví – charakteristika. /on-line/. rev. 18. 8. 2010 /cit. 25. 1. 2012/. Dostupné z