Komentář: Autorka bakalářské práce se zabývá vysoce aktuální problematikou (stomie u pacienta s Ca konečníku). Ca tlustého střeva a konečníku je v České republice druhým nej častějším nádorovým onemocněním u mužů i žen. Rozvržení teoretické a praktické části splňuje požadavky VSZ o.p.s. Teoretická část je členěna do kapitol a jednotlivých podkapitol, které na sebe logicky navazují. Podkapitolu 2.6 bych ponechala jako samostatnou kapitolu. Autorka vystihla podstatná specifika ošetřovatelské péče, které hodnotím velmi kladně. Nosnou částí této práce je edukační proces u pacienta se stomií, který se skládá z 5. fází. Strukturu edukačního procesu autorka dodržela. 1. fázi posuzování hodnotím jako nadprůměrnou. Autorka práce vystihla nedostatky ve vědomostech a zručnostech. Pouze ve vstupním testu shledávám nesrovnalost, kde je uvedeno, že pacientka neví co je stomie a nikdy nebyla v péči chirurgů i přesto, že už je po operačním zákroku a má stomií. Edukační proces obsahuje 4 edukační jednotky. V 1. edukační jednotce nacházím nesrovnalost, kdy autorka seznamuje pacientku v 80 letech o všech typech stomii (tracheostomie, ezofagostomie apod.), což pro pacientku není aktuální a naopak by ji to mohlo více stresovat. Tato edukační jednotka není z mého pohledu přizpůsobená konkrétní pacientce. Navíc obsahuje odborné výrazy, kterým pacientka nemusela rozumět. Ostatní edukační jednotky jsou pečlivě a srozumitelně zpracovány. Výstupem bakalářské práce jsou edukační karty, které hodnotím jako vhodný, doplňující edukační materiál nejen pro pacienty se stomiemi, ale i pro studenty SZŠ, VŠ. Autorka mohla využít více odborných tištěných knih k vysoce aktuální problematice. U obhajoby bakalářské práce doporučuji doplnit nesrovnalosti v 1. edukační jednotce na základě otázek oponenta. Otázky k obhajobě: 1. Pacientku edukujete v domácím prostředí po operačním zákroku. Ve vstupním testu uvádíte, že pacientka neví co je to stomie a že nikdy nebyla v péči chirurgů. Je to pravdivé tvrzení, když už má pacientka vyvedenou stomii? 2. VI. EJ jste edukovala pacientku o více typech stomii. Je to pro pacientku přínosné v současné situaci? 3. Porozuměla pacientka odborným výrazům, jako je nekróza, ileus, prolaps apod.? Práci k obhajobě: DOPORUČUJI