Komentář: Bakalářská práce popisuje vývoj ošetřovatelské péče v psychiatrii, avšak čerpá převážně ze sekundárních zdrojů. Hodnotnější by bylo, kdyby autorka zpracovala téma z primárních pramenů. Obsah je psán odlišným fontem, než je ostatní text. K popisu oboru psychiatrie a mentální hygieny si autorka vybrala poměrně staré zdroje (1984, 1994, 2002, 2004). Úvodní kapitoly tedy pojednávají o oboru psychiatrie, zmiňují duševní zdraví, duševní poruchu a mentální hygienu, dále osobnost a stigmatizaci. V samostatné kapitole jsou uvedeny některé významné momenty v psychiatrické péči, nedá se však říci, že by šlo o historiografický přehled v pravém slova smyslu. Těchto témat se autorka dotkla jen okrajově. Názory na duševně nemocné, což je velmi zajímavé téma, jsou popsány ve dvou větách. Autorka „vytáhla" statě o vývoji psychiatrické péče většinou z monografií a dalších prací. Podobně čerpala ze sekundárních zdrojů v kapitole o vývoji vzdělávání. Informace o současném vzdělávání psychiatrických sester jsou z monografie 10 let staré! Autorka se zaměřila na historii psychiatrických nemocnic Bohnice, Dobřany, Kosmonosy (zde nazývány tradičně léčebnami) a Psychiatrické kliniky 1. LF UK a VFN. Další část práce se věnovala soudobé psychiatrické péci v České republice, ani zde není čerpáno z primárních zdrojů. A opět byl v některých pasážích použit starý zdroj (2006). Nebyla zde srovnávána psychiatrická péče v jejích počátcích a v současnosti. Jsou zmíněny formy ošetřovatelské péče. Autorka uvedla též specifika práce sester na psychiatrii a rozvedla je u vybraných duševních poruch. V závěru práce je uveden popis, co práce obsahuje, nikoli dosažené výsledky analýzy dokumentů. Závěr: Téma bakalářské práce je zpracováno nesystematicky. Je to spíše takový pel mel: lékařský obor psychiatrie, duševní zdraví, duševní poruchy, exkurze do historie psychiatrické péče, vzdělávání pracovníků v oboru, historie vybraných zdravotnických zařízení, specifika práce sester na psychiatrii ad. Autorka čerpala při zpracování tématu převážně ze sekundárních pramenů, v některých pasážích použila staré zdroje, a to dokonce při popisu napr. současného stavu vzdělávání psychiatrických sester. 2