HODNOCENÍ VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Věra Babíčková, DiS. Název práce Edukační proces u pacienta s trvalou tracheostomií Vedoucí práce PhDr. Karolína Stuchlíková Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 54 Počet stran teoretické části 25 Počet stran praktické části 26 Počet příloh 8 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 23 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 6 Počet internetových zdrojů 4 Originalita práce v % 96% Počet konzultací1 12 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje | V o ■5 £ j3 ■« o ■« Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má byt dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Edukační proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X 1) Analvtická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prolil., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň X F3 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentár: Autorka bakalářské práce se zabývá problematikou tracheostomií, která představuje závažný a sociální problém pacienta. Zachraňuje život pacienta, ale zároveň mění celý jeho život. Edukace těchto pacientů je nezastupitelná. Zvolené téma bakalářské práce je vhodné, aktuálni, ale taktéž náročné ke zpracování. Rozvržení teoretické a praktické části splňuje požadavky VSZ, o. p. s. Teoretická část je členěna do kapitol a jednotlivých podkapitol, které na sebe logicky navazují. Autorka zpracovala přehledně a výstižně problematiku nádorových onemocnění krku, na které logicky navazuje kapitola tracheostomie a umělá plieni ventilace. Dále autorka vystihla podstatná specifika ošetřovatelské péče, která hodnotím velmi pozitivně. Specifika jsou zaměřena na predoperační péči, perioperační péči, pooperační péči a domácí péči. Dále je zpracována podkapitola komunikace pacientů s tracheostomií, což zastupuje podstatnou složku při poskytování ošetřovatelské péče. Poslední část se zabývá teoretickými východisky edukace. Nosnou Částí je edukační proces u pacienta, který podstoupil laryngeklomii, kdy mu byla vyvedena trvalá tracheostomie a PEG k zajišťování příjmu stravy, jelikož pacient nemůže přijímat stravu per os. Autorka práce vystihla nedostatky ve vědomostech, postojích, zručnostech a poté si stanovila reálné cíle. Edukační proces obsahuje vhodně zvolené témata pěti edukačních jednotek. Všechny edukační jednotky jsou vypracovány zdařilé, přehledně a pro pacienta srozumitelně. Kognitivní, afektivní a behaviorální edukační cíle byly splněny. Strukturu a náležitosti edukačního procesu autorka dodržela, zpracovala velmi pečlivě. Doporučení pro praxi jsou výstižná a obohacující. K teoretické a praktické části nemám žádné připomínky. Seznam použité literatury považuji za rozsáhlý, autorka využila nejnovějších literárních zdrojů. Výstupem bakalářské práce jsou edukační karty, které hodnotím jako vhodný, obohacující edukační materiál nejen pro pacienty, ale i pro studenty zdravotnických oborů a všeobecné sestry, které se s těmito pacienty setkávají ve své praxi. Bakalářská práce je úhledná, čtivá, obsahově a formálně splňuje požadavky. Celkově hodnotím bakalářskou práci za přehlednou a přínosnou. Práce vykazuje znalosti, dlouholetou praxi a odborné zkušenosti Autorku velmi chválím, pracovala aktivně, přicházela k častým konzultacím. Respektovala všechny rady a připomínky. Spolupráce byla na vysoké úrovni. Navrhuji stupeň klasifikace A s pochvalou. Práci k obhajobě; DOPORUČUJI Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne: 12.07. 2017 podpis l$ted&4