HODNOCENÍ VEDOUCÍHO BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Petra BURIÁNKOVÁ Název práce Specifika edukace pacientů s močovou inkontinencí v doméně režimových opatření Vedoucí práce Mgr. et Mgr. Jan CHRASTINA, Ph.D. Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 9-50 (42 s.) Počet stran teoretické části 13-33 (21 s.) Počet stran praktické části 34-49 (16 s.) Počet příloh 11 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 44 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 4 Počet internetových zdrojů 10 Originalita práce v % 96% Počet konzultací1 10 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblastí ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl, abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň X F3 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X 1 Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: Bakalářská práce autorky Petry Buriánkové reflektuje aktuální a v ošetřovatelských vědách důležité téma - močovou inkontinenci. Bakalářská práce disponuje všemi náležitostmi, autorka vychází z odborných zdrojů publikací a nese charakter přehledovo-edukačního typu zpracování. Práce má jasně vymezeno své téma, cíl (a jejich specifikování pro potřeby jak teoretické, tak praktické části), přičemž je psána čtivou formou. Pojmy jsou řádně vymezeny, zasazeny do přehledového konceptu - je jen škoda, že autorka nevolí hlubší komparaci a také analýzu dohledaných poznatků a nevyužívá četněji také (dostupných) zdrojů zahraničních, stejně jako opakovaného uvádění stejných autorů pro různé pasáže textu (zde mohlo skutečně dojít k hlubší komparaci dohledaných poznatků). Teoretická část disponuje dvěma hlavními kapitolami (Močová inkontinence, Režimová opatření), která je navázána edukačním procesem, doporučeními pro praxi a závěrem. Práce je doplněna přílohami. Připomínku mám k cílům praktické části (s. 10), jelikož čtenář neví, kdo „osvojuje" nové návyky (navíc se jedná spíše o psychomotorický cíl v rámci výchovně-vzdělávacího procesu). Práce obsahuje minimum překlepů, formálních, stylistických a obsahových chyb. Oceňuji zařazení podkapitoly o měřicích nástrojích, které se v řešené oblasti využívají, a může sloužit jako elementární východisko pro další rozpracování. Domnívám se, že teoretická část práce poměrně adekvátně slouží autorce jako východisko pro rozpracování do podoby „edukační jednotky". Edukační proces je obsažen ve třetí kapitole práce a sleduje chronologii metody ošetřovatelský proces. V této části však čtenář neví, na základě čeho (jakých kritérií) byla vybrána právě klientka Z. M. Ocenil bych také větší propojenost textu „edukační jednotky" s jednotlivými přílohami práce. Naopak je zajímavý přístup k poznatkům jako k „živému materiálu" (s. 50), čímž autorka deklaruje, že poznatky nejsou zcela vyčerpávající (což ani nebylo záměrem), a že mohou být podle potřeby čtenáře také dále doplněny, téma rozpracováno a samotný text práce se stává dobrým „startovacím bodem" pro zájemce v řešené problematice. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI / DOPORUČUJI S VÝHRADAMI / NEDOPORUČUJI Návrh na hodnocení: A B C D E FX X K obhajobe připojuji tyto otázky: • 1. Uveďte, prosím, na základě jakých východisek byl připraven vstupní test (Příloha A). 2. Popište, prosím, postup práce s klientkou, která by v rámci evaluace edukačního procesu nedisponovala zlepšením, a postupem času se stávala demotivovanou. 3. Objasněte, prosím, jak a komu (jakými způsoby, prostředky, komunikačními mechanismy) budou distribuovány Vámi vytvořené edukační letáky, a jak (kým?) bude posouzena jejich obsahová korektnost, přiměřenost a aplikovatelnost do praxe. 4. Vymezte, prosím, hlavní řešená témata v zahraničních publikacích (odborných článcích), která jsou zaměřena na edukaci klientely s močovou inkontinencí. 5. Napadá Vás, prosím, nějaký kreativní nebo inovativní přístup, jak edukovat klienty s močovou inkontinencí. V Olomouci dne 16.5.2017 Mgr. et Mgr. Jan CHRASTINA, Ph.D. ÚSS PdF UP v Olomouci vedoucí práce podpis