HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁRSKE PRACE AKADEMICKY ROK 2016/2017 Autor práce KAROLÍNA HOŠKOVA, DIS. Název práce Edukace rodinných příslušníků v péči o pacienta s umělou plicní ventilací v domácím prostředí Oponent práce PhDr. Eva Kymrová, PhD. Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 46 Počet stran teoretické části 21 Počet stran praktické části 24 Počet příloh 6 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 27 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 1 Počet internetových zdrojů 4 Originalita práce v % Počet konzultací1 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému M Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) x C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X ©2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X 1 Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: Bakalářskou práci Karolíny Hoškové hodnotím pozitivně, především s přihlédnutím k náročnosti zvoleného tématu - Edukace rodinných příslušníků v péči o pacienta s umělou ventilací v domácím prostředí, kdy autorka pečuje o pacientku v těžkém chronickém stavu, u které je indikována domácí plicní ventilace. Vzhledem k náročnosti i vysoké odbornosti ošetřování pacientky v domácím prostředí, se zavedenou tracheostomickou kanylou, napojenou na plicní ventilátor, je nutno velmi odpovědně edukovat rodinné příslušníky. Rodina nemocné je seznámena velmi podrobně s obsluhou domácího ventilačního přístroje, s péčí o tracheostomickou kanylu, se správným odsáváním z dýchacích cest. Autorka stanovuje dva cíle pro teoretickou část a dva cíle pro část praktickou. V teoretické části jsou shrnuty poznatky o edukační roli sestry, vysvětlen pojem edukace a v praktické části autorka edukuje rodinné příslušníky v péči o pacienta s umělou ventilací. Autorka v práci stanovuje také tři edukační jednotky: 1. Techniku ošetření tracheostomické kanyly, 2. Techniku správného odsávání z dýchacích cest, 3. Techniku výměny tracheostomické kanyly. Ve fázi realizace se v každé edukační jednotce zabývá stanovenými cíli, a vlastní realizací edukace - stanovuje téma edukace, místo edukace a časový harmonogram. Rovněž stanovuje a zpracovává cíle edukace - cíl kognitivní, cíl afektivní a cíl behaviorální. K ověření edukačních závěrů autorka předkládá rodinným příslušníkům vědomostní test, jehož otázky se shodují se vstupním textem, který odhalil vysokou neinformovanost v odborné oblasti a tak byly nastartovány jednotlivé edukační fáze, které autorka v práci rozvádí. Uvedené cíle byly v textu správně formulovány a zpracovány v jednotlivých částech práce, včetně specifikace realizátorů. Práce splňuje předepsané požadavky, rovněž formální náležitosti. Nechybí fáze vyhodnocení, jsou uvedena konkrétní doporučení pro sestry, pacienty a rodinu. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Otázky k obhajobě2 Uveďte, co je základním požadavkem v péči o tracheostomii, zvláště v domácím prostředí. Vyjmenujte priority edukačního procesu ve fázi plánování. Návrh na hodnocení: A B C D E FX V Praze dne 18.5.2016 PhDr. Eva Kymrová, PhD. 2 Oponent musí položit minimálně jednu otázku