HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Kateřina Puková, DiS. Název práce Edukační proces u pacienta s atopickým ekzémem Oponent práce PhDr. Karolína Stuchlíková Studijní obor Všeobecná sestry Počet stran (úvod-závěr) 53 Počet stran teoretické části 26 Počet stran praktické části 24 Počet příloh 11 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 16 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 3 Počet internetových zdrojů 4 Originalita práce v % 5 % Počet konzultací1 — Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. u J= M U 4» -i, = ' Š ■S ä tft c <0 JZ a y JE 0 A Úvodní Část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, Čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názoru vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde 0 mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická čásl Cl Edukační proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cílí práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). \ D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocen í/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. \ E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) \ F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prolil., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) \ F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X ' Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: Autorka bakalářské práce se zabývá problematikou utopického ekzému. V České republice postihuje 15-2.0 % populace, především detí. Zvolené téma bakalářské práce je vhodné. Rozvržení teoretické a praktické Části téměř splňuje požadavky VSZ, o. p. s. Abstrakt nem úplný, jsou zaměněny edukační jednotky s edukačními fázemi, dále shledávám nevhodně stanovena klíčová slova, která nevystihují dostatečně název práce. Seznamy zkratek a odborných výrazů nejsou úplné. V úvodu shledávám neúplné cíle bakalářské práce, které žádám doplnit u obhajoby. Absentuje popis rešeršní strategie, v přílohách je rešerše přiložena. Teoretická část je Členěna do kapitol, které na sebe logicky navazují. První kapitola obsahuje hodně krátkých podkapitol a oddílů, které by měly být lépe uspořádány, Podkapitoly 1.11-1,15 měly být zařazený pod podkapitolu 1.10 (Léčba atopického ekzému), nikoli samostatně. Epidemiologická data neobsahují novější údaje, Léčba onemocnění je popsána na devět: stran. Specifika ošetřovatelské péče mohla být více konkretizována. Režimová opatření jsou přehledně zpracována. Třetí kapitola (Edukace) je příliš krátká. Těžiskovou Částí této práce je edukační proces u pacienta s atopickým ekzémem, který se skládá z pěti fází. Autorka práce vystihla nedostatky ve vědomostech, postojích, zručnostech a poté si stanovila cíle. Edukační proces obsahuje vhodně zvolená témata čtyř edukačních jednotek. Autorka uvádí, že je edukováno 18-tí leté dítě ä rodiče, V posuzování shledávám pouze posouzení 18-letého pacienta. Není mi zcela jasné, kdo všechno byl edukpván. Forma edukace je individuální. Edukace mohla být více přizpůsobená věku pacienta. V edukačních jednotkách (EJ) shledávám tyto náležitosti: t. E J - nejsou uvedeny všechny pomůcky, shledávám odborné výrazy, které nebyly pacientovi vysvětleny, zpracováno přehledně. 2. E J - behaviorální cíl není dobře stanoven, je propojen s cílem kognitivním. B ehavi orální cíl má být „pacient umí pečovat o pokožku"1, ve zhodnocení je uvedeno, že pacient zvládl ošetřit pokožku 2 krát. Ošetření pokožky není zaznamenáno v expoziční fázi. 3EJ - nejsou uvedeny všechny pomůcky. Behaviorální cíl není dobře stanoven, zcela mohl absentovat. 4EJ - cíle nejsou vhodně stanoveny, cíl behaviorální je propojen s kognitivním a opačně. Obsah edukační jednotky je zpracován přehledne a srozumitelně. Ve fází vyhodnocení nacházím nesrovnalosti, zejména ve splnění cílu. Struktura edukačního procesu je dodržena, obsah edukačních jednotek je dostačiliicí. Autorka má nejasnosti v cílech. Doporučení pro praxi jsou spíše obecná. Závěr není ucelený a nehodnotí cíle. Rozsah seznamu použité literatury splňuje požadavky VŠZ, ó, p. s. Shledávám zde neúplné zdroje a formální chyby. Výstupem bakalářské práce jsou edukační karty pro pacienty atopickýřn ekzémem, které hodnotím jako vhodné a přehledné. Přílohy doplňují problematiku onemocnení. Závěrečné hodnocení a kvalitu práce snižuji zejména pro: formální nedostatky, absencí některých údajů, nejasnosti a zmíněně nedůstatky v edukačním procesu. Strukturu a rozsah práce autorka dodržela. Navrhuji stupeň klasifikace E. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Otázky k obhajobě2 1. Konkretizujte cíle teoretické části bakalářské práce. 2. Jaký cíl byste mohla doplnit v praktické části bakalářské práce? 3. Vysvětlete rozdíl mezi informacemi a vědomostmi v edukaci. Návrh na hodnocení: A B C D 'E X V Praze dne: 14. 07.2017 podpis jlýfrc^&bigc/ 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku