HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE 5i\ ČT i. íl \^ 1* AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Kristýna Říhová Název práce Edukace pacienta s kolostomií Oponent práce PhDr. Dagmar Škochová, MBA Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 42 Počet stran teoretické části 23 Počet stran praktické části 19 Počet příloh 3 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 23 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 0 Počet internetových zdrojů 14 Originalita práce v % 6 % Počet konzultací1 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. 3 JS m v* a. ■O — obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) v A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) E Závery a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) ---- F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář; Autorka si zvolila vysoce aktuální téma vzhledem k častému výskytu kolorektálního karcinomu v ČR, v souvislosti s uvedeným faktem se péči o stomické pacienty věnuje stále více pozornosti. Teoretická část obsahuje dostatečnou základní charakteristiku uvedeného onemocnění. V bakalářské práci se nevhodně užívají pojmy pacient i klient, často v jedné větě, což nepůsobí příliš profesionálně. V textu se objevují gramatické nepřesnosti (překlepy, chybí písmena, mezery mezi slovy i za interpunkcí). V seznamu použitých zkratek jsou nesprávně zapsané pojmy, nepřesnosti se vyskytují též u latinských výrazů či přepisu pojmů z angličtiny. V seznamu použitých zdrojů jsou drobné nepřesnosti. Využití některého z dostupných zahraničních zdrojů by práci též jistě obohatilo. Počet stran teoretické části převyšuje počet stran praktické části. Kazuistika a popsaný edukační proces splňují obecně zadání práce, nicméně pokud by doporučení pro praxi mělo sloužit pacientům a jejich rodinám, jednotlivé body by musely být rozpracovány a jasně formulovány. V práci postrádám řešení intimity pacienta, vybavení stomického/hygienického koutku v domácím prostředí (nutné vybavení pacientovy domácnosti), jak se pomůcky předepisují, co podléhá schválení revizního lékaře, spolupráce se stomickou sestrou po propuštění do domácího ošetření. Doporučení pro praxi - je často zmiňována léčba, vhodnější by bylo zaměřit se na ošetřovatelskou péči, která je zde v popředí. Poukazuje se zde na edukační leták, v příloze je informační leták? Pacient se stomií není hospitalizován jen na chirurgických pracovištích, proto by bylo vhodné na to pamatovat. Formulace „... zavedení centrálního nebo periferního žilního katétru a tak dále." nem vhodná. Druhy stomií (derivační) jsou nepřesně vysvětleny - u některých je uvedeno proč jsou zakládány, u jiných jak se provádějí...). Otázka č. 10 ve vstupním testu / dotazníku - Jste kladně motivována k životu se stomií? Není zvolena příliš vhodně. Práci k obhajobě; DOPORUČUJI Otázky k obhajobě2 1. Znáte dokument „Charta práv stomiků", můžete některé body, které obsahuje 2 Oponent musí položit minimálně jednu otázku vyjmenovat? 2. Znáte projekt mladých stomiků „NEJSEMTABU", víte, co je hlavním cílem? 3. Máte představu jak probíhá dobrovolnická činnost „stomici pomáhají stomikům"? Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne: 27.9.2017