HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Christiana Šiachtová Název práce Ošetřovatelský proces u pacienta po cévní mozkové příhodě Oponent práce PhDr. Hana Belejová, PhD. Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 56 Počet stran teoretické části 24 Počet stran praktické Části 32 Počet příloh 3 Počet titulu použité literatury v českém jazyce 27 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 2 Počet internetových zdrojů Originalita práce v % 97% Počet konzultací1 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu j obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučeni pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formálni úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prolil., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň. X F3 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). \ Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentár: Autorka si pro svou bakalářskou práci zvolila velmi aktuální téma. Určitě můžeme souhlasit s tvrzením autorky, že cévní mozková příhoda představuje medicínský a ekonomický problém. Určitě bych doplnila i význam moderního ošetřovatelství, které garantuje adekvátní péči, edukaci, podporu rodiny a blízkých osob pacienta nejen s touto diagnózou. Teoretickou Část práce, na několik formálních nedostatků, zpracovala autorka přehledně (obsah, uvádění citací - u více autorů se uvádí jako první starší titul, slovo autora v závěru místo akademického plurálu). K praktické části bych se vyjádřila podrobněji: Str. 53 - v situační analýze nejsou uvedeny všechny identifikované problémy pacienta, jako výsledek posuzování z konkrétního dne (poruchy polykání, zácpa, imobilita, zmatené myšlení, sebepodceňování, riziko dekubitů, riziko pádu, chronická bolest). Na str. 47 u posuzování vylučování je uvedeno: „pacient trpí zácpou", na str. 55 má inkontinenci stolice Str. 56 - nesprávně stanovený cíl Obecně platí pro cíle stanovené autorkou u zpracovávaných diagnóz tyto připomínky: 1. Cíle jsou formulované všeobecně a proto je potřebné je dále specifikovat očekávanými výsledky (výslednými kritérii), které jsou měřitelné. 2. Cíl se orientuje na problém Autorka nepochopila princip krátkodobého a dlouhodobého cíle. Krátkodobé cíle se zaměřují na bezprostřední problémy a potřeby pacienta, stanovují se na kratší časový úsek. Formulují se hlavně v průběhu hospitalizace. Naproti tomu dlouhodobý cíl, se stanovuje na delší časové období (proto hodnotit dlouhodobý cíl po 14 dnech je nesmysl str. 58), může přecházet z akutního lůžka do domácího ošetřování. Str. 59 - nesouhlasím s vysokou prioritou u porušeného polykání a pokud autorka stanovila vysokou prioritu, potom nemůže hodnotit efekt péče až po týdnu. Práci k obhajobe: DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Otázky k obhajobě2 1. Jak zhodnotíte očekávané výsledky ze str. 57: „pacient nemá depresivní náladu", „pacient bude mít pozitivní myšlení". 2. Jaké jsou možnosti edukace v primární prevenci NCMP? Návrh na hodnocení: „D" A B C D E FX X V Praze dne 27.06.2017 podpis Oponent musí položit minimálně jednu otázku