HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce anberger Barbora, DiS. Název práce Psychická zátěž sester Oponent práce doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 38 Počet stran teoretické části 15 Počet stran praktické části 23 Počet příloh 18 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 14 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 4 Počet internetových zdrojů 6 Originalita práce v % 98% Počet konzultací1 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému M Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X S2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. v D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň X F3 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X 1 Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: V Úvodu bakalářská práce si autorka klade 2 cíle, které se jí podařilo naplnit. K vydefinovaným cílům logicky váže jednotlivé kapitoly. Bakalářská práce nerespektuje požadavky VŠZ např.: - nalézám formální chyby (s. 11, 13, 15-23, 25, 26, 33, 43) - Abstrakt v české verzi není text zarovnán do bloku, v cizojazyčném verzi je v hlavičce použita jiná velikost písma a jiné řádkování. V obou verzích pak nejsou jednotlivá klíčová slova psána s počátečním velkým písmenem a také nejsou oddělená tečkou - v Úvodu je porušený akademický plurál, chybí zde popis rešeršní strategie a také postrádám vymezení cíle práce - také nalézám chyby v citacích na s. 11-14. Dva z pouhých 18 zdrojů jsou obsolentní! - v přílohách není zařazeno čestné prohlášení nebo souhlasy organizací s realizací průzkumu. Po obsahové stránce autorka na s. 22 v nadpise oddílu deklaruje ošetřovatelský proces, ale dále v textu již píše o ošetřovatelské péči. Také specifikám pediatrického ošetřovatelství jsou věnovány pouze 3 věty na s. 24. V celé bakalářské práci autorka používá termín výzkum, praktickou část však za výzkum považovat opravdu nelze. Také již v popisu metodologie autorka informuje o výsledku, aniž by zde tento podpořila nějakým číselným údajem. Legenda ke grafu 3 nesouhlasí s tabulkou 3 a s komentářem, a to ve věkovém rozložení respondentu do stanovených kategorií. Chyba je i ve všech tabulkách, kdy autorka uvádí, že 50 respondentů je 200%. Celek je vždy 100%! Řádek s tímto údajem je v tabulce nadbytečný. Domnívám se, že úroveň psychické odolnosti sester nelze zjistit otázkami, které formulovala autorka. Primárně by musela pojem úrovně definovat a vymezit jej do nějakých kategorií. Také dovozování toho, že sestry na psychiatrii jsou psychicky odolnější na základě formulovaných otázek, je opravdu velmi odvážné! Autorka nebere v potaz primární nastavení osobnosti konkrétní sestry. Autorka se nezamýšlí nad psychickou odolností sester na psychiatrii např. z pohledu možného ohrožení syndromem vyhoření. Otázky k obhajobě: Na s. 22 uvádíte, že specifikem ošetřovatelské péče na sexuologickém oddělení je aplikace hormonální léčby, doplňte další specifika. Vysvětlete výběr vzorku respondentů (dětské vs. sexuologické odd.) Uveďte parametry výzkumu. Uveďte, v čem jsou Vámi formulovaná doporučení pro praxi inovativní. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Návrh na hodnocení; A B C D E FX x V Praze dne 9. 5.2017