HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Alžběta Valčíková Název práce Edukační proces u pacienta s roztroušenou sklerózou Oponent práce PhDr. Karolína Stuchlíková Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 60 Počet stran teoretické části 29 Počet stran praktické části 28 Počet příloh 4 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 21 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 2 Počet internetových zdrojů 9 Originalita práce v % 93 % Počet konzultací1 - Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu je ■ obsahuje částečně -Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) C Praktická část Cl Edukační proces se vztahuje k tématu a cíli práce. C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). I) Analytická část Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. v E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). 1 Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: Autorka bakalářské práce se zabývá aktuální problematikou roztroušené sklerózy, která se vyskytuje zejména v produktivním věku a přináší mnoho úskalí a změn v pacientově životě. Výběr zvoleného tématu bakalářské práce je vhodný. Rozvržení teoretické a praktické části splňuje požadavky VŠZ o. p. s. Teoretická část je členěna do kapitol a jednotlivých podkapitol, které na sebe logicky navazují. Kapitoly jsou přehledně zpracovány. Autorka vystihla podstatná specifika ošetřovatelské péče u pacientů s RS. Přínosem je i kapitola kvality života a sociální péče se zaměřením na organizace pomáhající pacientům s RS. Ve 2. kapitole autorka čerpala převážně pouze ze dvou zdrojů: HAVRDOVÁ et al, 2009 a HAVRDOVÁ et al., 2015. V citacích vynechává et al., jelikož autorka Havrdová napsala publikace s více autory. V některých částech citace postrádám. U podkapitoly mohlo být využito více novějších literárních zdrojů, vzhledem k aktuálnosti a dostupnosti. Nevhodně je použito (ANON, 2016) u základních pojmů v edukaci a ve specifikách sociální péče, zejména u výše příspěvku na péči. Těžiskovou částí je edukační proces u pacientky s roztroušenou sklerózou, který se skládá ze čtyř vhodně zvolených edukačních jednotek. Autorka vhodně zvolila prohlubující typ edukace, vystihla nedostatky ve vědomostech, postojích, zručnostech a poté si stanovila reálné cíle. Strukturu a náležitosti edukačního procesu dodržela, zpracovala přehledně. V praktické části shledávám níže uvedené nedostatky. Ve fázi plánování je uveden seznam pomůcek, který se plně neshoduje s použitými pomůckami v jednotlivých edukačních jednotkách. V 1. edukační jednotce je stanoven kognitivní cíl, který je částečně zaměněn s cílem behaviorálním a opačně. V expoziční fázi 1. edukační jednotky postrádám nácvik techniky aplikace přípravku Rebif 44. Ostatní edukační jednotky jsou obsáhlé, přehledné a srozumitelné. Strukturu a náležitosti edukačního procesu autorka dodržela, zpracovala pečlivě. Doporučení pro praxi jsou výstižná a přehledná. Seznam použité literatury splňuje požadavky VŠZ o. p. s., ale obsahuje formální chyby (například v textu uvádí v citacích ANON, ale v seznamu literatury nelze rozpoznat, o který zdroj se jedná, jelikož neshledávám ANON). Výstupem bakalářské práce je edukační karta pro pacienty s RS, kterou hodnotím jako vhodný a obohacující edukační materiál. Bakalářská práce obsahově a formálně splňuje požadavky, má ucelený charakter. Formální stránka bakalářské práce obsahuje mírné nedostatky, které nesnižuji závěrečné hodnocení bakalářské práce. Cíle bakalářské práce byly splněny. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Otázky k obhajobě2 1. Jaké jsou Vaše zkušeností u pacientů s imunomodulační terapií? Je tato léčba dostupná pro všechny pacienty s RS? 2. Navrhněte tři edukační témata pro rodinné příslušníky pacientů s roztroušenou sklerózou. Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne: 9. ledna 2017 podpis 2 Oponent musí položit minimálně jednu otázku