HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2016/2017 Autor práce Martin Garlík Název práce Kompetence ZZ v ČR Oponent práce PhDr. Mgr. Patrik Christian Cmorej, MSc, MHA Studijní obor Zdravotnický záchranář Počet stran (úvod-závěr) 47 Počet stran teoretické části 18 Počet stran praktické části 29 Počet příloh 6 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 11 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 4 Počet internetových zdrojů 7 Originalita práce v % 93% Počet konzultací1 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahu obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury. (Přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu.) X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Dl Analytická část má požadované náležitosti/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Fl Úplnost obligátních náležitostí-jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, rozsah, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů, dostačující počet zdrojů). X 1 Vyplňuje pouze vedoucí práce. Komentář: Autor se ve své práci zabývá velmi aktuální problematikou kompetencí a vzdělání zdravotnických záchranářů v České republice a Anglii. Vzhledem k chronickému nedostatku lékařů v prostředí přednemocniční neodkladné péči se jedná o velmi výstižné téma hodného závěrečné práce. Teoretická část má logicky zpracovanou slrukturu s navazujícím obsahem. Jádro teoretické části je tvořeno prezentací kompetencí zdravotnických záchranářů s odbornou nebo specializovanou způsobilostí. Taktéž autor neopomenul kompetence sester pro intenzivní péči, jejichž zastoupení v přednemocniční péči není nezanedbatelné. Pnpomínku v teoretické části mám k větě, že zdravotnický záchranář pro urgentní medicínu může např. zajišťovat dýchací cesty intubací. Intubace jako výkon nem uvedený ve vyhlášce 55/2011 Sb., proto bych volil formulaci, že bez indikace lékaře zajišťují dýchací cesty dostupnými prostředky, a to v situaci nedokladné resuscitace. Autor se dále v teoretické části snaží o překlad názvů anglických institucí, viz Profesní Rada Zdraví a Péče. Při čtení textu tato formulace vzbuzuje jazykovou neomalenost. Za vhodné považuji používat v textu originální názvy institucí bez českého překladu. Na straně 27 uvádí autor, že kompetence paramediků v Anglii jsou nej blíže shodné s kompetencemi českého zdravotnického záchranáře s bakalářským vzděláním, nebo pak zdravotnického záchranáře pro urgentní medicínu. Zde však musím oponovat, neboť kompetence zdravotnického záchranáře s bakalářským vzděláním jsou shodné s kompetencemi absolventa vyšší odborné školy. Praktickou část považuji za velmi zdařilou. Interpretace dotazníkového šetření je však limitovaná nízkým počtem základního statistického souboru, a to především u respondentů z Anglie. Naopak oceňuji využití chí-kvadrát testu v praktické části. Bakalářská práce je zpracovaná na velmi dobré úrovni. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI/DOPORUČUJI S VÝHRADAMI/NEDOPORUČUJI Otázky k obhajobě2 * Jak budete prezentopvat výsledky Vaší studie? Návrh na hodnocení: A B C D E FX C í V Praze dne £a(arl^}- } \JLU&Á£ G " x p°dPis 2 Oponent musí položit minimálně jednu otázku