HODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁRSKE PRACE AKADEMICKY ROK 2017/2018 Autor práce Bc. Světlana Francová Název práce Využití psychoterapie v předporodní přípravě těhotných Vedoucí práce HUDr. Magdalena Kučerová Odborné nasměrování PhDr. Ivana Jahodová, PhD. Oponent práce Mgr. Eva Marková, Ph.D. Studijní obor Porodní asistence Počet stran (úvod-závěr) 69 Počet stran teoretické části 38 Počet stran praktické části 31 Počet příloh 3 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 24 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 0 Počet internetových zdrojů 0 Originalita práce v % 99 % Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti porodní asistence. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu z odborné literatury. X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X C2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Ošetřovatelský proces nebo kazuistika/průzkum obsahuje všechny fáze X D2 Použitá metodika má požadované náležitosti/správné formulace X D3 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzí s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce, (titulní list, čestné prohl., abstrakt, klíčová slova, proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů/citační nekázeň/variabilita zdrojů). X F3 Požadovaný počet stran/dostačující počet zdrojů X Komentář: S velkou radostí jsem si přečetla bakalářskou práci Využití psychoterapie v předporodní přípravě těhotných. Práce Bc. Světlany Francové se vymyká z kontextu ostatních bakalářských prací v oboru Porodní asistence v několika aspektech, zejména tím, že ke sledovanému tématu nepřistupuje primárně „optikou" porodní asistentky. Vedla ji k tomu její dlouholetá práce v oblasti psychodiagnostiky písemných a kresebných projevů i sebezkušenostní výcvik v Rogersovské psychoterapii. K ženě přistupuje s j istou pokorou, neboť jak sama uvádí, považuje za jednu z nej významnějších životních hodnot „výsadu pomáhat ženě, která přivádí na svět své dítě" (předmluva). Autorka nejprve zprostředkovává čtenáři rámcovou představu o psychoterapii, dále předkládá vybrané psychoterapeutické přístupy vycházející z humanistické tradice psychologie, psychologii bytí Abrahama Maslowa a přístup zaměřený na člověka Carla Rogerse. Oba tyto přístupy se mohou uplatnit v práci porodní asistentky. K zodpovězení výzkumné otázky, zda je možné využít psychoterapeutický přístup v práci porodní asistentky tak, aby vytvořila pro ženu atmosféru bezpečí a podpory, autorka vybrala kvalitativní přístup a konkrétně metodu skrytého zúčastněného pozorování. Takto získaná data mají sice velkou výpovědní hodnotu, neboť zachycují autentickou zkušenost, ale, a toho si byla autorka vědoma, zároveň s sebou nese riziko nebezpečí odhalení ze strany pozorovaných osob. Dále se dle mého soudu tato bakalářská práce od ostatních, jež jsem měla v tomto období možnost posuzovat, liší tím, že se snaží o hlubší vhled do sledovaného problému a pochopení širších i mezioborových souvislostí. Tento přístup je mi osobně blízký, neboť práce nabízí díky zvolenému přístupu na téma zajímavé pohledy. Autorka podrobně popsala oblasti zdrojů analýzy dat, porodní asistentku jako pomáhající profesi, Maslowovu teorii potřeb jako zdroj porozumění a Rogersovy postojové podmínky jako zdroj bezpečí. Údaje získané pozorováním utřídila do pěti modelových situací, které v práci popsala a shrnula včetně návrhu řešení dané situace. Za zmínku stojí i to, jak autorka pracovala s literaturou. Dle mého soudu všechny tituly, které využila a o něž se opírá, dobře zná a vhodně je aplikovala (což bohužel u studentů bakalářského studia nebývá obvyklé a odkazy na prameny jsou využívány často jen formálně pro doložení určitých jevů). V tomto případě autorka s literaturou tvořivě pracovala a vztahovala se k přístupům zvolených autorů. Práce je smysluplně členěna. Citační norma byla dodržena. Bakalářská práce je napsána na vysoké jazykové úrovni kultivovaným odborným jazykem. Text poněkud narušil obsah, kde je použit jiný font písma, ale je to jen drobný nedostatek způsobený kopírováním obsahu z pokynů pro psaní bakalářských prací. Závěr: Bakalářskou práci považuji za inovativní a zajímavý příspěvek ke zkoumání problematiky využití psychoterapeutických přístupů porodní asistentkou v předporodní přípravě těhotných žen. Autorka k tématu přistoupila způsobem, který považuji za přínosný a inspirativní. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Otázky k obhajobě1 Rodí ženy, tak jak žijí? Co si o tom myslíte? Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne 16. 4. 2018 Mgr. Eva Marková, Ph.D. podpis 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku