ODNOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2017/2018 Autor práce Nikol Wirthová Název práce Akutní stavy v gynekologii a porodnictví v přednemocniční péči Oponent práce Mgr. Zuzana Garneková Studijní obor Zdravotnický záchranář Počet stran (úvod-závěr) 119 Počet stran teoretické části 56 Počet stran praktické části 63 Počet příloh 4 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 20 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 0 Počet internetových zdrojů 9 Originalita práce v % 98% Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení záverečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně Obsahuje A íl vod n í řás t AI Zřetelné vymezeni do oblasti ošetřovatelství. (Které oblasti se týká?) X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce. (Co má být ověřeno, zjištčno. čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit?) X B Dosavadní řešení problému BI Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu z odborné literatury. X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci. (Kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury.) X C Praktická část Cl Ošetřovatelský proces/kazuistika/průzkum se vztahuje k tématu a cíli práce. X (2 Byly použity vhodné metody a nástroje (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Ošetřovatelský proces nebo kazuistika/průzkum obsahuje všechny fáze X 1)2 Použitá metodika má požadované náležitosti/správné formulace D3 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce. (Obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji.) X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Závěrečná část hodnotí, zda bylo dosaženo stanoveného cíle práce. X E2 Práce obsahuje adresné vyjádření, kde a jak ji lze využít. Výstupem práce je využitelný materiál. (Doporučení pro teorii/praxi, návrhy, metodické postupy, příručka, manuál, vymezení rizik...) X F Prezentace (formální úroveň práce) Fl Úplnost obligátních náležitostí - jazyková úroveň, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce.(titulní list. čestné prohl., abstrakt, klíčová slova,proporcionalita...) X F2 Bibliografie dle platné normy (správnost citací a odkazů/citační nekázeň/variabilita zdrojů). X F3 Požadovaný počet stran/dostačující počet zdrojů X ^^^^ Komentář: Autorka předložila obsáhlou bakalářskou práci, s velice zajímavou problematikou. V teoretické části se autorka dotkla vyšetřovacích postupů v PNP, náhlých příhod v gynekologii i v porodnictví a poporodního ošetření novorozence. V teoretické části práce nečerpala z uvedených zdrojů, ale některé stránky a podkapitoly mají uvedeného autora textu, který není v seznamu literatury, což znemožňuje orientaci v citacích a nabízí otázku plagiátorství textu. Citované odkazy jsou chybně uvedené. V práci si stanovila cíle, otestovat teoretické vědomosti ZZ v praxi a následně ucelit odborné informace pro studenty oboru ZZ do studijní opory o akutních stavech v gynekologii a porodnictví, které splnila částečně. Autorka úplně nezvládla formální, typografické, metodické, technické (řádkování, odstavce, pomlčky, mezery) požadavky kladené na psaní bakalářských prací. Práce obsahuje překlepy a gramatické chyby. Obsahové zaměření práce odpovídá tématu i stanoveným cílům. Praktická část je řešena průzkumnou formou a informace autorka získala zvláštně konstruovaného dotazníku. V interpretacích pod tabulkami jsou opakované chyby v psaní velkých písmen ve větě (např. Nevím). Získané výsledky jsou nesprávně statisticky zpracované, jelikož nejsou splněné podmínky očekávaných četnosti pro použití CH1 - kvadrátu. Pearsonův korelační koeficient v průzkumné části není vypočten. Výsledky šetření jsou nesprávná a diskutabilní. Diskuse je spíše formou interpretace, neobsahuje komparaci s jinými autory. Vyhotovená opora pro studenty je duplicitou teoretické části a opisuje popsané nedostatky a chyby v teoretické části. Zjištěné nedostatky snižují celkovou hodnotící známku kvalifikační práce. Chronologicky popsané nedostatky a chyby v bakalářské práci. Seznam použitých zkratek obsahuje dvě stejné zkratky PPH s jiným významem. V seznamu odborných výrazů chybí slovo vyšetření před per vaginam a per rectum (s. 14). Seznam grafů má nevhodné řádkovaní (s. 17). Popis rešeršní strategie obsahuje 3 cizí zdroje (s. 20), avšak v seznamu použité literatury nejsou uvedené. Autorka častokrát parafrázovala v celém textu Šeblovou a kol., 2013, ale bibliografickém odkazu není a stejně autora Bidnera 2015. V seznamu použitých zdrojů nacházím autorku, která v textu nebyla parafrázovaná (Leifer). Na straně Č. 22, je vhodnější rozdělit anamnézu na pôrodníckou a gynekologickou. Auskultace břicha (s. 24), úplně si nedovedu představit s čím v PNP měřit ozvy plodu (domnívám se, že tenhle text je vhodný pro porodní asistenci nebo porodníky). Vyšetřovací postupy a bimanuální vyšetření jsou napsaná správně, ale opět pro obor porodní asistentka a nereflektuje možnosti, pomůcky a kompetence ZZ. V podkapitole mimoděložní těhotenství (s. 29) v názvu chybí mezera za pomlčkou, chybí důležité rizikové faktory jako je velice častá endometrióza. stáří matky, abúzy a nacházím chyby v latinských názvech - nervus phenicus. Následující podkapitola hluboký pánevní zánět (s. 33) neobsahuje přesnou definici, jelikož zánět se týče nejenom vaječníku a vejcovodů, ale je možné jej lokalizovat i v děloze a na pobřišnici a postrádám také komplikace zmíněného zánětu. Třetí kapitola (s. 35) obsahuje chybný latinský název partus prematurus a také chybnou definici (správně do ukončeného 37. tt.) a nedostatečný popis plodové vody (barva, zápach, příměsi). Gynekologické vyšetření před porodem (s. 36) je spíše podle popisu vyšetření fyziologických funkcí než odborné, proto by to mělo být vstupní vyšetření celkové, ne gynekologické. Vnitřní předporodní vyšetření (s. 37) obsahuje popis tvaru cervixu. což není vůbec vhodné pro ZZ, jelikož nemají zkušenosti, průpravu ani kompetence, důležitá je dilatace děložního hrdla a zkracování děložního hrdla. Podkapitolu fyziologického porodu (s. 38 - 44) je vhodné upřesnit, doplnit název dob porodních (otevírací, vypuzovací, porod placenty). Vedení druhé doby porodní nemá pokyn zavřít oči (s. 42), na straně 43 je nevhodné spojení porození zbytku novorozence (správně trupu a končetin). Vhodnou metodou, intervencí v terénu, která napomůže involuci dělohy je nejen zevní masáž a aplikace oxytocinu i.v. při porodu hlavičky novorozence, ale také fyzikální chlazení dělohy. Překotný porod (s. 45) má nepřesnou definici času porodu do 60 min (správně do 2h od nástupu pravidelných dčložních kontrakcí). Podkapitola předčasný porod obsahuje překlepy (chybějící mezery za lomítkem a čárkou). Obrázek (s. 50) nemá požadovanou formu citace. Podkapitola zaobírajíce se preeklapsii (s. 60) neobsahuje řádné rozdělení preeklampsie a následně vhodnou terapii antihypertenzívem. Embólie plodovou vodou (s. 65) vzniká nejen po porodu, ale také po interrupcích a abortech. Peripartální život olirožující krvácení neobsahuje intervenci fyzikálního chlazení dělohy. Technické chyby nacházím na straně č. 71 ač. 74 (čárky, řádkování). Resuscitace novorozence je parafrázována autorem, který není uveden v bibliografickém zdroji, důvěryhodnější by bylo použití doporučení z roku 2015 ČRR. kde se uvádí cca 120 úkonů za minutu, tj. 90 stlačení, 30 vdechů (3:1). Práci k obhajobě: DOPORUČUJI/DOPORUČUJI S VÝHRADAMI/ Otázky k obhajobě1 Co je perimortální císařský řez? Uveďte komplikace PID? Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne 21. 5. 2018 Mgr. Zuzana Garneková podpis ú 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku