sz J t F1^ HODNOCENI VEDOUCÍHO BAKALÁRSKE PRACE AKADEMICKY ROK 2018/2019 Autor práce Jiří Neier Název práce Edukační proces u pacienta s cévní mozkovou příhodou Vedoucí práce PhDr. Karolína Stuchlíková Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 50 Počet stran teoretické části 19 Počet stran praktické části 28 Počet příloh 6 Počet titulu použité literatury v českém jazyce 21 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 4 Počet internetových zdrojů 4 Originalita práce v % 95% Počet konzultací1 5 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení záverečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje niže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně obsahuje A Úvodní část Al Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce (co má být ověřeno, zjištěno, Čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit). X B Dosavadní řešení problému BI Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury (přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu). X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci (kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury). X C Praktická část CI Obsahová konzistence praktické části s částí teoretickou a s cíli práce. X C2 Použití vhodných metod a nástrojů (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Použitá metodika má požadované náležitosti a fáze/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnoceni/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce (obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji). X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Splnění stanovených cílů práce. X E2 Práce obsahuje doporučení pro praxi. X E3 Výstupem práce je využitelný materiál. X F Formální úroveň práce Fl Úplnost obligátních náležitostí, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce (titulní list, čestné prohlášení, abstrakt, klíčová slova, přílohy). \ F2 Cizojazyčná verze abstraktu-jazyková úroveň. \ F3 Stylistická a gramatická úroveň (terminologická správnost, překlepy, gramatické chyby, rozsah, proporcionalita...). X F4 Bibliografie dle platné normy (správnost zápisu citací, citační nekázeň, dodržení ČSN 690: 2, 2011, harvardský styl zápisu zdrojů, dostačující počet zdrojů). X F5 Respektování legislativních a etických norem. v Vyplňuje pouze vedoucí práce. Autor bakalářské práce se zabývá závažnou problematikou cévních mozkových příhod, které způsobují Častou příčinu invalidity a celosvětově se řadí ke druhé nejčastější příčině úmrtí. Pozitiva: Zvolené téma bakalářské práce je vhodné a v dnešní uspěchané době velmi aktuální. Rozvržení teoretické a praktické části splňuje požadavky VŠZ, o. p. s. Teoretická část jc členěna do kapitol a jednotlivých oddílů, které na sebe logicky navazují. Autor se zabýval komplexně problematikou cévních mozkových příhod, následně zpracoval specifika ošetřovatelské péče, na které je potřebné klást důraz. Ošetřovatelská péče u těchto pacientů je velmi náročná a specifická. Poslední část se zabývá teoretickými východisky edukace a edukačního procesu. Nosnou části je edukační proces, který se skládá z pěti fází. Autor realizoval edukační proces u pacienta po ischemické CMP s pravostrannou hemiplegií. Autor vystihl nedostatky ve vědomostech, postojích, zručnostech a poté si stanovil správně reálné cíle. Edukační proces obsahuje vhodně zvolená témata čtyř edukačních jednotek. Strukturu a náležitosti edukačního procesu autor dodržel. Doporučení pro praxi jsou výstižná. Negativa: V teoretické části absentuje popis systému poskytované péče o pacienty v ČR s využitím Věstníků MZ ČR, ve kterých je zakomponována péče o pacienty s CMP - autor byl na tyto dokumenty a metodické pokyny upozorněn. Ve specificích ošetřovatelské péče postrádám některé informace (monitoring, polohování, vertikalizace a jiné). Shledávám drobné formální chyby, překlepy, citační nekázeň a nevhodné použití některých slovních obratů. Praktická část obsahuje drobné nesrovnalosti. V edukačních jednotkách (EJ) shledávám následující náležitosti: V 1. EJ autor uvádí, že pacient není schopně plně odpovídat, proto komunikuje pouze ANO/NE, což je v nesouladu se stanovenými kontrolními otázkami (vyjmenujte, odpovězte...). U 4. EJ je v pomůckách uvedená praktická ukázka, což patří k edukačním metodám (s. 53). Behaviorální cíl 4EJ - „pacient se přesune sám na invalidní vozík" je nedostačující. V hodnotící fázi je uvedeno, že byla provedena praktická ukázka práce s nočním stolkem i ve vyhodnocení EJ - zde chybí behaviorální cíl: „zvládá uchopení předmětů na nočním stolku". V expoziční fázi měl být uveden nácvik. V seznamu použité literatury jsou některé neúplné údaje a absentuje využití metodického pokynu VŠZ, o. p. s. k psaní BP. Při zpracování edukační karty bylo čerpáno z nevhodných zdrojů a jsou uvedeny pouze internetové stránky, nikoli celé bibliografické odkazy. Závěr: Autor se zajímal o danou problematiku, přicházel ke konzultacím. Respektoval rady a připomínky, i když některé nezakomponoval do bakalářské práce. Navrhuji stupen klasifikace C. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne 12.07.2019 podpis PliDr. Karolína Stuchlíková