HODNOCENI OPONENTA BAKALÁRSKE PRACE AKADEMICKY ROK 2018/2019 eJp7 Autor práce SOLTYSOVA VLASTA Název práce Edukační proces u pacienta se stomií Oponent práce PhDr. Procházková Renata Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 52 Počet stran teoretické části 26 Počet stran praktické části 26 Počet příloh 13 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 31 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 1 Počet internetových zdrojů 9 Originalita práce v % 97 % Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce (co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit). X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury (přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu). X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci (kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury). X C Praktická část Cl Obsahová konzistence praktické části s částí teoretickou a s cíli práce. X C2 Použití vhodných metod a nástrojů (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). D Analytická část Dl Použitá metodika má požadované náležitosti a fáze. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce (obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji). X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Splnění stanovených cílů práce. X E2 Práce obsahuje doporučení pro praxi. X E3 Výstupem práce je využitelný materiál. X F Formální úroveň práce Fl Úplnost obligátních náležitostí, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce (titulní list, čestné prohlášení, abstrakt, klíčová slova, přílohy). F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň. X F3 Stylistická a gramatická úroveň (terminologická správnost, překlepy, gramatické chyby, rozsah, proporcionalita...). X F4 Bibliografie dle platné normy (správnost zápisu citací, citační nekázeň, dodržení CSN 690: 2, 2011, harvardský styl zápisu zdrojů, dostačující počet zdrojů). X F5 Respektování legislativních a etických norem. X Pozitiva: Zajímavé a velmi aktuální téma, vzhledem k výskytu kolorektálního karcinomu v ČR. V práci autorka velmi vhodně vypracovala kapitolu doporučení pro praxi a vhodně zařadila i přílohy práce. Závěr: Bakalářská práce je velmi hezky zpracovaná. Autorka komplexně navazuje na problematiku karcinomu tlustého střeva, podává informace o možných druzích založených stomií. Teoretická část obsahuje informace i o průběhu predoperační, perioperační a pooperační péče. V praktické části se autorka věnuje edukačnímu procesu u vybraného pacienta s ileostomií. Posouzení stavu pacienta prováděla dle standardního modelu Marjory Gordonové. Edukační proces byl rozdělen na jednotlivé edukační jednotky, které korespondují s posouzením pacienta. Autorka zařadila v rámci práce také vstupní i výstupní dotazník s přesně kategorizovanými otázkami, jejichž vyhodnocením získala zpětnou vazbu pro zhodnocení efektivity provedených edukačních jednotek. Jednotlivé edukační fáze jsou autorkou pečlivě a vhodnou formou pro pacienta popsány. Doporučení pro praxi autorka vypracovala jak pro pacienty, tak pro rodinu či osoby blízké a také pro zdravotnické pracovníky, zejména pak pro všeobecné sestry. Z textu je patrné, že se autorka v této problematice orientuje a má kladný vztah k pacientům. Všechny stanovené cíle byly autorkou splněny. Celkově je bakalářská práce na velmi dobré úrovni, doporučuji ji k obhajobě a hodnotím klasifikací A. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Otázky k obhajobě1 1/ Můžete uvést s ohledem na pacienta rozdíly mezi ileostomií a kolonostomií? 1/ Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne: 2. 5. 2019 podpis 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku