yODMOCENÍ OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2018/2019 Autor práce SVOBODOVA NIKOLA Název práce Edukace pacienta s Diabetes Mellitus 2. typu v diabetologické ambulanci Oponent práce PhDr. Procházková Renata Studijní obor Všeobecná sestra Počet stran (úvod-závěr) 59 Počet stran teoretické části 27 Počet stran praktické části 32 Počet příloh 8 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 19 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 1 Počet internetových zdrojů 0 Originalita práce v % 98% Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce (co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit). X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury (přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu). X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci (kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury). X C Praktická část Cl Obsahová konzistence praktické části s částí teoretickou a s cíli práce. X C2 Použití vhodných metod a nástrojů (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Použitá metodika má požadované náležitosti a fáze. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce (obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji). E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Splnění stanovených cílů práce. X E2 Práce obsahuje doporučení pro praxi. X E3 Výstupem práce je využitelný materiál. x F Formální úroveň práce Fl Úplnost obligátních náležitostí, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce (titulní list, čestné prohlášení, abstrakt, klíčová slova, přílohy). X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň. X F3 Stylistická a gramatická úroveň (terminologická správnost, překlepy, gramatické chyby, rozsah, proporcionalita...). x F4 Bibliografie dle platné normy (správnost zápisu citací, citační nekázeň, dodržení ČSN 690: 2, 2011, harvardský styl zápisu zdrojů, dostačující počet zdrojů). X F5 Respektování legislativních a etických norem. Pozitiva: Jedná se o stále aktuální téma, které pojednává o edukaci pacienta s nově zjištěným onemocněním: Diabetes Mellitus 2. stupně. V bakalářské práci se objevují drobné překlepy a některé věty nejsou správně stylizovány (str. 20, 26, 50, 51, 53). Autorka uvádí v příznacích onemocnění (DM 2. typu), sníženou citlivost DK, či problémy se zrakem, CMP, ischemickou chorobu dolních končetin (str. 16). Domnívám se, že tyto příznaky však svědčí pro pozdní komplikacemi daného onemocnění. V diagnostice tohoto onemocnění uvádí např. vyšetření glykovaného hemoglobinu (str. 16), který se však provádí již u dispenzarizováných pacientů a je základním ukazatelem dlouhodobých hodnot glykémie. Na základě těchto výsledků, lze stanovit průměrnou hodnotu glykémie za 2-3 měsíce. V praktické části bakalářské práce se autorka věnuje zpracování edukačního procesu u pacienta s nově zjištěným onemocněním: Diabetes Mellitus 2. typu. Správně stanovila cíle i edukační jednotky. Celý proces ukončuje hodnotící fází, pomocí hodnotících otázek pro zpětnou vazbu efektivity edukace. V doporučení pro praxi autorka uvádí praktické návody v rámci tohoto tématu jak pro zdravotníky, tak pro pacienty a jejich rodiny. Součástí práce není využitelný materiál do praxe. Autorka vhodně zařadila přílohy práce. Závěr: Bakalářskou práci k obhajobě doporučuji a hodnotím klasifikací C. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI Otázky k obhajobě1 1 / V práci uvádíte, že pracujete v ordinaci pro diabetiky a že jste zavedla edukace pro pacienty po své pracovní době. Jaká je efektivita těchto edukaci nad rámec Vaší pracovní doby? Dodržují pacienti to, co mají? 1/ Návrh na hodnocení: A B C D E FX x V Praze dne: 26.4. 2019 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku