HODNOCENI OPONENTA BAKALÁŘSKÉ PRÁCE AKADEMICKÝ ROK 2018/2019 Autor práce: Veronika Pachtová Název práce: Znalosti studentů středních škol Libereckého kraje v poskytování laické první pomoci Oponent práce PhDr. Dušan Sysel, PhD., MPH Studijní obor Zdravotnický záchranář Počet stran (úvod-závěr) 45 Počet stran teoretické části 23 Počet stran praktické části 22 Počet příloh 6 Počet titulů použité literatury v českém jazyce 12 Počet titulů použité literatury v cizím jazyce 1 Počet internetových zdrojů 14 Originalita práce v % 7% Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně Obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. X A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce (co má být ověřeno, zjištěno, Čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit). X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury (přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu). X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci (kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury). X C Praktická část Cl Obsahová konzistence praktické části s částí teoretickou a s cíli práce. X C2 Použití vhodných metod a nástrojů (průzkum). X D Analytická část Dl Použitá metodika má požadované náležitosti a fáze. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce (obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji). X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Splnění stanovených cílů práce. X E2 Práce obsahuje doporučení pro praxi. X E3 Výstupem práce je využitelný materiál. X F Formální úroveň práce Fl Úplnost obligátních náležitostí, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce (titulní list, čestné prohlášení, abstrakt, klíčová slova, přílohy). X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň. X F3 Stylistická a gramatická úroveň (terminologická správnost, překlepy, gramatické chyby, rozsah, proporcionalita...). X F4 Bibliografie dle platné normy (správnost zápisu citací, citační nekázeň, dodržení CSN 690: 2, 2011, harvardský styl zápisu zdrojů, dostačující počet zdrojů). X F5 Respektování legislativních a etických norem. X Pozitiva; Závěrečná práce jez obsahové části aktuální, přehledná a čtivá. Negativa; 1) Návratnost dotazníků je diskutabilní - studenti vyplňovali dotazník ve výuce a za přítomnosti pedagogů, u kterých není prokázáno, že byli autorkou poučeni o správnosti vyplňování 2) Z textu není patrno, o jakou úroveň výuky 1. pomoci se jednalo u studentů mimo střední zdravotnické školy (SZŠ). To je neporovnatelné se studenty ostatních účastníků dotazníku. 3) Výsledek průzkumné otázky číslo 3 může čitatele zavádět k úvaze, že ženské pohlaví bude lépe poskytovat 1. pomoc, než mužské pohlaví. To odporuje principu laické první pomoci, o které autorka píše v úvodě závěrečné práce str. 14 druhý odstavec: „ S poskytnutím první pomoci se může setkat každý člověk ve svém životě, kdy někdo z jeho kamarádů či blízkých může být ve stavu, ve kterém bude potřebovat rychlý zásah blízké osoby, aby byl jeho život zachován a byli přivoláni profesionální zdravotničtí pracovníci. " Z uvedeného principiální důvodu není otázka vhodně zařazena. Na straně číslo 55 autorka píše: „ Test nezávislosti na hladině významnosti 5 % potvrdil, že je zde určitá závislost a pohlaví je určující pro znalosti v oblasti laické první pomoci. " Tento výrok ve směru k pohlaví je absolutně nesprávný. Není možné předpokládat, že ženské pohlaví lépe poskytuje první pomoc než mužské, když průzkum se nezabýval praktickými zkušenostmi studentů v poskytování první pomoci. To může v konečném důsledku diskriminovat mužské pohlaví. 4) Závěrečná práce nedefinuje, pro koho je práce určena. Odvolává se na ministerstvo školství, ale to pouze s úvahou a v obecné rovině. 5) Autorka nevysvětluje, zda cíle závěrečné práce byly splněny anebo nebyly. 6) Absentuje předmluva, která mohla specifikovat zadanou problematiku a tak se autorka mohla vyhnout uvedeným připomínkám. 7) Autorka v Úvodě - strana 15, píše: „ Výstupem této bakalářské práce je pexeso. " Jedná se o přílohu? Pokud ano, měla být zakotvena a podle manuálu školy vypracovaná v přílohové části. Součástí „Pexesa" by měl být návod na použití. Pro laika je to velmi těžké se v něm ihned orientovat. 8) Počet odborné literatury je nedostačující, což je na škodu, neboť v této oblasti je velmi široké spektrum aktuálních publikací. I zahraniční. 9) Přílohy jsou nesprávně označeny 10) U povolení dotazníkových šetření nejsou uvedené dátumy, odkdy je možné vykonávat šetření. 11) V metodice průzkumu str. 38, autorka píše, že průzkum byl vykonávaný v období: listopad 2017 - únor 2018 a přitom v přílohách - „Žádost o povolení dotazníkového šetření jsou datumy 11. prosince 2017. prosím v diskusi o vysvětlení. Závěr: Žádám studentku, aby se k jednotlivým negativům vyjádřila Práci k obhajobě: DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Otázky k obhajobě1 Návrh na hodnocení: A B C D E FX E V Praze dne 7. 1.2019 1 Oponent musí položit minimálně jednu otázku