3\9 ídräi/ sz SP / HODNOCENI VEDOUCÍHO BAKALÁRSKE PRACE AKADEMICKY ROK 2020/2021 Autor práce SLAVOMIL JURNECKA Název práce ASPEKTY VÝUKY LAICKÉ PRVNÍ POMOCI Z POHLEDU ZDPxAVOTNICKÝCH ZÁCHRANÁŘŮ Vedoucí práce Mgr. Radim Kuba Studijní obor Zdravotnický záchranář Počet stran (úvod-závěr) 47 Počet stran teoretické části 9 Počet stran praktické části 34 Počet příloh 5 Počet titulu použité literatury v českém jazyce 19 Počet titulů použité literatury v cizin jazyce i 26 Počet internetových zdrojů 0 Originalita práce v % (% podobnosti) 17 Počet konzultací1 14 Sledovaná kritéria Pomocný rejstřík pro hodnocení závěrečných prací. Označte X, zda předložená práce obsahuje níže uvedené znaky. neobsahuje obsahuje částečně obsahuje A Úvodní část AI Zřetelné vymezení do oblasti ošetřovatelství. v A2 Jasná a zřetelná formulace tématu a cíle práce (co má být ověřeno, zjištěno, čeho má být dosaženo, co nového chce autor zjistit). X B Dosavadní řešení problému Bl Práce obsahuje přehled názorů vztahujících se k danému tématu na základě odborné literatury (přiměřený počet použitých zdrojů včetně internetu). X B2 Je zřetelné, kde jde o autorský text a kde o kompilaci (kompilace má hodnotící nadhled, nejde o mechanické výpisky z literatury). X C Praktická část Cl Obsahová konzistence praktické části s částí teoretickou a s cíli práce. X C2 Použití vhodných metod a nástrojů (ošetřovatelský model/kazuistika/průzkum). X D Analytická část Dl Použitá metodika má požadované náležitosti a fáze/je provedena analýza získaných údajů. X D2 Zhodnocení/diskuze umožňuje zpracování doporučení, výstupů práce (obsahuje diskuzi s uvedenými teoretickými zdroji). X E Závěry a přínos pro oblast ošetřovatelství El Splnění stanovených cflů práce. X E2 Práce obsahuje doporučení pro praxi. \ E3 Výstupem práce je využitelný materiál. X F Formální úroveň práce Fl Úplnost obligátních náležitostí, dodržení formálních náležitostí a struktury, grafická a typografická úroveň práce (titulní list, čestné prohlášení, abstrakt, klíčová slova, přílohy). X F2 Cizojazyčná verze abstraktu - jazyková úroveň. X F3 Stylistická a gramatická úroveň (terminologická správnost, překlepy, gramatické chyby, rozsah, proporcionalita...). X F4 Bibliografie dle platné normy (správnost zápisu citací, citační nekázeň, dodržení ČSN 690: 2, 2011, harvardský styl zápisu zdrojů, dostačující počet zdrojů). X F5 Respektování legislativních a etických norem. Vyplňuje pouze vedoucí práce. Pozitiva: Práce je dalším dílem rozsáhlejšího výzkumného projektu naší výzkumné skupiny při Katedře učitelství a didaktiky biologie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Zaměřuje se na problematiku výuky laické první pomoci, zde ve vztahu přímo ke zdravotnickým záchranářům. Propojuje tedy aspekty laiků, školství a odborných zdravotnických pracovníků. Už proto považuji práci za velmi zajímavou a unikátní, neboť propojení těchto problematik nem vůbec jednoduché. Existuje sice poměrně velké množství prací zaměřených na laickou první pomoc, zpravidla se však zaměřují pouze na „testování znalostí" u různých skupin obyvatel a různých témat. Výzkumné cíle této práce i provedená studie je tedy v tomto ohledu velmi originální, neboť se věnuje často opomíjené problematice „kdo to bude učit?". Student byl v plánování práce velmi iniciativní a jelikož se sám rovněž podílí na zajišťování výuk např. v autoškolách, firmách i vzdělávacích institucích, byl jasně patrný jeho zájem. S ohledem na zvýšené pracovní vytížení zejména v posledním roce z důvodu probíhající pandemie muselo být sepisování práce pozastaveno. Před tím (a rovněž na začátku letošního roku při finalizaci práce) však student pracoval systematicky, pravidelně docházel na konzultace a komunikoval. Co se týká vlastní práce, tak velmi kladně hodnotím snahu postihnout velmi rozmanitou problematiku „proč záchranáři učí/neučí laickou první pomoc", která je samozřejmě multifaktoriálm, a tedy ovlivněna velkým množstvím dalších proměnných. Výsledný dotazník je tedy sice poměrně obsáhlý, ale díky tomu, že poskytuje velmi podrobné informace o respondentech a umožňuje značně komplexní pohled na výsledky a jejich interpretaci v potřebném kontextu. Studentovi se dle mého názoru zároveň podařilo to velké množství nasbíraných dat přetavit ve smysluplný a poměrně dobře členěný text, ve kterém se čtenář „neutopí". Jakožto pedagog z různých stupňů vzdělám a dlouholetý instruktor laické první pomoci velmi oceňuji záměrem a výsledné zpracování práce. Dosažené poznatky totiž můžeme přímo využít na našich vzdělávacích kurzech při výuce pedagogických pracovníků i oni následně obecně ve školské praxi. Aktuální stav výuky první pomoci ve školách není ani zdaleka uspokojivý a vhodnost lektorů je jedním z palčivých problémů, kterému je vhodné se věnovat (pedagogové z praxe často řeší dilema, jestli mají laickou první pomoc odučit sami, pozvat specializovanou firmu či odborníka z praxe). Bakalářská práce také vytváří potenciál pro navazující studie. Domnívám se také, že by mohlo být vhodné tato zajímavá data následně přetavit aspoň do konferenčního příspěvku. Negativa: Teoretická část by mohla být rozsáhlejší, nicméně pro dané konkrétní téma existuje jen malé množství konkrétních zdrojů. Museli jsme proto vycházet z příbuzných problematik a tyto informace v rešerši kompilovat tak, aby vytvořili aspoň základní nosnou teoretickou strukturu práce. Tuto stručnost tedy nepovažuji za studentův nedostatek, ba naopak to z mého pohledu spíše podtrhává přínos daného výzkumu. Zároveň by mohl být poněkud větší dataset respondentů, ale sběr dat byl bohužel na jaře roku 2020 přerušen počínající pandemií, a i z těchto důvodů nebyl sběr proveden v dalších krajích (ač to bylo původně v plánu). Závěr: Z mého pohledu se jedná o velmi přínosnou bakalářskou práci a získaná data jsou pro nás velmi cenná. Student pracoval se zájmem a pečlivě, a proto práci určitě doporučuji k obhajobě. Práci k obhajobě: DOPORUČUJI/DOPORUČUJI S VÝHRADAMI Návrh na hodnocení: A B C D E FX X V Praze dne 7.5.2021 podpis