Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

5.5 Prostředí pro využití volného času

5.5 Prostředí pro využití volného času
 
  
Instituce a organizace nabízející volnočasové aktivity:
- vzniká zde sociální klima, které ovlivňuje a přispívá k socializaci,
- k těmto institucím patří i škola, neboť jejím úkolem je i výchova k využití volného času,
součást edukačních programů školy může být především:

a) 
školní družina
Slouží dětem 1. stupně. Má výchovnou a ozdravnou funkci a také plní funkci sociální tím, že pečuje o děti zaměstnaných rodičů. Jejím úkolem je rozvíjet zájmy dětí při respektování jejich věkových zvláštností. Činnost ve školní družině musí být pestrá, zejména je nutno uspokojit velkou potřebu pohybových činností.
Školní družina kompenzuje jednostrannou, převážně intelektuální zátěž školního vyučování (tj. rekreační a ozdravná funkce) a děti v ní mohou navazovat vrstevnické vztahy a učit se sociálním dovednostem za pedagogického ovlivňování (tj. sociální funkce). Působení výchovného pracovníka dovoluje předcházení šikaně a jiným sociálním deviacím.
 
b) školní klub - slouží dětem středního školního věku. Ekonomické důvody ve školství vedou často ke zmenšování počtu školních klubů. Zájmová činnost se zde realizuje jako činnost pravidelná a pro stálý okruh zájemců, nebo jako činnost příležitostná ve formě jednorázových akcí (např. různé kurzy, soustředění, exkurze, vycházky nebo akce, které jsou vyvrcholením určitých činností, jako jsou soutěže, olympiády, přebory apod.).
Školní klub umožňuje dětem přesahovat možnosti vyučování získáváním speciálních poznatků, rozvíjet jejich speciální nadání a vyrovnávat rozdíly způsobené sociálním, kulturním a výchovným prostředím rodiny i vlivy veřejného prostředí.
 
- činnosti ve školní družině a klubu vedou k profesní orientaci dětí a ke správné volbě povolání, současně vedou k návyku na týmovou práci,
- jak družina, tak školní klub musí respektovat základní principy výchovy ve volném čase, tj. dobrovolnost, aktivitu a samostatnost.
 
c) domov mládeže
Školské zařízení zabezpečující ubytování, stravování a výchovnou péči studentům středních škol a odborných učilišť. Součástí socializační funkce domova mládeže je výchova k využití volného času. Proto je významným úkolem výchovných pracovníků domova vytvořit takový řád a režim instituce, který by chovancům umožňoval vedle přípravy na vyučování také mnohostranné využití volného času.
 
d) střediska pro volný čas mládeže, domy dětí a mládeže
Jsou transformovány z domu pionýrů a mládeže a ze stanic mladých techniků a přírodovědců. Mají volný charakter práce, činnost zde probíhá pravidelně v kroužcích, v souborech, v klubech či kurzech, přičemž nabídka aktivit je určena nejen dětem školního věku, ale i předškolákům a jejich rodičům nebo mládeži.
Střediska pro volný čas mládeže poskytují rovněž metodickou pomoc školským zařízením a volnočasovým institucím, vydávají metodické materiály, pořádají odborné semináře, umožňují výměnu zkušeností.
 
Další organizace nabízející volnočasové aktivity jsou organizace:
tělovýchovné - tělovýchovné jednoty, Sokol, Orel, turistické, vodácké, horolezecké organizace, bojová umění atd.,
přírodovědné - Skaut, Junák, Pionýr, Duha (ekologie), Bobří stopou, Woodcraft,
církevní - oratoře,
základní umělecké školy státní, církevní atd.
 
Společnými požadavky na smysluplnou realizaci volného času jsou především:
- pozitivní pedagogické ovlivňování volného času - zážitky,
- jednota pedagogů školního a mimoškolního vyučování a výchovy,
- požadavek seberealizace dětí - úspěšnost, vlastní hodnota,
- požadavek pestrosti, zajímavosti a přitažlivosti,
- požadavek odpočinkového a rekreačního zaměření,
- požadavek zájmového zaměření - prohlubování, kultivace,
- požadavek citlivosti a citovosti - motivace, emocionalita,
- požadavek orientace na sociální kontakt – komunikace,
- požadavek odborné kvality a zlepšování činnosti.