Zaklady_pedagogiky_a_edukace_v_osetrovatelstvi

9.6.2 Typy komunikace ve zdravotnickém prostředí

9.6.2 Typy komunikace ve zdravotnickém prostředí
 
  
Typy komunikace ve zdravotnickém prostředí:
sociální  komunikace - probíhá spontánně a bez přípravy, jde o neplánované navázání kontaktu, lepší poznání klienta, pochopení jeho potřeb,
strukturovaná komunikace - vyznačuje se předem stanoveným obsahem např. za účelem sepsání ošetřovatelské anamnézy, získání informací o pocitech a potřebách, nutností informovat, připravit klienta aj.,
- léčebná komunikace - nezastupitelné místo v ošetřovatelské péči, psychická podpora, edukace aj.
 
Typy komunikace v osobním životě:
- záměrná - komunikátor má pod kontrolou, co chce prezentovat,
- nezáměrná - svůj projev prezentuje jinak, než měl v úmyslu,
- vědomá - komunikátor si uvědomuje, co říká a jakým způsobem to říká,
- nevědomá - komunikující nemá svůj projev zcela pod kontrolou,
kognitivní - jsou preferovány logické argumenty a racionalita, komunikace smysluplná, 
afektivní komunikace - prostřednictvím emočních projevů působí komunikátor na city,
- pozitivní - signalizuje souhlas, nadšení, přijetí a je dobré si osvojit techniky, kdy i kritiku lze prezentovat přijatelně, zpravidla na pozitivní sdělení přijde i pozitivní  přijetí,
- negativní - vyjadřující odpor, odmítnutí, kritiku, předstírání, zatajování, tento typ komunikace nikdy nemůže vyvolat pozitivní reakci druhé strany,
- shodná - vzájemně sdělené informace neodporují obsahově ani formálně, opakem je komunikace neshodná, kdy informace, které si účastníci sdělují, jsou v rozporu,
- asertivní - vyjadřuje člověk otevřeně a upřímně svoje myšlenky, city a názory, jak
 v pozitivní, tak i v negativní formě, je to komunikace sebeprosazující a  respektující, totéž právo pro jiné, být asertivní znamená dosahovat přijatelných a uskutečnitelných kompromisů,
- agresivní - je útočná a bezohledná,
- manipulativní - využívá úskoků a neférových forem jednání,
- pasivní - uhýbající,
- intropersonální - vnitřní monolog, odesílatel i příjemce je jeden člověk,
- interpersonální - více jak jeden komunikant využívají zpětnou vazbu,
- tváří v tvář - komunikující strany sedí přímo naproti sobě, reakce jsou při ní bezprostřední, vzájemné, okamžité,
postranní - zahrnuje vše, co se neřekne tváří v tvář, klienti ve zdravotnickém  zařízení jsou na tento typ komunikace velice citliví a často může dojít k nezvratné  ztrátě důvěry k poskytovateli ošetřovatelské péče,
- komunikace činem - snaha o odstranění diskomfortu dřív, než ho pacient dokáže  pojmenovat,
- skupinová  komunikace - využívají ji speciálně vyškolení členové zdravotnického  týmu, spíše v menších neformálních skupinách, kde účastníci využívají zpětné vazby,
- mezikulturní - sestra uplatňuje své znalosti příslušníků různých etnických skupin, mezikulturní komunikace bourá bariéry mezi lidmi a navzájem je sbližuje, bariéry jsou dány nejen odlišným jazykem, ale i zvyky, morálkou, zákony, odlišností vzhledu, časovým pásmem.