VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s. se sídlem v Praze 5, Duškova 7, PSČ: 150 00 Směrnice rektorky č. 5/2018 Směrnice proti sexuálnímu obtěžování Vydáno dne: 1. 4. 2018 Účinnost dne: 1. 4. 2018 PREAMBULE Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. uznává právo na lidskou důstojnost, a proto netoleruje sexuální obtěžování ani žádný jiný typ obtěžujícího chování v prostředí školy či dalších prostředích, které s ní souvisejí (praxe, stáže atd.). Obtěžování je v přímém rozporu s právem každého člověka na stimulující vzdělávací a pracovní prostředí. Obtěžování proto nelze tolerovat. Zavazujeme se, že podnikneme všechny přiměřené kroky, abychom zabránili sexuálnímu a genderově motivovanému obtěžování. Každý má právo se ohradit proti sexuálnímu obtěžování bez toho, že by se musel obávat odvety či pomsty z jakékoliv strany, včetně vyučujících a nadřízených. Všechny případy obtěžujícího chování budou adekvátně vyšetřeny a sankcionovány. Čl. 1 Konsenzuální vztahy Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. považuje milenecké vztahy mezi vyučujícími a studujícími za velmi nerozumné, ačkoliv nejsou explicitně zakázané. Doporučuje vyvarovat se takových vztahů v situacích, kdy má vyučující přímou pravomoc nad studující/m. V takovém vztahu vyučující čelí vážnému konfliktu zájmů a musí se vyvarovat jakýchkoliv rozhodnutí souvisejících se studiem dotyčné/ho studenta/ky. Povede-li takový vztah k jakýmkoliv problémům souvisejícím se studiem, padne odpovědnost výlučně na vyučující/ho. Tento článek se týká i dalších pracovníků/ic a vyučujících, kteří studující neučí, neškolí ani nevedou (bakalářské práce atd.). Čl. 2 Nevhodné a netolerované chování Sexuální a genderově motivované obtěžování je forma diskriminace na základě pohlaví, protože obtěžující zachází s osobou či osobami jednoho pohlaví jinak než s lidmi opačného pohlaví či jeho/její chování vychází z genderových rozdílů a neadekvátní sexualizace profesionálních vztahů. Za sexuální obtěžování je potřeba považovat jakékoliv zastrašující, ponižující nebo urážlivé chování, které kvůli jejímu pohlaví osobě vystavené takovému chování ztěžuje výkon vlastní práce a/nebo vzdělávání. Sexuální obtěžování zahrnuje následující projevy:  jednorázové a opakované žádosti o schůzku (rande) ze strany vyučujícího v situaci, kdy je s ním studující v přímém pedagogickém vztahu (navštěvuje jeho/její kurz, píše u něj/ní závěrečnou práci atd.)  nevítané žádosti o intimní sblížení, včetně sexuálního styku1  neochabující projevování sexuální pozornosti poté, co byla obtěžující osoba informována, že její zájem není vítaný2  nekonsenzuální a nevítaný fyzický kontakt3  nevhodný vizuální kontakt, jako jsou žádostivé pohledy či „šilhání" do výstřihu  ponižující, zahanbující, sugestivní, urážející, vulgární či oplzlé poznámky4  přítomnost plakátů, fotografií, kreslených vtipů či graffiti, které mají sexuální obsah a jsou ponižující či urážející, na pracovišti či na veřejném místě5  jakákoliv forma nebo způsob odvety, pomsty či represe za to, že někdo vysloví s určitým chováním nesouhlas či přímo podá formální stížnost na sexuální obtěžování,  přednostní zacházení nebo příslib přednostního zacházení výměnou za svolení se sexuální interakcí6 Tento seznam není zamýšlen jako vyčerpávající výčet chování, které je nevhodné a které naše instituce nemůže tolerovat, a neměl by být za takový považován. Kterýkoliv z výše jmenovaných projevů je považován za sexuální obtěžování kohokoliv, kdo je mu vystaven a na koho je namířen. Každý případ sexuálního obtěžování přispívá ke zhoršení studijní atmosféry, jehož následky nesou všichni zúčastnění. Akty sexuální povahy nemají ve vysokoškolském prostředí místo; proto každý, kdo se dopustí takového protiprávního jednání, ponese veškeré následky. Čl. 3 Dotčené osoby Tato směrnice se vztahuje na všechny osoby, které jsou v pracovně-právním vztahu s VŠZ, které zajišťují chod vysoké školy, a to v kteroukoliv denní i noční hodinu. Opatření se tedy vztahují na všechny vyučující, administrativní i technický personál a dále na studující. Týká se i každého, kdo působí či se pohybuje na půdě vysoké školy a v rámci pracovně-právního vztahu i mimo ni. 1 Je třeba zdůraznit, že i situace, kdy osoba svolí k sexuální interakci, mohou být považovány za sexuální obtěžování, pokud je „souhlas" spojen se získáním nějaké výhody nebo vynucen nějakou hrozbou. 2 Sem spadají i případy, kdy je sexuální zájem z počátku vítán, ale posléze odmítnut. 3 Obecným pravidlem by mělo být: „Nedotýkejte se nikoho bez jeho/jejího explicitního svolení." To se samozřejmě netýká situací, kdy je souhlas implikován v kulturně legitimních formách fyzického kontaktu, jako je např. potřesení rukou. 4 Zde je důležité vnímat situaci z perspektivy obtěžovaných osob. Za sexuální obtěžování se obvykle považují opakované projevy tohoto typu. Nicméně ani ojedinělé projevy by neměly být přehlíženy a tolerovány. Ponižující či urážlivé mohou být i nevítané komentáře na vzhled typu: „Dneska vám to fakt sekne, vypadáte opravdu sexy" Do školního prostředí nepatří ani „důvěrné" oslovování jako například: „děvčátka", „pusinky", „kočky", „krasavci", „svalovci" apod. Jak bylo zmíněno, za genderově motivované obtěžování lze považovat i generalizující vyjádření jako např. „Pokud látce nerozumíte, nic si z toho nedělejte. Ženy na matematiku prostě nemají buňky." 5 V tomto případě nejde o to, zda je za ponižující či urážející považuje vedení vysoké školy či dokonce většina vyučujících, ale o to, zda je tak může vnímat osoba, která je takovémuto chování vystavena. 6 Je důležité si uvědomit, že zvýhodňování jedné osoby proto, že souhlasí se sexuální interakcí, je sexuálním obtěžováním ostatních, které s ní nesouhlasí nebo před takovou volbu nejsou vůbec postaveny. . Dodržování směrnice je předpokladem, ale i podmínkou studia na Vysoké škole zdravotnické, o. p. s. nebo zaměstnání na Vysoké škole zdravotnické, o. p. s. Čl. 4 Kontaktní osoby a komise Řešením jednotlivých případů sexuálního obtěžování je pověřena disciplinární komise, která se při své činnosti řídí Postupem při objasňování a řešení sexuálního obtěžování (příloha 5) a postupuje podle základních pravidel pro postup komise (příloha 6). Všechny osoby této komise jsou proškoleny, aby dokázaly identifikovat sexuální obtěžování, vyřizovat podněty týkající se sexuálního obtěžování a zastavit sexuální obtěžování a jsou tzv. kontaktními osobami. Čl. 5 Postupy pro obtěžované osoby 1. Cílem těchto postupů je zajistit promptní a spravedlivé řešení problémů a chránit přitom práva všech zúčastněných, včetně práva být včas upozorněn na podněty a mít jistotu jejich nestranného vyšetření. Tyto postupy byly také vytvořeny proto, aby bylo možno uplatnit disciplinární opatření proti těm, kdo se dopustí sexuálního obtěžování. Vedení vysoké školy však může podniknout jakékoliv okamžité kroky pro zastavení obtěžování, pokud je to nutné, a není tedy omezeno pouze na níže zmíněné postupy. 2. Jste-li přesvědčen/a, že došlo nebo dochází k sexuálnímu obtěžování, doporučujeme Vám, abyste to jasně a nejlépe písemnou formou sdělil/a tomu, kdo obtěžuje, a tímto způsobem vyjádřil/a, že toto jednání je nepřijatelné. Dále Vám doporučujeme, abyste si vedl/a pečlivé písemné záznamy o obtěžování a abyste v tom pokračoval/a během celého procesu. Podávání stížností není omezeno jen na ty, kdo jsou přímými cíli obtěžování. Každý, kdo byl svědkem sexuálního obtěžování, by to měl ohlásit kontaktní osobě. 3. Pokud chování nepřestane ani po Vašem upozornění či pokud si nepřejete komunikovat s tím, kdo obtěžuje, můžete vyplnit „Stížnost na sexuální obtěžování" (příloha 1) s kteroukoliv kontaktní osobou. Jména a telefony těchto osob jsou uvedeny v příloze 3. 4. Pokud pokus kontaktní osoby nevede k vyřešení stížnosti, členové disciplinární komise záležitost vyšetří v souladu s přílohou 2 (Formulář pro řešení případu sexuálního obtěžování), posoudí, zda došlo k sexuálnímu obtěžování, a potenciálně navrhnou disciplinární opatření. Zúčastněné strany obdrží psanou zprávu o všech zjištěních a doporučeních a mají právo na kopie kteréhokoliv dokumentu, který členové komise získali. 5. Stížnosti na sexuální obtěžování budou přijaty v písemné i ústní formě. Všechny stížnosti budou brány vážně a vyšetřeny. Bude vyvinuto maximální úsilí, aby byl celý tento proces uzavřen do 30 dnů od data podání „Stížnosti na sexuální obtěžování". Do dalších 30 dnů po uzavření navrženého procesu či jeho části Ing. František Kunc, PhD., ředitel vysoké školy, kontaktuje všechny zúčastněné strany. Cílem je odradit kohokoliv od dalšího obtěžování, odvety či pomsty, ke kterým by mohlo dojít nebo již došlo. Ing. František Kunc, PhD., poté učiní konečné rozhodnutí ohledně disciplinárních opatření. Toto rozhodnutí bude vycházet z výsledků vyšetřování a doporučení vyšetřující komise. Čl. 6 Disciplinární opatření 1. V případě, že bude zjištěno, že se někdo dopustil sexuálního obtěžování nebo bude prokázáno falešné obvinění, mohou disciplinární opatření zahrnovat:  ústní pokárání  písemnou důtku  suspendaci (s právem na plat či bez něj)  ukončení nebo vypovězení zaměstnaneckého poměru  vyloučení ze studia 2. Konečné rozhodnutí o disciplinárních opatřeních je zcela v pravomoci Ing. Františka Kunce, PhD., ředitele vysoké školy. Závěry vyšetřování podnětu týkajícího se sexuálního obtěžování se stanou součástí osobní složky osoby, která se obtěžování dopustila. Jelikož obtěžující chování představuje porušení zákonů, může být osoba dopouštějící se obtěžujícího chování stíhána příslušnými orgány. 3. Ani obtěžování zaměstnanců/kyň nebo studujících ze strany lidí, kteří nejsou v zaměstnaneckém poměru na této vysoké škole, nelze tolerovat. Vysoká škola zdravotnická, o. p. s., učiní všechny přiměřené kroky, aby takovému chování učinila přítrž. 4. Vyjádření disciplinární komise včetně přijatého disciplinárního opatření dle bodu 1 budou zveřejněna ve vnitřním informačním systému školy po anonymizaci zůčastněných osob. Čl. 7 Diskrétnost a zákaz odvetných kroků Během vyšetřování bude uděláno vše pro to, aby byla zachována nejvyšší možná úroveň diskrétnosti. Identita zúčastněných stran bude odhalena pouze těm, kdo ji musí nezbytně znát. Jakékoliv odvetné kroky proti stěžující straně nebo svědkům jsou zakázané a každý, kdo by tento zákaz porušil, bude potrestán. Čl. 8 Školení 1. Záměrem školení je vytvořit instituci, ve které k sexuálnímu obtěžování nedochází a která nabízí každému možnost realizovat svůj plný potenciál v zaměstnání či při sledování vlastních vzdělávacích cílů. 2. S touto směrnicí proti sexuálnímu obtěžování bude seznámen každý při nástupu do zaměstnání, což bude stvrzeno podpisem na prohlášení (příloha 4). Podepsaný originál tohoto prohlášení bude součástí osobní složky zaměstnance/kyně. Kopii tohoto prohlášení obdrží zaměstnanec/kyně. 3. Směrnice bude zveřejněna v elektronické podobě na úřední desce Vysoké školy zdravotnické, o. p. s., ve vnitřním informačním systému a dále bude v tištěné podobě k dispozici v sekretariátu školy. 4. Zaměstnanci přijímaní, do pracovního poměru, budou proškoleni vždy při nástupu do zaměstnání. Zaměstnanci přijímaní na dohodu a jinak budou, proti podpisu, seznámeni s touto směrnicí. Školení týkající se prevence sexuálního obtěžování pro všechny zaměstnance/kyně, vedoucí pracovníky/ice a administrativní a technický personál budou organizována v 5letém intervalu, a to v minimální délce trvání 1,5 hodiny. 5. Studenti přijati ke studiu budou seznámeni s touto směrnicí při zápisu ke studiu, což bude stvrzeno podpisem na prohlášení (příloha 4). Podepsaný originál tohoto prohlášení bude součástí osobní složky studenta/ky. Kopii tohoto prohlášení obdrží student/ka. Dále budou studenti proškoleni v oblasti prevence sexuálního obtěžování. Délka tohoto školení bude cca 30 minut. Čl. 9 Závěrečná ustanovení Tato směrnice nabývá účinnosti a platnosti dnem vydání. doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD., v.r. PŘÍLOHA 1 STÍŽNOST NA SEXUÁLNÍ OBTĚŽOVÁNÍ Vyplněním a odevzdáním tohoto formuláře podáváte oficiální stížnost na konkrétní osobu, která se podle Vás dopustila sexuálního obtěžování a tím porušila Směrnici proti sexuálnímu obtěžování. Na základě stížnosti bude oficiálně zahájen proces objasňování tohoto případu. Formulář slouží ke shromáždění základních údajů. Při jeho vyplňování Vám může být nápomocná kontaktní osoba, kterou je kterýkoliv člen disciplinární komise. Stížnost můžete doplnit o jakékoliv další dokumenty, které považujete v této souvislosti za důležité. Pro účely tohoto formuláře je osoba, která ohlašuje obtěžování, nazývána „stěžovatel/ka", a osoba, proti které je stížnost vznesena, „dotčená osoba ". Stěžovatel/ka Jméno _________________________________________________________ Katedra/studijní obor______________________________________________ Kontaktní osoba Jméno _________________________________________________________ Katedra/studijní obor______________________________________________ Dotčená osoba Jméno _____________________________________________ Katedra/studijní obor______________________________________________ Popis událostí z pohledu stěžovatele/ky Popište prosím detailně průběh a charakter obtěžujícího chování, včetně dat, míst a jmen svědků. Pokud k popisu potřebujete více místa, přiložte další stránky. Podpis stěžovatele/ky_______________ Datum PŘÍLOHA 2 FORMULÁŘ PRO ŘEŠENÍ PŘÍPADU SEXUÁLNÍHO OBTĚŽOVÁNÍ Vysoká škola zdravotnická se zavazuje k promptnímu a citlivému řešení stížností na sexuální obtěžování a to způsobem, který odpovídá Směrnici proti sexuálnímu obtěžování. Cílem tohoto formuláře je zajistit, aby byly provedeny všechny nezbytné kroky k objasnění případu. Položky A až D jsou převzaty z formuláře „Stížnost na sexuální obtěžování". Další položky jsou doplněny na základě procesu objasňování. Pro účely tohoto hlášení je osoba, která ohlašuje obtěžování, nazývána „stěžovatel/ka" a osoba, proti které je stížnost vznesena, „dotčená osoba "). A. Stěžovatel/ka Jméno ________________ Katedra/studijní obor B. Kontaktní osoba Jméno ________________ Katedra/studijní obor C. Dotčená osoba Jméno ________________ Katedra/studijní obor D. Popis událostí z pohledu stěžovatele/ky Popište prosím detailně průběh a charakter obtěžujícího chování, včetně dat, míst a jmen svědků. Pokud k popisu potřebujete více místa, přiložte prosím další stránky. E. Popis událostí z pohledu obviněné/ho Popište prosím detailně průběh a charakter událostí, včetně dat, míst a jmen svědků. Pokud k popisu potřebujete více místa, přiložte prosím další stránky. F. Vyplní kontaktní osoba Popište prosím detailně obtěžující chování, o kterém jste byl/a informován/a. Popište způsoby řešení, které byly použity. V případě, že k popisu potřebujete více místa, přiložte prosím další stránky. Přiložte kopie jakýchkoliv dalších dokumentů, které jste obdržel/a. G. Vyplní předseda disciplinární komise Popište prosím detailně průběh prošetřování a ověřování stížnosti na sexuální obtěžování, včetně dat, míst a jmen svědků. V případě, že k popisu potřebujete více místa, přiložte prosím další stránky. Přiložte kopie jakýchkoliv dalších dokumentů, které jste v rámci šetření obdržel/a. Kopie vyplněného formuláře náleží jak Stěžovateli/ce, tak i Obviněné/mu. H. Rozhodnutí a disciplinární opatření Na základě výše uvedeného a v souladu se Směrnicí proti sexuálnímu obtěžování, Ing. František Kunc, PhD., ředitel školy učiní finální rozhodnutí v této věci, o kterém budou informováni jak Stěžovatel/ka, tak Obviněný/á. Níže uveďte rozhodnutí, ke kterému komise dospěla, a specifikujte disciplinární opatření, jež mají být aplikována. Pokud potřebujete více místa, přiložte další stránky. Podpis ___________________________ Datum _______________ Podpis stěžovatele/ky _______________ Datum _______________ Podpis dotčené osoby _______________ Datum _______________ I. Následná kontrola Do 30 dnů po dokončení výše uvedeného procesu Ing. František Kunc, PhD., ředitel školy zkontaktuje obě strany a ujistí se, že stížnost byla vyřešena a že nedošlo k žádné odvetě či pomstě. Níže popište výsledky následné kontroly. Pokud potřebujete více místa, přiložte další stránky. Podpis __________________________ Datum________________ PŘÍLOHA 3 Kontaktní osoby Zástupci zaměstnanců e-mail telefon PŘÍLOHA 4 Prohlášení zaměstnance Jméno, příjmení: Prohlášení Stvrzuji, že jsem obdržel/a, četl/a a pochopil/a Směrnici proti sexuálnímu obtěžování. Jsem srozuměn/a s tím, že dodržování všech uvedených zásad je podmínkou a předpokladem mého zaměstnání. Podepsán/a: ________________ Datum: __________________ Prohlášení studenta Jméno, příjmení: Prohlášení Stvrzuji, že jsem četl/a a pochopil/a Směrnici proti sexuálnímu obtěžování. Jsem srozuměn/a s tím, že dodržování všech uvedených zásad je podmínkou a předpokladem mého studia. Podepsán/a: ________________ Datum: __________________ PŘÍLOHA 5 POSTUP PŘI OBJASŇOVÁNÍ A ŘEŠENÍ SEXUÁLNÍHO OBTĚŽOVÁNÍ 1. orientační fáze V této fázi dochází k rozpoznání a pojmenování sexuálního obtěžování. O případech se nevedou žádné oficiální spisy ani nedochází k jejich objasňování. Obtěžovaný člověk nebo svědkové obtěžování si ujasňují, zda pozorované chování splňuje charakter sexuálního a genderově motivovaného obtěžování. Často se jedná o velmi obtížný krok, neboť chování může mít skrytější formy, obtěžovaní či svědci mohou mít k obtěžující osobě pozitivní vztah nebo se mohou obávat pomsty při vznesení obvinění. Je důležité, aby existovaly institucionální možnosti poradit se o pozorovaném obtěžujícím chování a o postupech řešení. Instituce školy by měla pomoci jednotlivým osobám situaci správně pochopit a rozhodnout se o dalším postupu. K tomu slouží nejen kontaktní osoby pro řešení případů sexuálního obtěžování, ale také anonymní schránky či internetové poradny, které může spravovat buď přímo škola, nebo různí vnější aktéři, zejména nevládní organizace. Tyto instituty jsou určeny nejen pro obtěžované osoby, ale také pro svědky obtěžování nebo pro osoby, které se obávají, že by jejich chování mohlo být za obtěžování považováno. Z hlediska obětí či svědků obtěžování může mít orientační fáze tři vyústění: a) rozhodnutí, že se o obtěžování nejedná nebo že je daná osoba nechce řešit, b) rozhodnutí obtěžované osoby či svědka, že se o obtěžování jedná a že k jeho řešení využije neformální cesty, c) rozhodnutí obtěžované osoby či svědka, že se o obtěžování jedná a že podá oficiální stížnost d) rozhodnutí, že se jedná o falešné obvinění. 2. neformální fáze Neformální fáze je využívána již přímo k řešení případů sexuálního obtěžování, avšak nikoliv oficiální cestou. Zkušenosti ukazují, že lidé mají spíše tendenci řešit sexuální obtěžování neformálně, protože jim jde primárně o zastavení daného chování a ne o potrestání obtěžující osoby. Konkrétně se jedná o situace, kdy obtěžovaný člověk či svědek obtěžování přímo či písemně komunikuje s obtěžující osobou o nevhodnosti jeho/jejího chování. Kontakt přitom může zprostředkovat pověřená osoba (např. člen/ka komise pro vyšetřování sexuálního obtěžování). Pro případ, že ani přes upozornění obtěžující chování neustane, je vhodné si z neformálního řešení udělat záznam (např. kopie dopisu, kopie odeslaného e-mailu). Nicméně podstatné je, že v této fázi neprobíhá žádné oficiální řízení a že ani obtěžovaný, ani obtěžující člověk nejsou jmenovitě vedeni v agendě školy. 3. formální fáze Formální fáze představuje řešení sexuálního obtěžování pomocí oficiálních mechanismů školy. Začíná podáním písemné stížnosti (viz příloha 1) kontaktní osobě a dále svoláním či sestavením vyšetřovací komise, která objasní, zda k obtěžování skutečně došlo a jaké bylo povahy. Pokud se prokáže opodstatněnost podnětu, musí následovat odpovídající disciplinární opatření, které může podle závažnosti případu sahat od osobního pohovoru (v případě chování, které hraničí se sexuálním obtěžováním) přes udělení důtky (v případě „mírnějších" forem obtěžování) až po ukončení pracovního poměru (při vážnějších formách obtěžování a při opakovaném otevřeném sexuálním nátlaku). PŘÍLOHA 5 Základní pravidla pro postup komise - Ke každé podané stížnosti přistupujte s vážností, nepovažujte ji předem za neodůvodněnou. Každý podnět musí být vyšetřen, zdokumentován a musí být k němu přijato nějaké rozhodnutí. - Každý podnět objasňujte individuálně, zohledňujte všechny jeho okolnosti a celkový kontext případu. Zjistěte co nejvíce detailů o případu, uplatňujte na něj různé perspektivy. - Na každý případ aplikujte konzistentně, spravedlivě a důsledně postupy, které jsou formulované ve Směrnici proti sexuálnímu obtěžování. Dobrou praxí je využívat standardní formulář, který zaručí, že byly splněny všechny procedurální náležitosti. Zároveň však věnujte pozornost specifickým stránkám jednotlivých případů. - Proces objasňování by měl proběhnout maximálně rychle při dodržení správné procedury. Zbytečně protahované vyšetřování může znamenat ztrátu důvěry i spolupráce ze strany obtěžovaných a může vést i k jejich sekundární viktimizaci. U řady případů (např. používání pornografických materiálů před skupinou studentek) je sexuální obtěžování zcela zřejmé, a není proto třeba delšího objasňování. - Pozvěte si k rozhovoru postupně osobu, která podala stížnost, a osobu, která byla obviněna. Obtěžovaná osoba by měla být vyslechnuta jako první. Nikdy oba aktéry nekonfrontujte přímo; zvláště v případech obtěžování mezi vyučujícími a studujícími existuje ve vztahu podstatná asymetrie, která v takových situacích studující znevýhodňuje, což může vést k jejich znedůvěryhodnění, ale také traumatizaci. - Při rozhovorech s aktéry zjišťujte: Co se stalo?; Kde a kdy se to stalo?; Kdo byli aktéři a kdo svědci?; Existují podpůrné důkazy (deníky, poznámky v diářích, účtenky, fotografie)?; Jaké řešení případu by sami aktéři a aktérky navrhovali? Využívejte otevřené otázky, které dávají možnost pojmenovat situaci vlastními slovy; nepodsouvejte zúčastněným aktérům žádné interpretace. Rozhovory se mohou odehrát před celou komisí, což však v některých případech může být příliš stresující. Proto je třeba zvážit i jiné formy, např. provedení rozhovoru jedním/ou členem/kou komise s tím, že nahrávku rozhovoru dostane k dispozici zbytek komise. - Osobě, která podala stížnost, vyjadřujte podporu. Nepředpokládejte, že se jedná o falešné obvinění. Zároveň však usilujte o nestranný přístup a neslibujte žádný jiný výsledek než ten, že podnět bude důkladně vyšetřen. Zdůrazněte nepřijatelnost falešných obvinění. - Ujistěte se, že obviněná osoba zná Směrnici proti sexuálnímu obtěžování a svá zákonná práva (například podání žaloby na porušení antidiskriminačního zákona), včetně práva být vyslechnut/a, povolat si svědky, předkládat důkazy a být informován/a o konkrétních obviněních. - Připomínejte všem aktérům/kám, že komise respektuje zásadu diskrétnosti do té míry, do jaké je to možné pro vyšetření a vyřešení situace. Zdůrazněte, že vedení školy udělá vše pro to, aby osoba podávající podnět měla zaručenu ochranu před pomstou ze strany obviněného člověka. Zároveň zdůrazněte, že komise a vedení školy budou chránit soukromí obviněného člověka, nebudou předpokládat jeho vinu bez důkazů a budou navrhovat výhradně tresty odpovídající míře provinění. - Vyslechněte svědky. Ujistěte je, že budou chráněni před případnou odvetou ze strany obviněné osoby. Zároveň je ale informujte o povinnosti mluvit pravdu a o důsledcích případných lží. Požádejte je, aby respektovali diskrétnost procesu objasňování a nemluvili o podrobnostech případu s žádnými dalšími osobami. Rovněž požádejte obviněnou i obviňující osobu, aby o záležitosti nemluvily s ostatními možnými svědky, dokud probíhá vyšetřování. - O všech jednáních komise veďte podrobné záznamy. Rozhovory si se svolením aktérů nahrávejte. Před konečným rozhodnutím dejte přečíst poznámky komise o posuzovaném chování osobě podávající podnět i osobě obviněné, případně je nechte záznam dovysvětlit a doplnit. Poznámky můžete připojit ke konečnému rozhodnutí komise a doporučení pro rektora/ku či děkana/ku. - Veškeré materiály z řešení případu musí zůstat důvěrné. S výjimkou úzkého vedení školy se nesmí dostat do rukou nepovolaným osobám. - Při rozhodování a formulování závěrů zachovávejte objektivitu. Závěry komise by se neměly týkat hodnocení jiných skutečností, než pro jaké byly shromážděny důkazy a komise se na nich plně shoduje. Vyjádření komise může znít: a) prokázání, že k sexuálnímu obtěžování došlo, případně v jaké míře závažnosti, b) prokázání, že k sexuálnímu obtěžování nedošlo, c) neprokazatelnost sexuálního obtěžování z důvodu nedostatečných důkazů d) prokázání falešného obvinění. Ve všech uvedených případech může komise dát vedení školy své doporučení, jak dále postupovat. Pouze v prvním případě, kdy je sexuální obtěžování prokázáno, by však měla navrhovat potrestání. Při volbě postihu by se komise měla řídit obecnými zásadami danými ve Směrnici proti sexuálnímu obtěžování, a ty by měla důsledně uplatňovat vůči všem obtěžujícím osobám bez ohledu na jejich akademickou hodnost či význam odbornosti. U nejkrajnějších projevů sexuálního obtěžování jsou na místě maximální tresty až v podobě ukončení pracovního poměru/vyloučení ze studia. Obecně se však doporučuje přijímat nejméně přísné disciplinární kroky, které ještě povedou k zastavení obtěžování.