VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s. se sídlem v Praze 5, Duškova 7, PSČ: 150 00 Směrnice rektorky č. 2/2018 Etický kodex Vysoké školy zdravotnické, o. p. s. Vydáno dne: 2. 1. 2018 Účinnost dne: 2. 1. 2018 ETICKÝ KODEX VYSOKÉ ŠKOLY ZDRAVOTNICKÉ, O. P. S. Preambule Etický kodex Vysoké školy zdravotnické, o. p. s. v Praze (dále ,,VŠZ“) shrnuje obecné etické požadavky na pedagogickou, vědeckou, uměleckou a tvůrčí práci jejích akademických, odborných pracovníků, zaměstnanců, zájemců o studium a studentů, a to včetně rovného přístupu ke skupinám ohroženým sociální exkluzí. Respektování všech morálních a společenských aspektů výkonu činnosti jak akademických pracovníků, odborných pracovníků a zaměstnanců, tak i studentů v tomto dokumentu formulovaných je nezbytným předpokladem výkonu profese a studia na VŠZ. Kodex je morálně zavazujícím prohlášením Akademické rady Vysoké školy zdravotnické, o. p. s., které nemá charakter právního ani vnitřního předpisu. Jeho porušení představuje chování, které je v rozporu s morálními a společenskými principy, jejichž dodržování je pro řádný výkon profese jak akademického pracovníka, odborného pracovníka a zaměstnance (dále ,,pracovníky“), tak i studenta VŠZ nezbytné. Kodex byl vypracován v souladu se Vzorovým Etickým kodexem pro akademické pracovníky vysokých škol schváleném na 5. zasedání sněmu Rady vysokých škol dne 17. května 2007, sestaveným v souladu s Etickým kodexem výzkumných pracovníků v Akademii Věd České republiky. Etický kodex pro pracovníky Část I Obecné zásady 1. Pracovníci zachovávají ve své práci vysoký standard dodržování lidských mravních principů a etických zásad, plně respektují zásady tohoto kodexu. 2. Totéž vyžadují od svých spolupracovníků a studentů, aktivně v tomto směru působí zejména na studenty a jsou jim v tom vždy příkladem. 3. Neobhajují a nekryjí neetické chování a jednání, a to ani tehdy, bylo-li by takové chování nebo jednání zdůvodňováno účelovou prospěšností, poslušností a loajalitou. 4. Považují vědeckou, uměleckou, pedagogickou a obecně tvůrčí práci za integrální příspěvek k rozvoji lidského poznání, kultury, inovací a k obecnému užitku a hájí ji proti nespravedlivému zpochybňování nebo zneužívání; pečlivě dodržují a šíří zásady spolehlivé a důvěryhodné vědecké, umělecké a další tvůrčí práce na veřejnosti, v okruhu svých spolupracovníků a zejména mezi studenty. 5. Trvale rozvíjejí své schopnosti, rozšiřují a prohlubují si znalosti a dovednosti v oblasti svého profesního zaměření i obecné tvůrčí a pedagogické práce. 6. Zachovávají si kritičnost vůči výsledkům své práce, získaným poznatkům a závěrům, objektivně, kriticky, ale kolegiálně přistupují k výsledkům svých spolupracovníků a studentů, jsou přístupní diskusím a argumentům. 7. Obhajují svobodu myšlení, bádání, vyjadřování, výměnu názorů a informací. Ve své vědecké či jiné tvůrčí práci a v pedagogické činnosti nezastávají neobjektivní ideologické či iracionální přístupy, odmítají vše, co může urážet lidskou důstojnost nebo ohrožuje řádný chod a rozvoj lidské společnosti. Část II Zásady v pedagogické práci 1. Pracovníci jednají se studenty vždy na základě objektivního, korektního, náročného, ale citlivého hodnocení jejich schopností, znalostí, píle a ostatních osobnostních charakteristik; při klasifikaci studijních výsledků si počínají nestranně a objektivně, ve vztahu ke studentům nevystupují v roli nadřízeného, ale vždy uplatňují kolegiální způsob jednání. 2. Komunikují se studenty otevřeným a korektním způsobem, neuchylují se k jejich podceňování, ponižování a jakémukoliv znevažování. 3. Ke studentům se chovají vždy spravedlivě, nevyžadují od nich činnosti, které patří k jejich vlastním povinnostem. 4. Ochotně předávají studentům své znalosti, dovednosti a zkušenosti. 5. Snaží se pedagogicky působit nejen kvalitní výukou a výcvikem, ale za každých okolností i osobním příkladem, pečlivě dodržují stanovená pravidla organizace výuky. 6. Plně a iniciativně se věnuje kolektivní a individuální výuce a výchově studentů, napomáhají rozvoji jejich samostatného a kritického myšlení, všestranně podporují jejich kvalifikační růst a profesní rozvoj, tvůrčí a publikační aktivity, pomáhají jim navazovat vnější kontakty včetně kontaktů mezinárodních. 7. Vyvozují přiměřené důsledky z případných selhání a neetického chování nebo jednání studentů. Část III Zásady pro vědeckou, uměleckou a další tvůrčí práci 1. Pracovníci zaměřují svůj výzkum, popř. své umělecké nebo ostatní tvůrčí aktivity na rozšiřování hranic lidského poznání, rozvoj uměleckých a kulturních hodnot, vzdělanosti, technických inovací atd. Vždy dbají na to, aby jejich výsledky sloužily ku prospěchu společnosti. 2. Vždy dbají na to, aby těmito aktivitami neohrožovali spolupracovníky, společnost, životní prostředí, materiální, kulturní a etické hodnoty. 3. Uvědomují si svoji odpovědnost za objektivitu, spolehlivost a přesnost svého bádání a respektují meze používaných metod. 4. Při zveřejňování svých poznatků a výsledků dbají na jejich úplnost, ověřitelnost a objektivní interpretaci. 5. Po zveřejnění svých výsledků uchovávají primární data a dokumentaci po dobu obvyklou v příslušném oboru, pokud tomu nebrání jiné legitimní závazky nebo předpisy. 6. Dbají na účelné a efektivní využívání prostředků poskytnutých mu na výzkum, uměleckou nebo jinou tvůrčí činnost. 7. Neduplikují výzkum uskutečněný jinde, pokud to není nezbytně potřebné k ověření, doplnění nebo porovnání jeho výsledků. 8. Předávají své výsledky, pokud nepodléhají legitimnímu utajení, vědecké, odborné nebo umělecké veřejnosti. Se získanými vědeckými poznatky uvážlivě seznamují širokou veřejnost až po jejich prověření a uveřejnění v odborných médiích. 9. Jako autoři nebo spoluautoři výsledků se prezentují pouze tehdy, jestliže jich sami dosáhli nebo k nim přispěli tvůrčím způsobem; důsledně se vyhýbají jakékoliv formě plagiátů. 10. V publikacích citují přínos svých kolegů a předchůdců, při citování vždy uvádí zřetelný a přesný odkaz na příslušný zdroj. 11. Citují i podstatné práce, které nejsou v souladu s jeho výsledky a názory. 12. Nedělí své výsledky, tj. nedělí je zbytečně do více publikací za účelem zvyšování jejich počtu. Nezveřejňují totéž, nebo téměř totéž dílo ve více publikacích. 13. Objeví-li ve svých publikacích omyl, podniknou všechny potřebné a možné kroky k jeho nápravě, nesnaží se jej tajit nebo maskovat. 14. Provádí jim zadanou posuzovatelskou, recenzní nebo jinou hodnotitelskou činnost osobně, nezávisle a pečlivě. 15. Chrání duševní vlastnictví autorů posuzovaných rukopisů, návrhů projektů a zpráv, uměleckých děl apod., nepoužívají údaje obsažené v hodnocených podkladech k jinému účelu než k vypracování příslušného posudku a neposkytnou je třetím osobám. 16. Neprodlužují záměrně dobu hodnocení za účelem dosažení vlastních výhod či výhod pro třetí osoby. 17. Odmítnou vypracovat vědecké, odborné nebo umělecké stanovisko, jestliže by závěry mohly být ovlivněny jejich osobním zájmem, nebo na tuto skutečnost jasně upozorní; vyvarují se jakýchkoliv vědomých střetů zájmů. 18. Expertní stanoviska zpracovávají zodpovědně a vždy jen z tematické oblasti svého oboru; nepodléhají přitom vnějším tlakům. 19. Při hodnotitelských a oponentních řízeních, recenzích apod. vychází z objektivních kritérií, dodržují pravidla zadavatele a vyžadují to samé od ostatních účastníků daného řízení. Část IV Etická komise 1. K posouzení případů porušení ustanovení tohoto Etického kodexu jmenuje rektorka Etickou komisi. Etická komise je stálým poradním orgánem rektorky. 2. Etická komise se skládá z prorektorů a z akademických pracovníků jednotlivých vedoucích kateder nebo oborů, přičemž každá katedra je zastoupena jedním členem. Předsedu Etické komise jmenuje z členů Etické komise rektorka. Vyžaduje-li to povaha posuzovaného případu, může rektor k projednávání konkrétního případu na návrh předsedy Etické komise ustanovit další členy komise. 3. Jednání Etické komise se řídí jejím jednacím řádem. Jednací řád Etické komise schvaluje na návrh předsedy Etické komise rektorka. 4. Po předložení případu Etická komise vysloví ve lhůtě k tomu stanovené jednacím řádem, zda došlo v konkrétním případě k porušení ustanovení Etického kodexu či nikoliv a zda bude případ předložen Disciplinární komisi. Část V Závěrečná ustanovení 1. Etický kodex se v jednotlivých článcích vztahuje přiměřeně i na studenty VŠZ. 2. Tato směrnice nabývá účinnosti a platnosti dnem vydání. V Praze 2. 1. 2018 doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. rektorka Příloha č. 1 Jmenování členů etické komise Příloha č. 1 V souladu se Směrnicí č. 2/2018, část IV, bod 1 jmenuji členy etické komise Ing, Soňa Jexová, PhD. předseda prof. MUDr. Zdeněk Seidl, CSc. doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. doc. MUDr. Lidmila Hamplová, PhD. Mgr. Eva Marková, Ph.D. PhDr. Ivana Jahodová, PhD. Etická komise je stálým poradním orgánem rektorky VŠZ, o. p. s. doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. rektorka