VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s. se sídlem v Praze 5, Duškova 7, PSČ: 150 00 Rozhodnutí rektorky č. 1/2018 k procesu tvorby nových studijních programů a k procesu úpravy akreditovaných studijních programů Vydáno dne: 1. 2. 2018 Účinnost dne: 1. 2. 2018 V návaznosti na jednání akademické rady VŠZ konané dne 5. prosince 2017 ukládám - prorektorovi pro pedagogickou činnost - garantům studijních programů - vedoucím kateder - vedoucím oborů při tvorbě nových studijních programů a při procesu úpravy akreditovaných studijních programů postupovat dle následujících ustanovení. 1. Studijní programy koncipovat v souladu s požadavky - Národního akreditačního úřadu - Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES, o uznávání odborných kvalifikací, ve znění Směrnice 55/2013 - Zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), ve znění zákona č. 202/2017 Sb. - Vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění vyhlášky č. 2/2016 a vyhlášky č. 391/2017 - Vyhlášky MZ č. 129/2010 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského povolání, ve znění vyhlášky č. 3/2016 a vyhlášky č. 470/2017 - uvedenými ve Statutu VŠZ a dalších vnitřních předpisech - rovného přístupu ke skupinám ohroženým sociální exkluzí. 2. Studijní obor Všeobecná sestra dále koncipovat v souladu s metodickým pokynem k vyhlášce č. 129/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 3/2016 a vyhlášky č. 470/2017 - VĚSTNÍK MZ ČR, 2008, částka 6. 3. Studijní obor Porodní asistentka dále koncipovat v souladu s metodickým pokynem k vyhlášce č. 129/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání, ve znění vyhlášky č. 3/2016 a vyhlášky č. 470/2017 VĚSTNÍK MZ ČR, 2009, částka 3. 4. Všechny studijní programy a obory popisovat v souladu s koncepcí VŠZ, jejím posláním, dlouhodobým záměrem tvůrčí a vzdělávací činnosti a dle kvalifikačního rámce metodikou přijatou v rámci projektu Q-RAM MŠMT. 5. Revize studijních programů probíhá vždy: - v rámci procesu jejich reakreditace - při zásadní změně legislativních norem vztahujících se ke studijnímu programu, nebo změně zasahující do obsahu předmětů z více než 30 % a obsahu akreditačního spisu více než 10 % - na základě požadavku, vnějších nebo vnitřních aktérů, projednaného akademickou radou. 6. Pověření pracovníci (odborní garanti předmětů) budou dále postupovat dle aktuálních kritérií pro zpracování žádostí o udělení akreditace/reakreditace studijnímu programu Národního akreditačního úřadu a kritérií pro zpracování žádostí o udělení akreditace/reakreditace studijnímu programu VŠZ (viz příloha). 7. Garant studijního programu odpovídá za kompletaci spisu, vazbu na profil a cíle studia a dodržení standardu aktuální odborné úrovně. Prorektor pro pedagogickou činnost odpovídá za soulad se strategickými dokumenty a celkovou koncepcí VŠZ. doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD., v. r. rektorka Příloha KRITÉRIA PRO ZPRACOVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O UDĚLENÍ AKREDITACE/REAKREDITACE STUDIJNÍMU PROGRAMU/OBORU z obsahového a odborného hlediska CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY Odborné vzdělávání jako součást terciárního sektoru vzdělávání vykazuje přidanou hodnotu a kvalitativní rozdíl vůči vyššímu odbornému vzdělání je-li v daném programu/oboru realizováno vykazuje obsahový rozdíl vůči bakalářskému studijnímu programu v příbuzných oborech vzdělání - odpovídající rozpracování profilu absolventa do studijního plánu - jasná formulace profilu absolventa odrážející (nepřekračující) cíle odborného profilu v rámci jedné specializované oblasti odpovídající potřebám pracovního trhu, požadavkům praxe a společnosti ve spádové oblasti vymezené školou ve strategickém rozvojovém plánu/dlouhodobém záměru rozvoje VŠ terminologie odpovídá názvosloví v terciárním vzdělávání (následně i legislativě) Profesně zaměřené vzdělávání - ucelená odborná kvalifikace sloužící k uplatnění v praxi ve vazbě na potřeby trhu práce uplatnění absolventa vychází z potřeb pracovního trhu doložených orientačními statistikami konkrétního nebo blízkého oboru a kladným vyjádřením MZ, případně profesních sdružení www.portal.mpsv.cz www.istp.cz ucelený a kompaktní profil absolventa – výsledky vzdělávání odpovídají možnostem uplatnění absolventa nepřebývají nadbytečné teoretické znalosti a aplikační dovednosti vyjádření významného subjektu z praxe profil absolventa koresponduje kvalifikačními standardy (Zákon o nelékařských povoláních) vazba mezi kvalifikačními standardy v profilu absolventa je srozumitelně vysvětlena a obhájena poptávkou na trhu práce provázanost profilu absolventa s názvem studijního programu Teoretická příprava propojená s praktickým uplatněním teoretické moduly (teoretická příprava) mají zřejmou souvislost k zaměření programu - odpovídající rozpracování profilu absolventa do studijního plánu - teoretické moduly (teoretická příprava) odpovídají požadavkům aplikace – nepřebývají navíc, nechybí podstatné - studijní program prokazuje vazby teorie a aplikace návrh pojetí a zabezpečení odborné praxe umožňuje studentovi prokázat schopnost aplikace nabytých teoretických znalostí Rychlé zapracování díky zkušenostem z odborné praxe a znalosti reálného prostředí oboru cíle a pojetí odborné praxe souvisí s profilem absolventa - konkrétní představa o místě konání odborné praxe pro minimálně 90 % studentů plánovaných v ročníku - řízení odborné praxe, zejména plánování, organizace, kontrola ve vztahu na její realizaci Možnost návaznosti do vyššího stupně vysokoškolského studia spolupráce s některou vysokou školou modulární uspořádání, kreditový systém Jazykové kompetence cizí jazyk vede k dosažení úrovně B1 dle Evropských standardů + zaměření na odborný jazyk Společný evropský referenční rámec pro jazyky http://www.msmt.cz/mezinarodni- vztahy/spolecny-evropsky-referencni- ramec-pro-jazyky druhý jazyk je nabízen alespoň ve volitelných modulech CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY ICT kompetence Rozsah výuky ICT vede k dosažení úrovně požadované pro získání ECDL Certifikátu podle standardu ECDL Odborný standard – dle odborných předmětů a aplikací v souladu s profilem absolventa – popsat v teoretické i praktické přípravě Komunikační kompetence Samostatný povinný modul v rozsahu minimálně 1 studijní období, který obsáhne rozvoj kompetencí studenta pro výkon náročných činností - Prezentační techniky - vedení rozhovorů, - týmová práce - verbální i neverbální komunikace apod. Další klíčové kompetence V žádosti je explicitně uvedeno, jakou formou a v jakém období studia prokáže uchazeč zvládnutí těchto kompetencí: schopnost rozhodování/volby v rámci uceleně, jednoznačně a konzistentně zadaného/popsaného problému formulace a obhajoba vlastních názorů schopnosti učení se a hodnocení úspěšnosti samostatnost v práci - získávání a prokazování těchto kompetencí jde napříč vzdělávacím programem, je zařazeno do různých odpovídajících modulů teoretické i praktické přípravy - metody učení (se) a hodnocení studentů umožňují nabytí a prokázání těchto kompetencí Organizační podmínky organizace a struktura studia prokazuje styl práce podporující samostatnost a odpovědnost - vyznačení profilových předmětů, které jsou považovány z hlediska profilu absolventa za nezbytné - využívání metody výuky a učení ve vzdělávání dospělých studentů: - aktivizující metody založené na kooperaci a participaci (např. skupinová výuka) - diskusní metody - metody řešení problémů - heuristické metody a metody rozvoje tvořivosti (např. individuální nebo týmová tvorba projektů a jejich ověření v praxi, účast na projektech z praxe) - metody kritického myšlení (např. brainstroming, kritické čtení, SWOT analýza apod.) - situační metody (rozhodování a řešení případů z praxe) - inscenační metody (jednání a chování v profesních situacích a rozvoj sociálních kompetencí) - simulace a hry (hraní rolí v modelových situacích reflektujících realitu praxe) - sebereflektivní metody - metody samostatného řízeného učení (např. učební kontrakt) - výuka a učení podporované ICT, e- learning - tvorba studentského portfolia - logbooku - studentské konference hodnocení výsledků vzdělávání pomocí kreditového systému, doporučeno ECTS předměty, které formují profil absolventa, jsou součástí SZZk a jsou uvedeny jako povinné, nikoliv povinně volitelné a volitelné význam profilových předmětů ve studijním plánu je vyjádřen minimálním podílem z počtu celkově získaných kreditů kredity z volitelných předmětů představují minimální celkovou hodnotu kreditů principy výběru povinně volitelných i volitelných předmětů jsou srozumitelně popsány je uváděn odpovídající podíl přednášek na celkové časové dotaci popis předmětů prokazuje metody učení a hodnocení studentů, které umožní posoudit schopnost rozhodování studenta při řešení problémů (případové studie, projekty, týmová práce, apod.) využívání tradičních metod výuky je doplněno o další metody učení se a vzdělávání odpovídající cílům a pojetí studia včetně metod podporujících aplikace teorie v praxi a zvyšujících motivaci studentů obsah SZZk z odborných předmětů prokazatelně souvisí s profilem absolventa a možnostmi jeho uplatnění struktura a pojetí studijního plánu motivuje k samostudiu, tomuto požadavku odpovídá i seznam studijní literatury a dalších pomůcek pro studenty včetně možnosti využití moderních informačních technologií Personální podmínky složení pedagogického sboru Popis personálních podmínek musí poskytnout komplexní pohled na celý subjekt a vymezit kapacity předchozí profesní zkušenosti pedagogů profilových předmětů CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY rozsah odborného zaměření pedagogů – průměrný počet předmětů vyučovaných interním pedagogem školy zabezpečující studijní program jako součást terciárního vzdělávání zapojení pedagogů do publikační, projektové (domácí či mezinárodní), školící, konzultační a jiné tvůrčí činnosti plán dalšího vzdělávání podporující kvalifikovanost pedagogů, metodickou erudici a znalost specializace v praxi Materiální podmínky ICT vše odpovídají cílům studijního programu, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu režim přístupu Popis personálních podmínek musí poskytnout komplexní pohled na celý subjekt a vymezit kapacity zabezpečující studijní program jako součást terciárního vzdělávání Prostory, učebny, posluchárny vše odpovídají cílům studijního programu, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu kapacita vyplývající z popisu jejich struktury a vybavení (i AV technikou) poměr kapacity a počtu studentů Knihovna (studovna, info centrum) vše odpovídají cílům studijního programu, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu knihovní fond vztahující se ke studijnímu programu, resp. profilu roční cena přírůstků per capita, existence DTB přístupů, kapacita připojení, provozní doba a režim knihovny, struktura vnitřního informačního systému, intranet, personální zabezpečení řízení (sdílení) informací Cesta k terciárnímu vzdělávání i pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami kreditový systém hodnocení Možnost rozložení studijní zátěže a motivace studenta ke studiuporadenství (systém pomoci & návrhy řešení) pro méně motivované studenty a studenty se sociálním znevýhodněním, za dodržení principu rovného přístupu ke skupinám ohroženým sociální exkluzí Záměr rozvoje vzdělávacího programu Základní strategická rozvaha v horizontu 5 let minimálně v těchto bodech: jaké studijní programy hodlá škola nabízet plánované počty přijímaných studentů plán rozvoje materiálního zabezpečení odůvodnění společenské potřeby plánovaných programů a vize uplatnění jejich absolventů Pohled na počty přijímaných v kontextu očekávaného demografického vývoje