VYSOKÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ, o. p. s. se sídlem v Praze 5, Duškova 7, PSČ: 150 00 Rozhodnutí rektorky č. 1/2013 k procesu tvorby nových studijních programů/oborů a k procesu úpravy akreditovaných studijních programů/oborů Vydáno dne: 13. 12. 2013 Účinnost dne: 13. 12. 2013 V návaznosti na jednání akademické rady VŠZ konané dne 12. prosince 2013 ukládám - prorektorovi pro pedagogickou činnost - garantům studijních programů/oborů - vedoucím kateder - vedoucím oborů při tvorbě nových studijních programů/oborů a při procesu úpravy akreditovaných studijních programů/oborů postupovat dle následujících ustanovení. 1. Studijní programy/obory koncipovat v souladu s požadavky - akreditační komise - Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/36/ES, o uznávání odborných kvalifikací, ve znění Směrnice 55/2011 - Zákona Ministerstva zdravotnictví (dále jen MZ) č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), v platném znění - Vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., kterou se stanoví činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, v platném znění - Vyhlášky č. 129/2010 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského povolání, v platném znění - uvedenými ve Statutu VŠZ a dalších vnitřních předpisech. 2. Studijní obor Všeobecná sestra dále koncipovat v souladu s metodickým pokynem k vyhlášce č. 129/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání - VĚSTNÍK MZ ČR, 2008, částka 6. 3. Studijní obor Porodní asistentka dále koncipovat v souladu s metodickým pokynem k vyhlášce č. 129/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 39/2005 Sb., kterou se stanoví minimální požadavky na studijní programy k získání odborné způsobilosti k výkonu nelékařského zdravotnického povolání - VĚSTNÍK MZ ČR, 2009, částka 3. 4. Všechny studijní programy a obory popisovat v souladu s koncepcí VŠZ, jejím posláním, dlouhodobým záměrem tvůrčí a vzdělávací činnosti a dle kvalifikačního rámce metodikou přijatou v rámci projektu Q-RAM MŠMT. 5. Revize studijních programů/oborů probíhá vždy: - v rámci procesu jejich reakreditace - při změně legislativních norem vztahujících se ke studijnímu programu/oboru zasahující do obsahu předmětů z více než 30 % a obsahu akreditačního spisu více než 15 % - na základě požadavku, vnějších nebo vnitřních aktérů, projednaného akademickou radou. 6. Pověření pracovníci (odborní garanti předmětů) budou dále postupovat dle aktuálních kritérií pro zpracování žádostí o udělení akreditace/reakreditace studijnímu programu/oboru Akreditační komise a kritérií pro zpracování žádostí o udělení akreditace/reakreditace studijnímu programu/oboru VŠZ (viz příloha). 7. Garant studijního programu/oboru odpovídá za kompletaci spisu, vazbu na profil a cíle studia a dodržení standardu aktuální odborné úrovně. Prorektor pro pedagogickou činnost odpovídá za soulad se strategickými dokumenty a celkovou koncepcí VŠZ. doc. PhDr. Jitka Němcová, PhD. rektorka Příloha KRITÉRIA PRO ZPRACOVÁNÍ ŽÁDOSTÍ O UDĚLENÍ AKREDITACE/REAKREDITACE STUDIJNÍMU PROGRAMU/OBORU z obsahového a odborného hlediska CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY Odborné vzdělávání jako součást terciárního sektoru vzdělávání  vykazuje přidanou hodnotu a kvalitativní rozdíl vůči vyššímu odbornému vzdělání je-li v daném programu/oboru realizováno  vykazuje obsahový rozdíl vůči bakalářskému studijnímu programu v příbuzných oborech vzdělání  odpovídající rozpracování profilu absolventa do studijního plánu  jasná formulace profilu absolventa odrážející (nepřekračující) cíle odborného profilu v rámci jedné specializované oblasti odpovídající potřebám pracovního trhu, požadavkům praxe a společnosti ve spádové oblasti vymezené školou ve strategickém rozvojovém plánu/dlouhodobém záměru rozvoje školy  terminologie odpovídá názvosloví v terciárním vzdělávání (následně i legislativě) Profesně zaměřené vzdělávání - ucelená odborná kvalifikace sloužící k uplatnění v praxi ve vazbě na potřeby trhu práce  uplatnění absolventa vychází z potřeb pracovního trhu doložených orientačními statistikami konkrétního nebo blízkého oboru a kladným vyjádřením MZ, případně profesních sdružení www.portal.mpsv.cz www.istp.cz  ucelený a kompaktní profil absolventa – výsledky vzdělávání odpovídají možnostem uplatnění absolventa  nepřebývají nadbytečné teoretické znalosti a aplikační dovednosti  vyjádření významného subjektu z praxe  profil absolventa koresponduje kvalifikačními standardy (Zákon o nelékařských povoláních)  vazba mezi kvalifikačními standardy v profilu absolventa je srozumitelně vysvětlena a obhájena poptávkou na trhu práce  provázanost profilu absolventa s názvem studijního programu/oboru Teoretická příprava propojená s praktickým uplatněním  teoretické moduly (teoretická příprava) mají zřejmou souvislost k zaměření programu/oboru  odpovídající rozpracování profilu absolventa do studijního plánu  teoretické moduly (teoretická příprava) odpovídají požadavkům aplikace – nepřebývají navíc, nechybí podstatné  studijní program/obor prokazuje vazby teorie a aplikace  návrh pojetí a zabezpečení odborné praxe umožňuje studentovi prokázat schopnost aplikace nabytých teoretických znalostí CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY Rychlé zapracování díky zkušenostem z odborné praxe a znalosti reálného prostředí oboru  cíle a pojetí odborné praxe souvisí s profilem absolventa  konkrétní představa o místě konání odborné praxe pro minimálně 80 % studentů plánovaných v ročníku  řízení odborné praxe, zejména plánování, organizace, kontrola ve vztahu na její realizaci Možnost návaznosti do vyššího stupně vysokoškolského studia  spolupráce s některou vysokou školou  modulární uspořádání, kreditový systém Jazykové kompetence  cizí jazyk vede k dosažení úrovně B1 dle Evropských standardů + zaměření na odborný jazyk Společný evropský referenční rámec pro jazyky http://www.msmt.cz/mezin arodni-vztahy/spolecny- evropsky-referencni-ramec- pro-jazyky  druhý jazyk je nabízen alespoň ve volitelných modulech ICT kompetence Rozsah výuky ICT vede k dosažení úrovně požadované pro získání ECDL Certifikátu podle standardu ECDL Odborný standard – dle odborných předmětů a aplikací v souladu s profilem absolventa – popsat v teoretické i praktické přípravě Komunikační kompetence Samostatný povinný modul v rozsahu minimálně 1 studijní období, který obsáhne rozvoj kompetencí studenta pro výkon náročných činností Prezentační techniky, vedení rozhovorů, týmová práce, verbální i neverbální komunikace apod. Další klíčové kompetence V žádosti je explicitně uvedeno, jakou formou a v jakém období studia prokáže uchazeč zvládnutí těchto kompetencí:  schopnost rozhodování/volby v rámci uceleně, jednoznačně a konzistentně zadaného/popsaného problému  formulace a obhajoba vlastních názorů  schopnosti učení se a hodnocení úspěšnosti  samostatnost v práci  získávání a prokazování těchto kompetencí jde napříč vzdělávacím programem, je zařazeno do různých odpovídajících modulů teoretické i praktické přípravy  metody učení (se) a hodnocení studentů umožňují nabytí a prokázání těchto kompetencí Organizační podmínky  organizace a struktura studia prokazuje styl práce podporující samostatnost a odpovědnost  vyznačení profilových předmětů, které jsou považovány z hlediska profilu absolventa za nezbytné  využívání metody výuky a učení ve vzdělávání dospělých studentů: - aktivizující metody založené na kooperaci a participaci (např. skupinová výuka) - diskusní metody - metody řešení problémů  hodnocení výsledků vzdělávání pomocí kreditového systému, doporučeno ECTS  předměty, které formují profil absolventa, jsou součástí SZZk a jsou uvedeny jako povinné, nikoliv povinně volitelné a volitelné  význam profilových předmětů ve studijním plánu je vyjádřen minimálním podílem z počtu celkově získaných kreditů CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY  kredity z volitelných předmětů představují minimální celkovou hodnotu kreditů - heuristické metody a metody rozvoje tvořivosti (např. individuální nebo týmová tvorba projektů a jejich ověření v praxi, účast na projektech z praxe) - metody kritického myšlení (např. brainstroming, kritické čtení, SWOT analýza apod.) - situační metody (rozhodování a řešení případů z praxe) - inscenační metody (jednání a chování v profesních situacích a rozvoj sociálních kompetencí) - simulace a hry (hraní rolí v modelových situacích reflektujících realitu praxe) - sebereflektivní metody - metody samostatného řízeného učení (např. učební kontrakt) - výuka a učení podporované ICT, e- learning - tvorba studentského portfolia - logbooku - studentské konference  principy výběru povinně volitelných i volitelných předmětů jsou srozumitelně popsány  je uváděn odpovídající podíl přednášek na celkové časové dotaci  popis předmětů prokazuje metody učení a hodnocení studentů, které umožní posoudit schopnost rozhodování studenta při řešení problémů (případové studie, projekty, týmová práce, apod.)  využívání tradičních metod výuky je doplněno o další metody učení se a vzdělávání odpovídající cílům a pojetí studia včetně metod podporujících aplikace teorie v praxi a zvyšujících motivaci studentů  obsah SZZk z odborných předmětů prokazatelně souvisí s profilem absolventa a možnostmi jeho uplatnění  struktura a pojetí studijního plánu motivuje k samostudiu, tomuto požadavku odpovídá i seznam studijní literatury a dalších pomůcek pro studenty včetně možnosti využití moderních informačních technologií Personální podmínky  složení pedagogického sboru Popis personálních podmínek musí poskytnout komplexní pohled na celý subjekt a vymezit kapacity zabezpečující studijní program/obor jako součást terciárního vzdělávání  předchozí profesní zkušenosti pedagogů profilových předmětů  rozsah odborného zaměření pedagogů – průměrný počet předmětů vyučovaných interním pedagogem školy  zapojení pedagogů do publikační, projektové (domácí či mezinárodní), školící, konzultační a jiné tvůrčí činnosti  plán dalšího vzdělávání podporující kvalifikovanost pedagogů, metodickou erudici a znalost specializace v praxi Materiální podmínky ICT  vše odpovídají cílům studijního programu/oboru, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu  režim přístupu Popis personálních podmínek musí poskytnout komplexní pohled na celý subjekt a vymezit kapacity zabezpečující studijní program/obor jako součástProstory, učebny, posluchárny CÍLE A CHARAKTERISTIKY PARAMETRY (požadavky) POZNÁMKY  vše odpovídají cílům studijního programu/oboru, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu  kapacita vyplývající z popisu jejich struktury a vybavení (i AV technikou)  poměr kapacity a počtu studentů terciárního vzdělávání Knihovna (studovna, info centrum)  vše odpovídají cílům studijního programu/oboru, potřebám studentů a plánům rozvoje VŠ v kontextu celého subjektu  knihovní fond vztahující se ke studijnímu programu/oboru, resp. profilu  roční cena přírůstků per capita,  existence DTB přístupů,  kapacita připojení,  provozní doba a režim knihovny,  struktura vnitřního informačního systému, intranet,  personální zabezpečení řízení (sdílení) informací Cesta k terciárnímu vzdělávání i pro studenty se speciálními vzdělávacími potřebami  kreditový systém hodnocení Možnost rozložení studijní zátěže a motivace studenta ke studiu  poradenství (systém pomoci & návrhy řešení) pro méně motivované studenty a studenty se sociálním znevýhodněním Záměr rozvoje vzdělávacího programu Základní strategická rozvaha v horizontu 5 let minimálně v těchto bodech:  jaké studijní programy/obory hodlá škola nabízet  plánované počty přijímaných studentů  plán rozvoje materiálního zabezpečení  odůvodnění společenské potřeby plánovaných programů/oborů a vize uplatnění jejich absolventů Pohled na počty přijímaných v kontextu očekávaného demografického vývoje