Behaviorální (Wolpe)
Kognitivní terapie (racionálně emoční terapie Ellise, kognitivní terapie Becka,
kognitivně behaviorální terapie)
Michaela Hodrmentová, 3.APA
https://www.youtube.com/watch?v=gSCvtZFV1Fc

Behaviorální terapie(Wolpe)
•rozvoj díky experimentální psychologii – zabývá se procesem učení, což se snaží aplikovat na
poruchy chování
•vychází z pozorovatelných vztahů mezi podnětem a reakcí
•tato terapie se nezařazuje do Kognitivně behaviorální terapie
•
•Wolpe – teorie o vzájemném útlumu
neurotické chování se získává v situacích vyvolávajících strach nebo úzkost
terapie spočívá v útlumu strachu současným vyvoláním jiných reakcí, které jsou se strachem
neslučitelné – tím se spojení mezi podnětem a strachem oslabí

Kognitivní terapie
•Kognitivní model předpokládá, že dysfunkční myšlení (které ovlivňuje pacientovu náladu a chování)
je společné všem psychickým poruchám.
•Když se lidé učí hodnotit své myšlení realističtějším a prospěšnějším způsobem, zažívají následně
zlepšení i ve svém emočním stavu a chování.
• Například pokud trpíte depresí a nezvládáte nějakou domácí práci, možná Vás napadne myšlenka „Nic
neumím udělat správně.“ Tato myšlenka by potom mohla vést k určité reakci: můžete se cítit smutní
(emoce) a vrátit se do postele (chování).
MYŠLENKA
EMOCE
CHOVÁNÍ
NEZVLÁDNU POROD
STRACH
REAKCE TĚLA
NAPĚTÍ
VĚTŠÍ BOLEST, NEZVLÁDNE

Iracionální myšlenky
•Katastrofické
•Absolutistické
•Nikdy nemohu vyhovět požadavkům druhých
•Nezvládnu to
•Určitě se mi budou smát, křičet na mě
•Když mě odmítají, nestojím za nic
•
•Musíš být dokonalá
•Musíš být silná
•Musíš všechno zvládnout, uspět
•Musíš se zalíbit všem
•Nesmíš dělat chyby
•
Sebepodceňování, strach,
že nebudu přijímána, strach z
odmítnutí
Strach z neúspěchu,
smutek při chybování, hněv, když
nezvládnu, radost jen pokud
zvládnu

Iracionální myšlenky
•Racionalizující
•Obranné mechanismy
•Stejně je to jedno, nedá se s tím nic dělat
•Za to mohou druzí
•Už jsem taková
•Lepší je se problémům vyhnout
•„kdo nic nedělá, nic nezkazí“
•
•Popření – racionalizace -  odříznutí od emocí
•Inhibice – potlačení emocí – skrývání
•Vyhýbání – vyhýbání se situacím, které by mohly vyvolat emoce („to je život, tak to je, na to se
neumírá“)
•Odvádění pozornosti – žertování, odvádění od tématu
•Maskování – neutralizování vnějších projevů emocí
•Disociace – stále prezentuje dobrou náladu
•Derivace  - oslabení emocionální reakce pohybovou aktivitou (hodně mluví, začne uklízet, rychle
chodí)
Popírání emocí

Iracionální myšlenky – znáte je?
•Zobecňování (dedukce) „nedaří se mi to – nedaří se mi nic“, „mračí se – něco jsem zkazil“
•Negativní věštby „určitě to nezvládnu, zase mi bude špatně“
•Zveličování – katastrofizace „bylo to strašné, selhala jsem, nikdy se mi nic nepovede“
•Vztahovačnost a omnipotence „za všechno můžu já“
•Černobílé vidění „když to neudělám na 100%, tak nestojím za nic“

Iracionální myšlenky – znáte je?
•Diskvalifikace pozitivního „chválí mě  ze soucitu“
•Bychy a musy „měl bych se více snažit“, „musím to zvládnout“, nesmím jít do konfliktu“
•Nálepkování sebe sama „jsem neschopný, nemožný, hloupý“
•Popírání „stejně se s tím nedá nic dělat, už jsem takový, to je normální, všichni to tak mají“

Kognitivně behaviorální terapie (KBT)
•
•Slovo „kognitivní“ v názvu souvisí s myšlením a vnímáním,
•Slovo „behaviorální“ s chováním.
•Tato terapie neřeší minulost, nehledá příliš příčiny, ale zaměřuje se na aktuální prožívání a
chování.
•Vznikla ve druhé polovině 20. století spojením přístupů behaviorálního a kognitivního
•KBT je krátkodobá, strukturovaná psychoterapie
•Řeší konkrétní problémy a potíže
•
•
•

Základní rysy KBT
•Je obvykle relativně krátká, od počátku časově omezená.
•Je strukturovaná a cílená.
•Terapeutický vztah je založen na otevřené, aktivní spolupráci.
•Opírá se o poznatky teorie učení a kognitivní psychologie.
•Zaměřuje se především na přítomnost a na budoucnost.
•Zaměřuje se na konkrétní, jasně definované problémy.
•Stanovuje si konkrétní, funkční cíle.
•

•KBT se zaměřuje primárně na pozorovatelné chování a na vědomé psychické procesy.
•V KBT se uplatňuje vědecká metodologie (pozorování, zaznamenávání faktů, měření intenzity a délky
trvání pozorovaných jevů, vytváření ověřitelných hypotéz a jejich testování)
•Cílem KBT je soběstačnost klienta
•

Indikace KBT
•Úzkostné poruchy (specifické fobie, agorafobie, panická porucha, sociální fobie, generalizovaná
úzkostná porucha, obsedantně kompulzivní porucha, posttraumatická stresová porucha, hypochondrická
porucha, somatoformní porucha, tokofobie)
•Depresivní porucha (akutní depresivní fáze, prevence relapsu deprese)
•Schizofrenie
•Bipolární afektivní porucha
•Poruchy příjmu potravy
•Sexuální dysfunkce
•Závislost na alkoholu a jiných návykových látkách
•Mentální retardace a autismus
•Poruchy chování u dětí
•Manželské, partnerské a rodinné problémy
•Poruchy osobnosti
•Chronické somatické nemoci
•
•
•
•

Kognitivní terapie Becka
•Aaron Beck vyvinul na počátku 60. let 20. století formu psychoterapie, kterou nazval „kognitivní
terapie“
•Měla by lidem ulevit od příznaků nemoci a tento dosažený stav udržet
•Beck vytvořil strukturovanou, krátkodobou, na přítomnost orientovanou psychoterapii
•Léčba je rovněž založena na konceptualizaci a porozumění individuálnímu pacientovi
•Terapeut hledá způsob, jak docílit kognitivní změny – tedy pozměnění pacientova myšlení a systému
jeho přesvědčení – tak, aby to přineslo i změnu v emocionálním prožívání a změnu v chování
•Je určena k léčbě depresí, zaměřená na řešení aktuálních problémů
•Je založena na 10 principech
•

•
•Princip č. 1 Kognitivně behaviorální terapie je založená na neustále se vyvíjející formulaci
pacientových problémů a individuální konceptualizaci případu každého pacienta v kognitivních
pojmech.
•
•Princip č. 2 Kognitivně behaviorální terapie vyžaduje zdravé terapeutické spojenectví.
•
•Princip č. 3 Kognitivně behaviorální terapie klade důraz na spolupráci a aktivní účast.
•
•Princip č. 4 Kognitivně behaviorální terapie se zaměřuje na problémy a soustředí se na cíle.
•
•Princip č. 5 Kognitivně behaviorální terapie zpočátku zdůrazňuje hlavně přítomnost.
•

•Princip č. 6 Kognitivně behaviorální terapie je edukativní, klade si za cíl naučit pacienta, aby
se stal sám sobě terapeutem, a klade důraz na prevenci relapsu.
•
•Princip č. 7 Kognitivně behaviorální terapie se snaží být časově ohraničená.
•
•Princip č. 8 Sezení kognitivně behaviorální terapie jsou strukturovaná.
•
•Princip č. 9 Kognitivně behaviorální terapie učí pacienty, jak mají určovat a hodnotit své
dysfunkční myšlenky a přesvědčení a jak na ně reagovat.
•
•Princip č. 10 Kognitivně behaviorální terapie používá řadu technik, jak změnit myšlení, náladu
a chování
•

KBT v porodnictví
•Efektivní KBT lze v porodnictví využít ke zvládání emočních potíží, předvídané porodní bolesti,
stresu u porodu či zvýšení sebědůvěry.
•Kognitivní procesy mají zprostředkující funkci mezi podnětem a chováním.
•Není to reakce na podnět jako jsou kontrakce a následný křik, ale obava, že rodička porod
nezvládne, žena se pak nedostatečně neuvolní je napjatá a porodní bolest může být více intenzívní .
•Využití KBT v porodnictví ať již jako individuální či skupinová terapie lze využít při zvýšené
úzkosti, strachu z porodu a bolesti.
•Techniky KBT využívané v přípravě na porod jsou edukace, nácvik úlevových poloh a v dnešní době
lze využít aniball

•Techniky využívané v KBT při porodu mají za účel odvrátit pozornost od bolesti a snížit bolest a
strach
•Kognitivní restrukturalizace (přizpůsobení) může ženě pomoci při negativních myšlenkách (ta bolest
bude strašná, nezvládnu to..)
•Díky této metodě, lze negativní myšlenky pozměnit
•V této metodě je důležitá edukace, relaxace, imaginace

Tokofobie
•Strach z těhotenství a porodu
•Tento pocit strachu, může dokonce bránit otěhotnění
•Existuje 5 skupin strachu
•KBT v tokofobii může být hodně nápomocná, pomáhá změnit pohled na těhotenství a překonat strach
•Je dobré o tom mluvit, ne se za to stydět
•Ženám je doporučováno chodit na předporodní kurzy, kde lze získat informace o těhotenství a porodu
•

•Skupiny strachu
•1 = Patří zejména bolest, dlouhotrvající porod, panika a ztráta kontroly, během porodu pocit
neschopnosti a nezpůsobilosti
•Otázky.. Budou mi nastříhávat hráz nebo se natrhnu? Co když nebudu správně dýchat a tlačit? Co
když přijedu pozdě do porodnice? Neporodím doma?
•
•2 = Ženy se obávají o vlastní zdraví a zdraví dítěte Otázky.. Budu mít komplikace ohrožující plod?
Nestane se miminku při porodu nějaké poranění? Porodím mrtvý plod?
•

•3 = Obavy týkající se zdravotního personálu Otázky ..bude personál nevlídný? Budou přítomni po
celou dobu porodu? Nebudou mé dotazy pokládat za hlouposti?
•
•4 = Obavy týkající se rodinného života
•Otázky.. Zvládnu roli matky? Jak bude vypadat náš partnerský a sexuální život?
•
•5 = Obava z komplikací a ukončení těhotenství císařským řezem
•Otázky.. Proč já? Vysvětlí mi přesný důvod?

Edukace u porodu
•Edukace je nejlepší motivací
•Žena musí chtít spolupracovat
•Spolupráce ulehčuje edukaci a také nácvik různých uvolňovacích praktik
•Nejdůležitější u porodu je motivace ženy, vůbec nepřipustit, že to nezvládne
•Motivovat ji, pochválit ji, říct, že to zvládne, podporovat a mít pozitivní myšlení

Nácvik dýchání u porodu
•Je dobré ženě říci, aby se snažila, kontrakce prodýchávat zhluboka
•Dlouhý nádech a výdech
•Když se porod posouvá a běží..
•Pokud se bolest zvyšuje a hlavička začíná tlačit na zadek je dobré dýchat rychle a povrchově
(přirovnání k mašince či pejskovi)
•Nutné říct ženě, že nesmí dýchat zhluboka, může se jí motat hlava, brnět končetiny nebo jí být na
zvracení či omdlení
•
•

Hledání úlevových poloh
•Každá žena pociťuje úlevu při jiné poloze
•Doporučována je sprcha, teplá voda na nahřátí podbřišku
•Využívá se i suché teplo, nahřátí speciálního polštářku, přiložení buď na podbřišek nebo bedra
•Úleva může přijít ve stoje, někdy je dobré se opřít lokty např. o postel a přešlapovat na místě a
lehce hýbat pánví
•Využívá se i gymnastický míč, na kterém žena sedí a pohupuje se
•Úlevová poloha v leže, spíše na boku
•Preferován je bok, na kterém má dítě záda kvůli rotaci hlavičky

Relaxace u porodu
•Za relaxaci každý z nás považuje něco jiného
•Vhodná je muzikoterapie na odvrácení pozornosti
•Využití má i aromaterapie, příjemná vůně přináší úlevu a uvolnění napětí
•Masáž, tady lze využít partnera, který je přítomen u porodu, může masírovat záda, hlavně v oblasti
beder, lze využít i aromatický masážní gel
•

Imaginace u porodu
•Imaginace při porodu má za úkol přivést ženu na jiné, pozitivní vlny
•V tomto případě je vhodné použít příklad
•Příklad: Uvolnění se
•Když se uvolníte a povolíte zadek, nebudete ho stahovat, hlavička se bude posouvat dolů
•Čim více se uvolníte, tím více prostoru pro hlavičku
•Čim níže hlavička, tím větší tlak
•V závěru první doby porodní, pocity tlaku na zadek z důvodu posunu hlavičky k východu pánevnímu
•

Příklad:Jak by se měla PA chovat
•Situace: přijde prvorodička, že nezvládá bolesti a nezvládne porodit
•Ženu vyšetříme, zjistíme nález a podle toho se podstupují další kroky
•Pokud je porod na začátku..
•Ženu pošleme do sprchy, ať si zkusí nahřát záda a podbřišek, dále nabídneme klyzma, které taky
porodu napomáhá
•Když žena klyzma odmítne, budeme to respektovat

•Po sprše se ženy zeptáme, zda je bolest stejná, mírnější nebo horší
•Aktivně nabízíme nefarmakologické možnosti tišení léčby
•Nabídneme ženě masáž, je-li přítomen partner u porodu
•Nabízíme suché teplo
•Aktivně s pacientkou hledáme úlevovou polohu, u které je uvolněná
•Ženu musíme motivovat, i přes její negativní přístup
•Nabízíme ženě možnost být ve sprše pokud to pomáhá, aromaterapii nebo muzikoterapii
•

•Snažíme se ženě vysvětlit, proč to bolí
•I přesto, že to bolí, musíme ženě vysvětlit, že tu bolest potřebujeme, aby se miminko narodilo
•Je nutné říct, že se bolest bude stupňovat a přidá se i tlak
•Vysvětlit, aby se bolesti a tlaku nebála
•Je možné využít imanigace, aby si to žena představila
•Být pozitivně naladěna, každý krok co budeme dělat ženě vysvětlit
•Ženu uklidňovat a psychicky motivovat

Zdroje
•http://www.unium.cz/materialy/zcu/fpe/otazky-m12653-p3.html
•https://www.rehabilitace.info/zdravotni/kognitivni-behavioralni-terapie-na-co-je-dobra/
•https://obchod.portal.cz/psychologie/racionalne-emocni-behavioralni-psychoterapie-strucny-prehled/
#ukazky
•http://www.tridistri.cz/inshop/files/978-80-7553-525-2/kogni_behav_terapie_ukazka_web.pdf
•https://psycholog-praha.cz/kognitivne-behavioralni-terapie
•https://books.google.cz/books?id=GsdoCAAAQBAJ&pg=PA47&lpg=PA47&dq=kognitivne+behavioralni+terapie+
v+porodnictv%C3%AD&source=bl&ots=3zZPYzsGh2&sig=ACfU3U2KsUasgkXGT45N-H4BqpdWnwM6wQ&hl=cs&sa=X&ved=2
ahUKEwjPtLazyaToAhXAVRUIHRA4DhsQ6AEwAXoECAoQAQ#v=onepage&q=kognitivne%20behavioralni%20terapie%20v%
20porodnictv%C3%AD&f=false
•http://www.opsychologii.cz/clanek/78-strach-z-porodu-ceho-se-zeny-nejvice-obavaji/