Rogersovská psychologie Adéla Švestková, 3.APA Psychoterapeutické techniky v práci porodní asistentky Vysoká škola zdravotnická, o. p. s. Humanistická psychoterapie •Koncem 50. let •G. Allport, J.F.T. Bugental, CH. Buhlerová, A. Maslow, R. May, G. Murphy, H. Murray a C Rodgers •Vedle behaviorizmu a hlubinné psychologie je to tzv „třetí síla“ (cesta) ve vědách o člověku •Klade hlavní důraz na objevování a aktivizací vnitřních možností člověka, neboli na seberealizaci •Vnesli do popředí zájmu humanistické myšlenky, subjektivní přístup k poznávání, prožívání, témata jako láska, vůle, důvěra •Zdůrazňuje především i nezávislost a důstojnost lidských bytostí •Uznává vědomou schopnost lidských bytostí rozvíjet se a utvářet svojí realitu •Pojímá člověka jako reflektující a uvědomující si bytost, která má možnost svobodné volby při rozhodování o svém životě a zároveň je za tato rozhodnutí zodpovědná •Člověk cítí potřebu porozumět svému životu nalézat v něm smysl •Stejně tak je pro něj důležitá potřeba někam patřit, vytvářet plnohodnotné vztahy a cítit se uznávaný •V současnosti máme hlavní humanistické směry •Na člověka zaměřený přístup – C. Rodgers •Gestaltpsychoterpie – F. Perls •Existenciální analýza a logoterapie – V. Frankl •Na emoce zaměřenou terapie •Daseinanalýza a další •Své kořeny v humanistické hnutí má i transpersonální psychologie – S. Grof • Carl Rogers •*1902 nedaleko Chicaga – ⴕ 1987 •Americký psycholog •Studoval zemědělství, ale přestoupil na Kolumbijskou univerzitu (získal doktorát z klinické a pedagogické psychologie) •Pracoval na dětské klinice jako psycholog, profesor na Univerzitě v Chicagu a vedl poradenské centrum •Získal prestižní ocenění APA za významný vědecký přínos (1956) •Založil Center for Studies of the Person (LaJolla v Kalifornii), věnoval se rozvoji duševního růstu a tvořivých možností, podporoval encounterové skupiny •1987 – nominován na Nobelovu cenu Míru •Autor 12 knih •Ženatý, 2 děti, jeho dcera Natalie – známá terapeutka a arteterapeutka • •Přední představitel humanistické psychoterapie •Jeho teorie člověka, jeho prožívání a změny, zásadním významem posunula uvažování o psychoterapii •Začal používat pojem „klient“ namísto tradičního „pacient“ •Založeno na klinických pozorováních – přímá zkušenost z práce s klienty •Rogersovy myšlenky ovlivnily nejen psychoterapii, ale i vzdělávání a výchovu, mezilidské vztahy a komunikaci •Cíl terapie: umožnit člověku být sám sebou •Podporoval Encounterové skupiny •Skupina několika lidí (8-16), kteří se scházejí na víkendových setkáních za účelem práce na sobě •Usilují o to, aby se sami v sobě lépe vyznali, aby rostli, byli vůči sobě i světu zodpovědnější, poctivější, pravdivější •Účastníci Encounterové skupiny chtějí být spokojenější, svobodnější, chtějí se rozvinout do toho, kým opravdu jsou • Image result for carl rogers https://medium.com/cum-grano-salis/a-way-of-being-by-carl-rogers-a920a6f69756 Přístup zaměřený na člověka •Nedirektivní terapie •=terapeut klienta vlídně podporuje, nechává mu mnoho prostoru, zajímá se o situaci „tady a teď“ a nepátrá po minulých křivdách •Terapie zaměřená na klienta •PCA (perosn – centred – aproach) – rodgerovská psychoterapie •Základní předpoklad o člověku •Lidé mají vrozenou tendenci k růstu, k zralosti a změně = aktualizační tendence •Změna a růst je možná právě a především ve vztahu s druhým člověkem •Lidským bytostem, jejich prožívání, lze důvěřovat •Aktualizační tendence •Jediná motivační síla •Univerzální formativní síla, která vede všechny bytosti (i rostliny), k tomu, abychom se stali sami sebou • Podstata člověka je konstruktivní •TERAPIE •Každý člověk na základě svých vrozených aktualizačních a hodnotících procesů sám nejlépe, ví, jakou změnu potřebuje, jakou cestou se má vydat •Úkolem terapeuta je pouze vytvořit takovou atmosféru, která mu umožní osobnostní růst a vytvoření příznivějšího sebepojetí •VZTAH JAKO LÉČIVÉ SETKÁNÍ •Terapeutická změna není založena na technikách či dovednostech terapeuta, ale na kvalitě jeho jasně vymezených postojů a vztahů s klientem •Jaký terapeut je jako člověk, jak dokáže být plně přítomný sám sebou je důležitější než metody a zaměření terapeuta •Když jsem ve vztahu určitým způsobem (co nejvíce sám sebou, opravdový, bez masek), důvěřuji druhému a snažím se porozumět tomu, co vyjadřuje, co to pro něj znamená, vytvářím vztah, ve kterém se druhý cítí stále více bezpečný a odvažuje se podívat se na sebe upřímněji a být víc sám sebou bez obra. A o to jde v terapii • Terapeutický vztah •Podmínky pro změnu (terapeutovy postoje) •Kongruence – autentický, opravdový terapeut, sám sebou, nekritizuji •soulad mezi tím, co v dané chvíli terapeut prožívá a tím, co vyjadřuje navenek •vůči klientovi je otevřený •pro klienta je tím čitelný a zároveň i vzorem pro jeho vlastní čitelnost •Bezpodmínečné přijetí - akceptace klientem, nesoudím, nehodnotím •Terapeut prožívá a projevuje vzhledem ke klientovi hlubokou péči a starost o něj jako o člověka •Je to nepřivlastňující přijetí druhé lidské bytosti bez jakýchkoli hodnotících soudů a výhrad •Neznamená to nekriticky souhlasit •Vede k pochopení, co je pro klienta subjektivně důležité •Být bezpodmínečně přijímán je základní lidská potřeba •Když mi na klientovi něco vadí, nepracovat s ním (například, že je gay) •Empatické porozumění – snažím si zreformulovat, co klient říká, abych tomu správně rozuměla •Terapeut se snaží porozumět subjektivnímu světu a pocitům druhého člověka •Snaží se porozumět významům, které tyto pocity pro druhého mají •Důležitá je schopnost sdělit a ověřit si toto porozumění •Tři podmínky à považované za hybnou sílu terapeutického vztahu a podstatné pro změnu • Teorie osobnosti •Já -self •Ústřední pojem •= uvědomovaný vjem (zážitek) vlastní osoby •Představuje organizovanou řadu vjemů (Já není malá osoba uvnitř nás, která řídí naše chování) •Zážitky a vjemy, které tvoří já •Já, jsou k dispozici našemu vědomí, nejsou tedy nevědomé (ačkoliv lidé mají rovněž prožitky, které si neuvědomují •Self a sebepojetí •Na základě zkušenosti s vlastním prožíváním a na základě interakce s druhými a přijetí od druhých si vytvářím své sebepojetí, obraz o sobě •Ideální je pokud je mé sebepojetí v souladu s mým autentickým (organismickým) prožíváním •Organismické prožívání •Organismus – celý člověk •Umožňuje mi kladně hodnotit zkušenosti, které život udržují a zkvalitňují a negativně hodnotit zážitky bránící mému růstu •Svému prožívání mohu důvěřovat • > > Využití směru v rámci porodní asistence •EMPATICKÝ PŘÍSTUP K RODIČKÁM! •BEZPODMÍNĚČNÉ PŘIJETÍ •Pracuji s jakoukoliv rodičkou stejně (romka, lesba, černoška..) •Když si s rodičkou opravdu nesedneme, předat ji kolegyni •ZAMĚŘENÍ NA ČLOVĚKA( NA RODIČKU) •Nebrat v úvahu svoje osobní problémy, pocity či potřeby • Zdroje •https://www.psychiatriepropraxi.cz/pdfs/psy/2014/01/09.pdf •https://www.psychologie-stein.cz/index.php/druhy-terapii/rogersovska-psychoterapie •http://www.psychoterapie.psychoweb.cz/psychoterapie/humanisticka-psychoterapie •ŠALDOVÁ, Helena, 2009. Encounterovské skupiny: Místo pro každého? [online] Praha [cit. 2020-03-24]. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Filozofická fakulta •Video Carl Rogers: •https://www.youtube.com/watch?v=QEBtjze_EFo •