MULTIKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ Koncepční model Gigerové a Davidhizarové MODEL KULTURNĚ OHLEDUPLNÉ A UZPŮSOBENÉ PÉČE (1988) ¢Joyce Newman Giger ¢Ruth Davidhizar ¢ ¢Vychází a navazuje na model Leiningerové Rozpracovává další rovinu transkulturního ošetřovatelství – hodnocení stavu potřeb pacienta a ošetřovatelské intervence KONCEPČNÍ MODEL GIGEROVÉ A DAVIDHIZAROVÉ 6 kulturních fenomenů Podle tohoto modelu každý člověk je kulturně unikátní a má být hodnocen z hlediska 6 kulturních fenoménů Komunikace – v současnosti základ; často největší problém při poskytování ošetřovatelské péče Interpersonální prostor – teritorialita (nonverbální komunikace) – postoj vůči svému osobnímu prostoru; zóny interpersonální prostoru: intimní, osobní, sociální, veřejná Sociální začlenění – týká se způsobu chování, kterým kulturní skupina začleňuje sama sebe ve vztahu k rodině (struktura rodiny, její oranizace; náboženské hodnoty, víra, plnění rolí mají vztah k etnicitě a kultuře Čas – prvek inetrpersonální komunikace; orientace na minulost, přítomnost a budoucnost – dle kulturní skupiny (prevence – vyžaduje orientaci na budoucnost) Vliv prostředí a výchovy - ovládání prostředí – některé kultury málo věřím vnitřním silám a vlivům, více věří na externí (bůh, příroda, osud) mohou mít fatalistický náhled, pak může být zdravotní péče vnímána jako nadbytečná (k ničemu) Biologické variace/diference (= genetické) – např. rozdílné metabolizování některých léčiv (prbíhají studie); náchylnost k určitým chorobám – dle rasy (např. výskyt hypertenze je u Afroameričanů vyšší než u bílých) METAPARADIGMA MODELU ¢Transkulturní ošetřovatelství ¢Kulturně kompetentní péče ¢Kulturní jedinečnost individuální ¢Kulturně citlivé prostředí ¢Zdraví a zdravotní status ¢ Transkulturní ošetřovatelství – kulturně kompetentní praxe orientovaná na klienta a podložená výzkumeme Kulturně kompetentní péče – kontinuální proces pomocí něhož je poskytována účelná a užitečná ošetřovatelská péče podložená vědomostmi o kulturních souvislostech; rozvoj kulturní způsobilosti je klíčový pro poskytování kulturně kompetentní péče Kulturní jedinečnost individuální – každý jedinec je kulturně unikátní a tito jednici se vyvíjejí na základě kulturních hodnot a norem Kulturně citlivé prostředí – zdravotnické zařízení (na všech úrovních – amb, kliniky…) díky znalosti kulturních poměrů lze poskytovat přiměřenou a individualizovanou péči Zdraví a zdravotní status – základna kulturně specifických chorob a zdraví prospěšného chování; individuální kulturní hodnoty, víra a psotoje mají hluboký smysl pro pro zdraví každého jedince PŘÍKLADY: KOMUNIKACE ¢Hlas ¢Výslovnost a způsob vyjadřování ¢Použití pauz a mlčení ¢Použití nonverbální komunikace ¢Pohyby rukou ¢Pohyby očí ¢Pohyby celého těla ¢Postoj ¢Reakce na dotek INTERPERSONÁLNÍ PROSTOR ¢Jak daleko stojíte od svých blízkých (rodina, přátelé)? ¢Jak daleko stojíte při pracovní konverzaci? ¢Jak se cítíte, když se Vás dotkne cizí člověk? ¢Jak na toto reagujete? ¢Jste rád, když se vás dotkne milovaná osoba? ¢Vyhovuje Vám zde na oddělení vzdálenost od zdravotnického personálu? ¢Vymezení vlastního prostoru SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ ¢Zdravotní stav ¢Rodinný stav ¢Počet dětí ¢Rodiče žijí ¢Co děláte ve volném čase? ¢Věříte v boha? ¢Jak boha uctíváte? ¢Vaše postavení v rodině? ¢Vaše role v rodině? ¢Z koho si berete příklad například z dětství? ¢Ovlivnilo Vás něco v dětství? ¢Jaké máte vztahy s rodiči a sourozenci? ¢Čím je pro vás práce? ¢Ovlivnily vaše politické názory Váš přístup k nemoci a zdraví? ¢Tradice POJETÍ ČASU ¢Jste zaměřeni na více na minulost přítomnost či budoucnost? ¢Jaký ukazatel času máte u sebe? ¢Ctíte dochvilnost při schůzce? ¢V případě, že by vám sestra nepřinesla lék v předem určenou hodinu, urgoval byste ji a za jak dlouho od uplynutí stanovené hodiny? ¢Jaký je časový posun oproti vaší zemi ? ¢Jak dlouho spíte ¢Usínáte rychle, nebo máte problémy se spaním? KONTROLOVANÉ PROSTŘEDÍ A VLIV VÝCHOVY ¢Máte v ČR trvalý pobyt? ¢Vlastníte byt či dům? ¢ ¢Kontrola nad vlastním životem: ¢Hodnotová orientace ¢Co je pro vás vzdělání a vzdělávání se? ¢Co vám přináší vzdělání ? ¢Jaký má na vás vliv prostředí v ČR? PÉČE O ZDRAVÍ ¢Jakým způsobem pečujete o své zdraví? ¢Kouříte? ¢Konzumujete ve vyšší míře alkohol/ drogy? ¢Chodíte na preventivní prohlídky? ¢Upřednostňujete domácí léčbu, před léčbou ve zdravotnických zařízeních? ¢Jaké metody domácí léčby využíváte? ¢Stalo se vám, že Vás tyto domácí léčivé prostředky někdy poškodily? ¢Jak byste definoval „dobré zdraví“? ¢Jak byste definoval „slabé zdraví“? ¢Jaké máte volnočasové aktivity? BIOLOGICKÉ ODLIŠNOSTI ¢Celkové hodnocení ¢Doplňující otázky – např. na rodinnou zátěž, přístup k léčbě, způsoby vyrovnávání se se stresem, preference potravin apod. DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ PACIENTA DLE MODELU GD DOPORUČENÉ INTERVENCE DLE MODELU DG DOPORUČENÉ INTERVENCE DLE MODELU DG důsledky