Organizace pediatrické péče v ČR Organizace pediatrické péče v ČR •Pediatrie = základní lékařský obor •Zabývá se dítětem a dospívajícím do 19 let života •Okruhy zájmu pediatrie: prevence, diagnostika, léčení, rehabilitace, psychologická a výchovná péče, prostředí, sociálně právní ochrana dítěte •Studuje vlivy, které vývoj pozitivně nebo negativně ovlivňují Historie pediatrie •Pediatrie z řečtiny: pais = dítě; iatria = léčba •Péče o dítě – velmi dlouhá tradice •Babylónské nápisy 2000 let př.n.l. = pokyny kojícím matkám •Z Hippokratovy doby – zprávy o přirozené výživě, parazitech •Výhradně domácí léčba, vyjímečně pŕijímány do nemocnice pro dospélé Historie pediatrie •Zkušenosti s léčbou velmi malé •Špatné léčení + těžká fyzická práce = velká úmrtnost dětí •Kolem 11. století zřizované nalezince pro nemanželské a pohozené děti = jen slabá sociální péče •Pediatrie jako samostatný vědní obor – přelom 19. století • Historie pediatrie •Nemocem dětského věku a potřebám dítéte - interní lékařství a porodnictví •Oddělená péče o děti již v 18. století, vzhledem k nedostatečným znalostem byla na velmi nízké úrovni •V 19. století změny v rozvoji společnosti = dítě se stává středem pozornosti – důležitá výchova a péče Historie pediatrie •Paříž 1802 – první dětská nemocnice •Petrohrad 1834 •Praha až 1842 •Brno 1846 •1884 jmenování dr. Bohdana Neuerttera prvním českým profesorem dětského lékařství •Otevřeny 2 dětské kliniky v Praze (jedna pro kojence z nalezince a druhá pro větší děti • Historie pediatrie •1902 nová dětská nemocnice s 270 lůžky a odbornými ambulancemi (jediná v Čechách) •Hannover 1953 – Spolek na ochranu dětí (boj proti špatnému tělesnému zacházení a sexuálnímu zneužívání, zvláště po 2. svět. válce, děti bez ochrany) •1975 vyhlášená německá „Charta dítěte“ Historie pediatrie •Od první poloviny 20. století zabezpečená všestranná péče o děti (poradny, očkování, preventivní prohlídky, screening vrozených vad, sledování fyzického, duševního a citového rozvoje dítěte, sledování sociálních vlivů a prostředí, úzká spolupráce s rodinou) •Ukazatel sociálně zdravotní vyspělosti a životní úrovně = kojenecká úmrtnost • 3,83 na 1000 kojenců Pediatrické ošetřovatelství •Úzce spjato s vývojem dětského lékařství •Souvisí se vznikem a vývojem profese dětské sestry •Odborná příprava dlouho neexistovala •První dětské sestry – ošetřovatelky v nalezincích (svobodné matky, osamělé ženy a vdovy) •Řádové sestry v nemocnicích, civilní sestry v nalezincích – „jen“ praktické zkušenosti Vdělávání dětských sester •Vznik dětských nemocnic = vzdělávání dětských ošetřovatelek •1918 jednoletý kurz na Státní ošetřovatelské škole •1922 – první ošetřovatelská škola pro dětské sestry při nemocnici Ochrany matek a dětí v Praze – Krči (jediná škola až do osvobození 1945) •1946 v Praze Švejcarova škola pro výuku a výchovu dětských sester •1948 všechny školy přeměněny na odborné čtyřleté školy • Vdělávání dětských sester •1951 studium zkrácené na tříleté •Od roku 1955 výuka opět prodloužena na čtyři roky •1995 transformace zdravotnického školství v oboru dětská sestra – čtyřleté studium a dvouleté pomaturitní kvalifikační studium bylo zrušeno •1996 zaveden tříletý studijní pomaturitní obor Diplomovaná dětská sestra na VZŠ Vdělávání dětských sester •2006 končí studium dětských sester na vyšších zdravotnických školách •Nová legislativa – všeobecná sestra může získat kvalifikaci dětské sestry ve specializačním vzdělávacím programu •dnes?? Organizace pediatrické péče •Rozdělení dětského věku odpovídá zvláštnostem stádií ve vývoji motorickém, mentálním a citovém; v typu a průběhu onemocnění •Novorozenecké období •Kojenecké období •Batolecí období •Předškolní věk •Časný školní věk •Pozdější školní věk •Dorostový věk • Novorozenecké období C:\Documents and Settings\Hana Belejová\Plocha\novor.jpg Novorozenecké období •0 – 7 dní = mladší novorozenec •8 – 28 = novorozenec •Cvrozené vady (srdce, trávicího traktu) •Cnezralý •Cinfekce – DC, GIT • Kojenecké období •29 den – 1 rok C získaná onemocnění (infekce) C intolerance mléka C vrozené vady (pylorostenóza, • ortopedické vady,..) • C:\Documents and Settings\Hana Belejová\Plocha\kojenec2.jpg Batolecí období •1-3 roky •Rozvoj řeči, myšlení, jemné motoriky, osamostatňování dítěte •infekční onemocnění (laryngitis, meningitis, IMC) • febrilní křeče •úrazy!! • alergie • Předškolní věk •3-6 let •Rozvoj abstraktního myšlení, talentu, zařazení do dětského kolektivu •Typické zdravotní problémy: úrazy, intoxikace, infekční onemocnění C:\Documents and Settings\Hana Belejová\Plocha\deti.jpg •Časný školní věk •6-10 let •Socializace, rozvoj intelektu • • • •Pozdější školní věk •10-15 let •Pohlavní diferenciace, puberta 421111_skola-vyucovanie-rec-rozpravanie-skolaci-ziaci-crop-crop Pubescent, adolescent •Pubescent – 11 – 15 let • mimo jiného mentální anorexie, sebepoškozování • úrazy • experimentování (alkohol, • cigarety a jiné) • •Adolescent – 15 – 20 let • dtto + kouření, alkohol • drogy • úrazy (adrenalin)