Infantilní růstové období nObdobí fetálního růstu (porodní délka a hmotnost) nČasný postnatální růst v prvních dvou letech života (průměrně 25 cm za první a 13 cm za druhý rok života) nV závěru tohoto období dosahují děti přibližně polovinu své budoucí dospělé výšky nHlavním regulátorem růstu není růstový hormon, ale IGF-I (insulin-like growth factor-I), růstový faktor podobný inzulinu nOd druhé poloviny prvního roku – vliv růstového hormonu nFaktor genetické predispozice Novorozenecké období nKlasifikace novorozenců se uplatňuje z hlediska délky trvání těhotenství a z hlediska vztahu porodní hmotnosti ke gestačnímu věku. nSoustava reflexů – přežití: pátrací+sací nSmyslové funkce – kontakt s okolím nDobře vyvinutý sluch, čich, chuť, zrak se rozvíjí postupně (fixace a sledování do dvou měsíců) Psychosociální vývoj kojence n- První týdny – pláč jako hlavní prostředek komunikace -Od 12. týdne – úsměv, dotyk -Jednoduché stereotypy -Freud – orální stádium -Mezi 3. a 6. měsícem = časný stupeň napodobování (jednoduché hry) -Kolem 9. měsíce – komplikovanější hry Psychosociální vývoj kojence n9. měsíců – strach z odloučení, obava z neznámých lidí (vrchol v období 15 měsíců a mizí kolem 2 let) Psychomotorický vývoj kojence nV prvních týdnech – motorika (nepodmíněné reflexy) nRozvoj hrubé motoriky nUvědomělá hybnost až vzpřímená poloha těla a chůze scan0071 ROZVOJ HRUBÉ A JEMNÉ MOTORIKY ndítě se začíná pohybovat už intrauterinně, přibližně od poloviny těhotenství matka pohyby svého dítěte cítí nnovorozenec se rodí se schopností otáčet hlavu, ovládá pohyby očí, jazyku, umí otevírat ústa, polykat, sát nkončetiny drží ve flekčním postavení a jejich pohyby jsou reflexní, jakoby náhodné nruku drží sevřenou do pěstičky nrozvoj postupuje kraniokaudálně a proximodistálně n1. měsíc – dítě už dokáže na chvilku zdvihnout hlavičku a otáčet ji na strany v poloze na bříšku n2. měsíc - dítě už hlavičku udrží nad podložkou déle v poloze na flektovaných horních končetinách. n3. měsíc - kojenec „pase koníčky“, teda v poloze na bříšku se n zdvihá na lokty, hlavu má vysoko zdvihnutou a natahuje dolní končetiny v koxech scan0047 nz polohy na zádech se přitahuje za podané ruce do sedu nruce už nedrží v pěst n3.-4. měsíc - výrazněji se začíná rozvíjet i jemná motorika, která v porovnání s hrubou motorikou zaostává nděti si v tomto věku začínají soustředěně pozorovat své ruce, učí se ovládat jednotlivé svaly ruky n scan0021 n5. měsíc - dítě celou rukou sahá po hračce, uchopit ji ještě neumí n6. měsíc - dítě se dokáže převalit ze zad na bříško numí samostatně sedět, i když tato schopnost není nejdůležitější, mnohé děti sezení ve vývoji „přeskočí“ ndokáže vzít předmět do ruky mezi všechny prsty a dlaň, postupně si objevuje nohy n scan0034 scan0054 n7.-8. měsíc - dítě se začíná postupně plazit n8.-10. měsíc - přechází na lezení po čtyřech - je to postupný přechod od lehu k chůzi nzačíná uchopovat předmět mezi palec a ostatní prsty (opozice palce) nobjevuje sed scan0046 sedenie n9. měsíc – kojenec se postupně vzpřimuje, stojí pevně u opory a držíc se začíná úkroky chodit n n scan0061 n10. měsíc – dítě umí vzít předmět mezi palec a ukazovák n11. měsíc - dítě kráčí dopředu s oporou jedné ruky n12. měsíc - dítě stojí bez opory a pokouší se o první samostatné kroky. Začíná brát do rukou i drobné předměty scan0060 scan0052 Psychosociální vývoj batolete nVývojový zlom = počátek nezávislosti a samostatnosti nUvědomuje si samo sebe – první výchovné problémy nVyvíjí se základ empatie – zrání mozku, ukončuje se myelinizace, všechny vrstvy mozkové kůry dosahují synchronního stavu – nácvik udržování čistoty po 18. měsíci ROZVOJ ŘEČI nplně vrcholí v průběhu 2. roku života nřeči dítě rozumí o mnoho dříve než začne samo mluvit nrozvoj řeči ovlivňují podněty ze zevního prostředí nprvorozené děti obyčejně začínají mluvit dřív nděvčata zpravidla předbíhají chlapce nalarmující je, když dítě ve věku 2 let ještě nemluví - vždy je třeba myslet na možnou poruchu sluchu nnovorozenec se projevuje pláčem. n2-3 měsíční dítě objevuje zvuk svého hlasu, tvoří rozličné zvuky, „žvatlá“ – těmito zvuky dává ve společnosti matky nebo jiné osoby svoji spokojennost n7-8 měsíční dítě vyslovuje už slabiky nv 9. měsících zdvojuje slabiky (vytváří slova jako mama) nv 12. měsících umí vyslovit aspoň 3 smysluplná slova n n nobjevuje se tzv. expresivní žargon, dítě napodobňuje melodii řeči, tvoří pomocí hlásek dlouhé věty bez smyslu ndokáže však svým projevem vyjadřovat náladu, svůj souhlas, či nesouhlas n15-měsíční dítě ovládá asi 10 slov n20-měsíční dítě ovládá dalších 15 slov nve věku okolo 2 let přibývá přibližně 30 slov za měsíc ndítě pochopí, že slovo je symbol – už netvoří slova jen jejich napodobováním, rozvoj řeči se prudce rozbíhá nKoncem 2. roku – skládá slova do vět (podstatné jméno + sloveso) nZná své jméno, začíná se ptát „proč“ a „co“ nZačíná si uvědomovat faktor času n n2. rok – dítě umí samostatně chodit po schodech, jeho chůze je jistá n n n n n n batoľa n3. rok - dítě má úplně koordinovanou hrubou motoriku, postupně se dokáže učit složitým koordinovaným pohybům jako je bruslení, jízda na kole, nebo plavání predškolský vek ROZVOJ SOCIÁLNÍHO CHOVÁNÍ npo narození dítě většinu času prospí, budí se jen na krmení nokolo 5. týdne začíná skutečný kontakt mezi matkou a dítětem jeho pohledem do očí nv 6.-7. týdnu se dítě při pohledu na matku usmívá, může vydávat spokojené zvuky – absence uvědomělého úsměvu u 2-měsíčního dítěte svědčí zpravidla pro vážné poškození CNS! nemoční pouto ( uvědomění si, ke komu dítě patří) se vytváří mezi 6. až 9. měsícem, dítě si vytváří pevnou vazbu na jednu osobu, postupně na více osob ntoto období je důležité pro sociální rozvoj v pozdějším věku, ovlivňuje vztahy s ostatními dospělými i dětmi nve věku 3 let se vytvářejí první přátelské vztahy mezi dětmi – do té doby si hrají každé samo n n NEGATIVNÍ MILNÍKY nslouží na orientační vyšetření psychomotorického vývoje nv případě rozpoznání negativní odchylky od očekávaného stupně vývoje je nutné podrobnější přešetření: npo 2. měsíci se neusměje npo 3. měsíci se nezdvihá na předloktí npo 5. měsíci neuchopuje předměty npo 8. měsíci nesedí bez opory npo 9. měsíci neleze npo 10. měsíci nechytá předměty mezi palec a ukazovák npo 12. měsíci neumí vyslovit žádné slovo npo 13. měsíci nestojí npo 15. měsíci nechodí npo 2. roku nemluví v krátkých větách n Psychosociální vývoj v předškolním věku nHlavní pokroky: n- sociální chování -samostatnost v praktickém životě nManipulace se symbolickým světem (těžko odlišuje skutečnost od fantazie) nVrchol nereálného myšlení mezi 3. a 5. rokem (symbolické myšlení – složitější fantazie) = hry nHry na role, postupně konstruktivní nZačínají respektovat pravidla nKooperace (předpoklad návštěvy MŠ) nFreud – oidipovská fáze – vazba na rodiče opačného pohlaví, od 6. let vazba na rodiče stejného pohlaví Růst v předškolním věku nObdobí relativně stabilního růstu nPostupně doznívá vliv infantilní komponenty nZačíná se uplatňovat genetický růstový potenciál (růstový hormon) – klinicky kolem 2. narozenin a končí počátkem puberty nRůst je klidný a vyrovnaný, růstové tempo postupně mírně klesá n(7,5 cm za rok v 3. roce, 5 cm před počátkem puberty n Školní věk nDítě je zralé pro navazování kontaktů s vrstevníky nRemodelace mozkové kůry – vyzrává senzomotorická koordinace nSchopnost přijímat úkoly, výdrž, koncentrace – školní zralost nČíst, počítat, psát – konkrétní operace, složité myšlenkové konstrukce nUstupuje fantazijní myšlení nChápe vztah příčiny a následku nRozeznává souvislosti Období dospívání nAdolescence – přechod mezi dětstvím a dospělostí nZačíná začátkem druhého desetiletí – puberta nPuberta – hormonálně podmíněný proces fyzického zrání a růstového výšvihu nUkončena v okamžiku možné reprodukce nCharakteristické strukturální a funkční zrání pohlavních orgánů nSpecifický vývin sekundárních pohlavních znaků a dospělých tělesných proporcí Pubertální vývoj chlapců nprvní známka dospívání – aktivace a zvětšování varlat (již před 10. rokem věku) nZvětšování skrota, penisu, vývoj pubického ochlupení nVe třetí a čtvrté fázi puberty – růst hrtanu a mutace hlasu nBěhem celé puberty – narůstá objem svalové hmoty, změna kostry mužským směrem (rozšíření ramen) nPubertální růstový výšvih – obvykle ve 12,5 letech; ve 14 letech vrcholí (ročně 7-12 cm) nUkončen mezi 17. a 18. rokem n Pubertální vývoj dívek nPrvním zevním projevem – růst prsů – mezi 8 a 13 lety nRůstový výšvih (v průměru již v 10 letech) nPubické ochlupení – po začátku růstu prsů (brzy po 11. roce) nMenarche v našich podmínkách – asi ve věku 13 let nPrvní dva roky – až 90% cyklů anovulačních nPokračuje růst pánve a ženské utváření nRedistribuce podkožního tuku nPubertální růstový výšvih – kolem 10. roku, vrcholí ve 12 letech (7-11 cm/rok) nPo menarche vyroste v průměru o 7,5 cm nRůst ukončen obvykle v 15 letech Vývoj osobnosti v dospívání nZměna emocionální situace nSexuální zrání + nové touhy = neznámá emocionální přizpůsobivost nObtížné období nZásadní změny v myšlení nEgocentrizmus nV další fázi přemýšlejí o morálce, stoupá význam norem chování a respektu k nim nVýznam vrstevníků nFrustrace mohou vést k agresivitě nPo různě dlouhé době nastupuje racionální nezávislost na rodičích (vzdor již není nutný) nPozdní adolescence – dospělé normy chování (empatie,...) Hodnocení tělesného růstu a vývoje nZákladní tělesné charakteristiky – výška a hmotnost nČasto doplněné obvodovými charakteristikami (obvod břicha, hlavy, hrudníku,...) a některými indexy (BMI) nPosuzujeme vzhledem k pohlaví a věku nSrovnání s referenčními daty – správná technika měření nTělesná výška n– největší přírůstek v prvním roce -V druhé polovině 1 roku se křivka oplošťuje a růstová rychlost klesá -Druhého vrcholu dosahuje na začátku puberty nPředpoklad pro normální růst – dostatečná výživa a fyziologická endokrinní situace nDo 2 let se děti měří v korýtku n nHmotnost na její přírůstek – důležitý ukazatel tělesného prospívání nPrvní dny po porodu – pokles o 10% nPrvní čtvrtletí – velmi vysoký přírůstek – 150-210 g za týden nPostupně klesá, minimum ve 3. roce věku (2 kg za rok) nPak se kontinuálně zvyšuje do puberty nKojenec zdvojnásobí svou porodní hmotnost ve 4.-5. měsíci nZtrojnásobí v 1. roce nV 6. letech představuje hmotnost šestinásobek nVe 12. roce dvanáctinásobek porodní hmotnosti nAuxologie – nauka, která se zabývá všemi aspekty lidského růstu Růst hlavy nIntrauterinní a první rok – velmi rychlý nDonošené dítě – frontookcipitální obvod hlavy – 35 cm, na konci prvního roku 47 cm (80% hodnoty v dospělosti) nVelká fontanela se uzavírá mezi 10. – 14. měsícem nMěření obvodu hlavy – pásovou mírou nHmotnostně-výškový poměr – hodnotí celkovou stavbu podle dosažené hmotnosti vzhledem k tělesné výšce (nejčastěji graficky pomocí percentilových grafů) nBMI = hmotnost v kg/výška v m na druhou n growth3 Růstová období rast percentilovýgrafboy percetilovýgrafgirl