Péče o dýchání
n
n
n
nVnější x vnitřní
nHorní cesty dýchací (dutina nosní, dutina ústní, paranazální dutiny, Eustachova trubice, hltan)
nDolní cesty dýchací (hrtan, průdušnice, bronchy, bronchioly, alveoly)
nMrtvý dýchací prostor

Anatomicko-fyziologické rozdíly dýchacích cest u dětí a dospělých
nDechová frekvence u dětí je vyšší než u dospélého
nNovorozenec, kojenec, batole – převážně diafragmatické abdominální dýchání, tříleté dítě pomocí
svalstva na hrudníku, okolo 7. roku jako dospělý
nNovorozenec má vyšší postavení bránice
nV klenbě zadní části hltanu – adenoidní vegetace (obranyschopnost) – okolo 10. roku se zmenšuje
nKrátká relativně široká Eustachova trubice
nNovorozenec a kojenec dýchá nosem (ústy jen při pláči)
nU předčasné narozených dětí chybí surfaktant
nPlicní alveoly se během růstu a vývoje rozdělují a ztenčují – zvětšování povrchu plic

Základy hygieny HCD – nácvik správného smrkání
nOkolo 1 roka
nNejdříve z obou nosních průduchů, pak z každého zvlášť
nVzpřímená hlava a používat obě ruce
nKřídla nosu nesmí být stisknuta
nZavřená ústa
nNos utíráme tahen dolů, nikdy ne do stran
n

Základy hygieny HCD – nácvik správného dýchání
nSpojen s nácvikem správného držení těla (správné držení hrudníku, páteře a pánve)
nPředškolní věk
nForma hry – hra na flétnu, malou foukací harmoniku, foukání brčkem do vody, hra s bublifukem,...
nFyzioterapeut
nCvičit pravidelně, nejlépe s rodiči, zábavnou formou

Udržování průchodnosti DC
nPolohování dítěte
nFowlerova poloha, anti-Trendelenburgova poloha
nDrenáž plic – vhodné střídat polohy
n
polohovaci-valecky-modre.jpg mimi.jpg

nŽádné polohy hlavou dolů (GFR)
nVynucená poloha – ortopnoická
nPoloha visícího břicha
n
n
nSed s pažemi položenými dopředu
nStoj s oporou o zeď
n
ort..jpg page_9.jpg

Inhalace
nInhalace přirozené
nInhalace umělé – inhalátory (nebulizátory) – tryskové, ultrazvukové nChladná inhalace (23-36°C) –
snižuje překrvení sliznic (laryngitidy, extubace)
nIndiferentní inhalace (36,1-37°C) – zklidňující účinek
nTeplá inhalace (37,1-40°C) – překrvení sliznic
nInhalační roztok – fyziologický + léky:
-mukolytika
-bronchodilatancia
-kortikoidy
-antibiotika
n

Odstranění sekrece z dýchacích cest
nKašlání
nSmrkání
nOdsávání
nMalé děti neumí vykašlat sekret – odsávání
nOdsávání z HCD:
-Sterilní cévka s centrálním otvorem
-Šetrně
-Nejprve ústa, pak nos
-Odsáváme při vytahování cévky
-Cévky nepoužíváme opakovaně!!

Dechová rehabilitace
nSpolupráce sestry s fyzioterapeutem
nRehabilitace aktivní – nácvik odkašlávání, výdech proti odporu (batolata) nRehabilitace pasivní –
vibrační masáže stěny hrudníku, polohové drenáže a kontaktní dýchání (kojenci)
nAktivní techniky
nProdloužení výdechu (aaaaaaaaaaaaaaaaaaa, muuuuuuuuuuuuuh, wauwauwauwau)
nJednoduché dechové nástroje
nMýdlové bubliny, orosit zrcadlo a malovat na ně apod.
nMobilizační cviky – ohýbání trupu, protahování, otáčení stranou, úklony do stran
nCvičení formou hry
n

Podávání kyslíku dětem
nIndikovaná oxygenoterapie
nKyslík jako lék – vedlejší účinky
nKyslíková lahev, centrální rozvod
nZásady při podávání kyslíku:
-Indikuje lékař
-Zvlhčený, ohřátý na 35-37°C (studený při laryngitidě, po extubaci)
-Udržujeme stálou koncentraci
-Vysoké koncentrace (nad 40%) – nebezpečné
-Sledujeme FF, saturaci kyslíku, celkový stav, prokrvení kůže a sliznic, příznaky dechové tísně,
vyšetření acidobazické rovnováhy
-Zabránit hypoxii i hyperoxii

Komplikace při podávání kyslíku
nKomplikace často při nedodržování zásad aplikace
nSuchý kyslík
n– vysychání sliznic DC, tvorby krust, krvácení
-Snižuje samočistící schopnost řasinkového epitelu
nChladný kyslík
-Hlavně u novorozenců aktivizuje kožní receptory a zvyšuje jeho spotřebu
nDlouhodobé podávání vysoké koncentrace
-Poškození plic
-Poškození CNS
nNezralý novorozenec (hypoxie nebo hyperoxie) -retinopatie

Inkubátor
nNejčastěji u novorozenců
nProstředí syceno směsí kyslíku se vzduchem
nNevýhoda – při otevření postranních dvířek koncentrace kyslíku kolísá
Inkubator-1-1080x500.jpg

Kyslíkový box (head box)
nU novorozenců a kojenců
nNevýhoda – možná kumulace vydechovaného oxidu uhličitého
head box.jpg

Kyslíkové brýle
nU všech vékových kategorií
nVhodné pro podávání nízkých koncentrací
nZachována funkce dutiny nosní – při průtoku menším než 1 l/min kyslík nezvlhčujeme, při průtoku
větším než 1 l/min zvlhčujeme při pokojové teplotě nTeplé zvlhčování se neprovádí – dlouhá hadice,
ohřáté páry kondenzují, voda muže stříkat dítěti do nosu
2-syndrom-respiracni-tisne.jpg

Kyslíková maska
nU větších dětí, schopných spolupráce
nLze dosáhnout vysoké koncetrace kyslíku
nNevýhoda – zvětšuje mrtvý dýchací prostor, může vzbuzovat strach a úzkost
nNesmí se používat u dětí v bezvědomí
Oxymasky7.jpg

Nosohltanový katétr
nNelatonův katétr – nosem do úrovně vulvy (orientačně délka od špičky nosu k ušnímu boltci)
nFixujeme náplastí
nZměna polohy každých 8-12 hodin
nPoulsenův katétr
nKatétr prochází středem zátky z pěnové gumy nebo molitanu
nVsunutý 2-3 cm do jedné z nosních dírek
nStálá koncentrace kyslíku
nNevýhoda – nepříjemná tamponáda nosní dírky

Péče o vyprazdňování moče
nPoruchy vyprazdňování moči
nRetence (po operačním výkonu, vytažení močové cévky)
nDěti každého věku
nVětší děti posadíme na nočník, toaletu, podáme nápoj, přiložíme vlhký vlažný obklad na podbřišek,
pustíme proud vody nZavedení jednorázového nebo permanentního močového katétru
nEnuréza
nPomočování po 4.roce dítěte
nNoční enuréza primární, sekundární
nKombinují se vlivy somatické, intelektuální nebo výchovné, může jít o poruchu osobnosti
nEnuretický režim
n

nInkontinence moči
nSamovolné odtékání nebo odkapávání moči, porucha kontroly močení na organickém podkladě
nPodle příčiny – vrozená a získaná
nIntrauretrální – moč samovolně odtéká uretrou
nExtrauretrální – jinou cestou (exstrofie močového měchýře, perzistující urachus)
nLéčení příčiny
nPorušené reflexy – poškozená mícha v oblasti od 12.hrudního obratle níže, močový měchýř je ochablý
– čistá intermitentní katetrizace (cévkuje se 5-7x denně)
nPodpůrné pomůcky
nSpeciální kosmetika
n

Metody derivace moči
nDítě s permanentním močovým katétrem
-Zavádí lékař, informuje dítě i rodiče
-Katétr fixován balónkem, nemá-li fixujeme náplastí
-Napojený na sběrný sáček
-U chlapců dbáme na fyziologické postavení penisu
-Sledujeme funkčnost, polohu, zajišťujeme čistotu okolí, dodržujeme zásady asepse při zacházení s
katétrem, či sběrným systémem
-Katétr měníme po sedmi dnech
nDítě s punkční urostomií (nefrostomie – ledvinná pánvička, epicystostomie – moč.měchýř) -V celkové
anestezii na operačním sále za přísně aseptických podmínek
-Místo vpichu sterilně kryjeme, napojíme na sběrný systém

nDítě s nástěnou urostomií
nStomie (nefrostomie, ureterostomie, vezikostomie
nPlanžeta nalepená na kůži, sáček se zpětnou chlopní
nSituace vážně poškozuje sebevědomí, narušuje soukromý život
nDěti se za své postižení stydí, izolují se doma
nCitlivý přístup k dítěti i rodičům
nDítě se musí s problémem vyrovnat a naučit se s ním co nejkvalitněji žít nNácvik sebeobsluhy,
správné hygienické návyky, vhodné pomůcky

Péče o vyprazdňování stolice
nPoruchy vyprazdňování stolice
nZácpa
nLéčba podle příčiny, úprava dietního režimu
nZavedení RR, „míčkování“, glycerinový čípek, klyzma
nSprávný defekační režim
nÚprava stravy, dostatek tekutin
nUžívání laxativ určuje lékař
nChronická zácpa – prolaps rekta
nEnkopréza
nInkontinence – úplná, částečná (meningokely, rozštěpové vady, úrazy, chronické záněty – léčba
podle příčiny
nPrůjem
n

Péče o dítě se stomií
nStomie – součástí léčebných metod na GIT
nDočasná střevní stomie na kterékoliv části TT (nejč.jejunostomie, ileostomie, cékostomie,
transverzostomie, sigmoideostomie)
nCelá řada vhodných jímacích systémů, čistících a oichranných prostředků
nZákladní péči o stomii musí zvládnout každá sestra!
nKomplikace stomií: dehiscence rány, vpadnutí stomie, prolaps, stenóza, krvácení ze stomie, kožní
afekce v okolí stomie
nKaždá věková kategorie – psychologická úskalí
nStomie v dětském věku z 99% dočasné
nEdukace dětí a pečovatelů
nPřekonání těžkého období