Péče o dýchání n n n nVnější x vnitřní nHorní cesty dýchací (dutina nosní, dutina ústní, paranazální dutiny, Eustachova trubice, hltan) nDolní cesty dýchací (hrtan, průdušnice, bronchy, bronchioly, alveoly) nMrtvý dýchací prostor Anatomicko-fyziologické rozdíly dýchacích cest u dětí a dospělých nDechová frekvence u dětí je vyšší než u dospélého nNovorozenec, kojenec, batole – převážně diafragmatické abdominální dýchání, tříleté dítě pomocí svalstva na hrudníku, okolo 7. roku jako dospělý nNovorozenec má vyšší postavení bránice nV klenbě zadní části hltanu – adenoidní vegetace (obranyschopnost) – okolo 10. roku se zmenšuje nKrátká relativně široká Eustachova trubice nNovorozenec a kojenec dýchá nosem (ústy jen při pláči) nU předčasné narozených dětí chybí surfaktant nPlicní alveoly se během růstu a vývoje rozdělují a ztenčují – zvětšování povrchu plic Základy hygieny HCD – nácvik správného smrkání nOkolo 1 roka nNejdříve z obou nosních průduchů, pak z každého zvlášť nVzpřímená hlava a používat obě ruce nKřídla nosu nesmí být stisknuta nZavřená ústa nNos utíráme tahen dolů, nikdy ne do stran n Základy hygieny HCD – nácvik správného dýchání nSpojen s nácvikem správného držení těla (správné držení hrudníku, páteře a pánve) nPředškolní věk nForma hry – hra na flétnu, malou foukací harmoniku, foukání brčkem do vody, hra s bublifukem,... nFyzioterapeut nCvičit pravidelně, nejlépe s rodiči, zábavnou formou Udržování průchodnosti DC nPolohování dítěte nFowlerova poloha, anti-Trendelenburgova poloha nDrenáž plic – vhodné střídat polohy n polohovaci-valecky-modre.jpg mimi.jpg nŽádné polohy hlavou dolů (GFR) nVynucená poloha – ortopnoická nPoloha visícího břicha n n nSed s pažemi položenými dopředu nStoj s oporou o zeď n ort..jpg page_9.jpg Inhalace nInhalace přirozené nInhalace umělé – inhalátory (nebulizátory) – tryskové, ultrazvukové nChladná inhalace (23-36°C) – snižuje překrvení sliznic (laryngitidy, extubace) nIndiferentní inhalace (36,1-37°C) – zklidňující účinek nTeplá inhalace (37,1-40°C) – překrvení sliznic nInhalační roztok – fyziologický + léky: -mukolytika -bronchodilatancia -kortikoidy -antibiotika n Odstranění sekrece z dýchacích cest nKašlání nSmrkání nOdsávání nMalé děti neumí vykašlat sekret – odsávání nOdsávání z HCD: -Sterilní cévka s centrálním otvorem -Šetrně -Nejprve ústa, pak nos -Odsáváme při vytahování cévky -Cévky nepoužíváme opakovaně!! Dechová rehabilitace nSpolupráce sestry s fyzioterapeutem nRehabilitace aktivní – nácvik odkašlávání, výdech proti odporu (batolata) nRehabilitace pasivní – vibrační masáže stěny hrudníku, polohové drenáže a kontaktní dýchání (kojenci) nAktivní techniky nProdloužení výdechu (aaaaaaaaaaaaaaaaaaa, muuuuuuuuuuuuuh, wauwauwauwau) nJednoduché dechové nástroje nMýdlové bubliny, orosit zrcadlo a malovat na ně apod. nMobilizační cviky – ohýbání trupu, protahování, otáčení stranou, úklony do stran nCvičení formou hry n Podávání kyslíku dětem nIndikovaná oxygenoterapie nKyslík jako lék – vedlejší účinky nKyslíková lahev, centrální rozvod nZásady při podávání kyslíku: -Indikuje lékař -Zvlhčený, ohřátý na 35-37°C (studený při laryngitidě, po extubaci) -Udržujeme stálou koncentraci -Vysoké koncentrace (nad 40%) – nebezpečné -Sledujeme FF, saturaci kyslíku, celkový stav, prokrvení kůže a sliznic, příznaky dechové tísně, vyšetření acidobazické rovnováhy -Zabránit hypoxii i hyperoxii Komplikace při podávání kyslíku nKomplikace často při nedodržování zásad aplikace nSuchý kyslík n– vysychání sliznic DC, tvorby krust, krvácení -Snižuje samočistící schopnost řasinkového epitelu nChladný kyslík -Hlavně u novorozenců aktivizuje kožní receptory a zvyšuje jeho spotřebu nDlouhodobé podávání vysoké koncentrace -Poškození plic -Poškození CNS nNezralý novorozenec (hypoxie nebo hyperoxie) -retinopatie Inkubátor nNejčastěji u novorozenců nProstředí syceno směsí kyslíku se vzduchem nNevýhoda – při otevření postranních dvířek koncentrace kyslíku kolísá Inkubator-1-1080x500.jpg Kyslíkový box (head box) nU novorozenců a kojenců nNevýhoda – možná kumulace vydechovaného oxidu uhličitého head box.jpg Kyslíkové brýle nU všech vékových kategorií nVhodné pro podávání nízkých koncentrací nZachována funkce dutiny nosní – při průtoku menším než 1 l/min kyslík nezvlhčujeme, při průtoku větším než 1 l/min zvlhčujeme při pokojové teplotě nTeplé zvlhčování se neprovádí – dlouhá hadice, ohřáté páry kondenzují, voda muže stříkat dítěti do nosu 2-syndrom-respiracni-tisne.jpg Kyslíková maska nU větších dětí, schopných spolupráce nLze dosáhnout vysoké koncetrace kyslíku nNevýhoda – zvětšuje mrtvý dýchací prostor, může vzbuzovat strach a úzkost nNesmí se používat u dětí v bezvědomí Oxymasky7.jpg Nosohltanový katétr nNelatonův katétr – nosem do úrovně vulvy (orientačně délka od špičky nosu k ušnímu boltci) nFixujeme náplastí nZměna polohy každých 8-12 hodin nPoulsenův katétr nKatétr prochází středem zátky z pěnové gumy nebo molitanu nVsunutý 2-3 cm do jedné z nosních dírek nStálá koncentrace kyslíku nNevýhoda – nepříjemná tamponáda nosní dírky Péče o vyprazdňování moče nPoruchy vyprazdňování moči nRetence (po operačním výkonu, vytažení močové cévky) nDěti každého věku nVětší děti posadíme na nočník, toaletu, podáme nápoj, přiložíme vlhký vlažný obklad na podbřišek, pustíme proud vody nZavedení jednorázového nebo permanentního močového katétru nEnuréza nPomočování po 4.roce dítěte nNoční enuréza primární, sekundární nKombinují se vlivy somatické, intelektuální nebo výchovné, může jít o poruchu osobnosti nEnuretický režim n nInkontinence moči nSamovolné odtékání nebo odkapávání moči, porucha kontroly močení na organickém podkladě nPodle příčiny – vrozená a získaná nIntrauretrální – moč samovolně odtéká uretrou nExtrauretrální – jinou cestou (exstrofie močového měchýře, perzistující urachus) nLéčení příčiny nPorušené reflexy – poškozená mícha v oblasti od 12.hrudního obratle níže, močový měchýř je ochablý – čistá intermitentní katetrizace (cévkuje se 5-7x denně) nPodpůrné pomůcky nSpeciální kosmetika n Metody derivace moči nDítě s permanentním močovým katétrem -Zavádí lékař, informuje dítě i rodiče -Katétr fixován balónkem, nemá-li fixujeme náplastí -Napojený na sběrný sáček -U chlapců dbáme na fyziologické postavení penisu -Sledujeme funkčnost, polohu, zajišťujeme čistotu okolí, dodržujeme zásady asepse při zacházení s katétrem, či sběrným systémem -Katétr měníme po sedmi dnech nDítě s punkční urostomií (nefrostomie – ledvinná pánvička, epicystostomie – moč.měchýř) -V celkové anestezii na operačním sále za přísně aseptických podmínek -Místo vpichu sterilně kryjeme, napojíme na sběrný systém nDítě s nástěnou urostomií nStomie (nefrostomie, ureterostomie, vezikostomie nPlanžeta nalepená na kůži, sáček se zpětnou chlopní nSituace vážně poškozuje sebevědomí, narušuje soukromý život nDěti se za své postižení stydí, izolují se doma nCitlivý přístup k dítěti i rodičům nDítě se musí s problémem vyrovnat a naučit se s ním co nejkvalitněji žít nNácvik sebeobsluhy, správné hygienické návyky, vhodné pomůcky Péče o vyprazdňování stolice nPoruchy vyprazdňování stolice nZácpa nLéčba podle příčiny, úprava dietního režimu nZavedení RR, „míčkování“, glycerinový čípek, klyzma nSprávný defekační režim nÚprava stravy, dostatek tekutin nUžívání laxativ určuje lékař nChronická zácpa – prolaps rekta nEnkopréza nInkontinence – úplná, částečná (meningokely, rozštěpové vady, úrazy, chronické záněty – léčba podle příčiny nPrůjem n Péče o dítě se stomií nStomie – součástí léčebných metod na GIT nDočasná střevní stomie na kterékoliv části TT (nejč.jejunostomie, ileostomie, cékostomie, transverzostomie, sigmoideostomie) nCelá řada vhodných jímacích systémů, čistících a oichranných prostředků nZákladní péči o stomii musí zvládnout každá sestra! nKomplikace stomií: dehiscence rány, vpadnutí stomie, prolaps, stenóza, krvácení ze stomie, kožní afekce v okolí stomie nKaždá věková kategorie – psychologická úskalí nStomie v dětském věku z 99% dočasné nEdukace dětí a pečovatelů nPřekonání těžkého období