Transakční analýza —je směr dynamické psychologie, —původně psychoterapeutický —posléze rozšířený na oblast: — • vzdělávání a výchovy — • práce s organizacemi — • psychologické poradenství —Historie: od cca 1950 —vliv —psychoanalýzy (Freud) a humanistické psychologie (Maslow) Zakladatel —Erich Berne 1910 – 1970, americký psychiatr — Co je transakční analýza —Obsahově je TA: —teorií osobnosti —teorií komunikace —teorií interpersonálních vztahů —psychoterapeutickým směrem — —Odkud pramení název? —Transakce = komunikační výměna sdělení mezi lidmi —TA pomáhá vysvětlit, co se to děje, proč se to děje a jak z toho ven…pokud člověk opravdu chce Filozofie TA —Vychází z humanistické psychologie —Lidé jsou v zásadě v pořádku (OK), a jsou proto schopní změny, růstu a zdravých interakcí —Lidé se rodí jako princezny a mění se v žáby —Každý má kapacitu myslet —Cílem je autonomie – kontakt s realitou „teď a tady“ ZMĚNA JE MOŽNÁ Možnosti využití —Psychoterapie —Poradenství —Vzdělávání —Zdravotnictví —Organizace Změna je možná… •změna chování jednotlivců, komunikace s pacienty, mezi zdravotnickým personálem apod. •změna stylu řízení •změna fungování týmové práce •změna kultury zdravotnického zařízení T. Harris – příklad Nepřetržitý výzkum potvrdil, že tyto tři stavy existují u všech lidí. Je to, jakoby v každém byla ta stejná malá osoba, jakou byl, když mu byli tři roky. Stejně tak jsou vněm jeho rodiče. Jsou to v mozku zaznamenané aktuální zážitky z vnitřních nebo vnějších událostí, z kterých nejdůležitější a nejvýznamnější se udály v prvních pěti letech života. Nakonec je tu třetí stav, který se odlišuje od předchozích dvou —Obrátila se na něj 35letá žena se žádostí o pomoc s problémem nespavosti, neustálými starostmi s tím jak se chová ke svým —dětem a také vzrůstající nervozitou. Už v průběhu první hodiny se najednou rozplakala a řekla mu, že se cítí jako tříleté dítě. Její hlas a chování byly jakou malého dítěte. Zeptal se jí na to, co způsobilo, že se cítí jako malé dítě. Odpověděla, že neví, ale že se najednou cítila bezmocná. Navrhl jí tedy, aby si popovídali o dětech a její rodině. V následující chvíli se její hlas opět změnil. Zůstala vážná a poučující –řekla: „Nakonec, rodiče mají také právo, dětem je třeba ukázat, kde je jejich místo.“ V průběhu jedné hodiny se tato matka změnila na tři odlišné, odlišující se osobnosti –na malé dítě, u kterého převažovaly pocity, na sebevědomého rodiče a na rozumnou, logicky uvažující dospělou ženu a matku tří dětí dítě rodič dospělý 3 stavy ega RO DÍ DO RODIČ DÍTĚ DOSPĚLÝ V Rodiči jsou nahrány všechny domněnky, pravidla a zákony, které dítě slyšelo od rodičů a vidělo v jejich životě. Mnoho rodičovských dat se projevuje v současném životě v kategorii „jak se co dělá“ pozůstatek vnitřních duševních stavů z dětství, zásobu dětských pocitových reakcí. Ty jsou různé, negativní i kladné. V negativním smyslu se jedná o pocity bezmoci a strachu, provinilosti, protestu a snahu překonat pocit méněcennosti. Dítě má i pozitivní stránky jako jsou zvědavost, tvořivost, spontánnost, přání vědět, dotýkat se, zkoumat a nezkažená schopnost prožívat. Zpracovává a hodnotí informace na základě své vlastní zkušenosti a vlastního rozumu. 3 stavy ega RO DÍ DO RODIČ DÍTĚ DOSPĚLÝ Pacient: „sestři, já se tolik bojím té operace“ Sestra: „to musíte vydržet“ nebo „to nic není, nebojte se, to zvládnete“ Pacient: „opravdu je ta operace nutná?“ Sestra: „kdyby nebyla nutná, tak byste tu nemusel být“ nebo „jestli tu nechcete být, tak můžete jít domů, my vás tu držet nebudeme“ Pacient: „já chci jít domů, už tu nebudu ani chvilku“ Sestra: „s čím jste nespokojený?“ Pacient: „kdy půjdu domů“ Sestra: „ 10,00 bude vizita a pan doktor vám to poví“ Aby to nebylo tak jednoduché… DÍTĚ ADAPTOVANÉ Nese v sobě vliv výchovy „dělá to, co je mu řečeno“, Pocity viny, vzpoury, poslušnosti, kompromisy SVOBODNÉ Instinktivní, impulsivní, nedisciplinované, tvořivé, intuitivní manipulovatelné DOSPĚLÝ řeší, hledá, organizuje, rozhoduje, struktura, konstruktivita, logika racionalita RODIČ PEČOVATEL starostlivost, trpělivost, spravedlnost, zodpověd. tolerance, podpora, naslouchání, empatie KRITIK podrážděnost, hyperprotektivita, despotismus kritičnost, poučování, zastrašování vyhrožování A ještě složitější… Jak poznat stavy ega (slova) RODIČ dobrý/špatný, má se/nemá se, musíš/nesmíš, vždycky/nikdy, pamatuj si…, opovaž se... dávej pozor DÍTĚ chci/nechci, citoslovce, nemohu, proč?, věřím,cítím, to je divné, to nenímožné, bojím se, že... DOSPĚLÝ Jak, kde, kdy, co, praktický, možný, zajímavý, zjistit, dělat, rozvažovat, rozumný, účelný Jak poznat stavy ega (hlas) RODIČ zaujatý, kritický, uklidňující, chlácholivý, přesvědčující DÍTĚ uvolněný, stísněný, výbojný, vzlykavý, žádající, mazlivý, koketní, parodující DOSPĚLÝ věcný, klidný Jak poznat stavy ega (výraz a gesta) RODIČ rozevřená náruč, vlídný úsměv, zamračená tvář, zdvižený prst DÍTĚ naivní, veselý, smutný, ztracený, spontánní, bystrý, dychtivý, překvapený DOSPĚLÝ přemýšlivý, bdělý, vstřícný, otevřený; gesta úsporná Jak poznat stavy ega (postoje) RODIČ pečující, dávající, chápající, kritické, posuzující, autoritářské, moralizující DÍTĚ udivený, stěžující, obranný, hravý, neukázněný, manipulativní, drzý, tvůrčí, zahanbený, podmiňující DOSPĚLÝ přímé, otevřené, racionální, hodnotící, fakta(k věci) interakce, které se odehrávají mezi úrovněmi dvou či více osobností Sdělení v sobě nesou jednak informaci, ale také určitou formu „pohlazení“ (=zájem, ocenění, přijetí, obdarování, uznání, ale i signál, „beru tě na vědomí“, „beru na vědomí tvoji hranici“). Tento druh „pohlazení“ pomáhá sytit základní psychologické potřebyjedince, neboť člověk je tvor společenský a potřebuje kontakt s druhými lidmi. „Člověk potřebuje určitý počet pohlazení denně, jinak mu vysychá mícha“ –to je s oblibou citovaná věta E. Berneho, která jednoduše vyjadřuje tuto psychologickou potřebuTransakce se skládá zpodnětu jedné osoby a reakcí druhé. Dle Berneho je průběh avýsledek transakce závislý na tom, který stav ega je u komunikujících osob právě včinnosti. Neboli transakční analýza zkoumá stav: ,,Já něco udělám a ty nějak reaguješ“. Zjišťuje, která část jedince (Rodič-Dospělý-Dítě) reaguje —Komplementární transakce – problémy nevznikají — — rodič rodič Rodičovské sdružení „to za našeho mládí nebylo“ dítě dítě „pojďme pane budeme si hrát“ Vzájemné sdělování emocí dospělý dospělý Dospělá dohoda —Komplementární transakce – šikmé – problémy nevznikají — — rodič rodič dítě dítě dospělý dospělý „Bojím se“ „Pomohu ti“ —Zkřížené transakce problémy vznikají — — rodič rodič dítě dítě dospělý dospělý „kolik je hodin“ „Neotravuj“ —Zkřížené transakce problémy vznikají — rodič rodič dítě dítě dospělý dospělý „kolik je hodin“ „neřeknu“ —Zkřížené transakce problémy vznikají — rodič rodič dítě dítě dospělý dospělý „kolik je hodin“ „já nevím, ale hned ti to zjistím“ „já nevím, a můžu jít ven Základní životní pozice Typické reakce při řešení problému Depresivní pozice —Malá sebedůvěra —Pocity méněcennosti —Pocity viny —Depresivní postoje —V rozhovoru často v defenzivě —Při sebemenším podnětu se cítí být napadeni a podle toho také reagují a odpovídají Paranoidní pozice, agresivní —Arogance —Autoritativnost a tendence k nadřazenosti (všechno vím nejlépe) —Nedůvěřivost („když to neříkám JÁ, tak to nemusí být pravda“) —Až paranoidní postoje („co je za tím?“, „proč mi to říká“, „co tím sleduje?“) Schizofrenní pozice —Pocity zoufalství —Pocity zahořklosti, beznaděje, tendence k sebedestrukci, sebevraždě. — —Komunikace dvou individuí, která má velice nízkou hodnotu, řeči o ničem -u piva, klepy a rozebírání záležitostí, které člověk stejně nemá šanci ovlivnit (počasí, výsledek fotbalového utkání, politika atd.). To je nejčastěji komunikace lidí bez cíle, kteří jen proplouvají životem a o ničem jiném se bavit nedokážou. —Doporučuji se této komunikaci vyhýbat. Nikam vás neposune, právě naopak, ještě stáhne dolů. —Všichni k ní přirozeně tíhneme, jelikož jí nejčastěji slyšíme kolem sebe a měli bychom kontrolovat sami sebe, aby nevycházela z našich úst, pokud nechceme znechucovat druhé ani sebe. Zdravá pozice —Jsme rovnocennými partnery —Akceptujeme se navzájem —Optimismus —Konstruktivita postojů —Postoj –„Být uznáván a uznávat“ Shrnutí https://cs.wikipedia.org/wiki/Transak%C4%8Dn%C3%AD_anal%C3%BDza —Cílem Transakční analýzy je zdravý pozitivní rozvoj osobnosti. —V řeči TA, by měl mít člověk emancipovaného Dospělého a Dítě schopné přirozených projevů, beze strachu z Rodičovského trestu. —Měl by převažovat já jsem OK, ty jsi OK postoj. —Vyspělá osobnost by dále měla být schopna: —spontánního, přirozeného, autonomního chování a navazování důvěrných vztahů, —jasné nemanipulativní komunikace bez zažitých vzorců her —plně prožít přítomnou chvíli tady a teď —vyjádřit srozumitelně vlastní pocity