KOMUNIKACE 1 RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD kocovska@vszdrav.cz VŠZ Odborný Asistent, Poradenská Psychologie Duškova 7, 150 00 Praha 5 International Research Associate Gillberg Neuropsychiatry Centre University of Gothenburg, Sweden Honorary Senior Research Fellow Queen Mary University of London E-mail: e.kocovska@qmul.ac.uk KOMUNIKACE 1 ÚVOD Vítám Vás v letním semestru 2021 v kursu „Komunikace ve zdravotnictví“. EK V této úvodní přednášce se seznámíme s obsahem předmětu a zahájíme kapitolou „Neverbální komunikace“. Komunikace ve zdravotnictví má zásadní význam. V lékařské praxi se totiž nesetkáváme s nemocí, ale s nemocným člověkem (Janáčková & Weiss, 2008, p.49). KOMUNIKACE 1 1.KOMUNIKACE – vymezení pojmu 2.FORMY KOMUNKACE: ØVERBÁLNÍ KOMUNIKACE ØNEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE 3. OBECNÉ PŘÍSTUPY KE STUDIU KOMUNIKACE 4. SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE 5. ZPŮSOBY CHOVÁNÍ 6. KOMUNIKACE V LÉKAŘSKÉ a OŠETŘOVATELSKÉ PÉČI ØVZTAH LÉKAŘ-PACIENT ØSESTRA A PACIENT 7. ZVLÁŠTNOSTI A PRAVIDLA KOMUNIKACE V NĚKTERÝCH OBORECH MEDICÍNY 8. PŘEKÁŽKY V KOMUNIKACI 9. KOMUNIKAČNÍ CHYBY KOMUNIKACE 1 Komunikace je definována jako sdělování informace prostřednictvím signálů a prostředků: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálním chováním. Základní požadavky zdravotnické komunikace: 1.Vědět, CO chceme říci 2.Vždy se umět rozhodnout, KDY, KDE a JAK informaci nejlépe sdělit KOMUNIKACE 1 Slova mohou zaznamenávat různé významy. Jazyk logiky používáme tam, kde popisujeme skutečnost co nejpřesnějším způsobem a vystihujeme zákonitosti v ní. Jazyk poezie vnáší do světa abstraktních definic a značek osobní postoje, emoce a nálady. VERBÁLNÍ KOMUNIKACE = sdělování informace pomocí slov. KOMUNIKACE 1 VERBÁLNÍ KOMUNIKACE KOMUNIKACE 1 VZDÁLENOST PŘI KONTAKTU MEZI LIDMI 4 Zóny přiblížení: §Intimní §Osobní §Sociální §Veřejná Proxemický tanec Ve zdravotnické péči - často situace, kdy zdravotník musí překročit osobní i intimní zónu pacienta. (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 ROZHOVOR ZDRAVOTNÍKA S PACIENTEM Ideální poloha očí - na stejné horizontální úrovni (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 6 ZÁKLADNÍCH PŘÍSTUPŮ KE STUDIU KOMUNIKACE: ØLékařský přístup - choroby a diagnóza ØSociologický přístup - role lékaře a pacienta ØAntropologický přístup - role lékaře a pacienta ØPřístup transakční analýzy - role lékaře a pacienta ØBalintův přístup - zdůrazňuje dynamiku komunikace ØSociálně-psychologický přístup – chování lékaře a pacienta Ø KOMUNIKACE 1 ØLÉKAŘSKÝ PŘÍSTUP A.Choroba Klasifikace na úrovni klinického popisu syndromu či abnormalit struktury a funkce – neúplné – není definována příčina či etiologie. Holistický přístup – nemoc úzce souvisí s osobností pacienta a zkušenostmi. Každá nemoc je proto u každého pacienta jiná a důležitým aspektem uzdravovacího procesu je sám lékař. B. B.Diagnóza Klasický lékařský diagnostický proces: üAnamnéza üSomatické vyšetření üLaboratorní zkoumání KOMUNIKACE 1 Nutno brát v úvahu různé sociální faktory každého jedince, které se liší případ od případu a je nutno je identifikovat, prozkoumat a využít jak při konzultaci, tak při práci s pacientem. ØSOCIOLOGICKÝ PŘÍSTUP - role lékaře a pacienta KOMUNIKACE 1 ØANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP Role lékaře: üMoudrá autorita üMravní autorita üCharizmatická autorita – spirituální Ø Rozlišení mezi chorobou a nemocí: Choroba = patologické entity definované lékaři Nemoc = širší pojem, definována z hlediska pacienta a nikoli z hlediska neosobní části těla. Role pacienta – touha znát odpovědi na tyto otázky: ●Co se stalo? ●Proč se to stalo? ●Proč zrovna mně? ●Proč právě nyní? ●Co by se stalo, kdybych s tím nic nedělal? ●Co bych s tím měl udělat, s kým bych se měl poradit o další pomoci? KOMUNIKACE 1 ØPŘÍSTUP TRANSAKČNÍ ANALÝZY - role lékaře a pacienta 3 Základní stavy mysli: 1.Rodič – reaguje automaticky 2.Dospělý – pracuje logicky, třídí si informace 3.Dítě – projevuje intuici, tvořivost, spontánní pudy a radosti Ø (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 ØPŘÍSTUP TRANSAKČNÍ ANALÝZY - role lékaře a pacienta Ø (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 ØPŘÍSTUP TRANSAKČNÍ ANALÝZY - role lékaře a pacienta Ø (Janáčková & Weiss, 2008). Případné křížení (transakce) rolí vede ke vzniku komunikačního problému. KOMUNIKACE 1 ØBALINTŮV PŘÍSTUP 3 Základní předpoklady: üPsychické problémy se často projevují fyzicky a rovněž fyzická choroba má psychické důsledky – Psychosomatický charakter choroby üLékaři mají své pocity a tyto pocity hrají při komunikaci svou funkci üExistuje potřeba specifického výcviku cíleného na změnu v zdravotníkově osobnosti, aby byl citlivější k tomu, co se děje v pacientově mysli ve chvíli, kdy jsou spolu ü ü Ø Lékař sám = prvním lékem poskytovaným pacientovi KOMUNIKACE 1 ØSOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP – chování lékaře a pacienta Lékařova/Zdravotníkova osobnost: •Těžištěm = lékař •Těžištěm = pacient Empatičtí lékaři – schopnější při diagnóze psychiatrických problémů Pacientova osobnost – Důležité aspekty: •Vnitřní těžiště kontroly – budou lépe se schopni o sebe postarat a spolupracovat •Vnější těžiště kontroly •Názory na zdraví – zdravotní motivace •Vnímaná zranitelnost – víra v diagnózu •Vnímaná závažnost •Vnímané náklady a přínosy Ø KOMUNIKACE 1 ØSOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP – chování lékaře a pacienta Pacienti spokojenější, když zdravotník: üObjeví jejich starosti a naděje üSe o ně zajímá üVyjadřuje vřelost, zájem a starost o ně üOchotně poskytuje množství informací üVysvětlí situaci pacientovi tak, aby ji mohl pochopit Důležitou roli hraje oboustranně i neverbální komunikace! Ø KOMUNIKACE 1 ØSOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 ØSOCIÁLNĚ-PSYCHOLOGICKÝ PŘÍSTUP (Janáčková & Weiss, 2008). NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE = PŘEDÁVÁNÍ INFORMACE BEZE SLOV: üVýrazem obličeje üOddálením nebo přiblížením üDotekem üPostojem üPohyby üGesty üPohledy üÚpravou zevnějšku NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE VE ZDRAVOTNICKÉ PRAXI NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE SDĚLOVÁNÍ VÝRAZEM OBLIČEJE Mimické zóny v obličeji: §Obočí a čelo §Oblast očí §Dolní oblast obličeje s dominantní partií úst Obrázky volně podle: (Janáčková & Weiss, 2008). KOMUNIKACE 1 Vodorovné vrásky v oblasti čela Údiv a úzkost KOMUNIKACE 1 Vertikální vrásky v oblasti čela Negativní postoje KOMUNIKACE 1 Pozvednuté obočí Vyjadřuje zájem KOMUNIKACE 1 4 Základní druhy zaměření pohledu: ØObchodní ØSpolečenský ØDůvěrný ØPohled úkosem KOMUNIKACE 1 GESTA §V oblasti obličeje §Rukou §Nohou § Vzpřímená hlava Neutrální postavení hlavy KOMUNIKACE 1 Hlava mírně skloněná na stranu Zaujetí KOMUNIKACE 1 Hlava skloněná dolů Nesouhlas KOMUNIKACE 1 Zakrytá ústa Nejistota Neupřímná slova nebo lež Komunikační partner Vám tímto způsobem dává najevo, že se domnívá, že lžete. KOMUNIKACE 1 Dotýkání se nosu Podobně jako zakrývání úst Nebo Nový nápad KOMUNIKACE 1 Tření oka Pochybnosti KOMUNIKACE 1 Tření ucha „Nechci nic slyšet“ KOMUNIKACE 1 Škrábání krku Pochybnosti a nejistota KOMUNIKACE 1 Podpírání brady Nuda KOMUNIKACE 1 Ruka v pěst a ukazováček mířící vzhůru Známky zájmu KOMUNIKACE 1 Mnutí brady Rozhodování KOMUNIKACE 1 GESTA RUKOU Nejčastěji značí ukrývání se za ochrannou bariéru Založené zkřížené paže §Signál nejistoty §Snaha skrýt se před nepříjemnou situací §Nesouhlas §Nepřátelský postoj KOMUNIKACE 1 Uchopení paží Potřeba vlastního posílení KOMUNIKACE 1 Zkřížení paží se vztyčenými palci Dominantní postoj KOMUNIKACE 1 Ochranná bariéra Úzkost a nejistota KOMUNIKACE 1 Gesta nohou Zkřížené nohy Ochranný postoj KOMUNIKACE 1 Dvojité zkřížení – rukou i nohou Neklid, strach, úzkost, nejistota, nelibost NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE SDĚLOVÁNÍ DOTYKEM = důležitý aspekt Toto byla 1. přednáška kursu „Komunikace 1“ tohoto – opět - neobvyklého letního semestru 2021. Za domácí úkol si vyzkoušejte jednotlivé výrazy neverbální komunikace před zrcadlem a všímejte si jich u druhých. Ke studiu využívejte, prosím, doporučenou literaturu – účel těchto prezentací je pouze orientační, nikoli vyčerpávající. Na zápočet je potřeba vyhledat v literatuře informace, zda existují v České Republice lůžková psychiatrická oddělení pro matku a dítě k léčbě post-partum či postnatální psychózy. Bez ohledu na faktický výsledek (tj. zda taková zařízení existují či nikoli), budete muset odevzdat písemný záznam strategie Vašeho hledání (např. vytvoření „key words“, seznam platforem vyhledávání, atd.). Zkouška bude sestávat z překladu anglického odborného článku, který Vám dodám a jeho PowerPoint presentace se 3 obrázky a bude trvat 5 minut. Hodnotit se bude kvalita obrázků, přednes i dodržení stanoveného času. Příště 4.3. si na Zoom meeting řekneme více informací. EK ZÁVĚR •Povinná literatura: •ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info •PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info •BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info •Doporučená literatura: •TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info •JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info •VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info •EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info •VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info •POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info •POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info •KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info •PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info •LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info •