KOMUNIKACE 1 RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD kocovska@vszdrav.cz VŠZ Odborný Asistent, Poradenská Psychologie Duškova 7, 150 00 Praha 5 International Research Associate Gillberg Neuropsychiatry Centre University of Gothenburg, Sweden Honorary Senior Research Fellow Queen Mary University of London E-mail: e.kocovska@qmul.ac.uk KOMUNIKACE 1 Zdravotnický personál, který tyto zátěže a problémy chápou, budou lépe schopni pomáhat pacientům, aby se vyrovnali s emocemi, které se často dostavují. • • • • EMOCIONÁLNÍ REAKCE PACIENTŮ NA NEMOC -Nemoc vyvolává emocionální tíseň a působí stres -Chronické choroby – negativní emocionální reakce KOMUNIKACE 1 Přehled běžných zátěží z hlediska klinické psychologie: •Ohrožení efektivity a obava ze závislosti na okolí •Hrozba izolace •Hrozba ztráty lásky •Hrozba ztráty tělesných funkcí •Hrozba ztráty části těla •Hrozba ztráty racionality •Hrozba bolesti •Strach ze smrti • • • • • • • •a příbuzných adaptačních úkolů EMOCIONÁLNÍ REAKCE PACIENTŮ NA NEMOC KOMUNIKACE 1 •OHROŽENÍ EFEKTIVITY a OBAVA ZE ZÁVISLOSTI NA OKOLÍ - -Nemocný se obvykle stává méně efektivním -Sebeúcta a pocit vlastní hodnoty – závisí na výkonu -Ztráta zaměstnání či hrozba, že o místo přijdou -Znemožnění aktivit v rodině a s dětmi • • • • KOMUNIKACE 1 •HROZBA IZOLACE - Nemoc a hospitalizace – obavy z izolace od nejbližší rodiny a přátel • • • • • • KOMUNIKACE 1 •HROZBA ZTRÁTY LÁSKY - Mnozí pacienti se obávají, že je nemoc učiní neatraktivními či nehodnými lásky jejich blízkých • • • • • • KOMUNIKACE 1 HROZBA ZTRÁTY ČÁSTI TĚLA • •Amputace končetin po úrazu, při těžkém diabetu aj. •Ztráta prsu jako důsledek karcinomu • • • • • KOMUNIKACE 1 •HROZBA ZTRÁTY RACIONALITY -Nemoc často ovlivňuje mentální a kognitivní funkce -Nemoc či léky mohou způsobovat např. zapomnětlivost, narušují soustředění, mohou snižovat celkovou úroveň mentální kontroly -Pacienti se mohou bát užívat určité léky, aby nebyli „zblblí“, otupělí či ospalí - • • • KOMUNIKACE 1 •HROZBA BOLESTI -Každý normální člověk se bojí bolesti a snaží se jí vyhnout -Nikdo nechce trpět -O to víc toto platí u pacientů, kteří prožívají bolest či jsou si vědomi reálné hrozby bolesti • • • • • • KOMUNIKACE 1 •STRACH ZE SMRTI -Strach ze smrti = základní lidský pude – pud sebezáchovy - setkáváme se s ním vždy v souvislosti s podezřením na závažnou diagnózu a může se projevovat různými způsoby. - - - • • • • • KOMUNIKACE 1 Všechny výše zmíněné zátěže související s nemocí staví pacienta před množství problémů, kterým se musí přizpůsobit. Na základě adaptability dělíme nemocné na: qPacienty s optimistickou adaptací na nemoc: -Snižování či bagatelizace skutečného dosahu a závažnosti postižení qPacienty s pesimistickou adaptací na nemoc: -Nadměrné zvýšení obav z nebezpečí, očekávají komplikace, vzniká depresivní ladění, přílišné zaobírání se svou nemocí qPacienta s realistickou adaptací na nemoc: - Se snahou o přizpůsobení se nemocničnímu prostředí a změnám v souvislosti s postižením - KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØRegrese ØPopření ØÚzkost ØHněv ØSklíčenost Ø KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØRegrese = univerzální reakce na nemoc - psychický návrat k dětským stadiím emocionality jako reakci na nemoc - Vede ke zvýšené fyzické a emocionální závislosti – pacienti ji bud považují za ohrožující nebo se jí nedokáží zříci. Ø KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØPopření - nabývá mnoha forem: -Pozitivní forma popření = pacienti prostě vytěsní myšlenky na nemoc z mysli a alespoň na krátká časová období jsou schopni odvrátit pozornost od problému. Myšlenky na nemoc jsou však stále na hranici vědomí -Negativní forma popření = potenciálně nejškodlivější reakcí na nemoc – informace poskytnuty lékařem jsou popírány (lékař se „mýlí“). - Ø KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØÚzkost = subjektivní zkušenost strachu, hrůzy a předtuch -Velmi častým jevem u většiny nemocí -Nabývá mnoha forem a v průběhu nemoci se mění -Úzkostné reakce pacienta -Doprovázena somatickými projevy -Může ovlivnit průběh nemoci - Ø KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØHněv -Velmi častý projev při nemoci -Proč zrovna já? -Při pokusech o pochopení významu nemoci – hněv na sebe, Boha či zlý osud -Někdy nelze hněv zaměřit na žádnou konkrétní myšlenku či osobu → nečekané a zdánlivě bezdůvodné útoky na osoby ve své blízkosti -Typickými terči agresivity = lékaři a další zdravotní pracovníci -Jindy rodina či blízcí přátelé Ø KOMUNIKACE 1 BĚŽNÉ EMOCIONÁLNÍ REAKCE NA NEMOC: Ø ØSklíčenost = nejběžnější a nejočekávanější emocionální reakce na ztráty způsobené nemocí -Odlišnost od deprese – nezabarví všechny aspekty vztahů pacienta k ostatním lidem -Lze očekávat příjemné činnosti/události a prožívat je s pozitivním uvědoměním, i když mohou být extrémně omezené ve srovnání s předchozími aktivitami -Klinická deprese prostupuje všemi oblastmi života do takové míry, že pacient ztrácí zájem o život či radost z něj KOMUNIKACE 1 KOMUNIKACE U „PROBLÉMOVÝCH PACIENTŮ“ – zásady strategie jednání s konkrétními osobnostními typy: ØÚZKOSTNÝ TYP ØÚZKOSTNĚ-AGRESIVNÍ TYP ØNARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP ØBEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP ØPEDANTICKÝ TYP ØNEPŘÍSTUPNÝ TYP ØHISTRIONSKÝ TYP ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Nezaujímat pozici tváří v tvář §Hovořit pomalu, klidným hlasem, informovat §Vyvarovat se nátlaku, otázek „bud-anebo“ §Signalizovat dostatek času a ochotu věnovat se mu §Uvažujete za něho nahlas – dotazy, pochybnosti – zodpovězte §Nečiňte za něho rozhodnutí, ale pomozte rekapitulací § § ÚZKOSTNÝ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üSchoulené držení těla üTěkavý pohled üKlopení zraku üNejistá gesta üVýraz obličeje odráží zábrany, váhání, nerozhodnost üPodléhá vnitřní panice, pochybnostem, výčitkám ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Pohledem – horizontálním(!) signalizovat ochotu – nechat přistoupit §Při jeho hovoru dívat do obličeje, pokud vy, střídat oční kontakt s odklonem §Hovořit klidně, věcně, srozumitelně §Nezrychlovat, nezvyšovat hlas – při přerušení vyčkat §Nepoužívejte výraz „ne“ – nahrazujte „ano, ale“ ÚZKOSTNĚ-AGRESIVNÍ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üŠtíhlý, křečovitě vzpřímený, nohy u sebe, energický úchop üBojovně odměřený pohled, sevřeně svraštělé rty üNesdílnost, strohost, nervozita, vyšší polohy řeči üPocit újmy, křivdy, obranářské reakce, pláč na krajíčku üKategorické odmítání pomoci a péče - sebeobětování üJízlivé a zraňující výroky, křečovité výpady, útočnost NARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üČasté sledování a upravování zevnějšku, pohrávání si s doplňky, üDůstojně okázalé vystupování, sebevědomá sebeprezentace üNadřazený postoj, přezíravá mimika a gestikulace üRád se poslouchá, „moudře“ se vyjadřuje üMajetnické velikášské „já“ (můj krejčí, můj automechanik..) üBěžná péče zraňuje jeho sebeúctu, ponižuje ho üPři domnělém ponížení - kritizuje, ironie, sarkasmus, üV konfliktu – bez skrupulí, prezentuje se jako mocensky silný, s výjimečným postavením, vlivnými konexemi a netušenými možnostmi ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Jděte vstříc první – zpomalte a zastavte asi 1.3m §Nemáte-li čas – signalizujte, že jste si ho všimli a požádejte o strpení §Často vyhledávejte oční kontakt bez ohledu na to, kdo hovoří §Buďte při jednání v pohybu → vzbudíte dojem, že je středem pozornosti a péče NARCISTICKY-AGRESIVNÍ TYP §Vyvarujte se poučovacího a mentorského jednání §Podejte úplné informace, jednejte s ním jako se zasvěceným partnerem §Jednejte důstojně, na úrovni. §Při konfliktu neváhejte se stručnou profesionální omluvou BEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üRobustní postava üNeměnný, nechápavý, nepřátelský výraz obličeje üPomalé myšlení, podezíravost, vztahovačnost üHlučný, nespisovný, nelogický řečový projev üVulgární výrazy, nekultivované jednání, výbušné reakce üNekultivované jednání, netolerantní prosazování svého üŽoviální překřikování až neurvale útočné zastrašování üNepřátelské postoje vůči hodnotám, autoritám, konvencím ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Jako první zvolte vzdálenost 0.7m horizontálně z očí do očí a neměňte pozici! §Hovoříte-li dívejte se mu rázně a vytrvale do očí. Hovoří-li tento typ pacienta odvraťte, ale neklopte ani nezvedejte zrak §Hovořte klidně, věcně, pomalu, plynule, jistě, bez afektu §Stůjte uvolněně, gestikulujte pomalu. Nepodlehněte panice! §Jednejte vážně a důstojně, ale ne s nadřazeneckou noblesou §Důsledně stůjte na svém, projevte pochopení a uznání §Apelujte na čestnost a férovost §Nabídněte možnost důstojného ústupu BEZOHLEDNĚ-AGRESIVNÍ TYP PEDANTICKÝ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üPevné držení těla üZodpovědný výraz, přímý pohled, disciplinovaná gesta, üUkázněné vystupování, střízlivé oblečení, pečlivě upravený üPrecizně pečlivý způsob konání, ritualizovaný styl üPořádkumilovnost, obdiv k předpisům, směrnicím, nařízením üJednosměrné, logické myšlení, neměnné zásady üRozškatulkované vidění světa üUspořádané a zákonitě probíhající děje ho uklidňují üMá pochopení pro věcně, střízlivě jednající osoby üPopudlivě odtažitý vůči optimisticky nadšeným, srdečně otevřeným, dynamicky průbojným a výstředně se chovajícím üZdrženlivý vůči novým věcem üPokud vnější situace v rozporu s jeho vnitřním řádem, reaguje nedůtklivě, podrážděně, zlobně ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Při setkání posupujte spolu s ním do vzdálenosti 0.9m §Častý přímý oční kontakt – vhodná společná setkání a společné odklony pohledů §Jednejte uspořádaně, klidně, věcně, vstřícně §Vyvarujte se překotnosti, zmatečnosti, nezahlcujte informacemi §Podejte vyčerpávající informace, odpovídejte logicky a stručně §Signalizujte názorovou příbuznost, respekt k zásadám, tradicím, projevte pochopení §Vyvarujte se bagatelizace hodnot, negace tradic §Při mírné polemice se dovolávejte zákonitostí vývoje, chronologie postupů, kauzality. Apelujte na zkušenost. §V konfliktu projevte úctu k jeho osobě a respekt k právu jeho svobodného rozhodování PEDANTICKÝ TYP NEPŘÍSTUPNÝ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üKlidná, pomalá chůze, zdrženlivé reakce a pohyby üNeurčitý, neměnný výraz tváře üNěkdy skeptická rozmrzelost a ironizující přezíravost üSpontánně nevyhledává oční kontakt üNevyhledává fyzickou přítomnost druhých, distancování od skupin üOblečením a gesty demonstruje odlišnost üPolemické glosy, projevy skepse, nedůvěry, negace üIronizuje druhé i sám sebe üHovoří pomalu, dává si na čas, projevy pozérství üVyjadřuje se v narážkách, nadsázkách, paradoxech, příměrech a paralogických zvratech üStává se nesrozumitelným üVřelost, vděčnost odráží odměřeností, ironizací, zraňuje ü ZVLÁDACÍ STRATEGIE: §Nepřistupujte jako první – udržujte jím určenou vzdálenost §Udržujte oční kontakt, odklon pohledu pouze při jeho odklonu §Jednejte neosobně, klidně, důstojně §Informujte plně, ale stručně, věcně. Neopakujte se! §Nenechat se vyvést z míry jeho mlčením, neudržovat hovor za každou cenu §Nepodléhat panice, držet se předmětu a strukturované podstaty jednání §Vyvarovat se osobně prestižních reakcí a emotivních projevů §Nereagovat na to, co nebylo otevřeně řečeno §Nereagovat na narážky a vulgarismy §Užijte nedokončených vět, pomlk, nahozených a nezodpovězených otázek §Neuspěchávejte jednání, hrajte na čas § NEPŘÍSTUPNÝ TYP HISTRIONSKÝ TYP Charakteristické znaky a projevy jednání: üRychlá chůze, prudká gesta, živá mimika vyjadřující emoce üRežisér a herec v jedné osobě üUpoutává pozornost – teatrální projevy üChování má podoby od expresivně vyjádřeného zoufalství a žalu přes důrazně vyjadřovaný egocentrický hněv až pomanipulativně teatrální roztomilost apod. ü üDruhé vtahuje do hry, infikuje emoce, vyvolává davovou psychózu üŘečový projev = emocionální výleve postrádajícím logiku üPři konfliktu křičí, slovně napadá, rozbíjí předměty, trhá si vlastní oděv a další demonstrativní projevy agrese a autoagrese Zvládací strategie: §Snižte možnost pohybu a gestikulace uvedením do těsnějšího prostoru, jednáním vsedě apod. §Odveďte jednání mimo pozornost dalších osob §Buďte vstřícní a chápající, vracejte jednání stále k předmětu věci §Ignorujte odbočky od tématu §Hovořte věcně, stručně, jednoznačně §Volte obraty a tvrzení vylučující polemiky a smlouvání §Regulujte jednání tak, aby spělo k co nejrychlejšímu konci §Buďte rozhodní, nesmlouvavě pevní, rázní, autoritativní §Vyvarujte se despektu agresivity – zůstaňte přátelští HISTRIONSKÝ TYP Ve všech oblastech medicíny se setkáváme s nemocným člověkem. Úcta k člověku jako lidské bytosti by měla být základním prvkem jakéhokoli rozhovoru ve zdravotnictví. •Povinná literatura: •ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0156-6. info •PEKARA, J. Komunikace jako sebeobrana zdravotníka. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2015. ISBN 978-80-87023-46-4. info •BROŽOVÁ-DOUBKOVÁ a K THELENOVÁ. Efektivní komunikace v pomáhajících profesích. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2013. ISBN 978-80-7372-941-7. info •Doporučená literatura: •TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0064-4. info •JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4295-3. info •VITOŇ, J a VELEMÍNSKÝ. Etický aspekt komunikace v pediatrii a v kontaktu s umíráním a smrtí – jeho reflexe v umělecké literatuře. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-844-3. info •EVANGELU, J.E. Krizová komunikace - Efektivní zvládání krizových a zátěžových situací. Ostrava: KEY Publishing,, 2013. ISBN 978-80-7418-175-7. info •VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info •POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info •POKORNÁ, A. Komunikace se seniory. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3271-8. info •KAČOROVÁ, J. Komunikace ve zdravotnictví I. 2010: Slezská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7248-578-9. info •PRAŠKO, J. a H. PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1697-8. info •LINHARTOVÁ, V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1784-5. info • Doporučená literatura