1 Provozní řád ambulantního zdravotnického zařízení pro obor… Doplnit obor Základní údaje: Provozovatel: u právnických osob adresa společnosti Adresa pracoviště: IČ: pokud bylo již přiděleno Telefon: doplnit e-mail: doplnit Ordinační hodiny: doplnit Obecné údaje: Rozsah poskytované péče: uvést všechny invazivní zákroky, při kterých je porušena integrita kůže nebo sliznice Umístění ordinace a dispoziční řešení: např. podlaží objektu; ordinace, pracovna sestry, čekárna; vybavení nábytkem, umyvadlo + dřez, podlahová krytina, omyvatelné povrchy…. Vedlejší provozní a pomocné místnosti: např. sklad, šatna, úklidová komora, WC pro personál, WC pro pacienty… Zásobování pitnou vodou: např. studna, veřejný vodovod Personální obsazení pracoviště: Využívání ambulance i jiným zdravotnickým pracovištěm: Obecná opatření: • Zdravotničtí pracovníci používají čisté osobní ochranné pracovní prostředky, oděv, obuv, jednorázové rukavice……. dopsat další • K vyšetření pacienta přistupují až po umytí rukou, ruce si otírají do jednorázového materiálu, který je uložen v krytém zásobníku. • Hygienickou dezinfekci rukou provádějí vždy po kontaktu s infekčním materiálem, a to po každém jednotlivém zdravotnickém výkonu u jednotlivých fyzických osob, vždy před ošetřením pacienta, vždy po manipulaci s biologickým materiálem nebo kontaminovanými předměty včetně použitého prádla a nebezpečného odpadu, a před každým parenterálním zákrokem. • Úprava nehtů nesmí ohrožovat zdravotní stav pacienta s ohledem na možné šíření nemocničních nákaz. Přirozené nehty musí být upravené, krátké, čisté. • Zdravotničtí pracovníci nenosí na rukou žádné šperky. • Při ošetřování pacientů se využívá bariérové ošetřovací techniky. Používají se pouze dekontaminované pomůcky, pracovní plochy jsou vyčleněny podle charakteru pracovní činnosti. • K parenterálním zákrokům se používají pouze sterilní zdravotnické prostředky a dodržují se zásady asepse. • Opakovaně používané zdravotnické prostředky se dezinfikují a čistí podle návodu výrobce. Jednorázové pomůcky se nepoužívají opakovaně. • Použité jednorázové stříkačky a jehly se likvidují bez ručního oddělování. Kryty na použité jehly se nenasazují. • Na pokrytí vyšetřovacího stolu nebo lehátka, kde dochází ke styku s obnaženou částí těla pacienta, se používá jednorázový materiál, který je měněn po každém pacientovi. 2 Oddělení pracovních ploch: popsat jak jsou odděleny pracovní plochy podle charakteru činnosti (odběr a manipulace s biologickým materiálem, příprava injekcí apod.) Odběr biologického materiálu: Pro odběr a manipulaci s biologickým materiálem je vyčleněna pracovní plocha. Při odběrech se používají sterilní zdravotnické prostředky a jednorázové rukavice, a to vždy pro jednu ošetřovanou osobu. Odebraný biologický materiál se ukládá do standardizovaných nádob a do dekontaminovatelných přepravek s vyloučením kontaminace žádanek. Žádanka obsahuje jméno, příjmení, RČ a adresu pobytu pacienta. Dopsat, jaký biologický materiál se odebírá, v případě odběru moče, do čeho se odebírá. Transport biologického materiálu do laboratoře je zajištěn denně/uložen ve vyčleněné chladničce ..... vybrat jednu z možností. Dezinfekce: • K chemické dezinfekci se používají oznámené biocidní přípravky nebo dezinfekční prostředky deklarované jako zdravotnický prostředek nebo přípravky registrované jako léčiva pro použití ve zdravotnictví. • Při ředění a použití chemických přípravků se postupuje podle návodu výrobce. • Dezinfekční roztoky se připravují rozpuštěním odměřeného dezinfekčního přípravku v odměřeném množství vody. Připravují se pro každou směnu čerstvé. • Po spotřebování dezinfekčního přípravku v dávkovači se dávkovač mechanicky omyje, doplní dezinfekčním přípravkem a označí datem plnění, exspirací a názvem dezinfekčního přípravku. • Předměty a povrchy kontaminované biologickým materiálem se dezinfikují dezinfekčním přípravkem, který má i virucidní účinky. • Při práci s dezinfekčními přípravky se používají osobní ochranné pracovní prostředky a dodržují se zásady ochrany zdraví a bezpečnosti při práci. Pracovníci jsou poučeni o zásadách první pomoci. • K zabránění rezistence mikrobů se střídají dezinfekční prostředky s různými aktivními účinnými látkami. Materiál Dezinfekční přípravek Koncentrace Expozice Kovové nástroje a pomůcky (např. emitní misky, šampusky) Povrchy Podlahy Rychlá dezinfekce malých ploch a pomůcek (např. fonendoskop, tlakoměr) Ruce Kůže Dopsat popřípadě i další dezinfikovaný zdravotnický materiál Popsat přístrojové vybavení a způsob jeho dekontaminace, např. oční tonometr, laryngoskop, laser, sono, endoskopy, rehabilitační přístroje a pomůcky 3 Sterilizace: Sterilizace ve vlastní ordinaci: Předsterilizační příprava: • Dezinfekce zdravotnických prostředků dezinfekčním přípravkem s virucidním účinkem. Mechanické očištění a oplach vodou nebo strojové čištění. Vybrat jednu z možností • Osušení a uložení do sterilizačních obalů Technická kontrola sterilizačního přístroje se provádí: dopsat (buď v rozsahu stanoveném výrobcem nebo u přístrojů bez technické dokumentace 1x ročně) Při sterilizaci se komora zaplňuje pouze do ¾ objemu a sterilizovaný materiál se ukládá tak, aby se nedotýkal stěn. Způsob sterilizace: Proudícím horkým vzduchem: název přístroje, výrobní číslo, sterilizovaný materiál Teplota/čas Druh obalu Exspirace Uložení 160 °C/60 min. 170 °C/30 min 180 °C/20 min. Kazeta 24 hod 48 hod Volně ložený Chráněný Kontejner Polyamid 6 dnů 12 týdnů Volně ložený Chráněný Vybrat používané parametry, obaly, uložení Každý obal je označen datem sterilizace a exspirace. Každý sterilizační cyklus se monitoruje. Sterilizace se provádí za přítomnosti zdravotnického pracovníka. Dokumentace sterilizace spočívá v záznamu každé sterilizace (druh sterilizovaného materiálu, parametry, datum, písemné vyhodnocení chemického testu sterilizace, jméno, příjmení a podpis osoby, která sterilizaci provedla). Úspěšnost sterilizace se dokládá • zápisem do sterilizačního deníku nebo podepsaným záznamem registračního přístroje nebo podepsaným výstupem z tiskárny. (Vybrat jednu z možností) • datovaným písemným vyhodnocením chemického testu sterilizace Písemná dokumentace sterilizace se archivuje nejméně 5 let od provedení sterilizace. Kontrola účinnosti horkovzdušného sterilizačního přístroje A) Biologickými systémy a) u nových přístrojů a přístrojů po opravě před jejich uvedením do provozu b) ihned při jakékoliv pochybnosti o sterilizační účinnosti přístroje c) u sterilizátorů starších 10 let nejpozději po 100 sterilizačních cyklech, nejméně však 1x za půl roku u ostatních ne starších 10 let ode dne výroby nejpozději po 200 cyklech, nejméně 1x za rok (vybrat podle stáří HS) d) 1x za měsíc při provádění sterilizace pro jiné pracoviště 4 B) Nebiologickými systémy Používají se podle návodu výrobce. Parametry odpovídají zvolenému programu. a) chemické testy procesové – označen každý jednotkový sterilizační obal, slouží k rozlišení materiálu připraveného ke sterilizaci a již vysterilizovaného. b) chemické testy sterilizace – na každou vsázku se používá (dopsat kolik testů se používá a kam se při sterilizaci vkládají). Jsou určeny k průkazu splnění všech parametrů sterilizace. Sterilizace vlhkým teplem: název přístroje, výrobní číslo, sterilizovaný materiál Parametry sterilizačního procesu pro PS: vybrat používané parametry Steriliza ční teplota (teplota syté vodní páry) Tlak (zaokrouhleno) Přetlak (zaokrouhleno) Doba sterilizační expozice Poznámka o C kPa bar kPa bar min 121 205 2,05 105 1,05 20 Povinný BD a případně vakuový test 134 304 3,04 204 2,04 4 Pouze pro nebalené kovové nástroje k okamžitému použití sterilizované v přístrojích, kde se provádí vakuový a BD test a které dosahují ve fázi odvzdušňování tlaku alespoň 13 kPa. Nepoužívá se v CS a SC. 134 304 3,04 204 2,04 7 Pouze v přístrojích, kde se provádí vakuový a BD test a které dosahují ve fázi odvzdušňování tlaku alespoň 13 kPa. 134 304 3,04 204 2,04 10 Povinný BD a případně vakuový test 134 304 3,04 204 2,04 60 Pro inaktivaci prionů ve spojení s alkalickým mytím* BD – Bowie-Dick test nebo alternativní test Sterilizační obaly: Vybrat z tabulky používané obaly Druh obalu Exspirace pro materiál Parní sterilizátor Volně uložený Chráněný kontejner + 6 dnů 12 týdnů Papír/přířez # + 6 dnů 12 týdnů Papír-fólie + 6 dnů 12 týdnů Polypropylén - 6 dnů 12 týdnů Netkaná textilie + 6 dnů 12 týdnů Dvojitý obal # # 12 týdnů 6 měsíců Dvojitý obal a skladovací obal 1 rok 1 rok Poznámky: # vždy dvojité balení do přířezu # # uzavřít svárem či lepením obě vrstvy Každý obal je označen datem sterilizace a exspirace. Každý sterilizační cyklus se monitoruje. Sterilizace se provádí za přítomnosti zdravotnického pracovníka. 5 Dokumentace sterilizace spočívá v záznamu každé sterilizace (druh sterilizovaného materiálu, parametry, datum, písemné vyhodnocení nebiologických systémů, jméno, příjmení a podpis osoby, která sterilizaci provedla). Úspěšnost sterilizace se dokládá • zápisem do sterilizačního deníku nebo podepsaným záznamem registračního přístroje nebo podepsaným výstupem z tiskárny. (Vybrat jednu z možností) • datovaným písemným vyhodnocením chemického testu sterilizace • datovaným písemným vyhodnocením Bowie-Dick testu nebo jiného alternativního testu a uložením testu do dokumentace (pozn. BD test se provádí u chirurgických oborů denně, u ostatních ambulantních zařízení 1x týdně) • datovaným písemným vyhodnocením denního vakuového testu Písemná dokumentace sterilizace se archivuje nejméně 5 let od provedení sterilizace. Kontrola účinnosti parního sterilizačního přístroje A) Biologickými systémy a) u nových přístrojů a přístrojů po opravě před jejich uvedením do provozu b) hned při jakékoliv pochybnosti o sterilizační účinnosti přístroje c) u sterilizátorů starších 10 let nejpozději po 100 sterilizačních cyklech, nejméně však 1x za půl roku u ostatních ne starších 10 let ode dne výroby nejpozději po 200 cyklech, nejméně 1x za rok (vybrat podle stáří PS) d) 1x za měsíc při provádění sterilizace pro jiné pracoviště B) Nebiologickými systémy Používají se podle návodu výrobce. a) chemické testy procesové – označen každý jednotkový sterilizační obal, slouží k rozlišení materiálu připraveného ke sterilizaci a již vysterilizovaného. b) Chemické testy sterilizace – na každou vsázku se používá (dopsat kolik testů se používá a kam se při sterilizaci vkládají). Jsou určeny k průkazu splnění všech parametrů sterilizace. c) Bowie–Dick test nebo jiný alternativní test – dopsat, zda se provádí denně nebo 1x týdně - viz výše d) Vakuový test – provádí se denně Pozn. Sterilizují-li se zdravotnické prostředky s dutinou, potom se musí kontrola biologickými i nebiologickými systémy provádět zkušebním tělesem, které stěžuje přístup sterilizačního média do dutiny. Pokud se Vás to týká, uveďte v provozním řádu. Používaný jednorázový sterilní materiál doplnit druh a jeho uložení Manipulace s prádlem: Jedná se pouze o osobní ochranné pracovní prostředky. Praní je zajištěno smluvně … uvést firmu. Je možné prát ve vlastní vyčleněné pračce, která je umístěna ve zdravotnickém zařízení. Čisté OOPP jsou uloženy … dopsat Použité OOPP jsou uloženy … dopsat Dopsat, jak často se vozí do prádelny, a jaký je používán transportní obal na čisté a použité OOPP. 6 Manipulace s odpadem: Odpad se třídí ihned po použití. Komunální odpad se odkládá do vyčleněných odpadkových košů s igelitovou vložkou. Nebezpečný odpad – použitý ostrý odpad (např. jehly, skalpely…) se odkládá do označených, spalitelných, pevnostěnných, nepropíchnutelných a nepropustných obalů. Odpad se neukládá do papírových obalů. – ostatní nebezpečný odpad se odkládá do označených, oddělených, krytých, uzavíratelných, mechanicky odolných a spalitelných obalů. Nebezpečný odpad se z ambulance odstraňuje nejméně 1x za 24 hodin. Maximální doba mezi shromážděním odpadu ve vyhrazeném uzavřeném prostoru a konečným odstraněním jsou 3 dny. Skladování nebezpečného odpadu je možné po dobu 1 měsíce v mrazícím nebo chlazeném prostoru při teplotě maximálně 8°C. Uveďte jednu z možností! Odvoz a likvidace nebezpečného odpadu je zajištěna smluvně s firmou… dopsat Úklid: Je zajištěn …uvést, zda smluvně nebo vlastními silami. Provádí se denně na vlhko, používají se běžné čistící prostředky a dezinfekční přípravky s virucidním účinkem. Úklidové pomůcky jsou vyčleněny a označeny dle účelu použití (pracovní plochy, podlahy ordinace, WC ) a jsou uloženy … dopsat, kde (buď vyčleněná skříň nebo úklidová komora). Při kontaminaci ploch biologickým materiálem se provede okamžitá dekontaminace potřísněného místa překrytím jednorázovým materiálem namočeným ve virucidním dezinfekčním roztoku a potom se očistí obvyklým způsobem. Dezinsekce a deratizace: v případě potřeby se provedou prostřednictvím specializované firmy. Malování: 1x za 2 roky Hlášení infekčních onemocnění nebo NN: dle platné legislativy Provozní řád zpracoval: Datum: Provozní řád schválen orgánem ochrany veřejného zdraví dne: