SKUPINY
Anna Rutrlová
Nicol Truhlářová
Bálintovské skupiny:
• Je skupinová metoda řešení problému, která se využívá v psychoterapii
• Bálintovské skupiny byly od roku 1961 zaváděny na londýnské klinice
psychiatrem a psychoanalytikem maďarského původu Michaelem Balintem a
jsou využívané zejména při supervizi a výcviku psychoterapeutů
• Nyní se tato metoda může používat i v dalších oborech, jako je zdravotnictví,
sociální práce, ergoterapie nebo školství
• Jeho zásadní kniha "Lékař, jeho pacient a nemoc" inspirovala práci výcvikových
skupin pro odborníky na celém světě. Jeho cílem bylo přinést základní
poznatky psychoterapie praktickým lékařům. Zdůrazňoval, že
nejdůležitějším medikamentem je vlastně lékař sám. Přál si přenést zájem
pracovníků v medicíně od soustředění na nemoc k zaměření na pacienta a
především na vztah pacient - terapeut
Michael Balint je představitel tzv. celostní medicíny a průkopník na poli
psychosomatiky.
Značný počet nemocí totiž považuje za důsledek „nevyřešených emočních
konfliktů", které se nemohou projevit psychologicky, ale pouze regresivně, totiž
somaticky.
Nestačí si proto jen všímat tělesných příznaků nemoci, aleje nutno věnovat
pozornost i příznakům duševním, které však nelze považovat za duševní
nemoc.
Balint se proto zabývá nejen tělesnými symptomy, ale celým člověkem, v
kontextu jeho konkrétního života. Tímto kontextem je myšlena i pacientova
rodina, jeho vztahy a pracovní podmínky.
• Jednotliví účastníci přinášejí do bálintovské skupiny své vlastní problémové
príklady z praxe, které jsou podrobeny skupinovému posouzení - na rozdíl od
běžných kazuistických seminářů nebo diskuzí o klinických případech není tomuto
zkoumání podroben samotný pacientův problém, ale spíše vzájemný vztah mezi
klientem a psychoterapeutem, motivace psychoterapeuta a její emoční složka
včetně různých psychoanalytičky pojmenovaných procesů, jako například
mechanismy přenosu, protipřenosu či projekce, které mohou mít vliv na léčbu.
• Terapeut díky bálintovské skupině může lépe porozumět svému klientovi, a
efektivněji cílit na terapii.
Charakteristika Bálintovského řešení problému:
• Hlavní řečník prezentuje problém - maximálně 5 minut - všichni ostatní mlčí
• Dále má celá skupina 15 minut na to, aby kladla otázky a doplnila si informace Ideální
je, když je skupina nezávislá a nemá o problému velké předchozí znalosti
• Poté nastává krátká doba (cca 5 minut) pro vyjádření asociací k problému
• Nakonec se během 10 minut řeší samotný problém na základě předchozího
jednání, následně hlavní řečník celou diskuzi shrne.
• Při přednášení problému může hlavní řečník mluvit také „sám za sebe" představí
se jako svůj vlastní klient (samozřejmě se zamlčením jeho totožnosti) a
popisuje jeho problémy, jako by byly jeho vlastní - to umožní terapeutovi lépe se
vcítit do situace svého klienta
Role vedoucího pak tkví v tom, že celou diskuzi směřuje právě do vztahu
psychoterapeuta a klienta
Při běžném semináři by naopak vedoucí od této "emocionální" roviny odváděl
pozornost směrem k řešení problému
Návštěva BS může proběhnout jednorázově, vícenásobně nebo také
pravidelně. Z pravidelné účasti je profit největší.
Na BS je dobré přicházet s eventuální nabídkou reference případu, tj. mít na
mysli např. problematického pacienta, komplikovanou situaci na pracovišti
(vztahy s kolegy, ostatními zdravotníky, nadřízenými, event. institucemi apod.).
BS se staly v řadě zemí EU nedílnou součástí postgraduálního vzdělávání
praktických lékařů
Pravidla Bálintovské skipiny
Vedoucí skupiny má zkušenosti s vedením Bálintovských skupin (1 či 2 vedoucí)
Počet účastníků cca 7-9 (někdy širší obecenstvo, které se nepřidává k diskuzi, ale jen
přihlíží - svůj názor vyjádří až na konci)
Účastníci jsou obvykle z různých pracovišť
Jedna skupina trvá cca 10-15 minut / celá seminář může trvat 90 min
Pravidelným opakováním po 2-4 týdnech získávají skupiny na účinnosti
skupiny se často scházejí opakovaně, například každý týden, a to i po dobu několika let
Struktura
Expozice případu (situace a témata)
Otázky (doplňování, dovysvětlování)
Fantazie (dojmy, pocity, asociace, intuice, příběhy, postavy)
Praktické doporučení
Rekapitulace navrhovatelem situace
Prakticky postup
Provedou se modelové problematické situace a zaznačí se k nim i lidé, kteří je navrhují.
Potom se z nich vybere jeden konkrétní případ:
Klademe otázky osobě, která vítězný případ nadnesla (navrhovatelovi) a snažíme se zjistit
co nejvíce podrobností
Snažíme se vcítit do chování protagonisty událostí i lidí v jeho okolí, připomínáme podobné
události z naší dosavadní zkušenosti.
Generují se praktická řešení dosud podrobně rozebrané modelové situace
Navrhovatel situace si z poslechnutého materiálu vybere a pojmenuje řešení, které mu
nejvíc „sedí".
• Seminář nalezený na internetu pro zdravotnický personál
Pro koho je seminář určen:
- pro pomáhající profese, tj. například pro zdravotníky různých oborů (muže i
ženy), zejména lékaře, psychology, psychoterapeuty, fyzioterapeuty, sociální
pracovníky, logopedy, zdravotní sestry a pro pedagogy
- pro VŠ studenty těchto oborů
Více zde: http://www.pexis.cz/psychosomatika/balintovska-skupina-pro-zdravotniky/
Fáze (kroky) Bálintovské skupiny
• Krok 1 - Výběr problému
• Krok 2 - Sdělení problému
• Krok 3 - D o t a z y
• Krok 4 - Fantazie
• Krok 5 - C o bych udělal já
• Krok 6 - C o sám udělám
• Krok 7 - Pel-mel
Krok 1 - Výběr problému
V tomto kroku je nutné vybrat problém/situaci, který se bude touto
formou řešit.
Každý účastník si vybaví problém ze svého pracovního života, ten
nabídne ostatním.
Všechny problémy zapisuje vedoucí na flipový papír.
Každý účastník dá hlas tomu problému, který chce řešit, a který ho
také "pálí,,.
Na základě počtu hlasů se vybere jeden problém, ten se řeší
následujícími kroky
Krok 2 - Sdělení problému
• Mluví autor problému, podrobně problém popisuje. Ostatní mlčí
(nijak se ho nesmí dotknout).
• Tento krok probíhá 5 minut
Krok 3 - Dotazy
• Účastníci se ptají, autor odpovídá. Dotazy nesmí být osobního
rázu, aby se autor problému „nezablokoval".
• Tato fáze trvá okolo 15 minut
Krok 4 - Fantazie
• Účastníci rozvíjejí fantazii, autor problému po celou dobu mlčí.
• Všichni začínají tím, že řeknou: „Mám takovou fantazii, že (napadá
mě, že)..." a k tomu dodají svou představu o situaci.
• V této fantazijní části si účastníci představují problém na základě
vlastní představivosti, to znamená jak oni to vidí ze svého pohledu
- střídají se, hovoří ten, kdo chce.
• Tento krok trvá 10-15 minut
Další možnosti fantazie:
Sochy - vymodelovat sochu, o čem problém je
Auto - vymodelovat základní tvar
Pohádky
Nápady
Básně
Krok 5 - Co bych udělal já
• Hovoří účastníci, dávají návrhy (autor mlčí - není to diskuzní klub),
uvádějí je slovy "Já bych udělal ..."
• Vedoucí se celého tohoto procesu účastní.
• Doba trvání je 10-15 minut
Krok 6 - Co sám udělám
• Hovoří autor problému, ostatní mlčí.
• Doba trvání okolo 10 minut
Krok 7 - Pel-mel
V tomto kroku může každý ještě dodat, co chce.
Vedoucí musí hlídat diskuzi, aby autor nebyl ohrožen (vztahové věci).
Důležitá je pokora k tomu, kdo problém přinesl.
Musí odejít v pohodě.
Skupinové řešení problému by mu mělo přinést trochu rad, trochu rozkrytí
problému, uvědomění si problému.
Na konci je dobré poděkovat autorovi za odvahu.
Kazuistika
Referuje 63letý lékař. Přišel na nové místo, kde již mnoho let byla stále
tatáž sestra, která svůj obvod dobře znala a měla velký zájem o pacienty.
Než lékař přišel, bylo místo několik měsíců volné. Úřadovala pouze sestra,
vydávala potvrzeni, zařizovala protetické pomůcky, a další záležitosti, které
mohla zprostředkovat nebo byly v její kompetenci. Lékař měl po půl roce
společné práce v ordinaci pocit, že ho sestra nerespektuje, že spolu skrytě
nevycházejí, že ho vlastně neposlouchá a snad i bojkotuje, že mu stěžuje
práci. Fáze otázek: padalo mnoho otázek ohledně sestry, jak vypadá, jak se
chová, jaké je její rodinné zázemí, s kým spolupracovala dříve. Žda je mu
sympatická, zda si myslí, že je schopná, ap. Další otázky se týkaly
dřívějších zkušeností lékaře se sestrami, jaké jsou jeho požadavky na
sesterskou práci.
Fáze fantazií se týkala moci a ambicí sestry, také artalogie fungování lékařsestra
s manželstvím se všemi jeho klady i zápory. Účastníci spekulovali,
zda by sestra chtěla lékaře řídit, když svůj obvod zná, nebo zda mu chce
pomáhat a očekává jeho ocenění.
Ve fázi „já na vašem místě bych../' zaznělo hodně taktických doporučení
a diplomatických návrhů, ale také představy o střetu, který vymezí, kdo
rozhoduje. Reflexe: Pro referujícího lékaře byla představa analogie s
manželstvím uvolňující a otvírala možnost méně bojovného nastavení.
Uvědomil si, že ve vzájemném boji o moc se ztratila možnost sestru
ocenit a využít jejího profesního potenciálu.
Zdroje
Psychosomatická klinika [online]. Dostupné z:
https://psychosomatika.cz/balintovske-skupiny/
Balintovská skupina - Wikipedie. [online]. Dostupné z:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Balintovsk%C3%A1 skupina
Balintovská skupina pro zdravotníky :: Péxis. Péxis - centrum
psychosomatické péče [online]. Copyright © 2012 [cit. 04.05.2021].
Dostupné z: http://www.pexis.cz/psvchosomatika/balintovska-skupina-pro-
zdravotniky/