KOGNITIVNÍ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE (KBT) ALŽBĚTA MEISNEROVÁ KRISTÝNA KERBEROVÁ * druhá polovina 20, století * kombinace behaviorální a kognitivní terapie • • BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE → předpokládá, že poruchy chování jsou naučené reakce a lze je tedy přeučit • • KOGNITIVNÍ TERAPIE → staví na teorii, že emoční poruchy jsou výsledkem poruchy myšlení • KOGNITIVNÍ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE →práce s přesně definovaným problémem pacienta • předpokládá, že změnu myšlení lze navodit změnou chování • ZÁKLADNÍ RYSY TERAPIE * krátká, od počátku časově omezená * strukturovaná a cílená * otevřená, aktivní spolupráce * základy z teorie učení a kognitivní psychologie * zaměření na přítomnost a na budoucnost * konkrétní, jasně definované problémy * konkrétní, funkční cíle * zaměření na pozorovatelné chování a na vědomé psychické procesy * vědecká metodologie * cíl= soběstačnost klienta • ČEMU NAPOMÁHÁ: * zorientovat se přesně v daném problému * uvědomit si, co ho spouští, co ho ovlivňuje * co ho zhoršuje, nebo naopak zmírňuje * naučit se příznaky problému zmírňovat * efektivně řešit své problémy * konstruktivně pracovat na tom, aby nepříjemné příznaky odezněly • • V JAKÝCH PŘÍPADECH SE INDIKUJE * úzkostné poruchy (úzkost, fobie, posttraumatická stresová porucha) * poruchy chování u dětí * ADHD * poruchy příjmu potravy * poruchy nálad, deprese * závislost na návykových látkách * manželské/partnerské problémy * mentální retardace * sexuální dysfunkce • METODA TERAPIE * nejpoužívanější metodou je expozice • • -pacient např. se sociální fobií je postupně vystavován svému strachu se zvyšující se intenzitou -dále se pacienti učí jak zvládat obtížné situace, nejprve „na nečisto“ s terapeutem, později sám -posiluje se pozitivní zpětná vazba -nacvičují se stresové situace a relaxační techniky Expozice •Pacientka Klára přichází v doprovodu svého přítele a matky na terapii, důvodem je agorafobie. • •Projevy •Klára není schopná chodit samostatně ven či jezdit hromadnou dopravou, není schopná nadále pracovat, jako ředitelka školy. • •Pocity •Panika, úzkost, nevysvětlitelný obrovský strach • •Ataky •1-3 denně, Klára není schopná dýchat, lapá po dechu, hyperventiluje, motá se jí hlava. • •Vyvolání ataky •Klára hyperventiluje, buší jí srdce, motá se jí hlava • •Řešení ataky •Zklidňující dýchaní Habituační křivka-úzkost netrvá věčně Expozice •Postup léčby • •Postupně se vystavovat situacím, které jsou pro pacientku stresující. •Pro Klára je stresující návštěva obchodního střediska • 1.Zůstat 10 minut v nákupním středisku a poté odejít 2.Zůstat 15 minut v nákupním středisku a poté odejít 3.Zůstat 20 minut a poté odejít 4.Klára zapomněla na čas, kvůli obchodu, který se jí líbil a zůstala více minut, než si řekla, že zůstane 5. •Za odměnu si koupila ,něco v obchodu, který se jí líbil • 5.Klára začíná jezdit hromadnou dopravou, chodí sama na procházky 6.Po dvou měsících léčby je Klára schopná začít opět pracovat Interoceptivní expozice RACIONÁLNĚ EMOTIVNÍ BEHAVIORÁLNÍ TERAPIE * Albert Ellis (27. září 1913, Pittsburgh – 24. července 2007, New York) * Rational Emotive Behavior Therapy (REBT)= pilíř širšího proudu kognitivně behavionální terapie * nejvlivnější psychoterapie 20. století * • • • * nejprve vycházel z psychoanalytických pozic (texty Karen Horneyové a Harry Stack Sullivana) * v 50. letech změna jeho terapeutického přístupu (pod vlivem Alfreda Korzybského) * terapeutický přístup spočíval v nahrazení iracionálních postojů pomocí racionálních konstruktů= „racionální terapie“ je založena na předpokladu, že kognice, emoce a chování nejsou vzájemně oddělené lidské funkce, nýbrž jsou naopak vnitřně propojené a celostní * později rozšířil svůj přístup o koncepty kognitivní teorie i behaviorismu * finální podoba - racionálně emotivní behaviorální terapie, v 90. letech * How to Live with a Neurotic (1959) * nový směr- sexuologie * Sex bez viny (1958) • Terapeutický proces KBT 1.Zahájení léčby 2.Stanovení hlavních problémů, zmapování chování a myšlení 3.Terapeutická změna pomocí domluvených strategií 4.Upevnění nových vzorců řešení problémů 5.Ukončení terapie a příprava na budoucnost Techniky KBT Vhodné v porodní asistenci •Kognitivní technika •Pacient: Bojím se chodit k lékaři. Mám paniku, když jsem v nemocnici •Terapeut: Na co myslíte, když máte jít k lékaři? Co cítíte ve chvíli, kdy jste v nemocnici? • •Modelování •Terapeut: představte si, že máte jít k lékaři, co cítíte? •Terapeut: představte si, že stojíte před ordinací, jaké máte pocity? •Terapeut: představte si, že jste v ordinaci, jak se cítíte? • •Operantní podmiňování-pozitivní zpevnění •Pacient se bojí chodit k lékaři, cítí paniku, když je v nemocnici. • • •Pokaždé, když navštíví nemocnici, či lékaře si pacient za odměnu koupí, něco malého, co mu udělá radost. • •Metoda uzemnění • Techniky KBT Vhodné v porodní asistenci •Systematická desensibilizace 1.Musela bych podstoupit operaci (nejvíc stresující) 2.Musela bych podstoupit vyšetřeni 3.Musela bych vstoupit do ordinace 4.Musela bych přijít před ordinaci 5.Musela bych projit okolo nemocnice (nejméně stresující) 6. •Metoda odpoutání pozornosti •Pacient si vzpomene, že má jít zítra na vyšetření k lékaři a popadne ho panika. • • • •Pacient najde v okolí nějaký předmět a začne ho popisovat nebo začne počítat od 100 do 0. • •Aplikovaná relaxace •Pacienta popadne panika v ordinaci. • • • •Začne hluboce dýchat do břicha nebo postupně začne uvolňovat svaly od krční páteře (svalová relaxace). Ukázka techniky v Porodní asistenci •Situace •Pacientka Linda je po porodu na oddělení šestinedělí již 3 dny a lékař jí oznámí, že miminko i ona jsou v pořádku a můžou zítra už jít domu. Poté lékař odejde napsat propouštěcí zprávu na ráno a porodní asistentka obchází pokoje. Najde úzkostnou Lindu v pokojí, jak se klepe, tečou jí slzy a nemůže dýchat, na otázky, co se stalo neodpovídá. • •Řešení situace •Porodní asistentka: Lindo, koukněte se na mně a dýchejte podle mě, budeme zhluboka dýchat. •Linda: Nádech-zadržet dech-výdech •Porodní asistentka: Správně Lindo, zhluboka do břicha. Nádech, výdech, nádech, výdech. Zkuste se uvolnit, postupně od hlavy až k nohám, povolte se. •Linda (se uklidní a může mluvit): Moc se bojím, že se nedokážu o moje miminko postarat. •Porodní asistentka: Lindo, a co ve vás tento strach vyvolává, jak se cítíte, když na to pomyslíte? •Linda: Cítím paniku, nemůžu dýchat, cítím knedlík v krku a není mi dobře od žaludku Aplikovaná relaxace Kognitivní techniky Ukázka techniky v Porodní asistenci •Porodní asistentka: Lindo, představte si, že budete doma se svým miminkem a doma bude i Váš partner, který Vám bude oporou. •Linda: No když bude doma partner, tak mi pomůže, to pro mě není tak děsivá představa. •Porodní asistentka: Dobře Lindo, a co kdyby byl partner na nákupu, ale brzy by se vrátil a případně je vedle sousedka. •Linda: To by asi také šlo zvládnout. •Porodní asistentka: Lindo, a co kdyby byl partner v práci, ale mohl by zvedat telefon a mohl by přijet zpátky domu, kdyby se něco dělo. •Linda: Uf, no to nevím, musel abych to zkusit. • •Porodní asistentka, pokud byste doma měla záchvat úzkosti, můžete zkusit hluboké dýchání. •Linda: A co když mi to nezabere? •Porodní asistentka: Tak si najdete nějakou věc v místnosti a popište jí, jakou má barvu, tvar, na co se používá, řekněte si o ní vše, co Vás napadne. •Linda: A jak to mám udělat, nevím jestli Vás správně chápu. •Porodní asistentka: Popište mi tuto vázu •Linda: Váza je velká, červeno-zelená s modrými kytičkami. • • • • • Technika modelování Metoda odpoutání pozornosti Ukázka techniky v Porodní asistenci •Porodní asistentka: Lindo, seřaďte mi stresující situace od té nejvíce děsivé po tu nejméně děsivou. •Linda: 1.Bojím se, že miminko bude plakat a já ho nebudu moct utěšit. 2.Bojím se, že nebudu umět kojit a miminko bude mít hlad. 3.Bojím se, že budu moc unavená a nezvládnu se o miminko postarat. 4.Bojím se, že mi miminko spadne. 5. •Porodní asistentka: Dobře Lindo, pojďme si spolu stanovit plán, jak se budete chovat v jednotlivých situacích. Jak byste řešila tu první? •Linda: No, asi bych zavolala své mamince, aby mi pomohla a dala mi nějaké rady. •Porodní asistentka: Výborně Lindo, a co kdyby nastal druhý problém? •Linda: No asi bych zavolala laktační poradkyni a pediatričce, aby mi poradila s možným příkrmem. •Porodní asistentka: Ano Lindo, a co kdyby jste byla moc unavená? •Linda: Poprosila bych maminku nebo partnera aby miminko na chvíli pohlídal. •Porodní asistentka: No Lindo, a co kdyby nastal čtvrtý problém? •Linda: Jela bych s miminkem do nemocnice, ale co kdybych byla příliš vystrašena? •Porodní asistentka: Lindo, vždy můžete zavolat sanitku, která k Vám za chvíli přijede. •Linda: Ano to by šlo. • Systematická desensibilizace