RODINNÁ A SEXUÁLNÍ VÝCHOVA —DEFINICE SEXUÁLNÍ VÝCHOVY —Dříve byla sexuální výchova označována jako výchova pohlavní. — —Definice dle WHO: „Sexuální zdraví představuje takový souhrn tělesných, citových, rozumových a společenských stránek člověka jako sexuální bytosti, který obohacuje osobnost, zlepšuje její vztahy k lidem a rozvíjí schopnost lásky.“ — —Sexuální výchova je záměrná, cílevědomá činnost vychovatele vůči vychovanému součinností s ním. Dále je součástí rozvíjejících se pozitivních lidských citů a mezilidských vztahů. — —Z biologického hlediska je sexuální chování v podobě spojení muže a ženy v pohlavním styku základním nástrojem k reprodukci. — — — — —Sexuální výchova v rodině i ve škole významně působí proti snižování stability rodinné struktury, proti zhoršování vztahů ve společnosti. — —Sexuální výchova je přirozenou součástí každodenního života rodiny. — —Sexuální výchova by se měla uskutečňovat v souvislosti k manželské a rodičovské lásce. Hlavním cílem je tak příprava na manželský a rodinný život. Láska, ke které má směřovat sexuální výchova, by měla být lidskou láskou (tělesnou a duchovní) bezvýhradnou, věrnou, plodnou. — —Cílem sexuální výchovy je postupně v člověku utvářet zdravé, poučené a odpovědné postoje k sexualitě, které vede k plnohodnotnému a radostnému prožívání partnerství, manželství, rodičovství. — — — — — —Sexualitu charakterizujeme určitými vlastnostmi: -Dobře osvojená sexuální role, preferování opačného pohlaví, sexuální zralost, souhlas partnera, vytvoření páru, vzájemná spolupráce. - —Sexualita: -Je projevem lidské přirozenosti. -Jako součást komplexních mezilidských vztahů, kultury, dokáže propojit biologické a psychosociální aspekty. -Je soubor biologických a psychologických vlastností, kterými se muž odlišuje od ženy. -Je přirozenou součástí každodenního života rodiny. -U sexuality nejde o nic nemravného. -Provází každého jedince od narození do smrti. -Je srovnatelná s běžnými fyziologickými potřebami. -Lidská sexualita je spjata s rozmnožováním. — — —K sexualitě patří: —- anatomické, hormonální, reprodukční rozdíly mezi mužem a ženou -souhrn projevů chování a cítění -Erotické projevy a chování -Rozdílné sociální role — —Funkce sexuality: —Reprodukční – reprodukci zajišťujeme heterosexuálním stykem. — —Komunikační - zvláštní druh intimní komunikace, kdy se člověk snaží, aby partner prožil něco příjemného. — —Redukování napětí – sexuální vzrušení a následné uspokojení. — —Prestižní funkce – sexuální vztahy jsou součástí společenského postavení, na jedné straně je sexuální vztah a na druhé straně je pobavení. — —Normální sexuální chování: —Je chování, které je danou společností respektované, považováno za obvyklé, v dané kultuře rozšířené a zákonem dovolené. —Z hlediska biologie normálním sexuálním chováním znamená takové chování, které povede k reprodukci. — -V současné době (od rozpadu totalitních systémů), se značně urychluje sexuální zrání mladých lidí po stránce psychické i fyzické. Také se neustále snižuje věk, ve kterém mladí lidé zahajují svůj sexuální život. - -Zárukou přiměřeného sexuálního chování je zdravý sexuální vývoj člověka. Je podmíněn psychickým zdravím jedince i sociálním prostředím. —SEXUALITA V DOSPÍVÁNÍ — —Sexuální vývoj je složitý a komplexní proces, ve kterém se vytvářejí základní komponenty lidského sexuálního chování, tedy pohlavní identifikace, sexuální preference a reaktivita. — —Rodinný život na dítě působí nepřetržitě, rodina poskytuje dítěti model mužské i ženské role. Dítě veškeré vztahy a způsoby chování a jednání v rodině intenzivně vnímá a učí se tím. — —V dospívání jsou mladí lidé citliví na svůj vzhled, jejich sebehodnocení. Přijetí vlastního těla má významný vliv na jejich pozdější sexuální život. — —Každý tento věk neprožívá dospívání stejně intenzivně, ale bouřlivé dospívání není výjimečné. —Dospívání, puberta, adolescence je pro většinu mladých lidí v naší kultuře obdobím hledání, experimentování, zmatků, nejistot, pochybností. — —Dle některých výzkumů mají v tomto období pochybnosti ohledné své sexuální identity a orientace skoro 15% teenagerů, tzn., že asi každý sedmý mladík či dívka má pochybnosti o své sexualitě. — —Pochybnosti o své sexuální identitě v dospívání mohou být prvním projevem poruchy vrozené dispozice, ale většinou se jedná pouze o krizi, o přechodný stav. — —Sexuální roli ovlivňuje kultura, výchova rodičů, vedení ve škole, pravidla, postoje, média. — — —Každý sedmý mladík či dívka má pochybnosti o své sexualitě. — —U dívek je přechodná homosexuální zkušenost častější než u chlapců. A to tím, že dívky mají kulturně povoleno se navzájem dotýkat od malička více než chlapci). — —V tomto období se dospívající mění na člověka schopného reprodukce. — —K reprodukční schopnosti u chlapců dochází tehdy, kdy varlata začnou produkovat zralé spermie, bývá to okolo 15. roku. — —U dívek k reprodukční schopnosti dochází tehdy, kdy začnou vaječníky produkovat zralá vajíčka. —Tělesné dospívání se projevuje: -Růstem postavy -Proměnou proporcí -Vývojem sekundárních pohlavních znaků -Tělo dostává typicky ženskou či mužskou podobu -Vnitřní pohlavní orgány rostou a zrají - —Psychické dospívání se projevuje: -Změnou nálad, rozladění, přecitlivělostí -Impulzivní chování, nepředvídatelnost reakcí -Zvýšenou únavou, emoční nevyrovnaností, smutkem, zlostí -Prožívají hlubší negativní emoce, emoce jsou intenzivní, proměnlivé — —Důvody emočních změn: -Nejistoty v identitě, hormonální vlivy, tělesné změny, nejistota ve vztazích (s rodiči, vrstevníky, prvními partnery). —Základem pro pohlavní zralost je schopnost produkce zralé zárodečné buňky (spermie, vajíčko). — —Počátek dospívání u dívek je mezi 9.-13. rokem, u chlapců mezi 9.-14. rokem. — —Sexuální vývoj lze rozdělit na tato klíčová období: -Splynutí zárodečných buněk, kdy je určeno genetické pohlaví -Vytvoření ženských a mužských gonád -Formování vnitřního a zevního pohlavního ústrojí -Diferenciace pohlavně specifických center v mozku -Období od narození do 6 let života -Tzv. období latence (5.-11. rok života dítěte, sexuální pudy se přenáší do asexuálních oblastí = škola, sport, zájmy, kamarádství) -Doba dospívání -Plný pohlavní život —Obsah dle věku dítěte —0-3 roky - znalost a funkce svého těla — - poznávání rozdílů mezi pohlavími — - uvědomování si vlastního pohlaví — —4-9 let – sexuální zvědavost a experimentování — - seznámit dítě se sexuálními hranicemi — - seznámit děti se základy biologie (menstruace u dívek, poluce u chlapců) — —10-14 let – dítě by mělo být poučeno o tématech týkajících se sexu — - v tomto období začínají často masturbovat — —15-19 let – budování vlastní identity — - nakládání s vlastními pocity a sexualitou — - poučení, jak se chránit před sexuálně přenosnými chorobami — —SLOVNÍČEK POJMŮ — —COMING OUT – ( z angl. „vyjít ven“) je proces rozpoznávání, objevování, přijímání a sžívání se se svou sexuální orientací či identitou, začleňování tohoto aspektu osobnosti do svého osobního života. —Vnitřní Coming out nejčastěji nastává v průběhu puberty, kdy se začíná projevovat lidská sexualita. —Vnější Coming out ji veřejně deklaruje. —(V USA i dalších zemích připadá na 11. říjen tzv. Coming Out Day, který slouží pro upozornění na existenci sexuálních orientací). — —HETEROSEXUALITA – z řeckého slova heteros, který znamená jiný, různý. Je termín pro pohlavní náklonnost k opačnému pohlaví. Má primární význam pro rozmnožování a zachování lidské populace. Tahle orientace je většinová. — — —HOMOSEXUALITA – Z řeckého slova homos, které znamená stejný. Jde o sexuální orientaci, kdy člověk je sexuálně přitahován a hluboké emoční vztahy navazuje s osobami stejného pohlaví. Bývá uváděn výskyt homosexuálně orientovaných osob na 4-6% mezi muži a 1% mezi ženami. Nositel mužské homosexuality je označován jako gay a nositelka ženské homosexuality je označována jako lesba. — —BISEXUALITA – Původně tento termín znamenal dvojpohlavnost, označení jedinců, kteří mají najednou obě pohlaví. Používá se pro osoby, které stejně přitahují muži i ženy. Je to erotická, emocionální, sexuální přitažlivost k mužům i ženám. Bisexuálně orientovaní lidé spadají spíše do homosexuální kategorie. Podle některých je jen snahou zastřít skutečnou orientaci, většinou homosexuální. — —INTERSEXUALITA – Je to porucha pohlavního vývoje, které se projevuje variacemi reprodukčního a pohlavního systému na úrovni pohlavních znaků, chromozomů, pohlavních orgánů a vymykají se standardním představám o mužském nebo ženském těle. Jedinec se necítí být ani mužem, ani ženou a není schopen si vyjasnit, zda jej přitahuje stejné nebo opačné pohlaví. —TRANSSEXUALITA – Tento stav se nazývá „inverzní sexuální orientace“. Jedinec, u kterého je tělesné a psychické pohlaví v protikladu. Člověk se narodil jako žena, sám sebe identifikuje jako muže a naopak. Projevuje se touhou být opačného pohlaví, mít jeho tělesné znaky a projevy. Pro transsexuála se někdy používá zkratka Ts. Podstatou transsexuality nejsou charakteristiky sexuální, ale charakteristiky pohlavní role. Transsexualismus se definuje jako „přání žít a být akceptován jako příslušník opačného pohlaví“. Člověk není spokojen s vlastním anatomickým pohlavím. —Přeměna muže na ženu či naopak probíhá v několika fázích. Operativní změně pohlaví předchází tzv. RLE test, kdy člověk testuje správnost svého rozhodnutí po dobu nejméně 1 roku, vystupuje se svou psychickou identitou, dále se podávají hormonální přípravky ( u mužů antiandrogeny a estrogeny a u žen testosterony), třetím krokem je operativní změna pohlaví.