RODINNÁ A SEXUÁLNÍ VÝCHOVA



—DEFINICE SEXUÁLNÍ VÝCHOVY
—Dříve byla sexuální výchova označována jako výchova pohlavní.
—
—Definice dle WHO: „Sexuální zdraví představuje takový souhrn tělesných, citových, rozumových a
společenských stránek člověka jako sexuální bytosti, který obohacuje osobnost, zlepšuje její vztahy
k lidem a rozvíjí schopnost lásky.“
—
—Sexuální výchova je záměrná, cílevědomá činnost vychovatele vůči vychovanému součinností s ním.
Dále je součástí rozvíjejících se pozitivních lidských citů a mezilidských vztahů.
—
—Z biologického hlediska je sexuální chování v podobě spojení muže a ženy v pohlavním styku
základním nástrojem k reprodukci.
—
—
—
—

—Sexuální výchova v rodině i ve škole významně působí proti snižování stability rodinné struktury,
proti zhoršování vztahů ve společnosti.
—
—Sexuální výchova je přirozenou součástí každodenního života rodiny.
—
—Sexuální výchova by se měla uskutečňovat v souvislosti k manželské a rodičovské lásce. Hlavním
cílem je tak příprava na manželský a rodinný život. Láska, ke které má směřovat sexuální výchova,
by měla být lidskou láskou (tělesnou a duchovní) bezvýhradnou, věrnou, plodnou.
—
—Cílem  sexuální výchovy je postupně v člověku utvářet zdravé, poučené a odpovědné postoje k
sexualitě, které vede k plnohodnotnému a radostnému prožívání partnerství, manželství, rodičovství.
—
—
—
—
—

—Sexualitu charakterizujeme určitými vlastnostmi:
-Dobře osvojená sexuální role, preferování opačného pohlaví, sexuální zralost, souhlas partnera,
vytvoření páru, vzájemná spolupráce.
-
—Sexualita:
-Je projevem lidské přirozenosti.
-Jako součást komplexních mezilidských vztahů, kultury, dokáže propojit biologické a psychosociální
aspekty.
-Je soubor biologických a psychologických vlastností, kterými se muž odlišuje od ženy.
-Je přirozenou součástí každodenního života rodiny.
-U sexuality nejde o nic nemravného.
-Provází každého jedince od narození do smrti.
-Je srovnatelná s běžnými fyziologickými potřebami.
-Lidská sexualita je spjata s rozmnožováním.
—
—

—K sexualitě patří:
—- anatomické, hormonální, reprodukční rozdíly mezi mužem a ženou
-souhrn projevů chování a cítění
-Erotické projevy a chování
-Rozdílné sociální role
—
—Funkce sexuality:
—Reprodukční – reprodukci zajišťujeme heterosexuálním stykem.
—
—Komunikační  - zvláštní druh intimní komunikace, kdy se člověk snaží, aby partner prožil něco
příjemného.
—
—Redukování napětí – sexuální vzrušení a následné uspokojení.
—
—Prestižní funkce – sexuální vztahy jsou součástí společenského postavení, na jedné straně je
sexuální vztah a na druhé straně je pobavení.
—

—Normální sexuální chování:
—Je chování, které je danou společností respektované, považováno za obvyklé, v dané kultuře
rozšířené a zákonem dovolené.
—Z hlediska biologie normálním sexuálním chováním znamená takové chování, které povede k
reprodukci.
—
-V současné době (od rozpadu totalitních systémů), se značně urychluje sexuální zrání mladých lidí
po stránce psychické i fyzické. Také se neustále snižuje věk, ve kterém mladí lidé zahajují svůj
sexuální život.
-
-Zárukou přiměřeného sexuálního chování je zdravý sexuální vývoj člověka. Je podmíněn psychickým
zdravím jedince i sociálním prostředím.

—SEXUALITA V DOSPÍVÁNÍ
—
—Sexuální vývoj je složitý a komplexní proces, ve kterém se vytvářejí základní komponenty lidského
sexuálního chování, tedy pohlavní identifikace, sexuální preference a reaktivita.
—
—Rodinný život na dítě působí nepřetržitě, rodina poskytuje dítěti model mužské i ženské role. Dítě
veškeré vztahy a způsoby chování a jednání v rodině intenzivně vnímá a učí se tím.
—
—V dospívání jsou mladí lidé citliví na svůj vzhled, jejich sebehodnocení. Přijetí vlastního těla
má významný vliv na jejich pozdější sexuální život.
—
—Každý tento věk neprožívá dospívání stejně intenzivně, ale bouřlivé dospívání není výjimečné.

—Dospívání, puberta, adolescence je pro většinu mladých lidí v naší kultuře obdobím hledání,
experimentování, zmatků, nejistot, pochybností.
—
—Dle některých výzkumů mají v tomto období pochybnosti ohledné své sexuální identity a orientace
skoro 15% teenagerů, tzn., že asi každý sedmý mladík či dívka má pochybnosti o své sexualitě.
—
—Pochybnosti o své sexuální identitě v dospívání mohou být  prvním projevem poruchy vrozené
dispozice, ale většinou se jedná pouze o krizi, o přechodný stav.
—
—Sexuální roli ovlivňuje kultura, výchova rodičů, vedení ve škole, pravidla, postoje, média.
—
—

—Každý sedmý mladík či dívka má pochybnosti o své sexualitě.
—
—U dívek je přechodná homosexuální zkušenost častější než u chlapců. A to tím, že dívky mají
kulturně povoleno se navzájem dotýkat od malička více než chlapci).
—
—V tomto období se dospívající mění na člověka schopného reprodukce.
—
—K reprodukční schopnosti u chlapců dochází tehdy, kdy varlata začnou produkovat zralé spermie,
bývá to okolo 15. roku.
—
—U dívek k reprodukční schopnosti dochází tehdy, kdy začnou vaječníky produkovat zralá vajíčka.

—Tělesné dospívání se projevuje:
-Růstem postavy
-Proměnou proporcí
-Vývojem sekundárních pohlavních znaků
-Tělo dostává typicky ženskou či mužskou podobu
-Vnitřní pohlavní orgány rostou a zrají
-
—Psychické dospívání se projevuje:
-Změnou nálad, rozladění, přecitlivělostí
-Impulzivní chování, nepředvídatelnost reakcí
-Zvýšenou únavou, emoční nevyrovnaností, smutkem, zlostí
-Prožívají hlubší negativní emoce, emoce jsou intenzivní, proměnlivé
—
—Důvody emočních změn:
-Nejistoty v identitě, hormonální vlivy, tělesné změny, nejistota ve vztazích (s rodiči,
vrstevníky, prvními partnery).

—Základem pro pohlavní zralost je schopnost produkce zralé zárodečné buňky (spermie, vajíčko).
—
—Počátek dospívání u dívek je mezi 9.-13. rokem, u chlapců mezi 9.-14. rokem.
—
—Sexuální vývoj lze rozdělit na tato klíčová období:
-Splynutí zárodečných buněk, kdy je určeno genetické pohlaví
-Vytvoření ženských a mužských gonád
-Formování vnitřního a zevního pohlavního ústrojí
-Diferenciace pohlavně specifických center v mozku
-Období od narození do 6 let života
-Tzv. období latence (5.-11. rok života dítěte, sexuální pudy se přenáší do asexuálních oblastí  =
škola, sport, zájmy, kamarádství)
-Doba dospívání
-Plný pohlavní život

—Obsah dle věku dítěte
—0-3 roky - znalost a funkce svého těla
—               - poznávání rozdílů mezi pohlavími
—               - uvědomování si vlastního pohlaví
—
—4-9 let – sexuální zvědavost a experimentování
—            - seznámit dítě se sexuálními hranicemi
—            - seznámit děti se základy biologie (menstruace u dívek, poluce u chlapců)
—
—10-14 let – dítě by mělo být poučeno o tématech týkajících se sexu
—                - v tomto období začínají často masturbovat
—
—15-19 let – budování vlastní identity
—                - nakládání s vlastními pocity a sexualitou
—                - poučení, jak se chránit před sexuálně přenosnými chorobami
—

—SLOVNÍČEK POJMŮ
—
—COMING OUT – ( z angl. „vyjít ven“) je proces rozpoznávání, objevování, přijímání a sžívání se se
svou sexuální orientací či identitou, začleňování tohoto aspektu osobnosti do svého osobního
života.
—Vnitřní Coming out nejčastěji nastává v průběhu puberty, kdy se začíná projevovat lidská
sexualita.
—Vnější Coming out ji veřejně deklaruje.
—(V USA i dalších zemích připadá na 11. říjen tzv. Coming Out Day, který slouží pro upozornění na
existenci sexuálních orientací).
—
—HETEROSEXUALITA – z řeckého slova heteros, který znamená jiný, různý.  Je termín pro pohlavní
náklonnost k opačnému pohlaví. Má primární význam pro rozmnožování a zachování lidské populace.
Tahle orientace je většinová.
—
—

—HOMOSEXUALITA – Z řeckého slova homos, které znamená stejný. Jde o sexuální orientaci, kdy člověk
je sexuálně přitahován a hluboké emoční vztahy navazuje s osobami stejného pohlaví. Bývá uváděn
výskyt homosexuálně orientovaných osob na 4-6% mezi muži a 1% mezi ženami. Nositel mužské
homosexuality je označován jako gay a nositelka ženské homosexuality je označována jako lesba.
—
—BISEXUALITA – Původně tento termín znamenal dvojpohlavnost, označení jedinců, kteří mají najednou
obě pohlaví. Používá se pro osoby, které stejně přitahují muži i ženy. Je to erotická, emocionální,
sexuální přitažlivost k mužům i ženám. Bisexuálně orientovaní lidé spadají spíše do homosexuální
kategorie. Podle některých je jen snahou zastřít skutečnou orientaci, většinou homosexuální.
—
—INTERSEXUALITA – Je to porucha pohlavního vývoje, které se projevuje variacemi reprodukčního a
pohlavního systému na úrovni pohlavních znaků, chromozomů, pohlavních orgánů a vymykají se
standardním představám o mužském nebo ženském těle. Jedinec se necítí být ani mužem, ani ženou a
není schopen si vyjasnit, zda jej přitahuje stejné nebo opačné pohlaví.

—TRANSSEXUALITA –  Tento stav se nazývá „inverzní sexuální orientace“. Jedinec, u kterého je
tělesné a psychické pohlaví v protikladu. Člověk se narodil jako žena, sám sebe identifikuje jako
muže a naopak. Projevuje se touhou být opačného pohlaví, mít jeho tělesné znaky a projevy. Pro
transsexuála se někdy používá zkratka Ts. Podstatou transsexuality nejsou charakteristiky sexuální,
ale charakteristiky pohlavní role. Transsexualismus se definuje jako „přání žít a být akceptován
jako příslušník opačného pohlaví“. Člověk není spokojen s vlastním anatomickým pohlavím.
—Přeměna muže na ženu či naopak probíhá v několika fázích. Operativní změně pohlaví předchází tzv.
RLE test, kdy člověk testuje správnost svého rozhodnutí po dobu nejméně 1 roku, vystupuje se svou
psychickou identitou, dále se podávají hormonální přípravky ( u mužů antiandrogeny a estrogeny a u
žen testosterony), třetím krokem je operativní změna pohlaví.