MULTIKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ
Koncepční model Gigerové a Davidhizarové
MODEL KULTURNĚ OHLEDUPLNÉ A
UZPŮSOBENÉ PÉČE (1988)
 Joyce Newman Giger
 Ruth Davidhizar
 Vychází a navazuje na model Leiningerové
KONCEPČNÍ MODEL GIGEROVÉ A DAVIDHIZAROVÉ
Kulturně
svébytný
jedinec
biologické
odlišnosti
komunikace
interpersonální
prostor
sociální
začlenění
vliv prostředí a
výchovy
pojetí času
METAPARADIGMA MODELU
 Transkulturní ošetřovatelství
 Kulturně kompetentní péče
 Kulturní jedinečnost individuální
 Kulturně citlivé prostředí
 Zdraví a zdravotní status
PŘÍKLADY:
KOMUNIKACE
 Hlas
 Výslovnost a způsob vyjadřování
 Použití pauz a mlčení
 Použití nonverbální komunikace
 Pohyby rukou
 Pohyby očí
 Pohyby celého těla
 Postoj
 Reakce na dotek
INTERPERSONÁLNÍ PROSTOR
 Jak daleko stojíte od svých blízkých (rodina,
přátelé)?
 Jak daleko stojíte při pracovní konverzaci?
 Jak se cítíte, když se Vás dotkne cizí člověk?
 Jak na toto reagujete?
 Jste rád, když se vás dotkne milovaná osoba?
 Vyhovuje Vám zde na oddělení vzdálenost od
zdravotnického personálu?
 Vymezení vlastního prostoru
SOCIÁLNÍ ZAČLENĚNÍ
 Zdravotní stav
 Rodinný stav
 Počet dětí
 Rodiče žijí
 Co děláte ve volném čase?
 Věříte v boha?
 Jak boha uctíváte?
 Vaše postavení v rodině?
 Vaše role v rodině?
 Z koho si berete příklad například z dětství?
 Ovlivnilo Vás něco v dětství?
 Jaké máte vztahy s rodiči a sourozenci?
 Čím je pro vás práce?
 Ovlivnily vaše politické názory Váš přístup k nemoci a zdraví?
 Tradice
POJETÍ ČASU
 Jste zaměřeni na více na minulost přítomnost či
budoucnost?
 Jaký ukazatel času máte u sebe?
 Ctíte dochvilnost při schůzce?
 V případě, že by vám sestra nepřinesla lék
v předem určenou hodinu, urgoval byste ji a za jak
dlouho od uplynutí stanovené hodiny?
 Jaký je časový posun oproti vaší zemi ?
 Jak dlouho spíte
 Usínáte rychle, nebo máte problémy se spaním?
KONTROLOVANÉ PROSTŘEDÍ A VLIV
VÝCHOVY
 Máte v ČR trvalý pobyt?
 Vlastníte byt či dům?
Kontrola nad vlastním životem:
 Hodnotová orientace
 Co je pro vás vzdělání a vzdělávání se?
 Co vám přináší vzdělání ?
 Jaký má na vás vliv prostředí v ČR?
PÉČE O ZDRAVÍ
 Jakým způsobem pečujete o své zdraví?
 Kouříte?
 Konzumujete ve vyšší míře alkohol/ drogy?
 Chodíte na preventivní prohlídky?
 Upřednostňujete domácí léčbu, před léčbou ve
zdravotnických zařízeních?
 Jaké metody domácí léčby využíváte?
 Stalo se vám, že Vás tyto domácí léčivé prostředky
někdy poškodily?
 Jak byste definoval „dobré zdraví“?
 Jak byste definoval „slabé zdraví“?
 Jaké máte volnočasové aktivity?
BIOLOGICKÉ ODLIŠNOSTI
 Celkové hodnocení
 Doplňující otázky – např. na rodinnou zátěž, přístup
k léčbě, způsoby vyrovnávání se se stresem,
preference potravin apod.
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÁ STRUKTURA POSOUZENÍ
PACIENTA DLE MODELU GD
DOPORUČENÉ INTERVENCE DLE MODELU DG
DOPORUČENÉ INTERVENCE DLE MODELU DG