MULTIKULTURNÍ OŠETŘOVATELSTVÍ



Motto

„Pokud mají lidé přežít a žít ve zdravém, pokojném a smysluplném světě, pak musí sestry a další
zdravotničtí pracovníci pochopit jejich různá kulturní přesvědčení, kulturní hodnoty a životní
styl, aby byli schopni poskytovat kulturně uzpůsobenou prospěšnou zdravotní péči.“


Madeleine Leiningerová


Základní pojmy


Kultura

·               součástí lidské výbavy

reprezentuje ji: mimika, gesta a postoje, způsoby oblékání a stravování, způsob slovního

vyjadřování a různé postoje; není u všech lidí stejná a kulturní rozmanitost je jedním
z ústředních znaků lidského života

·               propracované, sdílené a předávané chápání hodnot, životního stylu a přesvědčení
určité skupiny osob; toto chápání přechází z generace na generaci a ovlivňuje myšlení, rozhodování
a jednání člověka


Subkultura

·               dílčí skupina osob v rámci dominantní kultury, která se zřetelněji odlišuje svými

normami a způsobem života


Religiozita

·               orientace k Bohu nebo duchovním společenstvím v užším slova smyslu


Sekulární

·               protiklad ke slovu náboženský

·               označení nezávislosti na náboženství a náboženstvím ovlivněnými úvahami a jednáním.



Kulturní vzory

·               jsou definovány jako naučené a závazné schémata pro jednání ve standardních
situacích; navenek vystupují v podobě obyčejů, mravů, zákonů a tabu


Enkulturace

·               je to proces začleňování, vrůstání do vlastní kultury; zachovávají generace,
společnost a její kulturu; podmínka přežití společnosti

·               člověk, který se do určité kultury narodí, se musí naučit chápat význam
jednotlivostí, ale i celého světa, musí pochopit vlastní kulturu, kterou bude předávat dál
následující generaci


Akulturace

·               představuje vědomé či nevědomé změny v kulturních vzorech; způsobené kontaktem dvou
odlišných a dříve oddělených sociokulturních systémů

·               zahrnuje sociální učení, kdy jedinec nebo skupina získává a osvojuje si přímou
a déletrvající interakcí; s jinou kulturou získává charakteristické znaky dané (jiné) kultury;
předávání nové přizpůsobené kultury z generace na generaci; adaptaci jedince cizí skupiny na
chování skupiny jiné (např. občané z Vietnamu přijímají prvky kultury naší a od své kultury
upouští)


Kulturní slepota

·               stav, kdy jedinec nedokáže zřetelně vnímat, že jeho vlastní konání je kulturně

předpojaté


Kulturní bolest

·               postup nebo některé výroky zdravotnického personálu, jež vyvolávají u klienta
diskomfort, pocit ponížení apod.; zraňujícími výroky mohou být např. poznámky o pacientově vzrůstu,
tělesné konstituci nebo tmavší pleti


Kulturní šok

·               je užíván k popsání pocitů dezorientace a stresu, jež prožívají lidé vstupující do
neznámého kulturního prostředí; je způsoben nečekanými nebo překvapujícími zjištěními, která jsou
vyvolána kontaktem s cizí a neznámou kulturou


Fáze kulturního šoku

·               Fascinace – novou kulturou a novými lidmi.

·               Krize – vznikající problémy se stupňují, život v jiné kultuře se stává být složitý.

·               Poznání – učení se komunikace a poznávání pravidel nové kultury.

·               Přizpůsobení se – člověk se opět těší z nové kultury a váží si ji


Vznik kulturního šoku v souvislosti se zdravotnickou péčí

Selhávání v běžných životních úkonech a situacích; problémy spojené s adaptací (stres, kulturní
šok); systém profesionální zdravotnické péče majoritní společnosti PACIENT/KLIENT;

zásady omezení; jazyk


Předsudky a stereotypy

·               předsudky - představují komplex v podstatě nezdůvodněných postojů a stanovisek

·               stereotypy - jsou mínění o třídách individuí, skupinách nebo objektech, která jsou
v podstatě šablonovité způsoby vnímání a posuzování toho, k čemu se vztahují; nejsou produktem
přímé zkušenosti individua, jsou přebírány a udržují se tradicí


Sociální exkluze

·               sociální vyloučenost (vyloučení i ze sociální pomoci/podpory); týká se minorit a
jedinců se sociálně patologickým chováním – např. bezdomovectví, drogově závislí)


Rasa

·               velké skupiny lidí s podobnými tělesnými znaky, které jsou dědičné, vytvořili se
vlivem životního prostředí, vznikly původně v určitých geografických teritoriích




Rasismus

·               označení pro takové jednání, které překračuje vnímání rasových odlišností a
přetváří se na nepřátelské aktivity vůči příslušníkům jiné rasy; projevují se v diskriminaci
a v agresivním chování



Produkty rasismu

·               rasová diskriminace - proces vnímání rozdílů, tj. jde o sociální diferenciaci, v
níž jsou popřeny normativní zásady rovnosti a stejného zacházení se všemi lidmi ve skupině (státě);
zejména se jedná o neoprávněné rozlišování jedinců nebo skupin na základě jejich příslušnosti k
určité biologické (rasové) či sociální (profesní, náboženské, politické) kategorii a znevýhodňování
jedněch oproti druhým

·               rasové násilí - jedná se o násilné (fyzické) chování s rasovým motivem; objektem je
příslušník rasově odlišné skupiny; zahrnuje chování jako např. ublížení na zdraví, způsobení škody,
zabití, genocidu…


Etnikum

·               pochází z antické řečtiny, v níž ethnos znamenal „kmen, rasa, národ“, latinský

termín ethnicus = pohan, pohanský (těmito termíny se často označuje také národ, národnost,
národnostní menšina, kmen, ale to není přesné)


Etnická skupina

·               společenství, v němž je účast dána narozením do této skupiny a členové mají pocit

sounáležitosti; jde o označení historicky vzniklé sociální skupiny, sociálního celku se společnými
a specifickými etnickými rysy (rysy jazykové, kulturní, náboženské, barva pokožky, národní nebo
geografický původ předků atd.); jsou v ní udržovány stálé, jednou pro vždy dané a osvědčené způsoby
existence skupin; udržuje si a předává dál své kulturní
a sociální dědictví dalším generacím


Národ

·               vymezuje jevy vzájemně historicky, kulturně, ekonomicky a sociálně diferencované;
existuje nejednotnost a určitá možnost sporu při vymezení národa; národ je osobité
a vědomé kulturní a politické společenství, na jehož utváření mají největší vliv společné dějiny a
společné území


Definice národa si vyžaduje tři kritéria:

1.             Kritérium kultury – spisovný jazyk, náboženství, společné dějiny

2.             Kritérium politické existence – národy mají vlastní stát nebo autonomní postavení
v mnohonárodnostním státě

3.             Psychologické kritérium – jednotlivci sdílejí společné vědomí o své příslušnosti
k určitému národu; silné národní uvědomění, jež je v souladu s následným jednáním, se nazývá
vlastenectví; jeho vyhraněnou podobou je nacionalismus, kdy dochází až ke střetu s jinými národy





Národnost

·               je chápána jako příslušnost k určitému národu nebo etniku; v současnosti je
chápána:

-                ve smyslu etnickém (společenství lidí mající společný jazyk, tradici, historii a
společné území)

-                ve smyslu politickém (kdy jsou lidé bráni jako občané se státní příslušností
daného státu)




Národnostní menšina

·               je skupina občanů, kteří se odlišují od ostatních občanů společným:

-                netnickým původem

-                jazykem

-                kulturou a tradicemi

-                tvoří početní menšinu obyvatelstva a současně projevují vůli být považováni za
národnostní menšinu za účelem zachování vlastní svébytnosti, kultury a jazyka


Duchovnost

·               je víra anebo vztah s jakoukoli vyšší mocí, tvořivou silou, božským jedincem nebo
nekonečným zdrojem energie

·               duchovní potřeba - potřeba jedince udržovat, zvyšovat či napravovat svoje
přesvědčení a víru ke splnění náboženských povinností


Víra

·               je to charakteristika žití, činností a sebepochopení

·               je univerzální


Náboženství

·               je uctívání bohů; charakterizuje ho doktrína, mýtus, etika, obřady a rituály,
zkušenosti, společenský rozměr


Multikulturní a Transkulturní

·               multikulturní - mnohokulturní, vyjadřující mnohočetnost a respektování více kultur,
kulturních tradic a způsobu života; vedle sebe stojí i více kultur se svými zvyky
a odlišnostmi; vzájemně se tolerují, ale nedochází k prolínání kultur do sebe

podporuje sice zachování a respektování kulturní a náboženské identity cizinců

vede však k izolovanosti cizích kultur, znevýhodňování, možnosti diskriminace

·               Transkulturní - znamená „přesahující“ hranice kultury, kdy se kultury střetávají,
vzájemně se ovlivňují a jsou mezi nimi dané určité společné prvky, které jsou společné všem
kulturám; jde o obousměrnou interakci mezi majoritní a minoritní společností; kultury se mísí,
vzájemně ovlivňují, přebírají do své kultury prvky kultur jiných; transkulturalismus je postaven na
poznání kulturních a náboženských zvyklostí a jejich respektování; podporuje sociální a ekonomickou
integrace migrantů





Proč je třeba transkulturní přístup českého ošetřovatelství?

-                otevření hranic po revoluci v roce 1989

-                migrace obyvatel

-                integrace cizinců

-                eurointegrace – EU

-                práva pacientů

-                etický kodex NLZP


Faktory ovlivňující transkulturní ošetřovatelství

-                trvalý vzestup populační migrace

-                kulturní fluktuace a míšení

-                nárůst kulturního vědomí klientů

-                rozšíření elektronické komunikace a tím i m sblížení v prostoru světa, zavádění
moderní

-                zdravotnické techniky

-                výskyt kulturních střetů, které poškozují zdraví a životy

-                větší pobyt lékařů a sester po různých území

-                množství právních kroků, které jsou podnikány na obhajobu svých kulturních práv

-                zájem o lidská práva, včetně práv na adekvátní péči

-                střetávání „kulturního života“ (podpora zestárlých, péče o děti) „s kulturou
smrti“ (eutanazie, potraty)

-                posun péče soustředěné do nemocnic k péči v přirozených komunitách ( včetně
bezdomovců)

-                příklon (respektování přání pacienta) k alternativní zdravotní péči, včetně
domorodých praktik

-                větší požadavek kulturních menšin na adekvátní péči

-                prohlubování rozdílů mezi kulturou mezi bohatými a chudými

-                výskyt násilí, vyvěrajícího často z hněvu nad sociálním útlakem nebo tlakem
nespravedlností

-                širší povědomí obyvatelstva o rozmanitosti kultur a potřebě se smysluplně
dorozumět


Multikulturní výchova

·               vytváří prostřednictvím vzdělávacích programů způsobilost lidí chápat a respektovat
i jiné kultury, než svou vlastní; má velký význam vzhledem k vytváření postojů vůči příslušníkům
jiných národů, ras a imigrantům


Problémy v multikulturní výchově

·               problematiky kdy začít děti učit multikulturní výchovu (rasové předsudky se vytváří
v 5-6 letech); postoje mladých lidí k imigrantům; učebnice, které prezentují některé věci zkresleně
(Rusko – mocenská velmoc, USA – vše přizpůsobuje sobě)


Kultura a její význam

·               kulturní produkty: řeč, výživa, oblékání, architektura; normy a hodnoty, dobro a
zlo; základní hodnoty, otázky existence

·               je nezbytnou součástí lidského života; dá se přirovnat k cibuli:

-                zevní slupku tvoří kulturní vrstva - řeč, strava, oblečení a architektura; je
navenek okamžitě viditelné

-                střední vrstva - to, co vnímáme pomaleji (bližším kontaktu s kulturou): normy
a hodnoty (co je správné a co je špatné, dobré a zlé), gesta, která jsou běžně užívaná; rituály
pozdrav; stisk ruky, polibek, políbení ruky, úklon, ...; témata rozhovoru …

-                vnitřní vrstva - obsahuje základní hodnoty a otázky existence (pravdy o životě,
humor…) např. zda obyvatelé země odmítají nebo podporují trest smrti, transplantaci, interrupci
apod.; pro cizince je tato součást kultury těžko poznatelná, vyžaduje velmi dlouhý a intenzivní
styk s kulturou




Kultura člověku umožňuje

·               dorozumění a komunikaci; orientaci v sociálním prostředí – socializaci; plnit
potřeby kulturně vhodným způsobem; seberealizaci


Osvojených kulturních zvyků se člověk nikdy zcela nevzdá, trvale ovlivňují jeho vnímání,

filosofii, pohled na svět (jistota a bezpečí; pocit uspokojení)


Transkulturní ošetřovatelství - nazývané též „multikulturní ošetřovatelství“ nebo „kulturně shodná
péče“; je teoreticko - praktický obor zaměřený na podobnosti a rozdíly v péči o jiné kultury s
jejich souborem hodnot, životních zvyklostí a přesvědčení; cílem je poskytnout vhodnou,
smysluplnou, účinnou a individualizovanou podporu ve zdraví a nemoci


Úkolem oš. personálu

·               na základě tohoto oboru získat znalosti o jiných kulturách a jejich zvláštnostech,
které je nutné respektovat; nabádá profesionály, aby poznali tradiční, laické způsoby péče různých
kultur a jejich vhodné; prvky použili v profesionální ošetřovatelské péči


Teorie kulturně shodné péče

·               teorie je založena na různorodosti a všestrannosti; tvoří základ pro transkulturní
ošetřovatelství; v práci vycházela ze dvou disciplín: antropologie a ošetřovatelství



Důvod ke vzniku transkulturního ošetřovatelství

-                holistický přístup k nemocnému

-                rozšíření elektronické komunikace, cestování

-                vede ke sbližování kultur,

-                větší znalosti o kulturách a náboženstvích –potřeba dorozumět se

-                nárůst kulturního vědomí klientů

-                klienti očekávají, že sestry a lékaři jsou morálně a profesně zavázáni přizpůsobit
svou péči

-                klientově kultuře

-                nárůst agresivity v důsledku nerespektování kulturních specifik

-                nárůst žalob na zdravotníky z důvodů nerespektování kulturních práv při
poskytování ošetřovatelské péče

-                pohyb zdravotnického personálů po celém světě

-                vyžaduje od zdravotníků znalosti jazyka, odborné terminologie, kulturních zvyků,
postojů …

-                zavádění moderní zdravotnické techniky

-                záření, zobrazovací metody, robotizace - vyvolává u řady cizinců strach, kulturní
šok, odmítání

-                přesouvání ošetřovatelské péče do domácího prostředí

-                větší respektování a využívání alternativní zdravotní péče

-                větší požadavek národnostních menšin na adekvátní ošetřovatelskou péči





Vznik a vývoj teorie

·               myšlenkou kulturně shodné péče se začala 50. let 20. století zabývat M.
Leiningerová; během 2. sv. války stoupla migrace; poprvé v 60. letech Leiningerová použila pojem
transkulturní ošetřovatelství; 1965 – 1969 první kurzy a přednášky na Katedře ošetřovatelství
Coloredské univerzity; 1973 založena první Katedra transkulturního ošetřovatelství na Univerzitě ve
Washingtonu; 1978 se začal realizovat první  magisterský a doktorský program na Univerzitě v Utahu;
80 a 90. léta otevřené vzdělávání v transkulturním ošetřovatelství na mnoha dalších univerzitách


Teorie kulturně shodné péče

·               cílem je poskytnout lidem rozdílných kultur kulturně specifickou a všestrannou péči
v podpoře zdraví, blaha nebo pomoc jim čelit nepříznivým lidským okolnostem, těžkostem, smrti
kulturně vhodnými způsoby




Model kulturně shodné péče

·               studuje podobnosti a rozdíly v péči o různé kultury a náboženství s jejich souborem
hodnot, zvyklostí a přesvědčení; cílem je poskytnout nemocnému vhodnou, účinnou a
individualizovanou péči; principy ošetřování klienta z jiného kulturního prostředí; při poskytování
péče cizímu pacientovi by se sestry měly nejprve seznámit s jeho kulturními a náboženskými
specifikami; provést kulturní zhodnocení klienta; naplánovat ošetřovatelskou péči tak, aby byla
odborná, zároveň však respektovala klientovy kulturní zvyklosti; velmi důležité je zapojit do
přípravy ošetřovatelského plánu také rodinu pacienta, zejména pokud je tato rodina rozšířená a
znamená pro pacienta hlavní oporu.


Složky kulturního hodnocení (sestra se ptá na):

-                etnicitu

-                ke kterému etniku se hlásí

-                zda jde o přistěhovalce, utečence nebo potomek přistěhovalců …

-                náboženské a duchovní potřeby - religionistiku

-                jakou víru vyznává

-                jaké náboženské praktiky dodržuje - jak mu v tom můžeme pomoci

-                jazyk

-                jakým jazykem hovoří

-                zda nám rozumí

-                model rodiny

-                jak funguje rodina, vztahy v rodině, postavení nemocného v rodině (ovlivňuje:
rozhodování ženy, její samostatnost, frekvenci návštěv …)

-                jaké jsou rodinné zvyklosti dodržované při umírání nemocného

-                zvláštní problematikou je ošetřování žen na gynekologicko - porodnickém oddělení

-                sociální, ekonomické a materiální zabezpečení rodiny

-                zda je pobyt cizince legální či nelegální pobyt

-                zda má zdravotní pojištění - může významně ovlivnit vztah k léčbě a zdravotníkům

-                zda musí zabezpečit rodinu…

-                způsob stravování a stravovací tabu (která jídla a stravovací praktiky kultura
zakazuje, kterým jídlům přikládá klient důležitost a která zásadně odmítá); všímat si, zda nemocný
nehladoví – rituál očišťování, sebetrestání

-                jakým způsobem vnímá nemocný čas

-                postoj k času může být v každé kultuře jiný

-

-                asová jednotka měsíc – je pro některé kultury nepochopitelná, raději orientace dle
data

-                tento fakt může být zdrojem konfliktů

-                jak pohlíží na zdraví a zdravotní praktiky

-                názory klienta na příčinu svého onemocnění (choroboplodné zárodky, životní styl,
trest nebo kletba apod.)

-                jak nemocný sám řeší své zdravotní problémy a s jakým efektem

-                jak nahlíží na odbornou péči, zda věří medicíně

-                zda má zkušenosti s nemocniční léčbou (např. zda přišel do styku s přístroji …)

-                jaké hodnoty a normy vyznává

-                morální zásady, způsoby chování, postoj k zodpovědnosti, ….

-                sestra musí zjistit i další informace týkající se vnímání intimity, doteků;
ošetřování mužem, ženou; způsobu hygieny; uspokojování potřeb; snášení bolesti….


Získávání informací

·               Sestra může získat informace o kultuře nemocného:

-                pozorováním jeho chování

-                aktivně se zajímat o kulturu a zvyky - vyptat se klienta, nechat se poučit

-                dobře naslouchat co klient říká

-                komunikací s jeho rodinou a přáteli

-                aktivně si získávat informace i z jiných zdrojů



Model kulturně ohleduplné a uzpůsobené péče

J. N. Gigerové a R. Davidhizarové


·               vytvořen 1988; pro potřeby studentů pregraduálního ošetřovatelského studijního
programu k usnadnění hodnocení a poskytování péče pacientům/klientům odlišného etnika kultury

·               model usnadňuje a urychluje celostní, kulturně ohleduplné ošetřovatelské hodnocení
stavu potřeb pacienta/klienta a tím také zefektivňuje praktickou péči

·               akceptuje praktické potřeby sester průběžně hodnotit kulturní proměnné
v ošetřovatelském procesu a jejich vlivy na chování ve zdraví a nemoci

·               vychází z toho, že každý jedinec je kulturně unikátní, jedinečný a má být hodnocen
v intencích šesti kulturních fenoménů, kterými jsou:

- komunikace

- interpersonální prostor

- sociální začlenění

- čas

- individuem kontrolované prostředí

- biologické variace