Metodika výchovné péče (MVP) MVP – kojenec •Mravní a citová výchova •Metodika Cíl:poskytování lásky, jistoty a bezpečí •Využíváme dominantní činnost období •Stimulujeme dítě – zrak, sluch, dotek (předměty v pohybu, škádlivky, baby masáž) •Podpora samostatné hry od 6 měs. – předměty umístíme do prostoru •Učíme pomalu ovládat chování – přitulení, ty, ty; ne, ne •Spolupráce při jídle – ham, viz handling • MVP - kojenec •Rozumová výchova •Cíl:aktivizace poznávacích procesů (soustředění, vnímání) •Hračky- velké, barevné •Dítě poznává předměty vkládáním do úst •Rozvoj řeči – dítě vidí naše rty, slabiky ma, pa, da, ta •Komentujeme události. Bác, pápá, •Monotématické obrázky •Poznávání okolí – změna polohy (na břiše), v náručí MVP - kojenec * Tělesná výchova, jemná motorika – rozvoj hrubé motoriky * Podpora spontánních pohybů dítěte (při přebalování, koupání, poloha na bříšku, otáčení hlavy, úchop hraček) * Postupně motivace k lezení – kutálející hračky * Vertikalizace – chůze okolo ohrádky, úkroky, podpora posazení * Jemná motorika- hrníček s pitím, rohlík, sušenka MVP - kojenec * Hudební výchova – říkánky, popěvky * Hudební chvilky – sestra zpívá + nástroje * Zvukové hračky * Manipulace s hudebními nástroji * Nápodoba - tleskání MVP – ml. batole * Mravní a citová výchova * Při běžných činnostech – příchod do jeslí, školky * Vytváření char. vlastností * Formování sociálních vztahů (přes situace, které dítě řeší – př. panenka pláče) * Vytváříme podmínky pro zdravé sebevědomí (začíná vlastní „já“) MVP – ml. batole * Rozumová výchova * Rozvoj poznávacích procesů * Prolíná se celým dnem, vzbuzování zvědavosti, copak je to? * Návštěvy jiných prostor – kuchyně, prádelna.. * Rozvoj pozornosti * Rozvoj smyslového vnímání MVP – ml. batole * Rozumová výchova * Rozvoj paměti a řeči – situační říkánky, potřeba dospělého * Prohlížení obrázků- počet dětí 1-2 na klíně, vedle sebe MVP – ml. batole * Tělesná výchova * Cviky přirozené, zdravotní, pohybové hry * Nevhodné cviky – visy, tvrdé doskoky, úchop za zápěstí, vytrvalostní cviky * Organizační formy – rozcvička, tělovýchovná chvilka, tělovýchovné zaměstnání, individuální cvičení, pobyt na vzduchu, vycházka, otužování MVP – ml. batole * Pracovní výchova * Cíl:rozvoj jemné motoriky * Rozvoj samostatnosti, sebeobsluhy * Třetí rozměr MVP – ml. batole * Hudební výchova * Vokální činnost – hlasitý, tichý tón * Rytmizace – aktivizace dětí při hudbě (tleskání, dupání, pokličky) * Instrumentální činnost – používání nástrojů * Hudebně pohybová činnost * Formy:hudební chvilka, zaměstnání MVP – ml. batole * Výtvarná výchova * Napodobivé hry – hra na prodavačku, jak panenka ráno vstává.. * Činnost neusměrňujeme, jen rozvíjíme MVP – st. batole * Dtto ml. batole, povyšujeme náročnost Herní aktivity v nemocnici * Hra jako součást přípravy/edukace na hospitalizaci, vyšetření, zákrok * Herní prvky zařazené do ošetřovatelské péče * Hra, která vyplní volný čas dětí * Terapeutická hra, která řeší konkrétní situace – př. obava z odběru krve Herní aktivity v nemocnici * Provoz herny – bezpečnost, hygiena * Rodina a hra * Hra u těžce nemocných dětí – na lůžku * (čichové podněty, hmatové podněty, nahrávky zvuků, strop se stimulačními obrázky) Děkuji za pozornost * děti list